Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2008, 17:49   #61
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Hoe herkent men een goede profeet ?
Zoals men een goede boom aan zijn vruchten herkent.
De woorden van een goede profeet zullen goede resultaten hebben : het land zal in vrede leven, er zal overvloed zijn. De woorden van een slechte profeet zullen slechte resultaten hebben : er zal oorlog heersen en ziekte & er zal honger zijn en misdaad, vervolging de gevangenissen zullen vol zitten.

Ga gerust eens na welke godsdiensten welke resulrtaten geboekt hebben....

Mja ik weet niet of dit helemaal correct is. Een echte profeet van God zal steeds juiste voorspellingen doen. Wat hij zegt zal altijd uitkomen. Niet 9/10 maar 10/10.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 17:53   #62
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Dit is interessant!
In San Francisco kan je nu lichamelijk een aantal godsdienstige atributen uitproberen om te zien wat het beste bevalt.

Hmmm, God's Rod....

En de baby jesus butt plug, voor maar 30 Dollar!

Laatst gewijzigd door parcifal : 12 juni 2008 om 17:55.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 17:58   #63
dirk001
Parlementslid

Standaard

Om terug on topic te komen over de originele vraag .. .

Er zijn verschillende manieren om tot het juiste geloof te komen denk ik.

1) de geschriften lezen van verschillende religies
2) kijken of er interne contradicties instaan waarvoor er geen verklaring is
3) staan er voorspellingen in en kloppen die altijd ?
4) zijn er bewijzen dat dit geloof het juiste is

Persoonlijk ben ik tot God gekomen door creatie, maar er zijn talloze manieren om tot God te komen. Sommigen doen het enkel op basis van het NT of sommigen op basis van de voorspellingen van het OT die altijd zijn uitgekomen of op basis van de historische juistheid van de bijbel of een combinatie ervan.

Ik zou zeggen de enige voorwaarde om tot God te komen is dat je oprecht en zonder vooroordelen naar de waarheid zoekt en dan kom je vanzelf wel bij de bijbel uit.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 19:58   #64
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik zou zeggen de enige voorwaarde om tot God te komen is dat je oprecht en zonder vooroordelen naar de waarheid zoekt en dan kom je vanzelf wel bij de bijbel uit.
Nochthans lijkt alles eerder naar de evolutietheorie te leiden.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 12:33   #65
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Verschillende redenen:
Hoofdreden:Omdat God Zijn Geest in mij geplaatst heeft desgevolg Zijn Geest overtuigd mijn geest dat ik een kind van God ben (Romeinen 8:16).
Andere: Omdat Jezus zei dat alleen door Hem redding is.
Omdat de Bijbel zichzelf als supernatuurlijk boek aantoont.
Omdat, sinds mijn wedergeboorte, niets meer hetzelfde is gebleven:
2 Korintiërs 5:17
'Daarom ook is iemand die één met Christus is een nieuwe schepping, het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.'
U kan dus géén enkele argumentatie bieden die niet uit de bijbel komt.
Je kan deze argumentatie enkel aanvaarden omdat ze in de bijbel staan, maar er is geen objectief, rationeel of logisch argument om de bijbel te aanvaarden als waarheid.

Zoiets noemt men in de IT een 'infinite loop', en mensen die zo redeneren geven mij de indruk van gehersenspoelt te zijn.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 12:40   #66
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
U kan dus géén enkele argumentatie bieden die niet uit de bijbel komt.
Je kan deze argumentatie enkel aanvaarden omdat ze in de bijbel staan, maar er is geen objectief, rationeel of logisch argument om de bijbel te aanvaarden als waarheid.

Zoiets noemt men in de IT een 'infinite loop', en mensen die zo redeneren geven mij de indruk van gehersenspoelt te zijn.

Ik heb geen enkele, maar dan ook geen enkele, reden om Gods Woord te verwerpen. Het is een supernatuurlijk boek uit God en door mensen geschreven onder inspiratie van Zijn Geest.

Jij leeft nu juist in een infinite loop, want had je eens de moeite gedaan om de Bijbel te onderzoeken dan zou je zien dat dit boek niet uit mensen kan komen.
Het probleem is dat indien je de Bijbel leest en je tot de conclusie komt dat God bestaat, dat je je dan zal moeten onderwerpen aan Hem.
En dat wil je niet.
Dat is de ware reden waarom je in deze infinite loop zit.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 12:43   #67
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Om terug on topic te komen over de originele vraag .. .

Er zijn verschillende manieren om tot het juiste geloof te komen denk ik.

1) de geschriften lezen van verschillende religies
Fair enough, al blijft het een eigen keuze op basis van teksten geschreven door mensen (die al dan niet beweren inspiratie/gestuurd te zijn door bovenaf)

Citaat:
2) kijken of er interne contradicties instaan waarvoor er geen verklaring is
Ik denk dat boedisme de enige is die geen contradicties bevat, al beschouw ik boedisme eerder een levensfilosofie dan een religie.

Citaat:
3) staan er voorspellingen in en kloppen die altijd ?
You tell me

Citaat:
4) zijn er bewijzen dat dit geloof het juiste is
Dit hier is bs, zoiets is nooit te bewijzen.

Citaat:
Persoonlijk ben ik tot God gekomen door creatie, maar er zijn talloze manieren om tot God te komen. Sommigen doen het enkel op basis van het NT of sommigen op basis van de voorspellingen van het OT die altijd zijn uitgekomen of op basis van de historische juistheid van de bijbel of een combinatie ervan.

Dirk, ik ben katholiek opgevoedt geweest, ik zocht achter de waarheid, en de waarheid die ik vond was dat het larie & apekool was, ik heb daarom zelfs geweigerd mijn plechtige communie te doen, wat niet zonder wrevel was (en voor een kind alles behalve evident).
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 14 juni 2008, 12:45   #68
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154
Ik heb geen enkele, maar dan ook geen enkele, reden om Gods Woord te verwerpen. Het is een supernatuurlijk boek uit God en door mensen geschreven onder inspiratie van Zijn Geest.

Jij leeft nu juist in een infinite loop, want had je eens de moeite gedaan om de Bijbel te onderzoeken dan zou je zien dat dit boek niet uit mensen kan komen.
Het probleem is dat indien je de Bijbel leest en je tot de conclusie komt dat God bestaat, dat je je dan zal moeten onderwerpen aan Hem.
En dat wil je niet.
Klaar voor het front. Geen drugs van doen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 12:51   #69
Amon_Re

Standaard

Citaat:
"Door mensen geschreven".... Iedereen weet dat de mens vertrouwenswaardig is, en dat men nooit zou durven zaken te verdraaien/verzinnen/verwijderen of veranderen omdat het beter in hun kraam past. (/sarcasme)

Hell, de missen waren jarenlang in een taal die de meeste mensen niet eens begrepen, gewoon om er de macht over te kunnen uitoefenen.

De Spaanse Inquisitie haalde haar kracht uit de bijbel verdomme.

Citaat:
En waarom niet? We hebben auteurs die véél beter kunnen shrijven.

Citaat:
Zodra iemand in god gelooft (de christelijke god) dan mag je ook geloven dat vrije wil niet bestaat, en dat god reeds voor je geboorte wéét dat je zal zondigen (of erger, hem verwerpen!) en dat je voor een eeuwigheid zal branden in hel.

Citaat:
En dat wil je niet.
Wat ik al dan niet wil doet er niet toe, het probleem zit'm in de afwezigheid van logica & intelligentie, ik kan me zelfs niet inbeelden hoe iemand in een god kan geloven, ik kan zoiets gewoon niet snappen.
Oud 14 juni 2008, 13:08   #70
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amon re
...ik kan me zelfs niet inbeelden hoe iemand in een god kan geloven, ik kan zoiets gewoon niet snappen.
geloven en snappen hebben dan ook niet veel met elkaar te maken. Het 'weten' van een 'gelovige' is geen 'rationeel' weten.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 13:17   #71
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
"Door mensen geschreven".... Iedereen weet dat de mens vertrouwenswaardig is, en dat men nooit zou durven zaken te verdraaien/verzinnen/verwijderen of veranderen omdat het beter in hun kraam past. (/sarcasme)

Hell, de missen waren jarenlang in een taal die de meeste mensen niet eens begrepen, gewoon om er de macht over te kunnen uitoefenen.
Dat is correct.
Citaat:
De Spaanse Inquisitie haalde haar kracht uit de bijbel verdomme.
Inderdaad.
Citaat:

En waarom niet? We hebben auteurs die véél beter kunnen shrijven.

Zodra iemand in god gelooft (de christelijke god) dan mag je ook geloven dat vrije wil niet bestaat, en dat god reeds voor je geboorte wéét dat je zal zondigen (of erger, hem verwerpen!) en dat je voor een eeuwigheid zal branden in hel.
Waarom heeft God ons dan een vrije wil gegeven?
Citaat:

Wat ik al dan niet wil doet er niet toe, het probleem zit'm in de afwezigheid van logica & intelligentie, ik kan me zelfs niet inbeelden hoe iemand in een god kan geloven, ik kan zoiets gewoon niet snappen.
Ik kon dit ook niet snappen, tot ik ben beginnen zoeken naar de waarheid. Als jij hetzelfde doet, en er oprecht in bent, zal God u de waarheid leren. Hij heeft het beloofd.
'Nader tot God en God zal naderen tot u.' - Jakobus 4:8
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 22:28   #72
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Omdat boek A (of de leer van A) alleen heilig is als je in godsdienst A gelooft en boek B alleen heilig is als je in godsdienst B gelooft.
Dat is dus het toppunt van bekrompenheid.
...Een zoekende, vragende mens leest A+B+C enz. en maakt zichzelf een oordeel, of net geen.

De 'boekengodsdiensten' (d.i. de Bijbel, het boek van Allah, de Kabbalah, DAT is de pest van deze maatschappij - men gaat er zelfs voor ten oorlog). Geef mij dan maar b.v. het Boeddhisme, als men dan toch per se iet of wat godsdienstig wil doen). En ok, elke mens zoekt iets verklaarbaars voor het onverklaarbare, maar zelfs dat kan geen enkele godsdienst geven.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 23:08   #73
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad; bij een boekengodsdienst schrijft het boek (of de interpretatie van het boek) voor dat alleen dat boek de waarheid verkondigt en dat iedere andere bron die hetzelfde pretendeert onjuist, zondig of duivels is.
Oud 15 juni 2008, 09:13   #74
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja ik weet niet of dit helemaal correct is. Een echte profeet van God zal steeds juiste voorspellingen doen. Wat hij zegt zal altijd uitkomen. Niet 9/10 maar 10/10.
We moeten de echte profeten van nonkel god dus o.a. zoeken onder de lottowinnaars.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 15 juni 2008, 09:13   #75
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens, Frank Deboosere is GEEN profeet van god.
Oud 15 juni 2008, 14:36   #76
Webcrusader
Provinciaal Statenlid

Webcrusader's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jezus heeft een intolerante boodschap: Hij zegt in Johannes 14:6
'Ik ben de weg, de waarheid en het leven'.

Als Mohammed of Boeddha of Wie dan ook zeggen dat zij de waarheid hebben, dan is Jezus een leugenaar.
Jezus pleit voor liefde en verdraagzaamheid...
Mohammed pleit voor afslachten en overheersen.

Boeddha is helemaal compatibel met Jezus, ze pleiten bijna voor hetzelfde.
Boeddha spreekt Jezus niet tegen en Jezus spreekt Boeddha niet tegen.
Ook in het Hindoeïsme is tolerantie troef.
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.

''
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 14:38   #77
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jezus heeft een intolerante boodschap: Hij zegt in Johannes 14:6
'Ik ben de weg, de waarheid en het leven'.

Als Mohammed of Boeddha of Wie dan ook zeggen dat zij de waarheid hebben, dan is Jezus een leugenaar.
Nochtans zei Mohammed dat de Koran letterlijk door Allah aan hem gedicteerd werd.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 18:00   #78
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Even dit: het grote verschil tussen christen zijn en andere godsdiensten is dat een christen dient herboren te zijn. Dit zie je niet bij andere godsdiensten zoals katholicisme, judaism,de wachtoren, mormonisme, islam en oosterse godsdiensten en nog wat allemaal.

Een christen wordt niet gerecruteerd. Die bekeerd zich van zijn verkeerde wegen, richting God en niet richting een religie met al haar rituelen. Sterven en herboren worden. Een kind worden van Hem.
Er zijn wel drie gebeurtenissen die een christen doet lichamelijk , de doop door onderdompeling, avondmaal en voetwassing. Maar deze drie zaken hebben geen inhoud als men niet geestelijk herboren is.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2008, 18:31   #79
The_fat_bloke
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Even dit: het grote verschil tussen christen zijn en andere godsdiensten is dat een christen dient herboren te zijn. Dit zie je niet bij andere godsdiensten zoals katholicisme, judaism,de wachtoren, mormonisme, islam en oosterse godsdiensten en nog wat allemaal.

Een christen wordt niet gerecruteerd. Die bekeerd zich van zijn verkeerde wegen, richting God en niet richting een religie met al haar rituelen. Sterven en herboren worden. Een kind worden van Hem.
Er zijn wel drie gebeurtenissen die een christen doet lichamelijk , de doop door onderdompeling, avondmaal en voetwassing. Maar deze drie zaken hebben geen inhoud als men niet geestelijk herboren is.
Wacht even, bedriegen mijn ogen mij of zeg jij hier boudweg dat katholieken geen christenen zijn?
Heb je 't ooit zo zout gevreten, de paus is geen christen!
Oud 15 juni 2008, 19:04   #80
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Wacht even, bedriegen mijn ogen mij of zeg jij hier boudweg dat katholieken geen christenen zijn?
Heb je 't ooit zo zout gevreten, de paus is geen christen!
Tja, ooit vertelde een soennietische moslim me dat sji'ieten helemaal geen moslims zijn maar... gewoon sji'ieten.

En zo zullen - althans in Argus' logica - katholieken, protestanten en orthodoxen géén christenen zijn maar... gewoon katholieken, protestanten of orthodoxen.

Soms ben ik jaloers op lieden voor wie het allemaal zo simpel ligt...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be