![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Staatssecretaris
|
![]() En serieus?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iemand aanvallen mag niet, i.e. ex post bestraffen, he.
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is nodig.
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar goed. Zoals ik al zei: met apologeten discussieren gaat niet. Macht is te verleidelijk om te laten liggen.
Ik ga wat nuttigs doen. ^^
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In de VS ook, of vergis ik mij?
![]() |
#67 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Je kunt toch pas een mening verbieden op basis van schendingen van andermans rechten wanneer ze geuit is? Heb je voorbeelden waarbij specifieke particuliere meningen voor een schending worden verboden???? Ik heb enkel voorbeelden waarbij veroordelingen vallen na het uiten van meningen... Zouden we dan toch nog overeenkomen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er wordt opgewerpt dat ge er niet voor kiest om "staatvol" te zijn, of Belg. Daarop repliceren dat ge gerust Deen of Chinees kunt worden als g'et hier niet fijn vindt, vind ik redelijk pervers. Stel u voor dat ge in fascistisch Italië zou gezegd hebben: "Ik vind het niet fijn om een kleermaker te zijn in de Kleermakerskamer van de Nationale Raad voor Corporaties," en uw gesprekspartner zou antwoorden: "Jamaar, waarom wordt ge dan geen slager in de Slagerskamer van de Nationale Raad voor Corporaties?"
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als libertariers (dan ben je toch Lombas, of vergis ik me?) aanvaarden jullie natuurlijk geen enkel staatsgezag, dat is duidelijk. Maar laat ons discussieren vanuit de realiteit; niet vanuit een ideologisch idealisme aka libertarisme. Ik wacht nog altijd op een bewijs dat een maatschappij zonder soevereine macht mogelijk is; tot zolang hou ik het bij de rechtsstaat zoals we die nu kennen als referentiekader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een directie van een school beschermt de leerlingen van haar school van andere leerlingen met minder goede bedoelingen , in casu de verbale pesters. Een overheid dient in mijn ogen zijn burgers te beschermen voor andere burgers die het niet zo goed menen , bvb gekken die vinden dat homo's van de hoogste torens moeten gegooid worden of moeten geexecuteerd worden. Het verschil dat je legt tussen een school of een werkomgeving aan de ene kant en de staat aan de andere kant , klopt wel. Maar het feit dat je de staat niet kan uitkiezen zoals u een school kan uitkiezen is geen reden om te stellen dat die staat niet zou mogen mee bepalen wat er in de samenleving wel of niet kan. De verantwoordelijkheid moet toch bij iemand liggen? Er zijn overigens middelen genoeg om als burger enigzins wat invloed uit te oefenen op wat de staat beslist. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kom, we gaan dat eens aan de ouders van wat verkeersslachtoffers gaan uitleggen: dat het allemaal veel beter werkt als we al de snelheidslimieten gewoon zouden wegnemen, alle cruciale verkeersregels zouden afschaffen en alle deelnemers aan het verkeer gewoon hun goesting zouden laten doen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Wat is daar pervers aan? Er zijn al zoveel mensen die ervoor gekozen hebben om te emigreren en een nieuwe nationaliteit aan te nemen. Daar is toch niets pervers aan? Laatst gewijzigd door Patsy Stone : 3 oktober 2008 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
En brand roepen als de cinema brand is ook geen mening, maar een poging om de mensen te waarschuwen voor onheil. Ziet u, volgens mij is vrijemeningsuiting absoluut maar niet alles is een mening. Tussen roepen wat u wilt en uw mening uiten zit weldegelijk een verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En ook dat het geen "mening" is. Het hangt namelijk af van het waarheidsgehalte en de gevolgen van het roepen, hoe de uitroep zal worden beoordeeld en eventueel worden bestraft ("brand" roepen als het niet brandt). Analoog kan een mening dezelfde gevolgen hebben; afhankelijk van het waarheidsgehalte en de gevolgen van het uiten van die mening zal worden beoordeeld of ze moet worden bestraft/verboden. Kun je me nu eens uitleggen waarom je een onderscheid maakt tussen uitroepen met kwalijke gevolgen die mogen worden bestraft en meningen met kwalijke gevolgen die niet mogen worden bestraft?
Laatst gewijzigd door Maes_P : 3 oktober 2008 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
als je bv systematisch de mening uitdraagt dat ik een luie kloot ben, dan kan ik daar schade van ondervinden vanwege mijn werkgever. Als je meningen hebt die schade berokkenen mogen ze verboden/bestraft worden volgens U?
Laatst gewijzigd door Maes_P : 3 oktober 2008 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister-President
|
![]() Een mening is geen claim tot universele waarheid, maar beschrijft een relatieve (subjectieve) waarheid. In die zin is het dan ook aan de toehoorder om te bepalen of de inhoud van die mening ook op hem/haar van toepassing is.
![]() |
![]() |
#80 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |