![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb daar geen medeleden mee en ben consequent.
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb onderstaande al eerder vermeld. Iets waar jij - toevallig - niet op gereageerd hebt. 7.000 officieuze mirakels - lees genezingen, 67 erkénde mirakels - lees genezingen. En dan kom jij ons hier doodleuk vertellen dat Lourdes niet wordt bezocht zonder zelfs maar een vage hoop op genezing? Laat me niet lachen, man.
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga het hier nog eens zeggen,ik geloof totaal niet in God of iets anders,maar ik ben als kind van 3 maanden met een non door mijn moeder mee gestuurd naar Lourdes
Ik was erg ziek als klein kind en de dokters wisten toen geen raad met mij,vandaar dat mijn vader en moeder besloten mij mee op bedevaart te sturen naal Lourdes Op mijn 1 jaar was ik genezen,was het door het bezoek aan Lourdes wie zal het zeggen hé (PS voor dat één forummerke,ik zoek GEEN aandacht hoor ![]()
![]() |
#65 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Overigens niet alleen de Vlamingen, want mijn contacten in Lourdes beperken zich geenszins tot die groep. Geregeld praat ik er met Fransen, Engelsen, Duitsers, Spanjaarden... En hoewel zij Lourdes elk met een eigen accent beleven, heb ik ook bij die lui nog nooit ook maar de minste zweem naar (al dan niet valse) hoop op genezing ervaren. Nu kan je natuurlijk tegenwerpen dat dit wel aan mij zal liggen. Desgevallend vraag ik jou naar jouw ervaringen terzake. Want wat mij stoort in deze discussie is dat sommigen hier het zich anderzijds veroorloven om wél algemeen geldige conclusies te trekken, niet in het minst gehinderd door een volstrekt gebrek aan ervaring terzake. Citaat:
Op basis waarvan meen jij te mogen opmaken dat die mirakels per sé genezingen betreffen? Omdat ze erkend zijn? Denk je dat de officiële kerkelijke onderzoekscommissie alleen mirakels erkent op voorwaarde dat er sprake is van "genezing" van de ziekte zélf? Ik heb hierboven al vaker dan eens aangegeven dat het begrip "mirakel" lang niet altijd zo "miraculeus" of "spectaculair" wordt ingevuld in katholieke milieus. Daar schuifel je toch maar mooi omheen, bewerend dat ik daarop niet gereageerd heb. Gebedsgenezers - al dan niet oplichters - die met grote spectaculaire bombarderie voor het oog van miljoenen tv-kijkers mensen op miraculeuze wijze genezen van hun kwalen vind je niet bepaald bij katholieken; wel bij gestrenge protestanten, en dan nog vooral in de States. Voor zover me bekend is Lourdes een katholiek bedevaartsoord. Protestanten beschouwen de maria-verering immers als godslaster, als afgodendienst. Protestanten kan je in Lourdes op de vingers van één hand tellen. En die gestrenge evangelicals al helemáál niet. Die hebben aan Lourdes niet de minste boodschap: mirakels of geen mirakels. Wellicht omdat Lourdes en zijn mirakels voor hen niet spectaculair genoeg zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() Mensen worden over het algemeen niet naar Lourdes gelokt door "mirakels". Zo naief en dom zijn de gemiddelde gelovigen nu ook weer niet. Het zijn vooral goedgelovige bommas die er naar toe gaan.
Weet u waarom die mensen echt naar daar gaan ? Omdat het plezant is, om eens buiten te komen, om een excuus te hebben om onder de mensen te komen. Het geloof is in deze zin ook weer een manier om aan gemeenschapsvorming te doen. Samen naar Lourdes. Ik geloof echt niet dat men daar allemaal naartoe gaat met als grote hoop om gezond terug te komen. Zo naief zijn de mensen nu ook weer niet. Maar het reisje op zich en de afwisseling uit de dagelijkse sleur kunnen wel al een goeie zet in die richting zijn. Zo denk ik er over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Ach, een mirakeltje zo af en toe moet toch kunnen; desnoods in de "light-versie" van bisschop Jacques Perrier.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=gn2pdd21 http://www.gva.be/dossiers/-z/zomer/lourdes2.asp http://multiblog.vrt.be/marcvandeloo...-op-de-bergen/ http://www.consumentenbedrog.be/page...D=1768&crioc=O http://www.vbsolsene.be/webpagina/om...tra%20grot.htm
![]() |
#68 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De paus zelf denkt dat er mensen naar Lourdes komen voor een mirakel. Mag ik dat dan ook denken? Citaat:
Het is de ethische taak van de clerus om mensen te verwittigen om dokters te vertrouwen, en in plaats daarvan organiseren ze een defile van de wonderbaarlijke genezingen in Lourdes. Mensen zoals bovenstaande mike moeten geholpen worden, niet bedrogen. Sorry EFL, je mag hier nog epistels volschrijven met "er gaan geen mensen naar Lourdes om te genezen", het is gewoon naief om dat te geloven.
![]() |
![]() |
#69 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Het illustreert hoe deze samenleving met ouderen - "bomma's" - omspringt. Een beetje pijnlijk. "Bomma's" die naar Lourdes afreizen hopen net zo min op een genezing als welke (jongere) zieke dan ook. Ze zijn helemaal niet zo "goedgelovig" als vaak beweerd wordt, maar geven vaak blijk van een verrassende kijk op het leven waarvan wij allemaal alleen maar kunnen leren - vaak om er beter van te worden. Citaat:
Blijft toch de vraag waarom al die lui zo gebrand zijn op Lourdes, terwijl andere plaatsen hun nauwelijks kunnen boeien. In Lourdes ontmoet je mensen die nog nooit elders naartoe zijn gereisd, en die daarin zelfs niet geïnteresseerd zijn. Maar wanneer er in hun parochie of hun vereniging een bedevaart naar Lourdes op getouw wordt gezet, zijn ze er als de kippen bij om zich in te schrijven. Al vaak heb ik die lui deze vraag gesteld: "Ach, al de rest kan me niks schelen en interesseert me niet. Ik kom naar Lourdes, en daarmee uit!" Zo ongeveer luidt het antwoord van verreweg de meesten onder hen. Tja... waarom Lourdes wél? En andere oorden niet? Als jij het weet, of een idee hebt, dan hoor ik het graag. Zelf kan ik hun desinteresse voor andere plaatsen niet rijmen aan hun interesse voor Lourdes. En ze schijnen zelf ook niet goed te weten waarom. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Kan je me even je bron geven, waaruit je hier citeert? Want dit citaat lijkt me nogal erg uit zijn context gerukt. Je neme het me niet kwalijk dat ik een en ander eerst graag verifieer, vooraleer er verder over in debat te gaan. Citaat:
Citaat:
En bedevaarten naar Lourdes worden helemaal niet georganiseerd om mensen ijdele hoop aan te praten, en nog minder om ze te bedriegen. Al wie zulks beweert, begrijpt zelfs niet de betekenis van het begrip "bedevaart". Dat woord bestaat uit twee delen:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat de paus zei is zoals EFL opmerkte, hij laat de aard van het wonder/mirakel in het midden.
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 oktober 2008 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Een franse collega van de bisschop van Rome bakt ze toch aardig bruin, vind ik; zou dat werkelijk allemaal buiten de paus omgaan? Pecunia non olet ....
Citaat:
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() Eigenlijk hoort dit in een/de andere draad, maarja, toch ook weer Lourdes en pausen ....
http://www.angelfire.com/journal/ima...directory.html http://www.greatdreams.com/ufos/vatican.htm http://nl.youtube.com/watch?v=B0PHEdsRY4I
![]() |
#75 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Terwijl je dan toch bezig bent, kun je misschien ook even wat toelichting verschaffen over de rol van het Internationaal Medisch Centrum van Lourdes en het Medisch Bureau van het Heiligdom van OLV van Lourdes? Citaat:
En zo'n "light-mirakel" waar de medevoorzitter van het CMIL het over heeft, hoe staat dat in verhouding met een "heavy-mirakel"? Maar volgens EFL gaat men niet naar Lourdes in de (vage) hoop op een genezing, hoor! Men gaat er énkel en alleen naartoe voor de gezelligheid en het samenhorigheidsgevoel...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 27 oktober 2008 om 18:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Europees Commissaris
|
![]() EFL: die bron over de paus http://62.144.115.184/actualiteit/20...FJaar2008.html
en we zijn er bijna uit, je zegt zelf niet te weten waarom die mensen dan wel naar Lourdes gaan, en je zegt dat ze het zelf niet weten. Ze hopen op een mirakel (daarom gaan ze) en ze durven dat niet toe te geven (daarom krijg je geen antwoord). Simpel.
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Verreweg de meesten zijn gewoon heel "blij" dat ze naar Lourdes mogen, en kijken er telkenmale opnieuw met grote ogen naar uit. Niet bepaald een houding die je van wanhopige lui zou verwachten. Die zouden niet dergelijke "blijheid" aan de dag kunnen leggen, dunkt me. Maar goed... 't is slechts mijn indruk. Sommigen hier laten zich niet hinderen door een volslagen onwetendheid terzake om hun mening niet alleen als "indruk", maar zelfs als "waarheid" voor te stellen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2008 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Dat document over het CMIL legt kort een procedure uit, waarbij valse getuigenissen zoveel mogelijk op voorhand worden uitgefilterd: Citaat:
Vervolgens zoekt het CMIL uit of die genezing werkelijk reëel is, door... Citaat:
Dan de derde en laatste stap... Citaat:
Samengevat: de werking van het CMIL lijkt me perfect in overeenstemming met wat er onder gelovigen - en heel specifiek de zieke bedevaarders onder hen - leeft. Die zieken lopen de deur van het CMIL niet plat, verre van. Hoogstens een uitzondering zal zich daar aanmelden, en die mag zich aan een grondig (wetenschappelijk verantwoord) onderzoek verwachten van zijn "geval". Hysterici en simulanten vliegen er al heel snel van tussen. Persoonlijk heb ik nog nooit een zieke zich weten aanmelden bij gelijk welke instantie dat hem een onverklaarbare genezing is te beurt gevallen. Als er (wetenschappelijk) onverklaarbaarbare genezingen gebeuren, dan zullen dat alleszins heel uitzonderlijke gebeurtenissen zijn. Nagenoeg niemand die met de Lotto speelt gaat ervan uit dat hij het grote lot wint; de meeste mensen spelen a.h.w. uit gewoonte; het lotto-formulier invullen is niet veel meer dan een wekelijks terugkerend ritueel. Zo is het ook met zieke pelgrims in Lourdes. De meesten van hen gaan ervan uit dat hun geen onverklaarbare genezing zal tebeurt vallen. Tenminste zo heb ik het al die jaren ervaren. En in een streng en grondig onderzoek door het CMIL zullen ze al helemaal geen goesting hebben... tenzij ze zéér goede redenen daartoe hebben. |
||||
![]() |
![]() |