Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2008, 02:39   #761
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wie vindt dit een probleem? De uiterst-rechtse Amerikaanse evenknieën van uw partij alleszins wel. (rechterzijde van de republikeinse partij) veel andere Amerikanen vinden dat echter geen probleem. Dat is een van de positieve aspecten aan de VS, het is multicultureel, iedereen doet zijn ding, steden als New York moeten een absolute hel zijn voor blokkers als U vermoed ik. En de macht van het getal EN geld telt, niet (langer) huidskleur of taal. Als je ziet dat een latino gouverneur of burgemeester kan worden, en een zwarte presidentskandidaat. Stel je voor dat een Marokkaan burgemeester van Brussel zou worden, het kot zou te klein zijn voor al die verontwaardigde reacties van de blokkers. Het is al ver gekomen dat ik als communist de vS moet verdedigen... maar liever het wilde kapitalisme van de VS dan het enge extreem nationalisme (laat ik een andere term maar niet gebruiken om beleefd te blijven) van het VB.
Mijn visie op de faciliteiten is gebaseerd op officiële documenten, niet deze of gene interpretatie van die of die.
De stadsuitbreiding van Brussel naar naburige dorpen kan dus vergeleken worden met de migratie van Pakistanezen naar Londen? Volgens mijn logisch verstand lijkt de uitbreiding van Brussel toch meer op de uitbreiding van Parijs, Londen of Barcelona naar naburige dorpen, of op de uitbreiding van Antwerpen naar Ekeren en Kapellen.
Tien keer liever een Marokkaan (het liefst nog een Berber) dan een FDF-er als burgemeester van Brussel of president van de Brusselse Gewestregering, als je het mij vraagt. Wat zeg ik? HONDERD KEER LIEVER.

Maar nog het liefst van al een Berberse. Ik heb al iemand in gedachten, trouwens. Spijtig dat ze met een andere Vlaming getrouwd is !

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 02:44   #762
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Wsl is het dan daarom dat in 2007 partijen met een Vlaamsgezind programma stemmenwinst behaalden en openvld en sp.a er flink van langskregen.
Vertel eens, welke keuze hadden de anderen?
Oud 16 mei 2008, 02:49   #763
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kiezers mogen blijven, behalve enkelen zijn dat meestal lullende politiek volstrekt onkundige mensen die zich laten misleiden door haatpropaganda.
En niemand moet horig zijn aan de franstaligen, het enige wat nodig is, zijn politici die niet denken in termen van franstaligen en Vlamingen, en die probleemoplossend en praktisch denken. Politici zoals in Finland bvb., waar Zweedstaligen en Finstaligen zonder problemen samenleven en elke gemeenschap taalrechten heeft. Daar geen gelul over "geen morzel grond", "kaakslag" en andere pathetische bullshit waar niet alleen ik van gruwel.
Inderdaad, politici dienen te denken in termen van nederlandstaligen, franstaligen. Niet in termen van volkeren. Volkeren verdampen. Volk is een loos begrip. Segmentatie van de bevolking, de klasse waartoe je behoort is vele malen belangrijker.
Oud 16 mei 2008, 03:46   #764
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn ze welwillend want ze hebben alles gekregen wat ze verlangden, zelfs eigen bestuur voor bepaalde hoofdzakelijk Zweede regio's, en volledige tweetaligheid in gebieden waar ze een minderheid vormen. Finnen leren Zweeds, en Zweden leren Fins, in goede verstandhouding. Het gevolg van de erg tolerante minderhedenpolitiek van Finland. Waar Vlaanderen nog heel veel van kan leren. Nog nooit heeft Finland een negatief rapport gekregen van de raad van Europa. Franstalige welwillendheid creëer je niet door onnozele pesterijen als "rondzendbrief Peeters" of het weigeren te benoemen van burgemeesters... nochtans tonen franstaligen nu reeds enige welwillendheid, zo sturen talloze franstaligen hun kinderen naar nederlandstalige scholen. De welwillendheid langs Vlaamse kant blijft eerder beperkt.
De Franstalige minderheid in België (vergeet a.u.b. niet dat Wallonië zeker nog tot het begin van de 20e eeuw in meerderheid waalstalig was) had ook alles wat ze verlangde. Ze maakte zelfs de dienst uit, en had zowat �*lle touwtjes in handen.

Het enige wat ze niet kreeg (en dat stond ook op het verlanglijstje), was een volledig verfranst België.

Als de Franstalige minderheid van in het begin respect had gehad voor de anderstalige meerderheid, dan was de geschiedenis ongetwijfeld helemaal anders verlopen. De klok kan helaas niet meer worden teruggedraaid. We zitten met de gebakken peren. We zullen er mee moeten leren leven.

Maar wie heeft er voor gezorgd dat de peren aangebrand zijn?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 06:43   #765
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad het nationalisme was springlevend in Joegoslavië, met alle gevolgen vandien. Deze kwaadaardige ideologie heeft al vele miljoenen slachtoffers op haar geweten. In feite is dat niet eens beter dan de stammentwisten in bvb. Kenya. En we weten allemaal waar "taal, bloed, bodem" uiteindelijk toe leidt.
Dat is een boodschap die je net bij de frankofone taalimperialisten moet doen doordringen , niet bij de Vlamingen.
Oud 16 mei 2008, 06:47   #766
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik zelf zou mogen beslissen zou ik etnische strijd verbieden en alle nationalisten die oproepen tot haat tegen anderstaligen, zowel langs Vlaams- als franstalige kant, in de bak draaien.
Exact wat Vlaamse Brusselaar Lukas Vander Taelen schreef in De Morgen van 15 mei 2008:

Alle nationalisten aan de beide kanten van de taalgrens moet dringend de wind uit de zeilen genomen worden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 06:51   #767
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
(zo zijn de Franstaligen zeker dat we het niet doen voor hun jeugd die binnenkort zal betalen voor de Vlaamse pensioenen).
Hoe kunnen werkloze Franstalige jongeren betalen voor Vlaamse pensioenen?
Oud 16 mei 2008, 06:55   #768
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

(Ik spreek uit ervaring, want ik geef nu toch al een tijdje les aan een 'franstalig' publiek.

Wat ik van mijn collega's van het lager secundair hoor belooft alleszins géén beterschap voor de toekomst.

Een paar jaar geleden leek er even hoop op verbetering, maar nu word ik met de dag pessimistischer, hoor.)

En dan, een paar jaar nadat die mannen en vrouwen dan uiteindelijk van dat secundair onderwijs verlost raakten, moeten ze noodgedwongen alsnog avondlessen Nederlands gaan volgen, maar tegenwoordig lukt ook d�*t niet meer, want de cursussen zitten VOL, nl. met nieuwkomers die veel minder gebukt gaan onder de vooroordelen tegenover het Nederlands of de Vlamingen dan onze 'landgenoten'. En dan moeten ze privé-lessen gaan nemen, maar dat is natuurlijk wel een pak duurder!
Oei djimi, je job is echt een zware klus aan het worden.

Franstalig België is dan wellicht ook een van de weinige plaatsen waar men zo massaal 'verplicht) wordt om een kleinere taal te leren.
De Vlaamse gemeenschap is er ook nooit in geslaagd om hun tal als een sympathieke taal te doen overkomen.

een taal leren omwille van het economische voordeel is zelden een goede motivatie.

Toen de Vlamingen massaal Frans leerden, was het uit economische noodzaak; maar de hele wereld beschouwde het Frans ook als de taal van de zon en de liefde. La douce France maakte het aanleren iets makkelijker.
Oud 16 mei 2008, 06:55   #769
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Logisch want met flamingantisme kun je je boterham niet smeren of je benzinetank vullen.
Dat is correct, maar dan toegepast op Frankofonia.
Oud 16 mei 2008, 07:03   #770
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlands belangrijk is in Brussel. Maar ze willen wel functies opgevuld zien waar erg rigide taalwetten voor vereist zijn. Ik ken franstaligen die perfect Nederlands spreken maar niet slaagden in hun selor-examen.
Wellicht nog te veel op schrijven gebaseerd?

Schrijven is de moeilijkste vaardigheid.
Oud 16 mei 2008, 07:05   #771
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Nu ik er zo over nadenk: toch wel een boeiende job, eigenlijk
oef
Oud 16 mei 2008, 07:10   #772
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vlaamse overheid die geen enkel respect betoont voor een minderheid, zoals ook de Raad van Europa besloot. Het gaat niet eens over de uitbreiding van Brussel, maar over de behandeling van franstaligen in Vlaanderen zelf. Bvb. democratisch verkozen burgemeesters die niet benoemd worden omdat ze de taal gebruiken van de meerderheid van hun inwoners... doet me sterk denken aan de Franse behandeling van Basken of Corsicanen.
Er is geen enkel vergelijk tussen de Franse en Belgische situatie. In Frankrijk hebben minderheidstalen geen enkele plaats in de ambtenarij of in de relatie tussen burger en overheid. Alles gebeurt er in het Frans, ook op die plaatsen waar de omgangstaal tot voor kort al eeuwenlang een andere dan het Frans was. Hier hebben we immers met een echte historische taalminderheid te maken.

Heel anders wordt het wanneer men naar de Franstaligen in de Vlaamse Rand kijkt. Vooreerst gaat het niet om een taalminderheid die er al vele generaties woont en bijgevolg beantwoordt aan de definitie die de Raad van Europa zelf hanteert. Hun aanwezigheid is grotendeels het resultaat van een heel recente inwijking vanuit Brussel (naast dan nog een sterke toevloed van eurocraten die hoofdzakelijk Frans naar de buitenwereld gebruiken). Jaren geleden is daar een heel verhelderende demografische studie over verschenen. Ook Marc Platel schuift in zijn laatste boek interessant cijfermateriaal over de demografische ontwikkeling in de faciliteitengemeenten. Hieruit mogen we besluiten dat het niet gaat om een historische taalminderheid, maar om een recent ingeweken groep.

De Vlaamse overheid toont juist wel heel veel respect voor de bestaande taalwetgeving en voor de gewaarborgde rechten van de Franstaligen. In niets worden die immers gefnuikt in deze zaak. Iedereen moet zich aan de wet houden, dus ook de Franstalige burgemeester. Daarenboven is de toepassing van de taalwet zoals de Vlaamse overheid die nu naar voorschuift, volledig in overeenstemming met het oordeel van de hoogste rechtscolleges. Schijnbaar vergeet u dat eventjes. Sedert de rondzendbrieven Peeters en Van den Brande hebben allerlei Franstaligen bij de hoogste rechtscolleges de nu doorgevoerde toepassing proberen aan te vechten. Tevergeefs, iedere keer weer krijgen ze bij alle rechtscolleges waar ze langs gingen, lik op stuk. Iedere keer weer kreeg de Vlaamse overheid gelijk.

Kortom, als de Raad van Europa een ander oordeel velt, dan is dat omdat hun oordeel is ingegeven door een schrijnend gebrek niet alleen van de desbetreffende zaak maar ook van de Belgische taalwetgeving en de jurisprudentie daaromtrent.

Dit is dan ook een grotere schande voor de Raad van Europa dan voor Vlaanderen. Niet mijn woorden trouwens, maar wel die van Dehaene.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 07:12   #773
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Exact wat Vlaamse Brusselaar Lukas Vander Taelen schreef in De Morgen van 15 mei 2008:

Alle nationalisten aan de beide kanten van de taalgrens moet dringend de wind uit de zeilen genomen worden.
Wat is er "nationalistisch" aan het toepassen van de taalwetten? Legt u het mij eventjes uit?

Of is die toepassing "nationalistisch" als Vlamingen die vragen en wordt het "normaal" als Franstaligen de taalwet overtreden?
Oud 16 mei 2008, 07:13   #774
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Taalwetten betekenen niets. Het is de sociale verhouding tussen taalgroepen die in dit kader relevant is. Daarenboven vind ik dat de Vlaamse Beweging het strikte taalcentrisme moet overstijgen.
De toepassing van de wetten is de garantie voor het voortbestaan van de rechtstaat.

Kijk maar naar Zwitserland waar de taalwetten streng en strikt worden toegepast, en waar zich geen problemen stellen.
Oud 16 mei 2008, 07:16   #775
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is er "nationalistisch" aan het toepassen van de taalwetten? Legt u het mij eventjes uit?

Of is die toepassing "nationalistisch" als Vlamingen die vragen en wordt het "normaal" als Franstaligen de taalwet overtreden?
Ik meen mij te herinneren dat hij o.a. over BDW schrijft en Di Rupo: allebei met de gedachten aan een eigen staat in hun hoofd: Vlaanderen en Wallo-Brux.

Hij schreef het niet; maar als Brusselaar beseft hij heel goed hoe onmogelijk dat is, hoe verstrengeld België is via Brussel.
Oud 16 mei 2008, 07:16   #776
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn ze welwillend want ze hebben alles gekregen wat ze verlangden, zelfs eigen bestuur voor bepaalde hoofdzakelijk Zweede regio's, en volledige tweetaligheid in gebieden waar ze een minderheid vormen. Finnen leren Zweeds, en Zweden leren Fins, in goede verstandhouding. Het gevolg van de erg tolerante minderhedenpolitiek van Finland. Waar Vlaanderen nog heel veel van kan leren. Nog nooit heeft Finland een negatief rapport gekregen van de raad van Europa. Franstalige welwillendheid creëer je niet door onnozele pesterijen als "rondzendbrief Peeters" of het weigeren te benoemen van burgemeesters... nochtans tonen franstaligen nu reeds enige welwillendheid, zo sturen talloze franstaligen hun kinderen naar nederlandstalige scholen. De welwillendheid langs Vlaamse kant blijft eerder beperkt.
U vergeet dat de taalwetgeving in Finland helemaal niet los is, maar bijzonder strikt. Op de Aland-eilanden bijvoorbeeld is er strikte Zweedse eentaligheid, waarbij zelfs wetten worden toegepast die hier als "fascistisch", "racistisch" e.d. zouden worden bestempeld. Op de Aland-eilanden kan zich bijvoorbeeld niemand vestigen tenzij hij door een zware taalproef kan aantonen dat hij vloeiend (!) Zweeds spreekt en leest. Op die eilanden krijgen van huis uit Finstaligen geen enkel taalrecht. Alles is er Zweeds. Ook bestaan er nog allerlei wetten die de Finstaligen geen enkele toegemoetkoming mogelijk maken. Alles niets vergeleken met die zogezegde "pesterijen" waar de Vlaamse overheid zich volgens u zou aan overgeven. Aan Vlaamse kant is men vanuit dat perspectief bekeken heel welwillend...
Oud 16 mei 2008, 07:17   #777
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik meen mij te herinneren dat hij o.a. over BDW schrijft en Di Rupo: allebei met de gedachten aan een eigen staat in hun hoofd: Vlaanderen en Wallo-Brux.

Hij schreef het niet; maar als Brusselaar beseft hij heel goed hoe onmogelijk dat is, hoe verstrengeld België is via Brussel.
Wat heeft dit met de taalwetgeving en de toepassing ervan te maken?
Oud 16 mei 2008, 07:18   #778
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik zelf zou mogen beslissen zou ik etnische strijd verbieden en alle nationalisten die oproepen tot haat tegen anderstaligen, zowel langs Vlaams- als franstalige kant, in de bak draaien.
Wat een verrassende uitspraak voor iemand die dweept met autoritaire, communistische regimes.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 07:19   #779
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De toepassing van de wetten is de garantie voor het voortbestaan van de rechtstaat.

Kijk maar naar Zwitserland waar de taalwetten streng en strikt worden toegepast, en waar zich geen problemen stellen.
Zwitserland heeft geen bruisende wereldstad als Brussel.

Behalve rond Brussel zijn er weinig tot geen problemen rond de taalgrens.

Lees vandaag het interessante artikel van Reynebeau over de "De grenzen van de taalgrens"
Oud 16 mei 2008, 07:26   #780
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je ziet dat een latino gouverneur of burgemeester kan worden, en een zwarte presidentskandidaat. Stel je voor dat een Marokkaan burgemeester van Brussel zou worden, het kot zou te klein zijn voor al die verontwaardigde reacties van de blokkers.
Wat zou daartegen zijn als die de hier in voege zijnde wetten en de vereisten voor het ambt van burgemeenster in Brussel probleemloos naleeft? Of gaat u er automatisch van uit dat een Marokkaanse burgemeester in Brussel taalwetten, scheiding van Kerk en Staat... aan zijn laars gaat lappen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be