Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2015, 10:27   #761
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Cultuur komt van het Latijnse werkwoord colere (colo, colui, cultus) dat zowel verbouwen als vereren betekent. Zowel het Nederlandse woord cultuur als het Nederlandse woord kouter komt ervandaan. En in het Frans spreekt men van "agriculture" (landbouw) en ook in het Nederlans kennen we daarvan afgeleiden zoals "hydrocultuur" (kweken van planten in wouter).

Cultuur staat in 'onze' 'cultuur' in tegenstelling tot 'natuur'. Er zou dus een onderscheid zijn tussen wat 'door de mens is geproduceerd' en wat 'door 'de Natuur' is geproduceerd'. Heel merkwaardig wordt dit duotheïstisch wereldbeeld met aan de ene kant mysterieuze godheid 'de Natuur' en aan de andere kant een al even myserieuze godheid 'zelfscheppende mens alias baron von Münchausen' zonder problemen - zonder nadenken? - geaccepteerd die prat gaan op de superioriteit van hun zogenaamd atheïstische overtuiging.

Toen het pseudo-biologisch racisme dat tot dan toe het kolonialisme legitimeerde na W.O. II en de Holocaust langzamerhand minderhand salonfähig werd, werd het koppel Natuur-Cultuur bovengehaald om te redden wat er te redden viel: als godin "Natuur" de gelijkwaarheid der mensen begint te prediken, snelt oppergod "Cultuur" om onderscheid te maken tussen superieure en inferieure culturen. Op die manier kan de manier waarop de meerderheid van de wereldbevolking behandeld wordt, d.i. als Untermenschen, alsnog gelegitimeerd worden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 11:31   #762
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee, dat klopt niet. Collaboratie is meeheulen met de bezetter. En enkel als ze overtuigd zijn dat de bezetter de volgende machtshebber gaat worden. Als de macht weer verschuift naar een andere sterkere partij, zullen ze meegaan met de nieuwe machthebbers.
Collaborateurs zijn dus de 'kazakendraaiers'.
Belgische politici dus.
Oud 11 mei 2015, 11:41   #763
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Nog wat leesvoer voor de geïnteresserden :
http://www.cegesoma.be/docs/media/ch...05_carrein.pdf
"""De Vlaamse Oostfronters
Sociaal profiel en wervingsverloop, november 1941-augustus 1944"""
Oud 11 mei 2015, 11:44   #764
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Waarom zijn aan die onschuldigen dan nog altijd niet door Belgische staat verontschuldigd en vergoed? Ze worden ook door jullie, belgicisten nog als collaborateurs beschouwde ook al heeft men later erkend dat ze onterecht en meestal om hun Vlaamsgezindheid zijn veroordeeld en gestraft.
Waarom zijn die Belgische misdadigers uit de mei-en sptemberdagen (want ook jij zwijgt daar in alle talen) nooit vervolgd, veroordeeld en gepast gestraft?
Op deze twee zaken, die door de belgicisten worden ontkend of geminimaliseerd, schiet de Belgische staat nog altijd tekort.
Let op en dan heb ik het nog niet over amnestie gehad, die praktisch overal ter wereld na 70 jaar ivm WOII in voege is.
Jullie schijnheiligheid en jullie wraakzucht is van de hevigste soort.
Is dat zo?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 13:19   #765
geertvdb

Standaard

Citaat:
Wil je nu zeggen dat de pseudo-witte criminelen uit de mei-en septemberdagen echte collaborateurs zijn?
Als u mij kan uitleggen wat het verschil is tussen echte en valse collaborateurs kan ik misschien op uw vraag beantwoorden.
Citaat:
Waarom werden ze dan niet door jouw Belgisch gerecht veroordeeld en bestraft?
Er is niet zoiets als 'mijn' Belgisch gerecht, tenzij in uw verbeelding. Dus uw vraag is onbeantwoordbaar door mij. Maar ik ben er zeker van dat uw verbeelding een antwoord heeft op die vraag.

Citaat:
Je raast jezelf vast in je eigen gekronkel.
Razen doe ik nooit, en kronkelen nog minder. Dat is uw specialiteit. en kemels schieten natuurlijk.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 11 mei 2015 om 13:42.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 13:31   #766
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is daar dat ze mis waren, het is daarom dat het een misdaad is, en het is daarom dat men dat moet beschouwen als een vreselijke vergissing, he.

Als de bezetter de nieuwe machtshebber wordt, dan zal collaboratie geen misdaad zijn maar gehuldigd worden als een daad van een vrijheidsstrijder. Een vrijheidsstrijder is bij definitie immers iemand die het mogelijk gemaakt heeft om nieuwe machtshebbers aan de macht te laten komen he.

Het is enkel als collaborateurs zich vergissen, als de bezetter niet de nieuwe machtshebber wordt, en als de oude machtshebber terugkeert, dat collaboratie een misdaad is he.

Dat is enkel zo als ze de goeie beslissingen nemen he. Dan zullen ze twee keer op een rij als vrijheidsstrijder gehuldigd worden, en zullen ze nooit collaborateurs genoemd worden.

Iemand wordt pas als collaborateur bestempeld, als hij zich vergist heeft, en aan de kant van de verliezer is gaan staan, he.
Is het niet mogelijk om in 1 of 2 zinnen uw punt te maken? U zegt namelijk steeds hetzelfde.
Een vrijheidsstrijder is niet hetzelfde als een collaborateur. Een vrijheidsstrijder gaat in tegen de bezetter, en de uitkomst van de strijd is onbelangrijk in zijn streven. Ofwel wint hij en is hij de nieuwe machtshebber, ofwel gaat hij ten onder.
Een collaborateur is het tegenover gestelde. Hij gaat mee met de bezetter, omdat hij denkt dat die de winnaar gaat zijn.. Dat kan goed uitdraaien, en dat kan slecht uitdraaien. Om hem een vrijheidsstrijder te noemen als het goed uitdraait, is een semantisch spelletje dat u speelt (wat u graag doet op dit forum). Maar voor zijn onderdrukte ex-vrienden en kennissen zal hij altijd een rat blijven.

Ik ben er zeker van dat u mensen op uw werk hebt die u als kazakkendraaier kan bestempelen. Dat soort mensen heb je nu eenmaal overal. Het kan natuurlijk ook zijn dat uw collega's u beschouwen als de kazakkendraaier... Dat zou me niet verwonderen als ik uw bezig hoor.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 11 mei 2015 om 13:44.
Oud 11 mei 2015, 13:41   #767
geertvdb

Standaard

Citaat:
Omdat ze collaborateurs van de winnaar waren. Dus worden ze zo niet genoemd, en worden ze geroemd.

De geschiedenis wordt geschreven door de winnaars, en de wetten worden gemaakt door de winnaars. Die beslissen dan ook over goed en kwaad.
Als u mij een voorbeeld kan geven van een collaborateur die later vrijheidsstrijder werd genoemd, dan zou ik dat graag van u vernemen.
Oud 11 mei 2015, 14:38   #768
Ambiorix1966
Partijlid

Standaard

Citaat:
Is het niet mogelijk om in 1 of 2 zinnen uw punt te maken? U zegt namelijk steeds hetzelfde.
Een vrijheidsstrijder is niet hetzelfde als een collaborateur. Een vrijheidsstrijder gaat in tegen de bezetter, en de uitkomst van de strijd is onbelangrijk in zijn streven. Ofwel wint hij en is hij de nieuwe machtshebber, ofwel gaat hij ten onder.
Een collaborateur is het tegenover gestelde. Hij gaat mee met de bezetter, omdat hij denkt dat die de winnaar gaat zijn.. Dat kan goed uitdraaien, en dat kan slecht uitdraaien. Om hem een vrijheidsstrijder te noemen als het goed uitdraait, is een semantisch spelletje dat u speelt (wat u graag doet op dit forum). Maar voor zijn onderdrukte ex-vrienden en kennissen zal hij altijd een rat blijven.

Ik ben er zeker van dat u mensen op uw werk hebt die u als kazakkendraaier kan bestempelen. Dat soort mensen heb je nu eenmaal overal. Het kan natuurlijk ook zijn dat uw collega's u beschouwen als de kazakkendraaier... Dat zou me niet verwonderen als ik uw bezig hoor.
'Collaboratie is relatief' :

Louis Franck wordt nadat de Duitse troepen Belgë veroverd hebben tijdens WOI, tussen 1916 en 1918 schepen in Antwerpen, de 2de grootste stad van België. In 1918 wordt diezelfde Louis minister van koloniën.

Maurice Onkelinx wordt nadat de Duitse troepen België veroverd hebben tijdens WOII in 1941 schepen en in 1943 tot 1945 dienstdoend burgemeester van Jeuk of all places. In 1945 wordt diezelfde Maurice in de gevangenis gestopt en verliest 5 jaar zijn politieke rechten.

Zoek de fout.
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 16:40   #769
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
'Collaboratie is relatief' :

Louis Franck wordt nadat de Duitse troepen Belgë veroverd hebben tijdens WOI, tussen 1916 en 1918 schepen in Antwerpen, de 2de grootste stad van België. In 1918 wordt diezelfde Louis minister van koloniën.

Maurice Onkelinx wordt nadat de Duitse troepen België veroverd hebben tijdens WOII in 1941 schepen en in 1943 tot 1945 dienstdoend burgemeester van Jeuk of all places. In 1945 wordt diezelfde Maurice in de gevangenis gestopt en verliest 5 jaar zijn politieke rechten.

Zoek de fout.
Ik denk dat u eerder bedoelt dat repressie relatief is. De historische verklaring waarom er een verschil was in repressie na de WO I en WO II is interessant. Misschien hebt u daar een mening over?
Oud 11 mei 2015, 16:55   #770
Ambiorix1966
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u eerder bedoelt dat repressie relatief is. De historische verklaring waarom er een verschil was in repressie na de WO I en WO II is interessant. Misschien hebt u daar een mening over?
Nee nee, het is zeker de collaboratie die relatief is. In bericht 762 zegt u 'collaboratie is meehuilen met de bezetter'. Beter dan het voorbeeld van Maurice en Louis om uw stelling te relativeren kan ik niet vinden .
Ambiorix1966 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 17:13   #771
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
Nee nee, het is zeker de collaboratie die relatief is. In bericht 762 zegt u 'collaboratie is meehuilen met de bezetter'. Beter dan het voorbeeld van Maurice en Louis om uw stelling te relativeren kan ik niet vinden .
Ik zei 'meeheulen', niet 'meehuilen'.

Maar u geeft een voorbeeld van hoe verschillend de repressie was van WO I en van WO II.
En bovendien is het nog niet eens zeker dat in beide gevallen het echt gaat over collaboratie.
Hebt u echt geen beter voorbeeld? Want ik ben een groot voorstander van 'relativeren'. Maar niet zomaar. Ik wil wel goede voorbeelden en argumenten.
Oud 11 mei 2015, 17:34   #772
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Soms is het nodig om een punt langs alle kanten te illustreren, als het blijkt dat de tegenpartij het niet begrijpt he Basis pedagogie. Herhalen, herhalen, herhalen, maar telkens wat anders.

Citaat:
Een vrijheidsstrijder is niet hetzelfde als een collaborateur.
Inderdaad. Een vrijheidsstrijder is ene die met de winnaar meeheult, een collaborateur is ene die met de verliezer meeheult.

Het statuut van collaborateur of vrijheidsstrijder wordt namelijk pas bepaald nadat de winnaar bekend is geworden.

Citaat:
Een vrijheidsstrijder gaat in tegen de bezetter
Er is altijd een bezetter. Die bezetter kan de huidige staat zijn, of de toekomstige. Wat jij een "bezetter" noemt, is een die de poging onderneemt om de nieuwe staat te worden. Een bezetter wordt ook pas achteraf gekwalificeerd. Het is degene die verloren heeft.

Zo was bijvoorbeeld in 1830 de Hollander de "bezetter" omdat die verloren heeft, en waren de Belgen de vrijheidsstrijders, omdat die gewonnen hebben. Hadden die verloren, dan waren het de Belgen en hun vrienden die de bezetter geweest, en waren de Nederlanders de bevrijders geweest.

Citaat:
Ofwel wint hij en is hij de nieuwe machtshebber, ofwel gaat hij ten onder.
Als hij dan de nieuwe machthebber wordt, zal de "vrijheid" die zo bekomen is, nadien officieel gevierd worden, en zullen alle medestanders gevierd worden als vrijheidsstrijders. Degenen die weerstand boden tegen de nieuwe, nu officiele machthebber, zullen dan "collaborateurs met de vijand" genoemd worden.

Meer is daar niet aan.

Glorie aan de winnaar, pek en veren voor de verliezer.

Citaat:
Het is misschien zo dat hij zich meer onderdrukt voelde onder het regime dat zijn ex-vrienden aanhingen dan het nieuwe, he. Dat is een kwestie van persoonlijke overweging.

Citaat:
Het proberen mee te gaan met de winnaar lijkt mij een bijzonder intelligente strategie, nee ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 mei 2015 om 17:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 17:35   #773
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb u specifiek gevraagd om tegenargumenten. Zeggen dat 'geen zinnig mens' iets vindt of niet vindt is geen argument.
ik heb u uitvoerig uitgelegd waarom u een denkfout maakt, en daar gaat u opzettelijk niet op in.

Daarom ga ik het u nog eens onder uw neus wrijven.

Het feit dat u muziek onderbrengt onder het begrip cultuur is een arbitraire beslissing. Er is geen enkele objectieve reden om dat te doen, en ik heb u ook uitdrukkelijk gevraagd op basis van welke modaliteiten u dat doet, en ik wacht nog altijd op een antwoord. U weet het blijkbaar zelf niet.
De eerste denkfout die u maakt (van de vele) is dat u denkt dat uw definitie van cultuur de enige echte waarheid is.
Als u volksmuziek onderbrengt onder cultuur en dan zegt, kijk, er is een band tussen beide, dan maakt u een klassieke cirkelredenering.
Als u dan nog een zelfde geografisch bijvoeglijk naamwoord voor muziek en voor cultuur zet, en zegt, kijk er is toch een band, dan maakt u een dubbele cirkelredenering.

Dat u de het voorbeeld geeft van volksmuziek is niet toevallig. U denkt dat door het woord 'volk' voor 'muziek' te zetten er plotseling een onweerlegbare band is tussen een volk en muziek. U vergist zich. 'Ik spring uit een vliegmachien' van Eddy Wally is evenveel en even weinig volksmuziek als 'Altijd is kortjakje ziek'. Uw definitie van wat volksmuziek is, is even subjectief als uw mening wat cultuur is.

Er is dus geen verband tussen Griekse volksmuziek en het Griekse volk. tenzij in uw verbeelding. Ten bewijze is dat Liesbeth List een prachtige plaat heeft gemaakt van de muziek van Theodorakis (wat u waarschijnlijk als 'Griekse volksmuziek beschouwt), en dat Griekse tieners in Athene naar Justin Bieber en One Direction luisteren.

Maar de grootste absurditeit is dat er een waardeoordeel wordt gelinkt tussen een eigen identiteit (dat een illusie is) is en het begrip cultuur (dat een arbitrair containerwoord is). Ongetwijfeld zijn er hier mensen die zich Vlaming beschouwen op dit forum, en die trots zijn 'als Vlaming' op de Vlaamse cultuur zoals bvb de Vlaamse primitieven.
Dat is totaal krankzinnig. Niemand van de huidige 'Vlamingen' heeft mee geschilderd aan die schilderijen, en dus is er geen enkele reden om er trots op te zijn. Elke band tussen de huidige Vlamingen en schilderkunst uit de 16e eeuw is een illusie.

Nogmaals: uzelf als Vlaming beschouwen, en voor het woord kunst het bijvoeglijk naamwoord 'Vlaams' zetten, creëert geen werkelijke band, tenzij in uw verbeelding.

En probeer nu maar een fout in bovenstaande redenering te vinden.
Natuurlijk, beste, natuurlijk. Grieken, Griekse cultuur en Griekse volksmuziek, er is natuuuurlijk geen enkel verband. Wie durft zo'n onzin toch te stellen? O ja, juist de Grieken zelf. Ook hier is er een missie voor u weggelegd: leer de Grieken eindelijk eens hoe het allemaal in elkaar steekt. Veel succes, beste!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 17:39   #774
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u mij een voorbeeld kan geven van een collaborateur die later vrijheidsstrijder werd genoemd, dan zou ik dat graag van u vernemen.
De revolutionairen van 1830 ?
Oud 11 mei 2015, 18:57   #775
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of anders nog: degenen die in de ex-DDR voor het Westen werkten.
Oud 11 mei 2015, 19:08   #776
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ze collaborateurs van de winnaar waren. Dus worden ze zo niet genoemd, en worden ze geroemd.

De geschiedenis wordt geschreven door de winnaars, en de wetten worden gemaakt door de winnaars. Die beslissen dan ook over goed en kwaad.
De geschiedenis wordt geschreven door de overlevenden en zij maken ook de wetten. Een oorlog wordt nooit gewonnen maar kan - al dan niet tijdelijk - ophouden na een wapenstilstand.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 19:11   #777
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De geschiedenis wordt geschreven door de overlevenden en zij maken ook de wetten.
Ja, dat is een bijzondere vorm van winnaar natuurlijk
Oud 11 mei 2015, 19:13   #778
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat is een bijzondere vorm van winnaar natuurlijk
Bij een Jihad zijn de martelaars winnaars en zij overleven hun strijd niet.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 19:28   #779
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Is dat zo?
Ja.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 19:35   #780
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bij een Jihad zijn de martelaars winnaars en zij overleven hun strijd niet.
Eh, klein aanpassinske:

Bij een Jihad denken die die martelaar ZULLEN spelen dat ze winnaars ZULLEN zijn (met hun 72 maagden of hoeveel zijn het er nu ook weer). En zij worden ook als winnaars beschouwd door de mede-winnaars die zo dom niet waren om zichzelf omzeep te helpen.

Maar stel dat er iedereen die Jihadistische sympathieen koestert, zichzelf zou opblazen, wel dan blijft daar enkel maar een bende dode losers van over he.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be