![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Minister
|
![]() Dat geniepige procédé is precies het probleem. De staat pleegt hier met belastingsgeld een karaktermoord, waartegen men zich niet kan verdedigen. Goed dat het Europees hof deze dictatoriale manier van doen veroordeeld heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Als zelfs bekende antroposofen publiek in de richting van sektarisme in hun scholen wijzen, is het dan een karaktermoord als bijvoorbeeld staatsveiligheid een lijst opstelt waarop de steinerschool als 'mogelijk sektarisch' wordt vermeld? En is dit geniepig of gewoon voorzichtig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar dat terzijde. De essentie is natuurlijk dat uitgerekend de overheid zich niet kan permitteren om dit soort oordelen uit te spreken zonder een tegensprekelijke procedure. Anders is het goed mogelijk dat u morgen geficheerd wordt wegens afwijkende ideeën en dat u "uit voorzichtigheid" en informeel uitgesloten wordt van een aantal vergunningen en andere rechten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dat leerlingen in een methode school vogelvrij gelaten worden is weer zo'n vooroordeel. In het verleden zijn er zo misschien wel enkele geweest, nu is dat zeker niet zo ! De school waar ik mijn dochter inschreef kent duidelijke structuren en regels. Deze regels zijn echter zo dat de creativiteit van de leerlingen niet gefnuikt wordt. Citaat:
Nog een punt dat hier niet aan bod is gekomen en de kwaliteit van een school in hoge mate bepaald is de kwaliteit en motivatie van de leraar. Ik heb zelf een aantal uitgebluste leraren gehad in het klassieke onderwijs. Veel leer je bij dit type leerkracht niet bij. In de methodescholen tref je nog uiterst gemotiveerde leerkrachten aan. Na de uitleg van de methode en de voorstelling van een gemiddelde lesdag, stelde ik de vraag aan de directeur hoe een leerkracht dit allemaal aankan. Hij gaf onmiddellijk toe dat het zeer moeilijk was om zeer goede en gemotiveerde leerkrachten te vinden. Hij slaagde er nog wel in. Een Freinet-school heeft zeer gemotiveerde leerkrachten nodig omdat de methode meer vergt van een leerkracht dan de klassieke methode. Goede leerkrachten maken het verschil in het onderwijs ! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Misschien. Als het zo zou zijn gaat er vooral om of dit sektarisme individu of samenleving systematisch schade berokkent. Rob Roy Citaat:
Dat er van staatswege die link van steinerschool naar antroposofie zou kunnen worden gemaakt ligt msschien aan het feit dat steinerscholen een 'antroposofisch' werkgebied zijn. ROB Roy Citaat:
Rob Roy[quote] Citaat:
Laatst gewijzigd door Ramon djv : 25 april 2008 om 08:31. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Ramon djv : 25 april 2008 om 08:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je kan het sekterapport vinden via de website van het IACSSO. En zoals het rapport zelf zegt op pagina 227 van deel II: Citaat:
Als je wil kan ik ook opzoeken wat er precies over Steinerscholen gezegd werd tijdens het onderzoek. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 25 april 2008 om 15:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() @ Geert C
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||||||||
Vreemdeling
|
![]() Excuus, dan heb ik enkele passages uit uw berichten verkeerd geïnterpreteerd.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar 2 vbn: Slaagcijfers zijn als gegeven zeer objectief. Interpretatie van eindtermen is vaak nogal subjectief. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De essentie ivm Steiners opvattingen blijft echter overeind. Citaat:
Ik zou zelfs mee vragen willen suggereren. Men kan bv. vragen of de voorstelling van zaken die ik gaf ivm aannameprocedures klopt met de ervaring van ouders die zich willen inschrijven, ook en vooral bij mensen die hun kind uiteindelijk niet inschreven. Of het financiële aspect op enige wijze een drempel heeft gevormd,... Citaat:
![]() Citaat:
2) Steinerscholen waren voorlopers op vlak van ecologisch bouwen en gebruik van natuurlijke materialen, wat inderdaad duurder is in investering. Nu riskeren ze achterop te hinken op dat vlak bij gebrek aan middelen. Daarnaast is er veel inzet van ouders wat afwerking van de gebouwen betreft. De eventueel te realiseren besparing zal dus zeer minimaal zijn. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() Een "bevraging" van ouders die een "alternatieve" school voor hun kinderen hebben gekozen zal voor een (te) hoog percentage voorspelbaar resultaat opleveren.
![]() |
#72 | ||||||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik weet bv. dat meerdere Steinerscholen bij instroom in het middelbaar testen afnemen om het niveau te peilen en daar een advies aan verbinden. Dat begint al duidelijk te werken, maar volstaat niet altijd. Wellicht bent u ervan op de hoogte dat er zoiets bestaat als een inschrijvingsrecht. Meer en meer mensen maken daar effectief gebruik van, tegen een duidelijk negatief advies in. Ja, ze weten wel dat het ASO is, en dat we geen wonderen kunnen verrichten, zijn soms wel verbaasd dat we (in het middelbaar) vaak minder middelen hebben om leerproblematieken te begeleiden, maar hebben van bepaalde CLB's het advies gekregen om het op de Steinerschool eens te proberen.Of ze stellen hun hoop erop dat het 'andere creatieve leren' hun zoon plots wel zal motiveren. Dat gebeurt soms ook, maar de grote meerderheid van die leerlingen moet na één jaar - soms vroeger - al worden doorverwezen. En 'randgevallen' stromen soms nog teveel door, wat inderdaad noch voor de leerling, noch voor de school goed is. Citaat:
1) er is een duidelijke evolutie bezig op dat gebied, maar het zal zo blijven dat in meerderheid kritisch, maatschappelijk bewuste mensen voor een Steinerschool kiezen. 2) Het zou fijn zijn wanneer onderzoek zou bevestigen dat wij daar op geen enkele manier een drempel opwerpen, hoogstens wel nog een imago tegen hebben. Maar ikzelf ben ook principieel tegen doelgroepenbeleid, hoewel de politiek correcte stemmen op dat vlak ook binnen de Steinerscholen de overhand beginnen te nemen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mij interesseren vooral de gegevens 5 jaar na afstuderen bij ons. En die zijn veel moeilijker te verzamelen. Het toeval wil dat ik recent nog de vraag heb gesteld aan het bestuur om daar werk van te maken. Men was het idee wel genegen ('goed voor de PR') maar zag de hoeveelheid werk niet zitten. Zijn ook allemaal maar vrijwilligers. En het secretariaat is chronisch onderbemand. Werd doorverwezen naar de oud-leerlingenvereniging, die echter na enkele jaren activiteit weer een slapend bestaan lijkt te lijden. Citaat:
Wie een academisch onderzoek wil doen mijn bovenstaande vraag heet ik in ieder geval welkom. De statische verwerking is peanuts, zou zelfs een leuke oefening zijn voor in de wiskundeles. De gegevensvergaring daarentegen, veel telefoontjes, adressen actualiseren, gegevens opsnorren,... Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik kan niet spreken voor andere scholen, maar bij ons loopt dat de laatste jaren erg goed. Daarvoor was het bij momenten minder, maar nooit chronisch problematisch. De reden is wellicht te vinden in het feit dat het engagement dat vroeger gevraagd werd zo hoog was dat dat wel eens ten koste ging van eigen gezin en gezondheid. De laatste jaren slaat de pendel soms door naar de andere kant: we krijgen meer en meer 'gastdocenten', die op zich goed lesgeven, maar minder opdraven voor alle extra's die nodig zijn om zo'n school recht te houden. Met als gevolg dat daar meer en meer hiaten vallen. Maar het is wel beter voor gezin en gezondheid. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De Waalse overheid presteerde het zelf om een brochure uit te brengen waarin tegen Steinerscholen gewaarschuwd werd, terwijl Wallonië op dat vlak niks voorstelt. Ze werd door de rechtbank teruggefloten, maar won in beroep, met de argumentatie dat de Waalse overheid ook vrije meningsuiting heeft!! Een overheid mag dus eender wat voor kwakkels verspreiden onder het mom van de 'vrije meningsuiting'! Goed om weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() Ik denk dat (voor welk type onderwijs ook) alleen telt welk percentage leerlingen vlot na beëindiging van onderwijs aan werk geraakt en dat na 3-5 jaar nog is.
![]() |
#78 | ||||||||||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() @steinerleraar
Een lange post weeral. ramon Citaat:
Citaat:
Iets vertellen en het zelf niet naleven vind ik redelijk inconsequent. je schreef Citaat:
je schreef Citaat:
Ik publiceer op vraag. Als je dat missie wil noemen. Als jouw missie eruit bestaat om het beeld van steinerscholen te nuanceren, lijkt het er toch sterk op dat je het beeld eigenlijk wilt verbloemen. Want me dunkt dat de meeste reacties totnogtoe vrij genuanceerd zijn. Topic blijft nog altijd: wie evalueert steinerscholen in België ramon Citaat:
Citaat:
je schreef Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
je schreef Citaat:
je schreef Citaat:
Citaat:
Ik ben voor vrijheid van geestesleven en vrijheid van meningsuiting, zonder twijfelen. Maar de sektecommissie kan volgens mij moeilijk worden verweten dat ze hun huiswerk niet hebben gedaan. Volgens mij hebben die meer boeken van Steiner doorvorst dan de meeste leraren die in steinerscholen werken. Citaat:
Weet je wat ik leuk vind. Die (volgens mij overbodige) nuance die je probeert aan te brengen op een publiek forum; Ik herken dat van in de steinerscholen. Het is natuurlijk je eigen ervaring die je weergeeft en die sommige mensen misschien als algemeenheid zullen opvatten. Maar eerlijk gezegd; de mensen van de Federatie van Steinerscholen waarmee ik (informeel) nog contact heb gehad praten andere taal. Volgens mij een taal die als algemene tendens is op te vatten. Maar zullen ze natuurlijk niet publiek doen. Laatst gewijzigd door Ramon djv : 25 april 2008 om 22:36. |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Lokaal Raadslid
|
![]() @steinerleraar
Het lijkt alsof in de steinerschool waar je het steeds over hebt de zaken al flink geëvolueerd zijn. Het is natuurlijk leuk om zoiets te horen. Ik vraag me wel af of over welke steinerschool het dan gaat. Dat het niet de Leuvense is gaf je al aan. Kan je ook aangeven welke het dan wel is, zodat ik je stellingen betreffende die school kan verifiëren? Zoals het nu staat kan jij eigenlijk zeggen wat je wilt, want toch niet controleerbaar. Een beetje Steiners, haha. Maar graag een controleerbare bron, anders blijft het vaag. Laatst gewijzigd door Ramon djv : 25 april 2008 om 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar dergelijk onderzoek zou mij ook interesseren. Leuk werkje om de gegevens te verzamelen. |
|
![]() |
![]() |