![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Had Paisley gelijk om Paus Johannes Paulus een "AntiChrist" te noemen | |||
Jazeker, de eeuwenlange vervolgingen van de katholieke kerk is in strijd met Gods waarden |
![]() ![]() ![]() |
6 | 20,00% |
Neen, die Protestantse sektes hangen een extreem-kapitalistisch maatschappijmodel aan |
![]() ![]() ![]() |
6 | 20,00% |
Ik ben een communist en ik verwerp alle godsdiensten |
![]() ![]() ![]() |
7 | 23,33% |
Wat een onzin, zeg daar hou ik mij niet mee bezig |
![]() ![]() ![]() |
11 | 36,67% |
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zweitausend Jahre und kein neuer Gott.
F. Nietzsche |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
The Omen
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 juli 2008 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Op politiek vlak was hij zonder meer een extremist, maar of dat goed of slecht is, is een andere zaak. Hij was ook principieel en consequent. Voor zover ik weet heeft hij nooit tot geweld opgeroepen of gesteund. Je moet je ook inbeelden dat het IRA regelmatig aanslagen pleegde en dat dan hun politieke partij sjin feinn wou "onderhandelen" terwijl ze weigerden te ontwapenen. Dat kan dus niet. Ook op geloofsvlak lijkt hij conservatief/fundamentalistisch te zijn. Ik heb een aantal van zijn preken beluisterd en hij gebruikt ook nog steeds de KJV. Hij heeft ook nooit zoveel aanhang gehad ... behalve toen de unionisten door het ijs zijn gezakt op het einde. Hij was dus wel een "echte" had ik de indruk. Ik heb toch liever zo iemand dan vele van onze huidige politici die hun kar draaien naar de wind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() Dat men van die mening is in het Katholieke Belgisch-Limburg verbaast me allerminst. Maar goed, onwetenheid is daarom nog geen zonde. In ons Nederlands Limburg is de Christenunie goed bezig aan een opmars onder Katholieken nu hopen dat ze de stap nog zetten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarbij komt dat uw onzinnige opmerking niets met het discussieonderwerp te maken heeft. Heel het verhaal van het Beest in de Apocalyps is wartaal, geschreven in een tijd van verwarring voor de Joden na de val van Jeruzalem. Er bestaat geen Beest, er bestaat geen Antichrist en het cijfer 666 kan eventueel iets betekenen omdat in de tijd, toen het boek geschreven werd, de cijfers uitgedrukt werd in letters. Maar daar kan men alle kanten mee op. De 'antichrist' kwam niet in de tijd van Johannes, kwam niet na Johannes en zal nooit komen. En dit om de heel eenvoudige reden: de 'Openbaring van Johannes' is een produkt van de apocalyptische literatuur die in de tijd van Johannes hoogtij vierde. Men vewachtte de Eindtijd. Maar die kwam nooit. Natuurlijk, als men maar lang genoeg wacht, zal er wel ooit een einde zijn aan deze wereld. Dat is juist. Laatst gewijzigd door system : 20 juli 2008 om 11:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ook wat de vermenging politiek met geloof betreft, loop je al een tijdje achter... Of... het zou moeten zijn dat men in Nederland inderdaad achterophinkt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() http://www.rivm.nl/vtv/object_map/o1205n22742.html
Het zuidoosten van het land, vooral de provincies Limburg en Noord-Brabant, worden door katholieken gedomineerd. Deze kaart toont het percentage rooms-katholieken van de totale bevolking per COROP-gebied. Laatst gewijzigd door Sinistra : 20 juli 2008 om 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, indien we naar de mispraktijk kijken, is deze heel sterk achteruit gegaan in Limburg. Overigens, er zijn ook bijna geen priesters meer, missen worden afgeschaft omdat de bedienaar in verschillende parochies mis moet gaan lezen, men vindt geen mensen meer voor het kerkkoor enz, maw: het is in duigen aan het vallen. Maar misschien grijpt de Heilige Geest onverwachts in. Dat is nooit uit te sluiten. En met dit laatste bedoel ik, dat er misschien een katharsis komt en dat er een vernieuwde kerk zal opstaan. Maar dan zal de kerk de juiste weg moeten vinden om de mensen en vooral de jongeren aan te trekken. En dat is niet zo eenvoudig. De kerkgebouwen alleen al spreken niet altijd meer aan. Die zijn uit de tijd. Ik zeg nu zo iets wat me door het hoofd schiet. Het zal dus heel moeilijk worden voor de kerk om een nieuw elan te vinden. Maar (voor mij hoeft het niet natuurlijk) voor de overtuigde katholieken hoop ik dat dit toch zal gebeuren. Laatst gewijzigd door system : 20 juli 2008 om 12:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Immers, in tegenstelling tot in Nederland heeft in Vlaanderen de spanning tussen katholieken en protestanten nooit gespeeld. Vlaanderen heeft immers nauwelijks protestanten gekend. Nederlanders zijn meer beïnvloed door die spanning, en identificeren zich dus méér met het geloof van hun eigen regio dan Vlamingen. Zelfs wanneer ik met katholieken uit Nederland praat, merk ik hoezeer zij door die religieuze spanning getekend zijn. Ze zijn hoedanook toch ietsjes militanter dan de gemiddelde Vlaamse katholiek. (Overigens, mutatis mutandis geldt iets dergelijks evengoed voor de protestanten ginder.) Ze identificeren er zich sterker mee, en dat is een doorslaggevend element in de manier waarop zij de vraag beantwoorden hoe het hem nu juist zit met hun geloofspraktijk. De meeste Vlamingen zouden onmiddellijk antwoorden met een weervraag: "Wat bedoel je precies met katholiek?" Zoals de bijdrage hierboven vanwege System duidelijk laat blijken. (En neen, System en ik spelen geenszins onder één hoedje, verre van!!!) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Kijk het gaat er over dat de functie die hij bekleed , de paus , antichristelijk is .Niet die persoon zelf. Er zijn veel pausen geweest die het goed voor hadden en om zeep zijn gebracht daarom. Waarom? Wat zegt de bijbel hierover: In Mattheus 23:9 zei Jezus Christus:" En gij zult op aarde niemand uw vader noemen , want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is" Wat doet Rome? De paus wordt Vader genoemd; zelfs in engelstalige culturen wordt een pastoor een 'Vader'. Dit is maar één voorbeeld hoe dat Rome tegen Jezus ingaat.Anti-Christus, zie je? In 2Thess. 2:3-4 staat het volgende over deze functie van de paus. "Laat niemand U misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, de tegenstander , die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien , dat hij een god is". Zie dat is een mooie beschrijving van het pausdom, de zogezegde vervanger van de zoon Gods.Vicarius Filii Dei. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Van zo iemand mag verwacht worden dat hij zich realiseert dat niet alleen de woorden zélf, maar nog méér de toon waarop die woorden worden uitgesproken, van cruciaal belang zijn om niet te worden misbegrepen. De toon in zijn woorden indertijd in Straatsburg, die toon was een mens die voor beschaafd pleegt door te gaan gewoon onwaardig. En als dit nu bij één keer gebleven was, dan had hij nog het voordeel van de twijfel. Maar Paisley heeft zich ettelijke keren op weinig genuanceerde, en weinig aan de verbeelding overlatende manier uitgelaten over katholieken en over de katholieke Kerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het gaat hem meer omtrent de dubbelzinnigheid die rijst wanneer je ervan uitgaat in hoeverre Paisley het heeft gehad over de persoon van Johannes Paulus II, dan wel over zijn functie als paus. Jij beweert dat hij de pausfunctie viseerde, terwijl dat lang niet voor iedereen zo klaar en duidelijk was (en is). En die dubbelzinnigheid werpt een smet op:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister
|
![]() Maar volgt daaruit dat de man zelf op de paustroon de antichrist is. Het gaat hem over de geest van de antichrist. De antichrist is eigenlijk het tegengestelde van de Heilige Geest.Het is geen mens. Dit kun je vinden in 1 johannes 2:18 -22 "Dit is de antichrist , die de Vader en de Zoon loochent" Dat is precies wat een paus doet door zich "Vader" te laten noemen.
I Joh. 4:3"dit is de geest van de antichrist" Het is alleen Johannes die het zo heeft uitgedrukt. Paulus bijvoorbeeld had het over "wolven". ![]() Ik besef wel dat dit iets is waar al heel veel over gediscussieerd is. Het is de 666 gelinkt met de betekenis van de titel die zo belangerijk is. Laatst gewijzigd door Argusx43 : 21 juli 2008 om 20:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister
|
![]()
![]() |
#80 |
Minister
|
![]() |