Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2008, 12:01   #61
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Wat is het evolutionaire voordeel van het inzetten van schaarse goederen voor het verkrijgen van een onterechte gemoedsrust en gevoel van veiligheid?
Terecht of onterecht doet niets ter zake. Een gevoel van veiligheid vermindert de stress zodat de mens meer functioneel is. Tevens verhoogd het de potentie. (de meeste potentie- & erectieproblemen komen van stress)
Alle dieren streven naar een veilig territorium.
Oud 25 september 2008, 12:04   #62
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onder Stalin was de Kerk niet langer verboden, maar wel volledig onder staatscontrole geplaatst. Dit heeft voor een interne verdeeldheid gezorgd (die trouwens pas vorig jaar officieel werd geheeld): bepaalde gelovigen kerkten in officiële parochies, andere gingen ondergronds.
Uit goede bron weet ik dat het veiliger was er niet voor uit te komen dat je gelovig was. Zelfs met een universitair diploma cum laude was het moeilijk aan een job te komen als je geen goede communist was.
Oud 25 september 2008, 12:08   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Terecht of onterecht doet niets ter zake. Een gevoel van veiligheid vermindert de stress zodat de mens meer functioneel is. Tevens verhoogd het de potentie. (de meeste potentie- & erectieproblemen komen van stress)
Dat valt zeker wat voor te zeggen, inderdaad.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 12:35   #64
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga er toch niet mee akkoord dat dit niets ter zake doet. Wie gaat er evolutionair gezien het meest succesvol zijn: een boer die geen angst heeft voor een slechte oogst omdat hij zijn lama geofferd heeft aan Tlaloc of een boer zonder geloof die enkel op zichzelf aangewezen is om oplossingen te zoeken voor barre weersomstandigheden?

Trouwens, de Kerk wordt vaak (en naar mijn mening terecht) verweten vroeger de mensen juist angstig te maken. Hoe valt dit te rijmen met je stelling? Kijk naar al die mensen (zelfs op dit forum) die het steeds maar hebben over de hel, verdoemnis, schuld, eeuwig branden, het einde van de wereld, ... dat associeer ik toch niet met een gevoel van veiligheid.
Oud 25 september 2008, 12:45   #65
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben de diepe overtuiging toegedaan dat u hiermee volledig fout zit, juist omdat u voorbij gaat aan de diepe eigenheid van de mens (zoals system al aangaf).
Bedoelt U dit ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zelfs al zou men dit willen (wat natuurlijk immoreel is), de 'homo religiosus' kan men nooit kunnen uitroeien. Religieus gevoelen is inherent aan het 'mens zijn', bij de meeste mensen.
Hij schrijft wel "meeste mensen", niet allemaal. Aangenomen dat religie in de genen zit, waarom hebben sommigen dat dan niet? En hoe bepalen hoeveel er dat hebben en hoeveel doen alsof uit voorzichtigheid of gewoonte of omdat ze er nooit stil bij staan?
Ik ben overtuigd Atheist geworden toen ik +/- 24 was (na 10 van twijfel), maar heb het altijd instinctief verborgen. Alhoewel de tijden nu veranderd zijn en ik er meer voor uitkom zijn er toch maar heel weinig mensen die het weten.

ALs er zoiets als een God-gen bestaat, dan is het een verworven genetische eigenschap daar we van dieren afstammen die dat gen niet hebben.
En zijn de mensen die dat niet (meer) hebben dan een verschillende tak van de evolutie: homo rationalis? Een hogere trede op de ladder van de evolutie?
Oud 25 september 2008, 13:05   #66
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga er toch niet mee akkoord dat dit niets ter zake doet. Wie gaat er evolutionair gezien het meest succesvol zijn: een boer die geen angst heeft voor een slechte oogst omdat hij zijn lama geofferd heeft aan Tlaloc of een boer zonder geloof die enkel op zichzelf aangewezen is om oplossingen te zoeken voor barre weersomstandigheden?
Daar heb je gelijk in maar vergeet de sociale factor niet: een enkele niet-gelovige deed er best aan te doen alsof hij geloofde of hij riskeerde uitsluiting vd gemeenschap (nog altijd in vele landen) of erger. Misschien was degene die het wiel uitvond een ATheist. Leonarda di Vinci, EInstein en vele anderen waren gekende ATheisten.

Citaat:
Trouwens, de Kerk wordt vaak (en naar mijn mening terecht) verweten vroeger de mensen juist angstig te maken. Hoe valt dit te rijmen met je stelling? Kijk naar al die mensen (zelfs op dit forum) die het steeds maar hebben over de hel, verdoemnis, schuld, eeuwig branden, het einde van de wereld, ... dat associeer ik toch niet met een gevoel van veiligheid.
De kerk jaagt de mensen inderdaad angst aan maar geeft tegelijkertijd de redding: de Kerk zelf. Het mooiste voorbeeld van manipulatie en machtsmisbruik ooit.
Die mensen bidden en krijgen daardoor een gevoel van opluchting (dat ze toeschrijven aan contact met God) omdat ze daardoor hun (ingepompte) angst kwijtraken.
Tenandere, ik verdenk vele doempredikers ervan dat ze alleen over hel enz prediken om ons, ATheisten, angst aan te jagen en te bekeren.
Oud 25 september 2008, 19:32   #67
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Uit goede bron weet ik dat het veiliger was er niet voor uit te komen dat je gelovig was. Zelfs met een universitair diploma cum laude was het moeilijk aan een job te komen als je geen goede communist was.
Ten tijde van het communisme was het in de USSR zo dat als je niet geloofde in evolutie je geen diploma kreeg van middelbaar onderwijs en dus ook niet verder kon studeren en daarnaast werden (bijbelse) christenen actief vervolgt als ze naar de kerk gingen. (dit werd officieel gesteund door het regime alleen niet publiekelijk )
Bijbels waren ook niet echt toegestaan zeker niet als je actief was binnen een kerk of zoiets.

Laatst gewijzigd door dirk001 : 25 september 2008 om 19:33.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 10:16   #68
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als dit klopt is het volkomen rationeel om gelovig te zijn en blijven. Of hetgeen men geloof ook daadwerkelijk overeenkomt met een realiteit, blijft dan natuurlijk wel een onopgeloste vraag. Diezelfde vraag kan echter ook gesteld worden bij zintuigelijke waarneming, dat ook "slechts" een evolutionaire oplossing is.
Er is wel een klein verschil met primitieve volksgemeenschappen. We weten vandaag veel meer. We hebben de oplossingen op de meeste vragen. Wat is onweer ? Wat is de zon ? Enz....dingen waar men vroeger goden aan vast maakte, kunnen we nu perfect verklaren.

Er resten nog enkele onwetendheden. Maar die zijn voor de moderne, sterke, intelligente mens niet voldoende om toevlucht te zoeken tot een godheid/goden. Ze weten beter dat na verloop van tijd we daar ook wel achter komen. Dat is het fundamentele verschil. We zijn van een primitieve soort "overlevingsmens" gegaan naar een wetenschappelijke, technische mens die objectief kan kijken naar zijn omgeving.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 10:18   #69
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ten tijde van het communisme was het in de USSR zo dat als je niet geloofde in evolutie je geen diploma kreeg van middelbaar onderwijs en dus ook niet verder kon studeren en daarnaast werden (bijbelse) christenen actief vervolgt als ze naar de kerk gingen. (dit werd officieel gesteund door het regime alleen niet publiekelijk )
Bijbels waren ook niet echt toegestaan zeker niet als je actief was binnen een kerk of zoiets.
Een lichtpuntje binnen de miserie van het communisme noem ik dat.
Oud 26 september 2008, 11:06   #70
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een lichtpuntje binnen de miserie van het communisme noem ik dat.
Ik heb eerlijk gezegd liever dat religie een natuurlijke dood sterft dan dat het met de hamer de grond in wordt geboord.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 11:14   #71
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik heb eerlijk gezegd liever dat religie een natuurlijke dood sterft dan dat het met de hamer de grond in wordt geboord.
Juist, want het verbieden stimuleert het alleen maar.
Oud 26 september 2008, 11:31   #72
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het onderwijs verbeteren en seculariseren (godsdienst geven op school moest verboden worden, aangezien godsdienst tot de prive sfeer behoort) zou al een hele stap vooruit zijn.

De beste manier om godsdienst uit te roeien is door middel van kennis en inzicht te verspreiden onder je bevolking en ze kritisch te leren denken.
Oud 26 september 2008, 11:56   #73
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het onderwijs verbeteren en seculariseren (godsdienst geven op school moest verboden worden, aangezien godsdienst tot de prive sfeer behoort) zou al een hele stap vooruit zijn.

De beste manier om godsdienst uit te roeien is door middel van kennis en inzicht te verspreiden onder je bevolking en ze kritisch te leren denken.
Akkoord. Helaas baseren veel regeringen hun macht op religie en die hebben er alle belang bij onwetendheid in stand te houden.
Oud 26 september 2008, 12:53   #74
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is het fundamentele verschil. We zijn van een primitieve soort "overlevingsmens" gegaan naar een wetenschappelijke, technische mens die objectief kan kijken naar zijn omgeving.
Dat is dan toch ook maar zelfbedrog. De moderne, sterke, intelligente mens kan enkel erkennen dat hij nog steeds die primitieve soort "overlevingsmens" is.
Oud 26 september 2008, 13:29   #75
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Daar heb je gelijk in maar vergeet de sociale factor niet: een enkele niet-gelovige deed er best aan te doen alsof hij geloofde of hij riskeerde uitsluiting vd gemeenschap (nog altijd in vele landen) of erger.
Dat lijkt me geen argument, want ook de gelovige of anders-gelovige riskeerde dit. Een boer die ter ere van Tlaloc de dorpslama van een ongelovige commune afslacht, gaat ook niet lang deel uitmaken van die commune. Binnen het mechanisme van de evolutie is dit bijgevolg niet relevant want het geeft a priori geen voordeel aan een welbepaalde groep.

Citaat:
Misschien was degene die het wiel uitvond een ATheist. Leonarda di Vinci, EInstein en vele anderen waren gekende ATheisten.
Adam, Abraham, Mozes,... dat waren naar het schijnt ook allemaal moslims.

Citaat:
Die mensen bidden en krijgen daardoor een gevoel van opluchting (dat ze toeschrijven aan contact met God) omdat ze daardoor hun (ingepompte) angst kwijtraken.
Vind ik een zeer terechte opmerking. Dit staat echter ver van hoe vele andere mensen hun geloof beleven. De essentie van mijn argument is echter dat als de mens geprogrammeerd is om geloof te gebruiken als een manier om te ontsnappen aan angst, het onlogisch is dat die mens zich aangetrokken voelt tot een geloof dat de mensen in eerste instantie juist bang maakt.

Citaat:
Tenandere, ik verdenk vele doempredikers ervan dat ze alleen over hel enz prediken om ons, ATheisten, angst aan te jagen en te bekeren.
Akkoord. Niet enkel atheisten trouwens.
Oud 26 september 2008, 18:20   #76
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is wel een klein verschil met primitieve volksgemeenschappen. We weten vandaag veel meer. We hebben de oplossingen op de meeste vragen. Wat is onweer ? Wat is de zon ? Enz....dingen waar men vroeger goden aan vast maakte, kunnen we nu perfect verklaren.
Helemaal akkoord. Maar...

... bij elk antwoord dat we krijgen ontstaan even zo leuk nieuwe vragen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Er resten nog enkele onwetendheden. Maar die zijn voor de moderne, sterke, intelligente mens niet voldoende om toevlucht te zoeken tot een godheid/goden.
Er blijven de drie grote levensvragen:
  1. Waar komen we vandaan?
  2. Wat vreten we hier eigenlijk uit?
  3. Waar moet het met ons naartoe?
Vragen waar zelfs de wetenschap tot haar uiterste grenzen wordt gedreven in een poging er een antwoord op te formuleren. En ook hier geldt dat elk nieuw antwoord één of meer nieuwe vragen meebrengt. In zekere zin blijven we dus ter plaatse trappelen.

Of anders gezegd: hoe meer we te weten komen, hoe meer we beginnen te beseffen hoe... weinig we eigenlijk nog maar weten.
Citaat:
Ze weten beter dat na verloop van tijd we daar ook wel achter komen. Dat is het fundamentele verschil.
Zeker, maar steeds zullen er maar nieuwe vragen blijven opduiken. De stelling dat de wetenschap ooit een halt toeroept aan nieuwe vragen brengt mee dat de mens (of datgene waarnaar hij evolueert) ooit alles zal weten. Maar die stelling op zich kan met geen mogelijkheid wetenschappelijk gestaafd worden.
Citaat:
We zijn van een primitieve soort "overlevingsmens" gegaan naar een wetenschappelijke, technische mens die objectief kan kijken naar zijn omgeving.
Ik schat je schrander genoeg in om te weten waarom ik dat ene woordje uit jouw bijdrage vetjes heb gezet.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 18:41   #77
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu
De essentie van mijn argument is echter dat als de mens geprogrammeerd is om geloof te gebruiken als een manier om te ontsnappen aan angst, het onlogisch is dat die mens zich aangetrokken voelt tot een geloof dat de mensen in eerste instantie juist bang maakt.
Helemaal niet, daar de creatie van angst gepaard gaat met het bieden van de oplossing. Vergelijk het met de behoeftecreatie bij reklames. Zelfde principe.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 18:43   #78
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Flamenco Loco
Er blijven de drie grote levensvragen:

1. Waar komen we vandaan?
2. Wat vreten we hier eigenlijk uit?
3. Waar moet het met ons naartoe?
Wat kan ik geven?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 18:53   #79
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wat kan ik geven?
Ik stel me tevreden met een trappist. Orval geniet mijn voorkeur, maar ook de anderen mogen er wezen.

Schol.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 19:20   #80
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
je bevolking kritisch te leren denken.
En dat te horen van een atheist .. ik ben het daar nl 100% mee eens. Mensen moeten leren om kritisch na te denken jammer genoeg wordt hen dat vandaag op school niet bijgebracht en wordt men daar enkel geindoctrineerd.

Ik weet niet of je weet wat "kritisch nadenken" betekent. Maar dat betekent dat je zaken in vraag stelt .... . En niet selectief maar wel alles ... .
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be