![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om nu op mijn vraag terug te komen: zouden dergelijke gebedsmarathons jou kwaad maken? Of voel je ze aan als bedreigend? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Naar mijn mening is bidden in de eerste plaats iets tussen jezelf en je God. Het is een persoonlijke beleving van een individuele band. Het is ook iets wat je gezamenlijk kunt doen, om de onderlinge band te benadrukken. Er zijn veel redenen om te bidden voor een gelovige. Maar gebed gebruiken (of misbruiken) als Haarlemmer olie is iets wat ik niet goed kan begrijpen. Ik kan beter een ander voorbeeld geven wat voor u misschien minder emotioneel beladen is: In Nederland hadden wij een minister van Onderwijs die, toen zij werd geconfronteerd met een falend beleid en het in het debat niet kon halen, in huilen uitbarstte met de mededeling 'dat ze het toch goed bedoelde'. Hierop viel de discussie stil. Dit ergerde me, omdat zij als verantwoordelijke bewindspersoon aangesproken moest kunnen worden op haar taken. Zij had ervoor kunnen zorgen dat het beleid anders werd gevoerd. Op deze manier ontliep zij haar verantwoordelijkheid. Hetzelfde had ze enige jaren ervoor gedaan, toen nog als kamerlid. Haar partij had harde maatregelen genomen ten aanzien van uitkeringen maar toen ze tijdens een debat (zij was woordvoerder) op haar vakbondsverleden werd aangesproken barste ze wederom in tranen uit met de mededeling dat het allemaal zo erg was. Wat ze niet deed: Uit de partij stappen; harde kritiek leveren op haar eigen partij, een andere koers inzetten, etc etc. Ziet u de parallel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Maken we nu de vergelijking correct, dan vergelijken we personen met personen, en instituten met instituten. En wat doe jij? Jij vergelijkt een persoon met een instituut. Een redenering met een reukje aan... Een priester die zich schuldig maakt aan kindermisbruik, en die daarna gaat liggen janken hoe erg het allemaal is, is iets héél anders dan een paus die - voor zover we weten - zich nog nooit aan een kind (of zelfs een volwassene) vergrepen heeft, en die gelovigen oproept tot gebed. Je moet geen peren met citroenen vergelijken hé. Gelovigen geloven (per definitie) dat het gebed hélpt om hun instituut, hun Kerk, beter te maken. Dat houdt geenszins in dat het bij gebed alléén moet blijven, maar dat wordt hier wel ten overvloede gesuggereerd, o.a. door jou. Gelovigen kunnen zich o.a. laten inspireren vanuit Lc 11, 37-43: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik stel vast dat je mij vraag niet kunt beantwoorden. Ik had eerlijk gezegd niets anders verwacht. Tevens stel ik vast dat jij meent te moeten besluiten om een ongelovige, die zich vragen stelt over het daadwerkelijk effect van een bidmarathon, maar direct te bestempelen als beschikkende over een "zwaar gehandicapte notie". Ook hier had ik niets anders verwacht. Religieuze arrogantie ten voeten uit. Allemaal heel voorspelbaar. ![]() Citaat:
Jammer genoeg hebben goden en godinnen allerhande maar een belabberde staat van dienst wanneer het er op aankomt om "tussenbeide" te komen... Cultivatie van obscurantisme tot kunst verheven of m.a.w. volksverlakkerij.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 12 januari 2008 om 09:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Eerlijk gezegd... had ik niet anders verwacht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niet dat ik je vraag je te verantwoorden over je optreden in dergelijke discussies, verre van. Maar je mag wel best weten dat die vraag bij mij al een hele tijd leeft, en dat de redenen achter je optreden me zo zoetjesaan wel duidelijk geworden zijn. Bon, over tot de orde van de dag... Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister
|
![]() Je kent me (nog) niet, mijn waarde...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
God blijft m.a.w. als 'de Geheel Andere' altijd afhankelijk van de beslissing van de mens. U verwijt God dat Hij niet "tussenbeide" kwam om het Kwaad te verhinderen. De vraag is dan of God zó werkt... Zijn wij dan willoze schepselen die Gods toorn of bescherming als speelballen ondergaan? Waar is dan nog de vrijheid van de mens??? Als je de bijbelse betekenis van geloven bestudeert, dan zie je dat God vrijheid vooronderstelt, om te komen tot relatie en (Gods-)liefde. Elke relatie kan pas écht zijn als er vrijheid is. Ook God schenkt uit liefde volle vrijheid aan de mensen. We bezitten vrijheid om te kiezen voor Hem, of tegen Hem. Maar die keuze loopt blijkbaar niet tussen gelovigen en atheïsten, maar ook tussen gelovigen -ja zelfs priesters. De schandalen rond pedofilie tonen dus niet noodzakelijk het falen van God, maar het falen van de mens, om ten volle te kiezen voor God en diens droom van deze wereld. Daarvoor is bekering nodig, en gebed. Daarom is het gebed zo noodzakelijk: het is een herbronnen in de relatie met de Levende God, en een antwoord op zijn Liefdevolle uitnodiging.
![]() |
![]() |
#69 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.deredactie.be/cm/de.redac...nland/1.228834
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 januari 2008 om 14:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
De RKK dreigde met excommunicatie van de slachtoffers zo ze zouden spreken: Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 12 januari 2008 om 14:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou wel eens de tekst van dat aangehaalde document willen nalezen. 't Is niet de eerste keer dat journalisten, waarvan velen niet vertrouwd zijn met kerkelijke documenten, een eigen potje stoven. Denk maar aan de totaal verkeerde berichtgeving rond het thema van de pauselijke beslissing m.b.t. het voorgeborchte. Daar hebben journalisten er soms heel flink naast geschoten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een priester is door zijn ambt hieraan geboden, wat dan ook betekent dat hij automatisch onderhevig is aan een dergelijke straf. Die moet dan zelfs niet eens uitgesproken worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 12 januari 2008 om 15:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() Eerlijk gezegd denk ik dat ik u ook niet zou w�*llen kennen. Ik ken al genoeg zemelaars die vanuit een misplaatst superioriteitsgevoel, die ze menen te mogen ontlenen aan hun geloof, denken anderen de les te kunnen spellen. Geloof me, die houding is niet voorbehouden aan Katholieken zoals u.
U beseft niet dat juist gelovigen zoals u het geloof, of de kerk zo u wilt, een slechte naam bezorgen. Met uw zalvende, doch arrogante, toon bent u er medeschuldig aan dat misstanden blijven plaatsvinden omdat op deze manier ieder zijn verantwoordelijkheid kan blijven ontlopen. Ik zei u al eerder: Neem een voorbeeld aan Jan van den Berghe die als trouw aanhanger van de Katholieke kerk zijn ogen niet sluit voor excessen en mismanagement. Ik weet wel met welke houding de kerk meer geholpen is. Kindermisbruik komt in elk (hulpverlenend) beroep voor en in elke (hulpverlenende) organisatie, dus ook bij mensen binnen de Katholieke kerk die één op één in aanraking komen met kinderen. Dat is dus niets bijzonders maar er moeten wél maatregelen tegen worden genomen. Het wordt tijd dat u daar eens op een volwassen manier mee omgaat. Maar weet u wat? Blijft u maar lekker uw ogen sluiten en geef nog eens een lesje over het nut van bidden en over de gehandicapte notie ervan bij ongelovigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar: Het is geen document over pedofiele praktijken, maar een simpel document tegen het oneigenlijk gebruik van het biechtgeheim. http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2006.html Bovendien bleek de reporter van de BBC, die het document 'Crimen Sollicitationes' interpreteerde, (helaas) zelf een misbruikt slachtoffer geweest te zijn. http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2006.html
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 januari 2008 om 16:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er bestaat wél documenten die wél gaat over de pedofilieschandalen, en hoe men moet optreden hiertegen, waaronder de brief van kardinaal Ratzinger aan alle bisschoppen van 18 mei 2001. Deze brief was een aankondiging bij de apostolische brief van paus Johannes Paulus II die een completering van de procedurele normen bevatte inzake dergelijke delicten. Ook bevat de apostolische brief Sacramentorum sanctitatis tutela van 30 april 2001 nieuwe procedurele regels over kindermisbruik door priesters. Het document uit 2001 verzekert onder andere dat het Vaticaan nu geïnformeerd wordt over elk geval van kindermisbruik door een priester en in reactie daarop adequate canonieke maatregelen neemt, met name berechting door de burgerlijke én kerkelijke rechtbank. Dit document hindert het onderzoek door de burgerlijke autoriteiten naar aanklachten van kindermisbruik niet, en is ook geen methode om het toe te dekken. Het geeft juist aan hoe serieus het Vaticaan gevallen van misbruik neemt.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 januari 2008 om 16:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
God loopt met andere woorden het risico, omwille van de Liefde, dat zijn eigen schepselen zich tegen Hem keren. Want geloof en Godsliefde vereist vrijheid: vrijheid om JA te zeggen in een relatie. Wie 'gedwongen' wordt om te geloven, gelooft niet. Zoals je ook niet echt kan liefhebben als je gedwongen wordt om lief te hebben. God laat zijn schepselen vrij, zelfs zijn eigen engelen gaf hij een vrije wil: sommigen keerden zich tegen Hem (Lucifer en de andere 'gevallen engelen') en kozen tegen Zijn Goedheid. Zo zijn ook wij vrij. We maken allemaal een persoonlijke keuze om Zijn Liefde te beantwoorden, of om Zijn genade te weigeren.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 januari 2008 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |