Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de beste toekomst voor Brussel na de splitsing van België?
Brussel bij Vlaanderen (met franstalige faciliteiten) 17 45,95%
Wallo-Brux 4 10,81%
(Europese) Stadstaat Brussel 16 43,24%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2008, 15:51   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zelfs op het muzikale vlak ziet men het verschil. Op het einde van de zomer organiseert VTM hun VTM Live vanuit Gent met, zogezegd, "artiesten uit de Lage Landen". Zie maar wie komt :

http://www.vtmlive.be/

Wie komt uit Nederland? 2 artiesten : Jeroen Vanderboom en Marco Borsato
Al de rest komt uit Vlaanderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 15:56   #42
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zelfs op het muzikale vlak ziet men het verschil. Op het einde van de zomer organiseert VTM hun VTM Live vanuit Gent met, zogezegd, "artiesten uit de Lage Landen". Zie maar wie komt :

Ah, maar alleen Vlamingen krijgen die uitzending te zien; dan is het logisch dat ze vooral Nederlandse artiesten uitnodigen die er bekend zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 15:59   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ja, men vergeet dan nog dat Flikken op de niet-bekeken openbare omroep zit.
In Nederland of in Vlaanderen? Ik snap je punt niet helemaal.
Oud 8 juni 2008, 16:00   #44
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Ik kijk zelde naar iets anders dan de publieke omroep eerlijk gezegd.
Oud 8 juni 2008, 16:03   #45
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

BNN De Lama's En Nu We Er Toch Zijn
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 16:03   #46
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Ik kijk zelde naar iets anders dan de publieke omroep eerlijk gezegd.
Toch hebben de publieke omroepen een zéér laag marktaandeel. Jij bent zeker zo iemand die om acht uur de televisie aanschakelt voor het journaal en voor de rest de tv uitlaat?
Oud 8 juni 2008, 16:03   #47
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoeveel Walen komen er eigenlijk?
Oud 8 juni 2008, 16:05   #48
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In Nederland of in Vlaanderen? Ik snap je punt niet helemaal.
In Vlaanderen in prime time bij de marktleider op zondag = VRT

Bij Nederland op een relatief laat uur in de week op de publieke omroep, denk ik.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 16:14   #49
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen in prime time bij de marktleider op zondag = VRT

Bij Nederland op een relatief laat uur in de week op de publieke omroep, denk ik.
So? De publieke omroep is marktstaart.
Oud 8 juni 2008, 16:14   #50
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Hoeveel Walen komen er eigenlijk?
Als artiesten of als publiek? Als artiesten, zeker niemand en als publiek, weet ik het niet. In de lijst zijn er toch twee namen bekend op de Franstalige kant : Soulsister en Milk Inc. Vooral Milk Inc. trouwens. Soulsister zijn vooral bekend voor hun fameuze "Way to your heart" die ook bekend op de Franstaligen kant is.
Oud 8 juni 2008, 18:06   #51
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niet alleen van Maingain maar van ook van anderen, trouwens. De Vlamingen zouden hun struisvogelpolitiek moeten stoppen en over Brussel spreken enkel en alleen als ze die stad kennen. Het is natuurlijk zeer gemakkelijk "Brussel Vlaams!" te roepen maar als men niets van de Brusselse realiteit weet, is het dan beter dat men zwijgt. Ik ben geboren en getogen in Brussel, ik ken dus mijn stad zeer goed. Brussel heeft niets maar helemaal niets te maken met Gent, Leuven of Antwerpen bijvoorbeeld. Als ik naar die drie laatste steden ga, zal ik Nederlands spreken terwijl ik die Nederlands helemaal niet nodig in Brussel heb, behalve voor professionele redenen (en nog, als 10% van mijn job in het Nederlands gebeurt, is het al een wonder). Het is geen kwestie van willen of niet willen, ik ken het Nederlands maar ik heb die taal in Brussel niet nodig.
U bent weer over het taalkundige bezig. Brussel(s) is echt wel meer dan de taal die er gesproken wordt hoor. Als de taal het criterium zou zijn, kon Vlaanderen direct bij Nederland aansluiten, maar dat gebeurt dus niet. Een echte Brusselaar is een Vlaming die een sappig dialect spreekt doorspekt met nederlandse en franse woorden. De Brusselaar is zoals de Vlaming in wezen open en dus multicultureel. Het gaat helemaal niet over een taalfetisj. Dat laatste is alleen maar begonnen door het Franstalige Bourgeoisgepeupel dat maar 1 zaakje heilig vindt: de macht. Deze macht koppelde ze aan een taal: het Frans. Eerst hebben ze de Waalse identiteit en taal verdrongen voor hun creatuur ( België ) en dan hebben ze dat met het Nederlands geprobeerd. Na de oorlog hebben ze al wat Vlaans/nederlands is gelinkt aan de collaboratie, terwijl evenveel Walen / franstaligen gecollaboreerd hebben.

Nee, Brussel is net zoals "Lange jojo" Vlaams, ook al spreekt men er veel Frans, en Engels, Turks, Arabisch ..... ! Lange Jojo zingt toch ook veel in het Frans, maar ook in het Brussels.
Brussel dus bij Vlaanderen, met een meertalig statuut in de overheidsdiensten.
Amen ( PS Ik werk ook in Brussel, mijn vader is er opgegroeid )
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 18:09   #52
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Een echte Brusselaar is een Vlaming die een sappig dialect spreekt
En hoeveel van die echte Brusseleirs zijn er nog denk je?
Oud 8 juni 2008, 19:37   #53
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U praat naast de kwestie.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 8 juni 2008, 19:43   #54
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n 100 000.
Oud 8 juni 2008, 19:55   #55
Boerkevitz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Waarom spreekt u geen Nedelands in Vlaanderen ,als u dit evengoed kunt?
Omdat ieder individu op persoonlijk vlak nog steeds de vrijheid geniet de taal te spreken die hij wil waar hij wil, of dat nu Nederlands in Wallonië is, Frans in Vlaanderen of Engels in Brussel. Wetten op het taalgebruik zijn er zover mij bekend enkel voor de overheid en haar ambtenaren, die anderzijds ook niet verplicht zijn een andere taal te spreken, en/of te verstaan dan deze die wettelijk bepaald zijn voor hun functie. Groeten van een NL-talige Brusselaar.
Boerkevitz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 19:58   #56
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boerkevitz Bekijk bericht
Omdat ieder individu op persoonlijk vlak nog steeds de vrijheid geniet de taal te spreken die hij wil waar hij wil, of dat nu Nederlands in Wallonië is, Frans in Vlaanderen of Engels in Brussel. Wetten op het taalgebruik zijn er zover mij bekend enkel voor de overheid en haar ambtenaren, die anderzijds ook niet verplicht zijn een andere taal te spreken, en/of te verstaan dan deze die wettelijk bepaald zijn voor hun functie. Groeten van een NL-talige Brusselaar.
Alsmaar vaker menen Vlamingen echter ook opmerkingen te moeten maken over privé-conversaties in het Frans in Vlaanderen.
De Vlaamse politici hebben echt wel de doos van Pandora geopend. Ze hadden moeten weten dat hun volgelingen niet altijd slim genoeg zijn om het onderscheid te maken tussen juridisch, ambtelijk en privé.
Oud 8 juni 2008, 20:39   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alsmaar vaker menen Vlamingen echter ook opmerkingen te moeten maken over privé-conversaties in het Frans in Vlaanderen.
De Vlaamse politici hebben echt wel de doos van Pandora geopend. Ze hadden moeten weten dat hun volgelingen niet altijd slim genoeg zijn om het onderscheid te maken tussen juridisch, ambtelijk en privé.
Dit is toch belachelijk : privé spreken ze wat ze willen.
Oud 8 juni 2008, 21:05   #58
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Doos van Pandora ??? De Vlamingen ??? Heel wat van mijn collega's en mijn vader herinneren zich nog goed hun jeugd in en rond Brussel waar je heel vlug het Sale Flamand naar je hoofd geslingerd kreeg omdat je nederlands sprak. En dat gebeurde zeker niet door Vlamingen( nederlandssprekenden ) of vreemdelingen.
En ook in Wallonië is dat recent nog gebeurd bij enkele collega's.

Laatst gewijzigd door Alvader : 8 juni 2008 om 21:06.
Oud 8 juni 2008, 21:06   #59
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Doos van Pandora ??? De Vlamingen ??? Heel wat van mijn collega's en mijn vader herinneren zich nog goed hun jeugd in en rond Brussel waar je heel vlug het Sale Flamand naar je hoofd geslingerd kreeg omdat je nederlands sprak. En ook in Wallonië is dat recent nog gebeurd bij enkele collega's.
Je weet hoe vervelend dat is; moet je daarom ook de Vlaamse doos van Pandora openen en even dom doen?
Oud 8 juni 2008, 21:19   #60
Boerkevitz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dit is het soort van "kort door de bocht" redeneringen waar ik een beetje moe van word. Eerst gooit u een mening op die u als waarheid verkondigt maar waar u echter geen enkel bewijs voor aandraagt. En daar knoopt u dan meteen de verantwoordelijkheid van de Vlaamse politici aan vast, alsof die het denken en doen van de Vlamingen bepalen die al dan niet "alsmaar vaker menen opmerkingen te moeten maken over privé-conversaties".

Voor hetzelfde geld kan je het om het even wat beweren, zoals ik bijvoorbeeld de RTBF gisterenavond nog hoorde doen t.a.v. de "Vlaams-nationalisten" die hun discours nu ook exporteren naar Frans-Vlaanderen. Daar heeft immers een of andere idioot doodsbedreigingen gestuurd naar de directeur van een school in Duinkerke, omdat deze de naam van de school veranderde, naam van een volgens de RTBF bij het Vlaams Nationalistische aanleunende dichter, in deze van een Franse verzetsstrijdster. Hoewel de briefschrijver in zijn bedreiging o.a. verwijst naar een vergelijkbare aanslag door Corsicanen op een Frans ambtenaar, zijn het volgens de RTBF blijkbaar toch de "Vlaams-nationalisten" die verantwoordelijk zijn. Wie de RTBF precies bedoelde met die "Vlaams-nationalisten" werd er niet bij verteld. Ik zelf ken er geen enkele die al ooit tot moord heeft opgeroepen, maar wellicht was het voor de goedingelichte franstalige publieke opinie meteen duidelijk wie bedoeld werd, ongeacht of de redenering krom was of niet.
Boerkevitz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be