Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2008, 20:20   #61
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Politieke correctheid heeft zijn wortels in het marxisme.
http://video.google.com/videoplay?do...95797236&hl=en
In 22 minuten zie je in deze documentaire uitgelegd hoe het gekomen is.
Was ooit voor mij een eye-opener.
Zever. Politieke correctheid is iets van alle tijden. Het hangt er gewoon vanaf van wie aan de macht is op dat moment.
Tijdens de Franse revolutie was een adelijke titel politiek incorrect.
Ten tijde van Hitler was Joden verdedigen politiek incorrect.

En wanneer extreem rechts aan de macht komt zal Machiavelli weer politiek correct worden zeker

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 8 september 2008 om 20:25.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2008, 20:50   #62
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
In de islam is het zelfs verboden voor vrouwen om hun snor af te scheren als ze daar last van hebben, want ijdelheid brengt je naar de hel.
Alleen de snor niet?
Oud 8 september 2008, 20:52   #63
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Zever. Politieke correctheid is iets van alle tijden. Het hangt er gewoon vanaf van wie aan de macht is op dat moment.
Tijdens de Franse revolutie was een adelijke titel politiek incorrect.
Ten tijde van Hitler was Joden verdedigen politiek incorrect.

En wanneer extreem rechts aan de macht komt zal Machiavelli weer politiek correct worden zeker
Verwar jij incorrect niet met subversief?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2008, 11:07   #64
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hakiminho Bekijk bericht
Bij deze ''allemaal een fijne Ramadan!''

Moge god jullie goede daden belonen met het hiernamaals!
uw medegelovigen mag je dat wensen. Iedereen met uw wanen lastig vallen vind ik een tikkeltje onrespectvol.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2008, 11:20   #65
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Verwar jij incorrect niet met subversief?
Subversief in de politiek betekent meer als ondermijnend. Een militante tegenbeweging kan dus subversief of ondermijnend zijn voor de heersende orde.

En in het voorbeeld dat ik gaf van adelijke titels en de franse revolutie.
Ik denk niet dat een adelijke titel subversief werkte voor de Jacobijnen.
Een adelijke titel was gewoon 'not done' ofte politiek incorrect in de ideologie van de revolutionairen en men kon daarvoor onder de guillotine eindigen.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Oud 9 september 2008, 11:52   #66
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Subversief in de politiek betekent meer als ondermijnend. Een militante tegenbeweging kan dus subversief of ondermijnend zijn voor de heersende orde.

En in het voorbeeld dat ik gaf van adelijke titels en de franse revolutie.
Ik denk niet dat een adelijke titel subversief werkte voor de Jacobijnen.
Een adelijke titel was gewoon 'not done' ofte politiek incorrect in de ideologie van de revolutionairen en men kon daarvoor onder de guillotine eindigen.
Je zou ook kunnen stellen dat iemand met een adellijke titel werd beschouwd als zijnde ondermijnend voor het ideaal dat men wenste te verwezenlijken. De hedendaagse politiek correctheid heeft een opvoedend en emanciperend karakter. Afwijkende meningen worden niet getolereerd maar men gaat uit van het principe dat in theorie iedereen de politiek correcte doctrine zou kunnen aanhangen. Mensen van adel werden met die titel geboren en men deed ook geen poging om hen op te voeden cq het feit dat ze onder de guillotine moesten.
Oud 9 september 2008, 12:53   #67
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou ook kunnen stellen dat iemand met een adellijke titel werd beschouwd als zijnde ondermijnend voor het ideaal dat men wenste te verwezenlijken. De hedendaagse politiek correctheid heeft een opvoedend en emanciperend karakter. Afwijkende meningen worden niet getolereerd maar men gaat uit van het principe dat in theorie iedereen de politiek correcte doctrine zou kunnen aanhangen. Mensen van adel werden met die titel geboren en men deed ook geen poging om hen op te voeden cq het feit dat ze onder de guillotine moesten.
Leg me eens uit hoe betutteling, repressie en intolerantie opvoedend en emanciperend werken.
Oud 9 september 2008, 15:04   #68
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

ramadan mubarak aan de vastenden

alle, onze rechtse vrienden zijn hier weer eens een voorbeeld van "onze goeie waarden en normen" beleefdheid heeft hun moeke hun ook nooit geleerd blijkbaar
Wanneer hebben jullie trouwens laatst nog iets gedaan voor een hongerige (vlaemsche) medemens ?

Laatst gewijzigd door Mbeya : 9 september 2008 om 15:05.
Mbeya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2008, 16:21   #69
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
uw medegelovigen mag je dat wensen. Iedereen met uw wanen lastig vallen vind ik een tikkeltje onrespectvol.
Ik ben het hiermee volstrekt niet eens!

Enkele jaren geleden verloor een koppel vijftigers op mijn dienstronde hun 30-jarige zoon t.g.v. een werkongeval. Ik heb erg met die mensen meegeleefd, temeer omdat ik wist dat de moeder eerst een stuk of 3 miskramen heeft moeten doorstaan, vooraleer ze uiteindelijk dan toch één (overigens oergezond) kind op de wereld heeft kunnen zetten. En dat kind wordt dan nog door het noodlot afgenomen.

Deze mensen waren helemaal niet gelovig, maar wisten wel van hun postbode dat hij het wél was. Zelfs vóór het ongeval kende ik hen goed en was ik min of meer "van den huize".

De zoon heeft nog 10 maand in coma gelegen, hoewel er eigenlijk geen hoop op herstel was. (Zijn halve hersenpan was immers gewoon weg...!) Maar gedurende die 10 maand gingen beide ouders door de hel.

Ze zijn er niet geloviger op geworden. Verre van mij om dit van hen te verwachten. Kort na de dood van hun zoon heb ik beide ouders toch bedacht met mijn condoleances, door discreet een kaartje in hun bus te deponeren. Daarop drukte ik de hoop uit dat ze me mijn gebed te hunner intentie niet kwalijk zouden nemen.

Ze hebben het me nooit kwalijk genomen, integendeel... hoewel ze nog steeds absoluut niet geloven.

Conclusie: een gelovige mag rustig zijn niet-gelovige medemens kond doen dat hij voor hem bidt. Daarmee valt hij geenszins zijn niet-gelovige medemens lastig. Hoogstens wordt die niet-gelovige enkel geconfronteerd met geloofsuitingen. En geconfronteerd worden mét is helemaal niet hetzelfde als lastiggevallen worden door.

Me dunkt dat dit gebrek aan onderscheid vaak ingegeven wordt vanuit een impliciete intolerantie aangaande alles wat van ver of van dichtbij naar geloof riekt. In een samenleving die tolerantie hoog in het vaandel draagt, is dergelijk gebrekkelijk onderscheidingsvermogen niet echt op zijn plaats, dunkt me...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2008, 17:32   #70
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je zou ook kunnen stellen dat iemand met een adellijke titel werd beschouwd als zijnde ondermijnend voor het ideaal dat men wenste te verwezenlijken.
Hetgeen dus politieke correctheid is. In de Revolutionaire ideologie paste het hokje adel niet.

Citaat:
Afwijkende meningen worden niet getolereerd maar men gaat uit van het principe dat in theorie iedereen de politiek correcte doctrine zou kunnen aanhangen.
Ah tiens. U verstuurt deze posts dus ofwel in het geheim vanuit een gevangenis voor politieke gevangenen voor de belgische kust waar u dagelijks wordt gemarteld ofwel vanuit een goed verscholen rebellenkamp in de Ardennen.

Zowel links als rechts zijn onderhevig aan hetgeen men 'politieke correctheid' noemt.
Vooral rechts gebruikt dit nu als een scheldterm om links aan te vallen.

Citaat:
Mensen van adel werden met die titel geboren en men deed ook geen poging om hen op te voeden cq het feit dat ze onder de guillotine moesten.
In die tijd bestonden er nog geen geboorteregisters etc. Men kon dus met gemak zijn adelijk titel neerleggen en een andere identiteit aannemen. Maar daar waren de meeste adel wss te fier voor.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 9 september 2008 om 17:39.
Oud 9 september 2008, 18:14   #71
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Leg me eens uit hoe betutteling, repressie en intolerantie opvoedend en emanciperend werken.
Ik hoop dat u uit mijn postings niet concludeert dat ik een aanhanger ben van de politieke correctheid. Ik heb al wel vaker misverstanden moeten ontkrachten wegens het feit dat ik mij niet altijd wil uitdrukken in ferme bewoordingen.

Hoe ik de hedendaagse politieke correctheid zie is dat men de nadruk wil leggen op de situatie van minderheden in de samenleving. Deze minderheden moeten "geemancipeerd" worden uit de dominante cultuur van de meerderheid in de samenleving. Spijtig genoeg schiet men soms zijn doel voorbij met censuur, dreiging met rechtszaken, nutteloze symbolenstrijd etc. Ook het opleggen van een bepaalde levensstijl zoals het marginaliseren van rokers kan hierbij worden gerekend.
Oud 9 september 2008, 18:33   #72
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah tiens. U verstuurt deze posts dus ofwel in het geheim vanuit een gevangenis voor politieke gevangenen voor de belgische kust waar u dagelijks wordt gemarteld ofwel vanuit een goed verscholen rebellenkamp in de Ardennen.
Ik vind deze boutade nogal ver gezocht. Repressie kan ook veel subtieler. Kijk maar naar dit forum. Moeten we hier niet opletten met wat we hier zoal neerpennen? En is al niet gebleken dat bepaalde zaken worden gerapporteerd aan het CGKR?

Citaat:
Zowel links als rechts zijn onderhevig aan hetgeen men 'politieke correctheid' noemt.
Vooral rechts gebruikt dit nu als een scheldterm om links aan te vallen.
Het is maar hoe je het bekijkt. Het nastreven van ideologische zuiverheid en elimineren van politieke tegenstanders hoeft niet noodzakelijk samen te vallen met politieke correctheid. De hedendaagse politieke correctheid streeft geen ééngemaakte politieke ideologie na maar wil bepaalde discriminerende uitwassen onderdrukken. Dit kan soms de vorm aannemen van een heksenjacht naar bv. racisme maar vereist niet de aanname van een totale ideologie. Je gaf ook het voorbeeld van de Jodenvervolging door de Nazi´s. Je wordt als Jood geboren dus kan je niet "geêmancipeerd" worden in de doctrine. Het hedendaagse politiek correcte denken sluit je niet uit op basis van je ras.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 9 september 2008 om 18:35.
Oud 9 september 2008, 19:05   #73
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat u uit mijn postings niet concludeert dat ik een aanhanger ben van de politieke correctheid. Ik heb al wel vaker misverstanden moeten ontkrachten wegens het feit dat ik mij niet altijd wil uitdrukken in ferme bewoordingen.
Citaat:
IK was al een beetje verwonderd.
Hoe ik de hedendaagse politieke correctheid zie is dat men de nadruk wil leggen op de situatie van minderheden in de samenleving. Deze minderheden moeten "geemancipeerd" worden uit de dominante cultuur van de meerderheid in de samenleving. Spijtig genoeg schiet men soms zijn doel voorbij met censuur, dreiging met rechtszaken, nutteloze symbolenstrijd etc. Ook het opleggen van een bepaalde levensstijl zoals het marginaliseren van rokers kan hierbij worden gerekend.
Ik zie de hedendaagse PC als een repressie van de meerderheid met als voorwensel de rechten van minderheden. Met als doel de afschaffing van democratie.
Oud 9 september 2008, 19:09   #74
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hedendaagse politiek correcte denken sluit je niet uit op basis van je ras.
Nee, maar wel op basis van je opinie. Zoals de godsdiensten.
Oud 9 september 2008, 20:36   #75
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
ramadan mubarak aan de vastenden

alle, onze rechtse vrienden zijn hier weer eens een voorbeeld van "onze goeie waarden en normen" beleefdheid heeft hun moeke hun ook nooit geleerd blijkbaar
Wanneer hebben jullie trouwens laatst nog iets gedaan voor een hongerige (vlaemsche) medemens ?
ik neem aan dat je de chineese gemeenschap ook in het chinees gelukkig nieuwjaar wenst?
Hoe is dat dan aub?

of doe je dat enkel als het over de taal van Allah gaat?
net zoals al die vlaamse bekeerlingskes met hun marokkaans vriendje. Die vinden het ook zo chique staan (of ze denken dat ze daarmee extra punten krijgen voor het paradijs misschien?) als ze zo constant wat arabische lapsussen overal tussengooien.

wat wil ramadan moebarak zeggen Mbeya? Prettige vastenperiode? en klinkt het niet islamitisch genoeg op z'n Nederlands of zo?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 9 september 2008 om 20:38.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2008, 21:11   #76
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
wat wil ramadan moebarak zeggen?
"Alle pedofiele profeten gaan naar de hel"?
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2008, 21:31   #77
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Hopen Moslims nu niet een beetje op een zonsverduistering om rap wat binnen te spelen?
En als ze nu in een donkere kamer bij een fotograaf zijn. Mogen ze dan wél eten ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2008, 21:44   #78
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is maar hoe je het bekijkt. Het nastreven van ideologische zuiverheid en elimineren van politieke tegenstanders hoeft niet noodzakelijk samen te vallen met politieke correctheid. De hedendaagse politieke correctheid streeft geen ééngemaakte politieke ideologie na maar wil bepaalde discriminerende uitwassen onderdrukken. Dit kan soms de vorm aannemen van een heksenjacht naar bv. racisme maar vereist niet de aanname van een totale ideologie.
Ik heb precies de indruk dat velen vandaag met een identiteitscrisis zitten aangezien ik overal mensen hoor declameren dat zij onderdrukt worden.
Aan de ene kant radikaal gelovigen (zowel moslims, katholieken als protestanten, heb vreemd genoeg nog geen Joden horen klagen) aan de andere kant vlaams-nationalisten en nog een paar anderen. Men is blijkbaar vergeten wat echte onderdrukking is.
En meestal grijpen zij naar de term onderdrukking wanneer zij een discussie niet kunnen winnen met argumenten.

En racisme is volgens mij hetzelfde als smaad en eerroof

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 9 september 2008 om 21:45.
Oud 9 september 2008, 22:33   #79
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb precies de indruk dat velen vandaag met een identiteitscrisis zitten aangezien ik overal mensen hoor declameren dat zij onderdrukt worden.
Aan de ene kant radikaal gelovigen (zowel moslims, katholieken als protestanten, heb vreemd genoeg nog geen Joden horen klagen) aan de andere kant vlaams-nationalisten en nog een paar anderen. Men is blijkbaar vergeten wat echte onderdrukking is.
En meestal grijpen zij naar de term onderdrukking wanneer zij een discussie niet kunnen winnen met argumenten.
Och sommigen mensen vinden dat onderdrukking normaal is. Diegenen die zelf geen verantwoordelijkheid kunnen nemen...
Oud 9 september 2008, 22:48   #80
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:

En racisme is volgens mij hetzelfde als smaad en eerroof
Allez jong, moet dit nu per se een welles-nietesspelletje gaan worden? Vervang voor mijn part het woordje "onderdrukken" van discriminerende uitwassen door wettelijk strafbaar gesteld of ontmoedigen als dat voor u minder geladen overkomt.

Kan er niet iets worden vastgesteld zonder er een karikatuur van te willen maken? Of iemand in een hokje te steken naargelang de politieke voorkeur?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be