Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2008, 17:30   #61
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat was niet voor u bedoeld. Zie mijn antwoord op uw posting. Ik zal het even herhalen:

Daarom staat vermoedelijk het woord planeet of iets dergelijke ook niet in de koran.
Ja, waarom niet?
Ahmes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2008, 17:42   #62
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ahmes Bekijk bericht
Ja, waarom niet?
Ik heb het u toch zonet uitgelegd. Dat is maar een hypothese natuurlijk. Maar wanneer ik lees dat sommige moslims beweren dat in de koran alle wetenschappelijke kennis is vervat, dan geloof ik eigen mijn ogen niet.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2008 om 17:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2008, 17:47   #63
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probeer niet de rol van een expert te spelen door te googelen and copy/past, als je een vraag hebt, of iets in de koran verkeerd of fout ziet, dan plaats hier het vers en verder de bewering dat het een feite tegenspreekt.

Zo kan ik altijd tenminste begrijpen wat je wilt zeggen.
ik google niet; ik wéét dat.

maar ik veronderstel dat jij die verzen ook gewoon vanbuiten kent, dus hoef ik de moeite niet te doen om ze letterlijk te gaan opzoeken.

Hoe zit het nu: hangen de zon en de maan in één van uw zeven hemelen of is dat gewoon de perceptie van iemand die vanop aarde naar de lucht kijkt?
en in geval twee: woont Allah dan op aarde (op zijn troon boven het water - zoals hij zijn adres opgaf in de koran) of woont Allah ergens anders. en indien het laatste: waar woont ie?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2008, 17:48   #64
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het u toch zonet uitgelegd. Dat is maar een hypothese natuurlijk. Maar wanneer ik lees dat sommige moslims beweren dat in de koran alle wetenschappelijke kennis is vervat, dan geloof ik eigen mijn ogen niet.
Geen moslim beweert dat.

Maar over die hypothese gesproken, waarom is dat hypothese?
Oud 21 september 2008, 17:49   #65
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik google niet; ik wéét dat.

maar ik veronderstel dat jij die verzen ook gewoon vanbuiten kent, dus hoef ik de moeite niet te doen om ze letterlijk te gaan opzoeken.

Hoe zit het nu: hangen de zon en de maan in één van uw zeven hemelen of is dat gewoon de perceptie van iemand die vanop aarde naar de lucht kijkt?
en in geval twee: woont Allah dan op aarde (op zijn troon boven het water - zoals hij zijn adres opgaf in de koran) of woont Allah ergens anders. en indien het laatste: waar woont ie?
Ik neem aan dat je een vraag hebt over dit onderwerp, dat is mooi.

Plaats a.u.b het vers, en verder de bewering dat het een feite tegenspreekt want ik begrijp jou echt niet. Sorry!

Ik reciteer de koran en ik lees de interpretatie, maar maan en zon hangen ben ik nergens tegengekomen.

Laatst gewijzigd door Ahmes : 21 september 2008 om 17:50.
Oud 21 september 2008, 17:57   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen moslim beweert dat.

Maar over die hypothese gesproken, waarom is dat hypothese?
Dan hebt u hier op dit forum de vroeger discussies met moslims zeker niet gevolgd.

Hypothese omdat ik er vanuit ga dat Mohammed niet erg beslagen was in de wetenschap van het heelal. Hij zal zeker niet geweten hebben wat nu een 'planeet' was. Het was een eenvoudige koopman. En dan nog koopman, omdat hij een rijke vrouw had getrouwd die eigenares was van die handelzaak.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2008 om 18:01.
Oud 21 september 2008, 18:03   #67
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan hebt u hier op dit forum de vroeger discussies met moslims zeker niet gevolgd.
Ik moest iets toevoegen, geen moslims beweert dat de koran alle wetenschappelijke informatie bevat, maar met een bewijs uit de tradities* van de islam.

Tradities = de bronnen van de islam zoals de koran, de Hadith, de biografie van profeet en zijn metgezellen uit de eerste generatie moslims, de bibliografie van grote bekende geleerden enzovoorts.
Oud 21 september 2008, 18:06   #68
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hypothese omdat ik er vanuit ga dat Mohammed niet erg beslagen was in de wetenschap van het heelal. Hij zal zeker niet geweten hebben wat nu een 'planeet' was. Het was een eenvoudige koopman. En dan nog koopman, omdat hij een rijke vrouw had getrouwd die eigenares was van die handelzaak.
Dat zeg jij omdat je niet-moslim bent, maar ik geloof dat hij dingen kon weten die pas in de 19-de eeuw door technologische vooruitgang ontdekt zijn.

Zie: Wetenschap en Geloof in de Koran
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert5.htm
Oud 21 september 2008, 18:11   #69
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeg jij omdat je niet-moslim bent, maar ik geloof dat hij dingen kon weten die pas in de 19-de eeuw door technologische vooruitgang ontdekt zijn.

zoals het bestaan van de eicel?

nochtans vind ik dat nergens terug in uw koran hoor. Zou Allah dat toch wel belangrijk feit vergeten zijn?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 21 september 2008, 18:12   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zeg jij omdat je niet-moslim bent, [color="Navy"]maar ik geloof dat hij dingen kon weten die pas in de 19-de eeuw door technologische vooruitgang ontdekt zijn.[/COLOR]

Dat vermoedde ik al dat u dit dacht. U gelooft dus in wat ik noem onzinnige dingen. En ik ga niet met u weer zo'n onzinnige discussie beginnen zoals in het verleden met andere moslims. Gewoon tijdverlies. U gelooft maar wat u wilt.

Dus in mijn ogen: Mohammed was een eenvoudig persoon, die misschien kon schrijven (maar weinig) en die zeker niet beslagen was in de kennis van het heelal en die op een gegeven ogenblik meent de stem van Allah te horen en dit dan heeft laten opschrijven. Maar of Mohammed nu echt de stem van Allah heeft gehoord, daar heb ik mijn uiterste ernstige twijfels over. Maar u dus niet als ik het goed begrijp.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2008 om 18:17.
Oud 21 september 2008, 18:15   #71
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat je een vraag hebt over dit onderwerp, dat is mooi.

Plaats a.u.b het vers, en verder de bewering dat het een feite tegenspreekt want ik begrijp jou echt niet. Sorry!

Ik reciteer de koran en ik lees de interpretatie, maar maan en zon hangen ben ik nergens tegengekomen.
je bent vast nog niet tot aan dat hoofdstuk toegekomen in je koranlessen.... tja...

071.015
YUSUFALI: "'See ye not how Allah has created the seven heavens one above another,
PICKTHAL: See ye not how Allah hath created seven heavens in harmony,
SHAKIR: Do you not see how Allah has created the seven heavens ,~ one above another,

071.016
YUSUFALI: "'And made the moon a light in their midst, and made the sun as a (Glorious) Lamp? PICKTHAL: And hath made the moon a light therein, and made the sun a lamp?
SHAKIR: And made the moon therein a light, and made the sun a lamp?

en nu de vraag(voor de derde keer): waar zijn uw zeven hemelen waar de zon tussenhangt en de maan ook?

Oud 21 september 2008, 18:41   #72
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Er is iets dat ik niet zo goed begrijp in dit soort discussies.

Enerzijds doet creationisme opgeld bij zeer veel moslims. Laat ik nu even veronderstellen dat openingsposter als moslim ook creationist is, dat hij gelooft dat God de wereld in een paar dagen tijds schiep, en dat de kosmos véél jonger is dan de bijna 14 miljard jaar die de wetenschap ons aantoont.

Hoe kan het dan dat iemand die wetenschap niet echt ernstig neemt anderzijds de koran wel wetenschappelijke aspiraties toedicht? Neemt openingsposter de Koran dan ook niet ernstig?

Of het moest natuurlijk wezen dat Ahmes geen creationist is... Aan hem die vraag dus.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2008, 21:25   #73
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
je bent vast nog niet tot aan dat hoofdstuk toegekomen in je koranlessen.... tja...

071.015
YUSUFALI: "'See ye not how Allah has created the seven heavens one above another,
PICKTHAL: See ye not how Allah hath created seven heavens in harmony,
SHAKIR: Do you not see how Allah has created the seven heavens ,~ one above another,

071.016
YUSUFALI: "'And made the moon a light in their midst, and made the sun as a (Glorious) Lamp? PICKTHAL: And hath made the moon a light therein, and made the sun a lamp?
SHAKIR: And made the moon therein a light, and made the sun a lamp?

en nu de vraag(voor de derde keer): waar zijn uw zeven hemelen waar de zon tussenhangt en de maan ook?
Ja, dat er hemelen zijn een boven een andere en dat er licht uit de zon en de maan komen is toch een feite? wat klopt er niet aan dat vers?
Oud 21 september 2008, 21:27   #74
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat er hemelen zijn een boven een andere en dat er licht uit de zon en de maan komen is toch een feite? wat klopt er niet aan dat vers?
U gelooft dat er 7 hemelen zijn, maar u weet het niet. Gelooft u ook in Djinns?
Oud 21 september 2008, 21:36   #75
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Er is iets dat ik niet zo goed begrijp in dit soort discussies.

Enerzijds doet creationisme opgeld bij zeer veel moslims. Laat ik nu even veronderstellen dat openingsposter als moslim ook creationist is, dat hij gelooft dat God de wereld in een paar dagen tijds schiep, en dat de kosmos véél jonger is dan de bijna 14 miljard jaar die de wetenschap ons aantoont.

Hoe kan het dan dat iemand die wetenschap niet echt ernstig neemt anderzijds de koran wel wetenschappelijke aspiraties toedicht? Neemt openingsposter de Koran dan ook niet ernstig?

Of het moest natuurlijk wezen dat Ahmes geen creationist is... Aan hem die vraag dus.
Ik begrijp de vraag niet zo goed, of bedoel je dat ik als moslim de wetenschap niet ernstig neem? Dit kan het niet zijn aangezien ik niet direct zie waar je dat op baseert.

Ik ben eigenlijk geen creationist volgens definitie van het creationisme door bepaalde ideologen, en ik ben geen evolutionist volgens definitie van het evolutionisme door bepaalde filosofische theorieën.

Ik ben dus niet iemand die alle hypothesen en theorieën blindelings volgt en als wetenschap beschouwt, en ik ben niet iemand die diepere betekenissen achter schepping volgens de koran zoekt.
Oud 21 september 2008, 21:44   #76
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gelooft dat er 7 hemelen zijn, maar u weet het niet. Gelooft u ook in Djinns?
Er zijn 7 hemelen maar er kunnen meer zijn, hemel in het Arabisch is samaa en samaa betekent alles wat boven en hoger ligt, dus hoger van de aarde van alle richtingen, maar kan ook boven het grond niveau betekenen en zo hebben wij er verschillende atmosferen plus wat er buiten ligt, en samaa kan in een andere context het universum zelf betekenen en dus 7 of meer universa, 7 of meer ruimte stelsels ..

Ja, absoluut, ik geloof in de djins en alles wat ik in de koran terug vind. waarom niet?

Laatst gewijzigd door Ahmes : 21 september 2008 om 21:45.
Oud 22 september 2008, 07:10   #77
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn 7 hemelen maar er kunnen meer zijn, hemel in het Arabisch is samaa en samaa betekent alles wat boven en hoger ligt, dus hoger van de aarde van alle richtingen, maar kan ook boven het grond niveau betekenen en zo hebben wij er verschillende atmosferen plus wat er buiten ligt, en samaa kan in een andere context het universum zelf betekenen en dus 7 of meer universa, 7 of meer ruimte stelsels ..

Ja, absoluut, ik geloof in de djins en alles wat ik in de koran terug vind. waarom niet?
ha! zeg dat dan.

In onze taal betekent ZEVEN, ook al eens acht of negen, soms zelfs vijf, twee, drie of cijfer. En hemel betekent boven, beneden, onder, op, achter, voor, links of rechts.
en zon betekent dan weer rond, vierkant, driehoekig, geel, blauw, groen, zwart of wit

en "de koran heeft gelijk" kan dan ook betekenen: dat is een boekske vol met koeienstront.

ik wist dat we er nog eens gingen geraken!

Oud 22 september 2008, 08:04   #78
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:

Ja, absoluut, ik geloof in de djins en alles wat ik in de koran terug vind. waarom niet?[/QUOTE]
Gewoon een vraag. Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat het niet is omdat men in iets gelooft dat het ook zo is. Als u zegt dat Mohammed in zijn tijd datgene al wist in over het heelal wat men pas later in de 19de of 20de eeuw is te weten gekomen, dan moet u toch begrijpen dat ik dit juist niet geloofwaardig vind. Zoiets kan gewoon niet. Net zoals bij de christenen die beweren dat de mens Jezus uit de dood is opgestaan. Niemand staat uit de dood op. En Jezus was een mens, geen god. En Mohammed ook, een mens die een kind van zijn tijd was met de kennis van zijn tijd. En dan nog, want Mohammed was meer dan zeker geen geletterd persoon. Het was een eenvoudige koopman die in dienst werkte van iemand anders.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2008 om 08:08.
Oud 22 september 2008, 08:13   #79
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Op deze foto van de Nasa wordt de wetenschappelijke proef geleverd : de maan en de zon zijn even groot. Sommige goedgelovige fantasten houden mordicus vast aan hun bewering dat de zon 400 maal groter zou zijn dan de maan : zij worden door deze foto met hun neus op de werkelijkheid geduwd. Er zijn islamgeleerden die beweren dat de zon 2 x groter is dan de maan. Laten we daar niet moeilijk over doen : het zou kunnen, want de fototoestellen van Nasa zijn natuurlijk niet altijd betrouwbaar.

Met dank aan Angeltjes

Oud 22 september 2008, 08:22   #80
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Heb eigenlijk niets nuttigs te zeggen, maar wou niet onopgemerkt met m'n oogjes draaien na het doorlezen van deze discussie

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be