![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#7661 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7662 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Frans is altijd een belangijke taal geweest binnen de diplomatie.
Ze weten hoe belangrijk politiek is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7663 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7664 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit lijkt mij zelfs zo'n normaal gegeven dat dit helemaal niet in twijfel zou mogen getrokken worden.
![]() |
![]() |
#7665 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
'Ze weten hoe belangrijk het is politiek te beïnvloeden om die naar eigen hand te zetten.'
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 17 februari 2010 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7666 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ja, ik weet het - en u hoeft ons dat niet in te wrijven - dat de Latijnse naam Belgae is gerucupereerd ter justificatie van België als zodanig. Maar laat er geen twijfel over bestaan dat die Latijnse benaming voor niets anders stond dan "de Nederlanden". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7667 |
Banneling
|
![]() Ja, maar niet meer in de tijd van Willem I. En ook niet ervoor zoals in de tijd van de Oostenrijkers. Toen duidde de term 'Belgen' louter op de bewoners van de zuidelijke Nederlanden. En dat is het punt dat ik wil maken, ook al omdat het gewoon de historische waarheid is.
Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2010 om 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7668 |
|
![]() dat is politiek hé
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7669 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Was dit uit onwetendheid ? Dan heb je nu bijgeleerd. Was dit bewust ? Dan ben je nu op je plaats gezet.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 17 februari 2010 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7670 |
|
![]() ze zijn al blij wanneer ze iemand in het verre buitenland vinden die BE wil vertegenwoordigen en om dan nog iemand te vinden die zowel FR als NL beheerst...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7671 |
Minister-President
|
![]() Tuurlijk. Dat begrijp ik best wel.
Maar hoe langer hoe meer (sinds de politieke partijen scheidden) is de Vlaamse politiek 'noordelijker' van inborst geworden. En de Waalse is 'verzuidelijkerd'. Zitdagen bij een politieker zoals die je in Vlaanderen tot voor dertig jaar terug nog op zeer regelmatige en gestructureerde basis zag, vind je -in tegenstelling tot in Wallonië- nog amper terug. Politiek is in Vlaanderen meer -an sich- gestructureerd, en minder chaotisch dan het clientisme van de Waalse politiek. Veronderstel ik.
![]() |
#7672 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7673 | |
|
![]() Citaat:
De Nederlandse manier dus. Ze willen liever van man tot man spreken en het zo oplossen. Laatst gewijzigd door azert : 17 februari 2010 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7674 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Gelukkig reikt mijn kennis van vreemde talen verder dan alleen de drie landstalen, en zal ik me perfect uit de slag kunnen trekken. Maar dit verandert niets aan de situatie. Veronderstel dat een Belg die alleen zijn moedertaal spreekt niet verder kan geholpen worden door mensen die zijn vaderland vertegenwoordigen ? Absurdistan ten top, toch.
![]() |
![]() |
#7675 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7676 | |
|
![]() Citaat:
Leuker dan het realisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7677 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7678 |
Banneling
|
![]() De Unie van Utrecht was gewoon een pakt om de Spanjaarden gezamenlijk te lijf te gaan. Meer was dat niet. En die onstond voornamelijk eerst in het Noorden. En dan nog, want niet iedereen in het Noorden deed mee met de Unie van Utrecht. Zo deed Amsterdam niet mee en Groningen evenmin om nu maar wat te noemen.
Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2010 om 12:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7679 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Natuurlijk was de eenheid toen verre van voltooid. Maar dat was toen zeker ook het geval in bijvoorbeeld Frankrijk en het latere Duitsland. Die gebieden hebben wel tot een eenheid kunnen komen zonder het gestook van externe krachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7680 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |