![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Onder invloed van de duivel. Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 7 oktober 2009 om 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
nog 1 klein stapke en alles wordt iets waarna je tot inzicht komt dat je er evengoed een -n- voor kunt zetten = niets. niets is atheisme |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
neen misschien niet maar men kan niet ontkennen datgene wat men met de eigen ogen ziet en voelt of datgene wat opgetekend staat in heilige teksten van de religie waar die veel personen wel zogezegd in geloven jij mag van mij geloven in een opperwezen maar u geloof moet stoppen waar mijn vrijheden beginnen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nice try... ![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan nu eenmaal niet om een aantal ervaringen heen die ik als 'spiritueel' zou omschrijven. Ik heb nooit de behoefte gehad die aan een bestaande Godsdienst vast te hangen. Ze zorgen er wel voor dat ik wat voorzichtiger ben vooraleer ik iets begin te bevestigen of ontkennen waar ik mischien niet het minste benul van heb. Maar zoals ik reeds zei, of iemand zegt in God te geloven of niet maakt op zich niet zo'n verschil uit. Het is wat daarna komt waar het om gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Gouverneur
|
![]() Als er één zaak is die ik na vele jaren zoeken redelijk zeker weet, is dat er niets zinnigs over religie kan gezegd worden. Ik ben geëvolueerd van de jongen met een Katholieke opvoeding naar een rabiate atheïst, om uiteindelijk een Hegeliaanse synthese te vinden in een zacht agnosticisme.
Ik geloof niet in een God, maar een bewijs dat God bestaat heb ik nog niet gezien. En een bewijs dat Hij niet bestaat kan gewoon niet geleverd worden. God verwijst naar zingeving, naar het 'waarom' van de dingen. Dat is niet iets waar we een antwoord op kunnen formuleren omdat we geconditioneerd zijn om enkel het 'Hoe' na te gaan. Het Westerse denken is causaal, en niet spiritueel. Jezus wordt als een historische figuur ontleed en de Bijbels wordt door een wetenschappelijke exegese uit elkaar gerukt. Totaal zinloos, en het teleurstellende resultaat ligt op voorhand vast. Er zijn geen woorden om 'God' te duiden. Misschien daarom dat de oude Joden de naam van Jahweh niet mochten uitspreken? Ik heb al enkele keren, samen met Gerard Bodifée die een persoonlijke vriend is, een traditioneel Russch-Orthodoxe kerkdienst in Chevetogne meegemaakt. Tijdens die viering, waar ik geen woord van begreep, kwam het mysterie van de schepping veel beter tot uiting dan in een klassieke misviering. Woorden zijn zinloos. Een godsbesef moet je ondergaan. Godsdienst dient om er aan deel te nemen, niet om het op afstand te analyseren. De vraag of God bestaat is bijgevolg ook zinloos, want zonder oorzaak. Godsdienst heeft zin in zoverre je er zin aan geeft. Als agnosticus erken ik dat het een gestructureerde, traditionele manier is om structuur en zin aan het bestaan te geven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als jij andere ervaringen hebt hoor ik het graag. Citaat:
De grootste overtreders voor het letterlijk interpreteren van de Bijbel zijn overigens niet de atheisten hoor, wel de Christelijke kerk gedurende de laatse paar millenia. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Tiens, wat zitten die openbare aanklagers dan te doen ? Ze zouden God beter eens voor de rechtbank sleuren dan. Want het is hij die blijkbaar moordt, verbrandt en het brein is achter de slavenhandel!
![]() |
#70 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Natuurlijk,
1 God is liefde 2 Liefde is blind 3 Stevie Wonder is blind 4 Stevie Wonder is dus god 5 God bestaat dus.
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ge kunt er alleen over praten als ge het (m) ervaren hebt. Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2009 om 12:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#75 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat moet van een bron gekomen zijn. Dat moet ergens veel hoger ontwikkeld in bewustzijn zijn, bovenstaand op de wetten van de natuur. Kortom, er moet iets gigantisch verzet zijn om U hier te plaatsen. Wij denken, neuken, spuiten, dragen, werpen en hop het leven is er. Maar graaf is gehelegans terug. Back to start. Waar komt ge op uit? Ik op oneindigheid. Deze creatie kan mss maar een 17 miljard jaar bestaan. Wat ging daar vooraf? Er moet gewoonweg een hoger doel bij gepaard gaan. Ik bid zelden, ik richt mij er gewoon toe en prijs dat. Ik ben dankbaar en heilig iedere moment. Ik heb God niet nodig, maar toch kan ik God niet ontkennen. Ik ben God dankbaar voor het bestaan te hebben gecreëerd (vooral mijn dochter, een godgezegend zieltje is me dat) God helpt ons misschien niet in resultaten dat we wensen te zien. Maar dat moet ons eraan herinneren dat we samen veel kunnen bereiken. Helaas komt ego en macht hier niet bij ten baat, en zo is de realiteitsvorm ingekaderd dezer dagen. Lees Terence Mckenna bv, culture is your operating system. Citaat:
Citaat:
MAar op een discussieforum uit ik het wel graag ![]()
Onder invloed van de duivel. Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 8 oktober 2009 om 17:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
laat ons stellen dat ik absoluut geen liefhebber ben vd synoniemenziekte. heb je het over het universum of de natuur gebruik dan die woorden. we zijn, al kan ik me vergissen, in Europa. dat nogal doordrenkt is met het christendom. HEt lijkt mij evident dat ik dan geen terugkoppeling maak naar een god vd azteken of 1 of andere natuurgod van 20 eeuwen geleden. god is niets? god is maw atheisme? sterk staaltje theologie ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De participerende, subjectieve, intuïtieve benadering van de godsdienst is de mooiste manier om het bestaan te bekijken. Maar de twee benaderingswijzes hebben niets met elkaar te maken. Nu weet ik ook wel dat de meest gekende godsdienstige stelsels al te vaak 'wetenschappelijke' verklaringen wensen te geven. Maar niet alleen is dat onzinnig maar het is ook gewoonweg fout en leidt op termijn tot de ondergang van de godsdienst, zoals de Katholieke Kerk in West-Europa al heeft ondervonden. Vaticanum II heeft de godsdienst willen objectiveren, maar ze heeft het mysterie de kerk uitgejaagd en er is slechts kilte voor in de plaats gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie niet wat er zo mooi is aan een visie van onderwerping en een leven lang bang zijn om te branden in de hel.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
1 Mensen worden geboren 2 Homo's bestaan 3 Dus: mensen worden als homo's geboren . Laatst gewijzigd door Bertie : 8 oktober 2009 om 20:23. |
|
![]() |
![]() |