Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2010, 12:00   #7661
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
die gaan dat zover niet laten komen
Dat denk ik ook niet. Maar kom , er is een precedent , en dat is altijd nuttig.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 12:01   #7662
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
En hoe zou dat komen ???
Frans is altijd een belangijke taal geweest binnen de diplomatie.
Ze weten hoe belangrijk politiek is.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 12:03   #7663
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat daar nu mee te maken . Het gaat hier over het wezen van de democratie. Beslissingen moeten gedragen worden door een meerderheid.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 12:05   #7664
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga verder over de ereconsul:

Vaak bestaat hun taak uitsluitend maar uit het verstrekken van informatie over het land, het promoten van het land op tal van activiteiten en het doorverwijzen van het gros van de aanvragen naar de bevoegde consulaire post, respectievelijk de ambassade in de hoofdsteden of het consulaat in secundaire steden. Soms mag de ereconsul ook visa uitreiken. De ereconsul speelt vooral een rol bij het promoten van de handel en de cultuur van het land dat hem heeft aangesteld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ereconsul
Als ie in contact komt met landgenoten van het land dat ie vertegenwoordigt lijkt het me niet meer dan normaal dat ie ook de taal kent.

Dit lijkt mij zelfs zo'n normaal gegeven dat dit helemaal niet in twijfel zou mogen getrokken worden.
Oud 17 februari 2010, 12:07   #7665
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt allicht :
'Ze weten hoe belangrijk het is politiek te beïnvloeden om die naar eigen hand te zetten.'

Laatst gewijzigd door job : 17 februari 2010 om 12:07.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 12:08   #7666
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In deze wil ik niet gelijk hebben. In deze heb ik gelijk. Niet omdat ik het zeg, maar omdat er nu eenmaal onbetwistbare dokumenten zijn die boven elke verdenking staan ...
Wat ook boven elke, onbetwistbare twijfel verheven is, zijn dit soort postings van uw hand, die een karikaturale uitstraling beginnen te krijgen.

Citaat:
... en zelfs munten (door uzelf aangebracht) die bevestigen dat men de term 'Belgen' en 'België' reeds gebruikte om de zuidnederlandse bevolking aan te duiden, en dit lang voordat de staat België bestond.
Ja, ik weet het - en u hoeft ons dat niet in te wrijven - dat de Latijnse naam Belgae is gerucupereerd ter justificatie van België als zodanig. Maar laat er geen twijfel over bestaan dat die Latijnse benaming voor niets anders stond dan "de Nederlanden".
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 12:08   #7667
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
ja system , maar daarvoor (voor de scheiding) sloeg de term Belgii op de totaliteit van de lage landen . De vertaling van de term is "Lage landen , Nederlanden".
Ja, maar niet meer in de tijd van Willem I. En ook niet ervoor zoals in de tijd van de Oostenrijkers. Toen duidde de term 'Belgen' louter op de bewoners van de zuidelijke Nederlanden. En dat is het punt dat ik wil maken, ook al omdat het gewoon de historische waarheid is.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2010 om 12:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 12:09   #7668
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt allicht :
'Ze weten hoe belangrijk het is politiek te beïnvloeden om die naar eigen hand te zetten.'
dat is politiek hé
Oud 17 februari 2010, 12:10   #7669
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar niet meer in de tijd van Willem I. En ook niet ervoor zoals in de tijd van de Oostenrijkers. Toen duidde de term 'Belgen' louter op de bewoners van de zuidelijke Nederlanden. En dat is het punt dat ik wil maken.
Als dat het punt was dat je wilde maken, was je betoog onvolledig.
Was dit uit onwetendheid ? Dan heb je nu bijgeleerd.
Was dit bewust ? Dan ben je nu op je plaats gezet.

Laatst gewijzigd door job : 17 februari 2010 om 12:11.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 12:12   #7670
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ie in contact komt met landgenoten van het land dat ie vertegenwoordigt lijkt het me niet meer dan normaal dat ie ook de taal kent.

Dit lijkt mij zelfs zo'n normaal gegeven dat dit helemaal niet in twijfel zou mogen getrokken worden.
ze zijn al blij wanneer ze iemand in het verre buitenland vinden die BE wil vertegenwoordigen en om dan nog iemand te vinden die zowel FR als NL beheerst...
Oud 17 februari 2010, 12:16   #7671
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is politiek hé
Tuurlijk. Dat begrijp ik best wel.
Maar hoe langer hoe meer (sinds de politieke partijen scheidden) is de Vlaamse politiek 'noordelijker' van inborst geworden.
En de Waalse is 'verzuidelijkerd'.

Zitdagen bij een politieker zoals die je in Vlaanderen tot voor dertig jaar terug nog op zeer regelmatige en gestructureerde basis zag, vind je -in tegenstelling tot in Wallonië- nog amper terug.

Politiek is in Vlaanderen meer -an sich- gestructureerd, en minder chaotisch dan het clientisme van de Waalse politiek. Veronderstel ik.
Oud 17 februari 2010, 12:17   #7672
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar hoe langer hoe meer (sinds de politieke partijen scheidden) is de Vlaamse politiek 'noordelijker' van inborst geworden.

Zitdagen bij een politieker zoals die je in Vlaanderen tot voor dertig jaar terug nog op zeer regelmatige en gestructureerde basis zag, vind je -in tegenstelling tot in Wallonië- nog amper terug.

Politiek is in Vlaanderen meer -an sich- gestructureerd, en minder chaotisch dan het clientisme van de Waalse politiek. Veronderstel ik.
Door de zitdagen hebben ze de malcontenten bij de traditionele partijen kunnen houden en heeft extreem-rechts weinig kans gekregen.
Oud 17 februari 2010, 12:20   #7673
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De grote klacht van de Vlaamse burgemeesters is nu dat VL bestuurt met ontieglijk veel ambtenaren waarvoor dwaze rapporen moeten geschreven worden.
De Nederlandse manier dus.
Ze willen liever van man tot man spreken en het zo oplossen.

Laatst gewijzigd door azert : 17 februari 2010 om 12:20.
Oud 17 februari 2010, 12:21   #7674
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ze zijn al blij wanneer ze iemand in het verre buitenland vinden die BE wil vertegenwoordigen en om dan nog iemand te vinden die zowel FR als NL beheerst...
Als ik als landgenoot niet verder kan geholpen worden in het NL, waar sta ik dan ? Nergens !
Gelukkig reikt mijn kennis van vreemde talen verder dan alleen de drie landstalen, en zal ik me perfect uit de slag kunnen trekken. Maar dit verandert niets aan de situatie. Veronderstel dat een Belg die alleen zijn moedertaal spreekt niet verder kan geholpen worden door mensen die zijn vaderland vertegenwoordigen ?
Absurdistan ten top, toch.
Oud 17 februari 2010, 12:26   #7675
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik als landgenoot niet verder kan geholpen worden in het NL, waar sta ik dan ? Nergens !
Gelukkig reikt mijn kennis van vreemde talen verder dan alleen de drie landstalen, en zal ik me perfect uit de slag kunnen trekken. Maar dit verandert niets aan de situatie. Veronderstel dat een Belg die alleen zijn moedertaal spreekt niet verder kan geholpen worden door mensen die zijn vaderland vertegenwoordigen ?
Belgen trekken zich altijd uit de slag; ze huilen niet zo snel om hun moeke.
Oud 17 februari 2010, 12:27   #7676
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgen zijn dat eerder als surrealisme.
Leuker dan het realisme.
Oud 17 februari 2010, 12:28   #7677
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet zich eens gaan realiseren dat er maar weinig Vlamingen zijn die de Nederlanders achterna lopen voor een 'grootnederland'. Dat is maar een piepkleine groep. Er zijn ook ontzettend veel Vlamingen die houden aan het bestaan van België, maar die staan op de rechten van de Nederlandssprekenden. En één van hen ben ik.
En hoe denk je dat dat zo gekomen is? In de 16e eeuw sloot het Zuiden zich nog aan bij de Unie van Utrecht. De kloof is niet in het minst ontstaan door een eeuwenlange anti-Hollandse propaganda door kerk en staat. En jij doet daar hard aan mee.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 12:36   #7678
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En hoe denk je dat dat zo gekomen is? In de 16e eeuw sloot het Zuiden zich nog aan bij de Unie van Utrecht. De kloof is niet in het minst ontstaan door een eeuwenlange anti-Hollandse propaganda door kerk en staat. En jij doet daar hard aan mee.
De Unie van Utrecht was gewoon een pakt om de Spanjaarden gezamenlijk te lijf te gaan. Meer was dat niet. En die onstond voornamelijk eerst in het Noorden. En dan nog, want niet iedereen in het Noorden deed mee met de Unie van Utrecht. Zo deed Amsterdam niet mee en Groningen evenmin om nu maar wat te noemen.

Laatst gewijzigd door system : 17 februari 2010 om 12:42.
Oud 17 februari 2010, 12:40   #7679
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Unie van Utrecht was gewoon een pakt om de Spanjaarden gezamenlijk te lijf te gaan. Meer was dat niet. En dan nog, want niet iedereen deed mee met de Unie van Utrecht.
Net zoals de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring gewoon een pact was om de Engelse kroon te lijf te gaan?

Natuurlijk was de eenheid toen verre van voltooid. Maar dat was toen zeker ook het geval in bijvoorbeeld Frankrijk en het latere Duitsland. Die gebieden hebben wel tot een eenheid kunnen komen zonder het gestook van externe krachten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 12:43   #7680
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Net zoals de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring gewoon een pact was om de Engelse kroon te lijf te gaan?

Natuurlijk was de eenheid toen verre van voltooid. Maar dat was toen zeker ook het geval in bijvoorbeeld Frankrijk en het latere Duitsland. Die gebieden hebben wel tot een eenheid kunnen komen zonder het gestook van externe krachten.
Ja maar u blaast dit allemaal op. Spanje en Filips II met zijn beleid wekten de haat op van vele provincies. En alleen kon men Spanje niet te baas. Daarom deze Unie, dit verbond.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be