Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij vrijwilliger?
Ja 22 68,75%
Neen 10 31,25%
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2008, 23:55   #61
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
En waarom niet? Wat maakt hun inzet - die ik voor alle duidelijkheid ten zeerste apprecieer - waardevoller dan die van de onbezoldigde jeugdwerkers? Ik zou daarover van u wel eens een 'rationele' uitleg willen hebben.
Wel enkele bedenkingen:

- De AZG vrijwilligers redden levens en gaan naar plaatsen waar mensen sterven of niets hebben. Die mensen van de bouworde bouwen scholen in derde wereldlanden om kinderen een toekomst te geven. Een jeugdbeweging van hier houdt kinderen simpelweg bezig, ze redden geen levens ofzo. Nu kan je wel stellen dat ze een educatieve rol spelen, maar die rol is wel peanuts i.v.g. met wat iemand van het AZG verwezenlijkt in een arm land.
- Het gaat in een jeugdbeweging meer om spelletjes en toffe dingen, niet enkel werken. Er zal wel een deel zijn die wat werk hebben met organiseren, maar er wordt niet 7/7 keihard gewerkt maar eerder 1 dag per week.
- Mensen die actief zijn voor AZG zetten zich volledig in hun voor hun functie en geven hun leven van hier op, als ze gaan naar een Afrikaans land. Een scoutsleider van hier geeft niets op buiten een (klein) deel van zijn vrije tijd.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 00:03   #62
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wel enkele bedenkingen:

- De AZG vrijwilligers redden levens en gaan naar plaatsen waar mensen sterven of niets hebben. Die mensen van de bouworde bouwen scholen in derde wereldlanden om kinderen een toekomst te geven. Een jeugdbeweging van hier houdt kinderen simpelweg bezig, ze redden geen levens ofzo. Nu kan je wel stellen dat ze een educatieve rol spelen, maar die rol is wel peanuts i.v.g. met wat iemand van het AZG verwezenlijkt in een arm land.
- Het gaat in een jeugdbeweging meer om spelletjes en toffe dingen, niet enkel werken. Er zal wel een deel zijn die wat werk hebben met organiseren, maar er wordt niet 7/7 keihard gewerkt maar eerder 1 dag per week.
- Mensen die actief zijn voor AZG zetten zich volledig in hun voor hun functie en geven hun leven van hier op, als ze gaan naar een Afrikaans land. Een scoutsleider van hier geeft niets op buiten een (klein) deel van zijn vrije tijd.
Ok, als je het zo bekijkt zijn die AZG'ers inderdaad nobelder dan wij, toch is de inzet van de talloze jeugdbegeleiders en straathoekwerkers (die inderdaad niet rechtstreeks levens redden) voor onze eigen samenleving minstens even belangrijk dan die 0,05 % edele vrijwilligers die in verre landen onbezoldigd hun diensten aanbieden. Als ons (inlands) maatschappelijk draagvlak al niet groter is ... Maar nogmaals aan al die AZG'ers of mensen van de Bouworde enz. ... respect !!!
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 01:27   #63
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Met alle respect voor uw inzet en ijver op uw werk, maar dat niet zo plezierig 'vrijwilligerswerk' (= onbetaalde overuren) doet u voor een deel uzelf aan. Uw baas kan u niet verplichten u langer dan de wettelijk en contractueel vastgestelde uren te laten werken. Als alle werknemers wat meer ballen aan hun lijf zouden hebben, ertegen reageren en zo, zouden zulke wantoestanden zich heel wat minder voor doen dan nu het geval is. En als meneer de baas niet wil luisteren, stap dan naar de vakbond en onderneem actie ! Ik zou in elk geval zulke massa's onbetaalde overuren niet uitvoeren ! Het is ofwel bij mij een normale werkweek (= minder dan 40 uur), ofwel een langere, maar dikbetaalde werkweek. Als iedereen eens tegen de willkeur van z'n werkgever zou durven reageren ! Veel problemen opgelost, doe liever dat dan hier de 'overurenmartelaar' te komen uithangen !
mss niet oordelen eer je de situatie van mensen kent?

ik doe ook elke week overuren en zal die nooit allemaal met recup kunnen compenseren, en uitbetalen kan al helemaal niet. ik werk namelijk bij een VZW met beperkte middelen en veel werk. en ik doe die overuren omdat ik overtuigd ben van het nut ervan. niet omdat ik verplicht word door de werkgever. ik beslis dat namelijk zelf. net als mijn collega's, die ook allemaal massa's overuren doen. zie dat gerust als een vorm van vrijwilligerswerk.

ik ben zelf overtuigd syndicalist en zal duidelijke grenzen stellen op mijn werk. en in een bedrijf dat winst nastreeft zal ik nooit onbetaalde overuren kloppen. maar er is nog altijd een context.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 02:16   #64
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht

ik doe ook elke week overuren en zal die nooit allemaal met recup kunnen compenseren, en uitbetalen kan al helemaal niet. ik werk namelijk bij een VZW met beperkte middelen en veel werk. en ik doe die overuren omdat ik overtuigd ben van het nut ervan. niet omdat ik verplicht word door de werkgever. ik beslis dat namelijk zelf. net als mijn collega's, die ook allemaal massa's overuren doen. zie dat gerust als een vorm van vrijwilligerswerk.

ik ben zelf overtuigd syndicalist en zal duidelijke grenzen stellen op mijn werk. en in een bedrijf dat winst nastreeft zal ik nooit onbetaalde overuren kloppen. maar er is nog altijd een context.
En doen al uw collega's 'vrijwillig' die overuren of zijn er ook bij die het alleen maar doen omdat er druk vanuit 'de groep' is om deze effectief te kloppen? In welke mate voelen die collega's zich moreel verplicht om extra te werken, maar er in eer en geweten geen goesting in hebben? Waar is dan het element keuzevrijheid en het 'vrijwillig' aspect? Nu goed, u mag van mij zoveel onbetaalde uren doen zoveel als u wilt, doe trouwens zelf 'vrijwilligerswerk' (wel buiten mijn betaalde baan), maar kom dan niet klagen als je overstresst gerraakt. Dat teveel uren doen heb je immers zelf in de hand.
Oud 24 maart 2008, 02:18   #65
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

En doen al uw collega's 'vrijwillig' die overuren of zijn er ook bij die het alleen maar doen omdat er druk vanuit 'de groep' is om deze effectief te kloppen? In welke mate voelen die collega's zich moreel verplicht om extra te werken, maar er in eer en geweten geen goesting in hebben? Waar is dan het element keuzevrijheid en het 'vrijwillig' aspect? Nu goed, u mag van mij zoveel onbetaalde uren doen zoveel als u wilt, doe trouwens zelf 'vrijwilligerswerk' (wel buiten mijn betaalde baan), maar kom dan niet klagen als je overstresst gerraakt. Dat teveel uren doen heb je immers zelf in de hand.
Oud 24 maart 2008, 02:31   #66
ingenious

Standaard

Citaat:
ja, dat is vrijwillig.

Citaat:
Oud 24 maart 2008, 19:35   #67
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar ik beschouw mijn vrijwilligerswerk - alle arrogantie van mezelf ten spijt - als een goede en maatschapellijk nuttige daad.
Ik ook.
En ik zie geen arrogantie.
Oud 24 maart 2008, 19:38   #68
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
En ja, milieugerelateerd vrijwilligerswerk (opruimen maw en proberen dingen te veranderen)
Zwerfvuil verzamelen?
Beheerswerken in natuurreservaten?

Citaat:
en binnenkort word ik actiever bij het Vlaams Kruis.
Vreemde keuze voor iemand die niet Vlaams-nationalistisch is, vind ik. Soit, doe dat goed.
Oud 24 maart 2008, 19:39   #69
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
maar ik beschouw mijn vrijwilligerswerk - alle arrogantie van mezelf ten spijt - als een goede en maatschapellijk nuttige daad.
U doet het dan ook voor uw zelf.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2008, 19:42   #70
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
Zeg, wie is die stierenvechter in uwen avatar?
Oud 24 maart 2008, 23:40   #71
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dank je, want ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Behalve dan natuurlijk dat ik geen syndicalist ben, en dus zeker geen overtuigde.
Oud 25 maart 2008, 00:16   #72
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dank je, want ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Behalve dan natuurlijk dat ik geen syndicalist ben, en dus zeker geen overtuigde.
zelfs geen lid van de vakbond?

Citaat:
Oud 25 maart 2008, 00:29   #73
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Een recente poll op dit forum: "Doet u aan vrijwilligerswerk?"

http://forum.politics.be/showthread.php?t=99698

Peilt iets gedetailleerder.

Maar het blijft een boeiend onderwerp, dat wel.

Laatst gewijzigd door C2C : 25 maart 2008 om 00:29.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2008, 13:11   #74
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

2 jaar gratis les gegeven (aikido)aan jongeren tussen 6 en 18 jaar.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 17:46   #75
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik ben vrijwilliger bij het rode kruis.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be