![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#761 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een hele wereld van verschil mijn beste.... Er is nog altijd géén enkel bewijs van een onstoffelijke goddelijke macht die alles hier in zijn diversiteit heeft geschapen... En die in de beginperiodes waarin het geloof vorm begon te krijgen als dusdanig bijzonder hyperactief bleek te zijn om vervolgens in een duizenden jaren durende slaap weg te zinken,zich niets meer aantrekkend van dat geloof dat hijzelf verkondigd heeft en mee verdedigd heeft door middel van goddelijke interventies tegen ongelovige stammen om zijn schaapjes te beschermen.... Hoe slimmer wij mensen als dusdanig worden,hoe minder we van hem horen.... Héél vreemd mijn beste... Of toch nét niet...who cares..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#762 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#763 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is geen onderscheid tussen dingen. Het lijkt enkel zo omdat onze hersenen zo beter zaken ordenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#764 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En aardse termen mogen niet verabsolutiseerd worden omwille van hun locaal karakter. Ik heb je reeds een voorbeeld gegeven, denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#765 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#766 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Er is een reden waarom jij geen luizen aanbidt. Mag ik hopen. (Je kan ook heel elegant jezelf uit de miserie redden door je superwezen voortaan geen menselijke eigenschappen meer toe te schrijven)
![]() |
![]() |
#767 |
Parlementslid
|
![]() Of anders uitgedrukt:
![]() |
#768 |
Parlementslid
|
![]() Trouwens Pieter B, als ik de eigenschappen die jij jouw superwezen toedicht probeer te zetten, dan ik kan ik alleen maar besluiten dat je het eigenlijk over het DNA hebt.
Het schept, het kent zijn einddoel en de hardnekkigheid waarmee het zijn einddoel tracht te bereiken kan doen vermoeden dat het zich bewust is van zijn taak. Het doel van de mens is zijn DNA. En dan zijn we terug bij de evolutie theorie.
![]() |
#769 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geloofwaardig wat Uw toren betreft... Blijkbaar vindt U Uw toren hoger dan de mijne...Gek toch...ik héb helemaal géén toren.... maar tja ,dat is dan wéér iets wat U maar niet blijkt te begrijpen... Het weze U vergeven aangezien U ook maar het produkt bent van Uw opvoeding met alle daaraan verbonden voordelen én nadelen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#770 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aangezien het kennisnet groter wordt stijgt onze slimheid expentioneel... Vergeleken met honderd jaar geleden zelfs fenomenaal mijn beste.... Het meest mysterieuze aan de mens blijkt zijn brein wel te zijn... Opslagcapaciteiten in overvloed ,efficiëntie qua gebruik van datzelfde brein daarentegen is natuurlijk een ander vers aangezien de emotionele toestand hier een belangrijk aandeel in heeft... De grens tussen genialiteit en waanzin blijkt erg dun te zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#771 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vergelijk het met niet-relativistische mechanica. We hadden een consistent model voor ruimte, en een consistent model voor tijd, die klassiek ook consistent waren met elkaar. Bij snelheden die c benaderen echter vervalt die consistentie met elkaar, en dus is men moeten evolueren naar het concept van de ruimte-tijd, dat de twee terug verzoent. De Heilige Graal van de natuurkunde is niet voor niets de Grand Unification Theory. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#772 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Alles komt van eenzelfde energie, alles is gewoon entangled. Willen of niet
![]() Kijk eens naar het universum, bedenk daarbij multiversums, ga van microkosmos naar macrokosmos. Voel de oneindigheid. Voel ze, jij en ik, we zijn neverending. Allemaal dankzij eenzelfde energie die al dat is mogelijk maakte. Het is fijn te weten dat er een God is ![]()
![]() |
#773 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat zal echter niet zijn wat iemand extern aan dat kader ziet. Neem je bijvoorbeeld de zon als locus van je assenstelsel, dan zal je zien dat die steen een bepaalde aantrekking op de aarde uitoefent, die gelijk is en tegengesteld aan de aantrekking die de aarde op de steen uitoefent (G*m*M/r^2). Voor iets met de massa van de aarde zal dat echter een belachelijk kleine kracht zijn, voor iets met de massa van die steen iets meer... De steen zal dus bewegen, de aarde niet (of nauwelijks). De gewichtloosheid waar je over spreekt is dus ook maar een illusie. Je gewicht is simpelwel de gravitatiekracht die op je lichaam/massa wordt uitgeoefend, en die is (overduidelijk ![]() Da's ook de reden dat astronauten in een baan rond de aarde vliegen, en niet gewoon op 1 bepaald punt buiten de atmosfeer gaan hangen. De centrifugale kracht van hun cirkelvormige baan is exact gelijk aan de zwaartekracht, en dus blijven ze in positie. Zonder die baan zouden ze wel degelijk terug naar de aarde vallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#774 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#775 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Toen Newton ermee kwam, was het een lange tijd de ware mechanica. Toen dachten mensen dat de wereld echt zo werkte. Dat bedoel ik dus met het feit dat een theorie nooit volledig overeenkomt met de realiteit. Wat ik over de Unified Field Theory en dergelijke weet, is dat er de laatste tijd nogal wat twijfel over is gekomen, of een Theory of Everything wel degelijk bestaat. Er is immers niets wat zegt dat natuurwetten constant zouden zijn. Het zou even goed kunnen dat natuurwetten vrij locale fenomenen zijn, en dat die op dezelfde manier evolueren als biologische systemen: afhankelijk van de grote structuur rondom hen. Dit zou impliceren dat er bepaalde paramaters zijn waarin natuurwetten vrij mogen evolueren, en dat een algemene veldtheorie onmogelijk is. Wat ik overigens bedoelde met het feit dat ik vaak "zweverig" bezig ben, dat is het verkrijgen van kennis. Veel mensen die zichzelf zeer positivistisch instellen, zijn louter reproductoren, maar geen productoren. Nieuwe kennis aanmaken vereist bepaalde technieken die de huidige stand van de empirische wetenschappen nooit kan verklaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#776 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Omdat zwaartekracht en versnelde beweging gelijkwaardig zijn, is het voelen van de zwaartekracht een teken dat je aan het versnellen bent. Als je de zon neemt als referentiekader om te bepalen of een voorwerp een bepaalde versnelling heeft zal je uitkomst sowieso fout zijn omdat je referentiekader zelf al een versnelling heeft. Het enige wat echt stilstaat is die "vallende" steen.
![]() |
![]() |
#777 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij relativistische snelheden hebben we een ander model, en mag je het klassieke model dus niet meer gebruiken. Ook dat model werkt prima, en liet toe aan Einstein de afbuiging van licht te voorspellen. Hij was zo overtuigd van zijn model, dat toen experimentele wetenschappers het bij de volgende zonsverduistering wilden verifieren, hij niet eens de enveloppe met de resultaten heeft opengemaakt ![]() Ook het model van Einstein is inmiddels uitgebreid, voor opnieuw andere omstandigheden. Citaat:
Citaat:
Dat duidt dus niet op het niet-bestaan van een ToE, enkel dat hij mogelijk nog complexer is dan waar we nu naar op zoek zijn. Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#778 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De reductieve structuren zoals wij die kennen, waarbij alles wordt teruggebracht naar een reeks eenvoudige verhoudingen, zijn niet noodzakelijk bestaand. Het kunnen wederom slechts menselijke constructies zijn, net zoals de gelovigen met hun schepping. Het kan even goed zijn dat de natuurwetten gewoon "rondzweven" en dus niet afhankelijk zijn van een reeks vaste parameters. Men heeft als wetenschapper snel de neiging om te zeggen dat er ook daarboven een vaste structuur bestaat, maar wie zegt dat het zo is? Misschien is er helemaal geen structuur. Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#779 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Gallileo wist reeds dat er geen absolute beweging bestaat, enkel relatieve. De zon is dus best ok als "inertial frame", want alle objecten in uw frame 'zien' dezelfde krachten. Het feit dat de zon zelf ook ronddraait in de melkweg, en de melkweg godweetwat doet in het universum doet er dus niet toe voor de steen of de aarde, binnen dat kader. Omgekeerd, als je de steen neemt als kader, en iemand zou die steen opnemen en laten vallen, dan zou je de aarde ineens heel snel zien wegbewegen en dan terug dichterbijkomen, zonder dat daar schijnbaar een kracht op werd uitgewerkt. De steen en de aarde zijn op dat moment non-inertial frames. Zelfde principe is de corioliskracht (veroorzaakt door de rotatie van de aarde). Deze is niet te verklaren binnen het referentiekader van de aarde, enkel binnen een referentiekader buiten de aarde waar de aarde een deel van uitmaakt. Binnen het niet-inertiele kader van de aarde is die kracht fictief, een pseudo-kracht. Wat je met je laatste zin waarschijnlijk op alludeert is de algemene relativiteitstheorie. Die stelt dat gravitationele versnelling en inertionele versnelling (door het versnellen van uw frame of reference) hetzelfde is, en dit in een model waar de zwaartekracht niet meer in termen van een Newtoniaanse kracht wordt gezien maar als een vervorming van de ruimte-tijd door massa. Met andere woorden, als er in jouw frame of reference "geen kracht" op je wordt uitgeoefend, dan bevind je je in vrije val. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#780 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben ateïst omdat ik geen geestelijken voor mijn ogen kan zien.
Zeker geen kleine jongens misbruikende Bruine Paters. Ze weten het wel goed met de mantel der liefde te bedekken die "broeders van liefde". |
![]() |
![]() |