Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de beste toekomst voor Brussel na de splitsing van België?
Brussel bij Vlaanderen (met franstalige faciliteiten) 17 45,95%
Wallo-Brux 4 10,81%
(Europese) Stadstaat Brussel 16 43,24%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2008, 21:45   #61
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boerkevitz Bekijk bericht
Dit is het soort van "kort door de bocht" redeneringen waar ik een beetje moe van word. Eerst gooit u een mening op die u als waarheid verkondigt maar waar u echter geen enkel bewijs voor aandraagt. En daar knoopt u dan meteen de verantwoordelijkheid van de Vlaamse politici aan vast, alsof die het denken en doen van de Vlamingen bepalen die al dan niet "alsmaar vaker menen opmerkingen te moeten maken over privé-conversaties".

Voor hetzelfde geld kan je het om het even wat beweren, zoals ik bijvoorbeeld de RTBF gisterenavond nog hoorde doen t.a.v. de "Vlaams-nationalisten" die hun discours nu ook exporteren naar Frans-Vlaanderen. Daar heeft immers een of andere idioot doodsbedreigingen gestuurd naar de directeur van een school in Duinkerke, omdat deze de naam van de school veranderde, naam van een volgens de RTBF bij het Vlaams Nationalistische aanleunende dichter, in deze van een Franse verzetsstrijdster. Hoewel de briefschrijver in zijn bedreiging o.a. verwijst naar een vergelijkbare aanslag door Corsicanen op een Frans ambtenaar, zijn het volgens de RTBF blijkbaar toch de "Vlaams-nationalisten" die verantwoordelijk zijn. Wie de RTBF precies bedoelde met die "Vlaams-nationalisten" werd er niet bij verteld. Ik zelf ken er geen enkele die al ooit tot moord heeft opgeroepen, maar wellicht was het voor de goedingelichte franstalige publieke opinie meteen duidelijk wie bedoeld werd, ongeacht of de redenering krom was of niet.

Je bent hier niet vaak hé, maar op dit forum zijn vorige week enkele voorbeelden gegeven van mensen die op de vingers werden getikt omdat ze in Vlaanderen Frans aan het spreken waren. Onlangs nog Tony Mary, ex-baas VRT in Gent. Heeft er zelfs een brief over geschreven in De Standaard.

Het verhaal van Duinkerken is ook al vrij lang bekend. Het gaat over Michiel de Swaen.
Ooit een heel bekende Vlaamse dichter uit Duinkerken; maar nu zowel in Vlaanderen als Frankrijk nog door weinig mensen gekend.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 22:11   #62
Boerkevitz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Je bent hier niet vaak hé, maar op dit forum zijn vorige week enkele voorbeelden gegeven van mensen die op de vingers werden getikt omdat ze in Vlaanderen Frans aan het spreken waren. Onlangs nog Tony Mary, ex-baas VRT in Gent. Heeft er zelfs een brief over geschreven in De Standaard.

Het verhaal van Duinkerken is ook al vrij lang bekend. Het gaat over Michiel de Swaen.
Ooit een heel bekende Vlaamse dichter uit Duinkerken; maar nu zowel in Vlaanderen als Frankrijk nog door weinig mensen gekend.
Of dit verhaal van Duinkerken al lang bekend is en of die dichter vergeten is of niet was niet echt mijn punt wat u m.i. ook wel door heeft. Het ging mij om de kromme redenering die zowel u als de RTBF hanteert bij het poneren van uw/hun stelling.

Of enkele voorbeelden die gegeven worden meteen betekenen dat alsmaar meer mensen menen te moeten... laat ik voor uw rekening, laat staan dat de "Vlaamse politici" (allemaal zonder uitzondering?) hiervoor verantwoordelijk zijn.
Boerkevitz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 23:16   #63
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Iedreen kan zulke verhalen opdissen, langs beide kanten van de taalgrens. Mijn collega's hebben het in Wallonië nog mee gemaakt omdat ze Nederlands spraken.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 23:20   #64
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

En nu terug naar Brussel.
Brussel is een Vlaamse stad. Aangezien het Vlaams ( Nederlands ) niet zo'n internationale Taal is, schakelt de VLAMING vrij vlug over op het Frans, of Engels. Brussel is dus beter af met Vlaminen, dan met Franstaligen !!!
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 9 juni 2008, 04:38   #65
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Iedreen kan zulke verhalen opdissen, langs beide kanten van de taalgrens. Mijn collega's hebben het in Wallonië nog mee gemaakt omdat ze Nederlands spraken.
Absoluut, aan beide kanten heb je onnozelaars.

Maar: meer een meer Vlamingen beschouwen het Frans nu als een taal voor üntermenschen, terwijl de kinderen van de hogere sociale klasse in Wallonië alsmaar vaker een of meerdere jaren in het Nederlands studeren.

De resultaten zullen binnen 10 jaar zichtbaar zijn.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 06:31   #66
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kans is groot dat tegen dan Belgiek om zeep is.
Nutteloze inspanningen dus.
Oud 9 juni 2008, 06:55   #67
69kk
Partijlid

Standaard Brussel=Vlaanderen

Brussel (Broekzele) was voor 1830 een Vlaamse stad gelegen op vlaams grondgebied. Sinds Belgie ons met geweld werd opdgedrongen werd deze stad zogezegd onze tweetalige hoofdstad.
Sinds de gewestvorming werd Brussel ook onze vlaamse hoofdstad. Als Belgie verdwijnt moet Brussel terug Vlaanderen worden.
Als nu onze Waalse vrienden eisen dat Brussel en Wallonie één worden is dit een aanslag op vlaams grondgebied en onze hoofdstad en een directe oorlogsverklaring.
Dus na 176 jaar Belgie zullen de vlamingen met geweld hun grondgebied terug moeten verdedigen tegen een imperialistische francophonie.
Ik zie geen andere oplossing. En jij.
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 08:01   #68
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 69kk Bekijk bericht
Brussel (Broekzele) was voor 1830 een Vlaamse stad gelegen op vlaams grondgebied. Sinds Belgie ons met geweld werd opdgedrongen werd deze stad zogezegd onze tweetalige hoofdstad.
Sinds de gewestvorming werd Brussel ook onze vlaamse hoofdstad. Als Belgie verdwijnt moet Brussel terug Vlaanderen worden.
Als nu onze Waalse vrienden eisen dat Brussel en Wallonie één worden is dit een aanslag op vlaams grondgebied en onze hoofdstad en een directe oorlogsverklaring.
Dus na 176 jaar Belgie zullen de vlamingen met geweld hun grondgebied terug moeten verdedigen tegen een imperialistische francophonie.
Vlamingen zijn geen Serviers of Kosovaren
Ze zijn 178 jaar op de knieen gegaan voor de Franstaligen.
Mensen die collaboreren blijven dat nog lang rechtvaardigen.
Daarom zie ik niet ,hoe u dat gaat aanpakken.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 08:02   #69
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 69kk Bekijk bericht
dat ze jou moeten opsluiten, oproepen tot geweld is strafbaar.
Oud 9 juni 2008, 08:03   #70
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar: meer een meer Vlamingen beschouwen het Frans nu als een taal voor üntermenschen, terwijl de kinderen van de hogere sociale klasse in Wallonië alsmaar vaker een of meerdere jaren in het Nederlands studeren.

daarom dat er nog altijd meer Vlamingen Frans spreken dan Walen het Nederlands?

daarom dat "vuile Waal" geen scheldwoord is en "salle Flamin" dat wel is?

wat wel zo is, is dat het Frans in sommige delen van Vlaanderen de taal is van de koppigen, van degenen die grondgebied opeisen. dat dit een beetje weerstand oproept, is dat echt zo abnormaal??
Oud 9 juni 2008, 08:06   #71
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
?

Hij geeft gewoon zijn opinie.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 08:08   #72
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
daarom dat er nog altijd meer Vlamingen Frans spreken dan Walen het Nederlands?

daarom dat "vuile Waal" geen scheldwoord is en "salle Flamin" dat wel is?

wat wel zo is, is dat het Frans in sommige delen van Vlaanderen de taal is van de koppigen, van degenen die grondgebied opeisen. dat dit een beetje weerstand oproept, is dat echt zo abnormaal??
Voor azert aka straatreu is dit normaal. Het is immer voor iedereen "eigen volk eerst". GEEN ENKELE UITZONDERING!
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 08:12   #73
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
69kk zegt dat Vlaanderen zijn grondgebied tegen imperialistisch Frankofonia met geweld mag of moet verdedigen.
Zelf vind ik dat een zinledige uitspraak - toch in de huidige omstandigheden - maar een oproep tot geweld zie ik er niet in.
Men mag zich verdedigen als men aangevallen wordt.
Dat is zowat zijn stelling.

Laatst gewijzigd door stab : 9 juni 2008 om 08:13.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 08:18   #74
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
69kk zegt dat Vlaanderen zijn grondgebied tegen imperialistisch Frankofonia met geweld mag of moet verdedigen.
Zelf vind ik dat een zinledige uitspraak - toch in de huidige omstandigheden - maar een oproep tot geweld zie ik er niet in.
Men mag zich verdedigen als men aangevallen wordt.
Dat is zowat zijn stelling.
Brussel is al een tijdje geen Vlaams grondgebied meer hé, de Vlamingen hebben die grondwet mee gestemd. of je er nu mee eens bent of niet, Vlaamse onafhankelijkheid zal erin bestaan dat de huidige grenzen worden gerespecteerd.
Oud 9 juni 2008, 08:20   #75
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Ik beschouw het Frans allerminst als een taal voor Untermenschen. En nog minder de Franse cultuur: Charpentier, Rameau, Delalande, Marchand ... Ze liggen me nauw aan het hart
Oud 9 juni 2008, 08:23   #76
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Brussel is al een tijdje geen Vlaams grondgebied meer hé, de Vlamingen hebben die grondwet mee gestemd. of je er nu mee eens bent of niet, Vlaamse onafhankelijkheid zal erin bestaan dat de huidige grenzen worden gerespecteerd.
Uiteraard, maar waarom volgens de waalse Partijen er een Wallo-Brux moet komen is al evenmin duidelijk. De logica zegt gewoon dat Vlaanderen en Brussel dienen te versmelten, met een meertalig statuut voor Brussel. Wat is dan het probleem ?
Oud 9 juni 2008, 18:15   #77
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uiteraard, maar waarom volgens de waalse Partijen er een Wallo-Brux moet komen is al evenmin duidelijk. De logica zegt gewoon dat Vlaanderen en Brussel dienen te versmelten, met een meertalig statuut voor Brussel. Wat is dan het probleem ?
Onze "volksvertegenwoordigers" hebben er in toegestemd dat Brussel een apart gewest werd. Daar hebben Vlamingen sindsdien in wezen niks meer in de pap te brokken: eigen schuld, dikke bult.

De Walen mikken op een federatie Brussel-Wallonië. Ik denk niet dat je een dergelijk "verbond" kan bekritiseren. Ze moeten dat beide zelf weten...

Ik twijfel er aan of Brussel daar goed aan zou doen. Tenslotte hebben ze een derde weg: Europa...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 18:55   #78
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Onze "volksvertegenwoordigers" hebben er in toegestemd dat Brussel een apart gewest werd. Daar hebben Vlamingen sindsdien in wezen niks meer in de pap te brokken: eigen schuld, dikke bult.

De Walen mikken op een federatie Brussel-Wallonië. Ik denk niet dat je een dergelijk "verbond" kan bekritiseren. Ze moeten dat beide zelf weten...

Ik twijfel er aan of Brussel daar goed aan zou doen. Tenslotte hebben ze een derde weg: Europa...
In een federatie Brussel-Wallonie gaan ze Europa verliezen.
Niemand zit te wachten op een franse hoofdstad in een franse staat.
Nu is het al een probleem voor veel landen dat Brussel een te franse stad is.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 9 juni 2008 om 18:55.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 19:13   #79
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Sorry, weer een beetje ironie

Citaat:
Alsmaar vaker menen Vlamingen echter ook opmerkingen te moeten maken over privé-conversaties in het Frans in Vlaanderen.
De Vlaamse politici hebben echt wel de doos van Pandora geopend. Ze hadden moeten weten dat hun volgelingen niet altijd slim genoeg zijn om het onderscheid te maken tussen juridisch, ambtelijk en privé.
Citaat:
Doos van Pandora ??? De Vlamingen ??? Heel wat van mijn collega's en mijn vader herinneren zich nog goed hun jeugd in en rond Brussel waar je heel vlug het Sale Flamand naar je hoofd geslingerd kreeg omdat je nederlands sprak. En dat gebeurde zeker niet door Vlamingen( nederlandssprekenden ) of vreemdelingen.
En ook in Wallonië is dat recent nog gebeurd bij enkele collega's.
Citaat:
Je weet hoe vervelend dat is; moet je daarom ook de Vlaamse doos van Pandora openen en even dom doen?
azert, vertel toch eens hoe tollerant de franstalige Brusselse en Waalse bevolking is tegenover vlaams-sprekende landgenoten.
De franstaligen hebben totaal begrip als iemand nederlands spreekt, doen totaal hun best nederlands te leren en antwoorden zelfs hoffelijk in het nederlands. Eigenlijk hoeft een nederlandstalige Belg in Wallonië en Brussel helemaal de franse minderheidstaal niet te kunnen.

Natuurlijk verwachten de franstaligen ook dezelfde houding van de nederlandstaligen in plaats van doos van Pandora te openen.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 19:17   #80
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

SIMPEL:

Vlaanderen + Brussel = mini België. Dit wil zeggen: tweetalig, Brusselse/Franstalige olievlek niet te stoppen, communautaire problemen blijven duren.

Laat Brussel een zelfstandige stadstaat worden die nauw zal samenwerken met de Vlaamse staat. Veel eenvoudiger, geen communautaire problemen, geen frustratie in Brussel of Vlaanderen, win-win-situatie.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be