![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hangt af van de inrichtende macht. Zo is er een verschil tussen de Katholieke Universiteit Leuven en de Rijksuniversiteit Gent.
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De VUB is expliciet opgesteld om de vrijzinnigheid te promoten. De U Gent, moet als instelling neutraal zijn. Maar het is haar niet verboden om faciliteiten ter beschikking te stellen aan mensen die een bepaalde filosofische, politieke, religieuze of andere levensbeschouwelijke overtuiging aanhangen.
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 7 november 2009 om 15:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om vervolgens het schuim op de lippen te krijgen als Berlusconi de kruiskes niet laat verwijderen uit de Italiaanse openbare scholen omdat hij niet dezelfde goesting heeft als zelfhatend links om 2000 jaar geschiedenis de vuilbak in te kappen om migranten met gevoeligheden te sparen.. ![]() ![]() ![]() Efkens raden, diegene die hier het zuur krijgen van de kruiskes in de italiaanse klassen zijn zeker dezelfde als diegene het zuur kregen toen er een hoofddoekverbod in de publieke loketfunctie in Antwerpen kwam. Wat zijn we weer fantastisch consekwent. ![]() Laatst gewijzigd door Cut de krap : 7 november 2009 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waar beginnen? 1) Ik heb nog nooit iets gepost met het schuim op de lippen. Indien wel, post de bewijzen. 2) Ik heb nog niets over de Italiaanse kruisen-kwestie geschreven, noch voor, noch tegen. Indien wel, post dan de bewijzen. 3) Ik weet niet over welke uitvluchten je het hebt voor "de bidmatjes en hoofddoeken in publieke instellingen". Ik heb in deze draad hierover zelfs mijn mening niet neerschreven, enkel geschetst hoe het wettelijk geregeld is. Indien ik mij in deze vergist heb, ik ben steeds bereid bij te leren. Indien deze wettelijke regeling U niet aanstaat, richt u zich tot de bevoegde regering. 4) Diegene die de verwijdering van de kruisjes beval, was het Europees Hof van de Rechten van de Mens. U mag dat "zelfhatend links" noemen, of dat laatste enige overeenkomst met de werkelijkheid vertoont is een andere vraag. 5) Het proces bij het Hof werd ingespannen door een vrijzinnige moeder. Ik heb in de betreffende berichtgeving geen enkele verwijzing naar migranten gevonden. Indien wel mag U daar steeds de bewijzen van posten. Kortom, uw tekst moet gecatalogeerd worden als fictie. Mocht U alsnog overwegen het uit te brengen, wees er dan wel van bewust dat er betere fictie bestaat dan de Uwe. met vriendelijke groeten, driewerf.
![]() |
![]() |
#67 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik maakte een algemene bedenking. Twas niet specifiek aan u gericht, alhoewel ik het vermoeden hebt dat gij tot het type behoort dat zich meer zal uitsloven voor de gevoeligheden van hoofddoeken en bidmatgelovigen, dan voor de gevoeligheden van die met een kruiske rond hunne nek. En, ik blijf ervan overtuigd dat ik er met den deze echt niet naast zit : Citaat:
Laatst gewijzigd door Cut de krap : 7 november 2009 om 15:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
De vergelijking met het hoofddoekenverbod in Antwerpse scholen en aan de loketten bij openbare diensten gaat m.i. niet op: het Europese Hof verbiedt nergens de individuele uitdrukking van een overtuiging of geloof. Het verbiedt enkele de gestructureerde, systematische aanwezigheid van de symbolen in openbare scholen. Me dunkt dat openbare gebouwen noch kruisbeelden nog andere religieuze symbolen moeten ophangen of plaatsen. Maar dat mag individuen er niet van weerhouden zichzelf uit te drukken.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 7 november 2009 om 15:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het blijkt eens te meer hoe internationale instellingen als deze Hof in Straatsburg broeinesten blijken te zijn van schaamteloze, in de kast zittende (crypto)Trotskyisten. De volgende op de agenda van het Europese Hof in Straatsburg: de kruisen op de scandinavische vlaggen (kerk en staat moet immers apart blijven hé, volgens onze vuile Trotskyisten) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind die redenering heel onconsekwent. Waarom zou een kruisje aan de muur meer storend zijn (lees : een indoctrinerende invloed kunnen uitoefenen) dan het kruisje aan een hangertje rond de nek van je buurman op de schoolbank? Kern van de zaak is toch neutraliteit te garanderen? Wat als dat kruisje aan de muur vandaag uit de Italiaanse openbare klas verdwijnt, en het atheistenkind mogen plots geconfronteerd wordt met het kruisje aan de nek van 30 klasgenootjes? Is zijn klas daarmee plots seculier geworden? Dus ofwel een strikt verbod op religieuse symbolen in openbare instellingen, of ze nu ophangen aan een muur of rondwandelen op een revers of hangen aan een nek, ofwel toelaten. Als de overheid neutraliteit moet garanderen in haar gebouwen, dan all the way. Kijk naar het atheneum van Antwerpen waar geen kruiskes aan de muur hangen maar desondanks het cachet van een religieuse school heeft. En niet zomaar eentje : een moslimschool, zo waar een madrassa door de toevloed aan religieuse symbolen, niet aan de muur, wel op de hoofden. Het is er zo erg dat geen vrijzinnige kat er nog aan denkt om zijn kinderen naar die moslimschool te sturen. Waar is het seculier karakter naartoe? Wie kan zijn kinderen er neutraliteit garanderen als het er uitpuilt van ostentatieve religieuse symbolen waar je echt niet naast kan kijken en die een duidelijke boodschap uitdragen. K. Heremans maakt dus een fout door in haar atheneum een hoofddoekkapstokkenrek te laten installeren. Die symbolen horen er dus evenmin thuis als een kruisje dat iets hoger niet aan de muur mag hangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als uw buurmeisje in de klas een kruisje draagt, zegt dat iets over haar maar niets over de uitgangspunten van de school waar je zit. Als de school een kruis hangt, is dat in tegenspraak met het openbaar - en dus seculier - karakter ervan. Citaat:
Citaat:
Dat het Atheneum te maken had met een toevloed aan moslima's die hun keuze lieten bepalen omdat ze een hoofddoek mochten dragen, zegt in eerste instantie iets over de andere scholen waar het al langer verboden was. Als er slechts enkele scholen zijn waar het is toegelaten en meisjes bepalen hun schoolkeuze op basis daarvan, dan verschuif je het probleem naar die één of twee scholen. Daar zat het Atheneum mee. De oplossing die zij gekozen hebben, lijkt me niet de beste maar ze is verdedigbaar. De school vertrok in haar pedagogisch project niet vanuit 'neutraliteit' maar vanuit 'actief pluralisme'. Dat is niet hetzelfde. Me dunkt dat ze door hun beslissing de weg naar de opgelegde neutraliteit zijn ingeslagen. Dat is veeleer het Franse model en het is zeker verdedigbaar. Maar ik ben in deze meer het Angelsaksisch model genegen waar de overheid de uitdrukking is van wat leeft onder de bevolking en men dus - zoals overigens in Scandinavische landen - zowel in scholen, openbare gebouwen, achter loketten en tot bij de politie toe moslims en sikhs vindt die hun hoofddeksel combineren met hun uniform en hun publieke functie. Beide modellen zijn verdedigbaar. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hijgebruikt dus enkel alleengeloofsgeloof ,
omdathem goed uitkomt , meer daar nietachter !! Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het ander is een individuele uitdrukking van de religie van een persoon en kan wel in een staat die godsdienstvrijheid kent. PS: Het woord is inconsequent. ![]()
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 7 november 2009 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Minister
|
![]() Ik ben zeker niet voor kruisen in openbare scholen, integendeel. Maar daar gaat het niet om.
Dit is de zaak van de Italianen en alléén van de Italianen. Waar bemoeit dat hof zich eigenlijk mee? Wil het vrijzinnige echtpaar dat kruis weg uit het klaslokaal dan hoort het zich tot een Italiaans gerechtshof te richten. Europa heeft hier niets mee te maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En natuurlijk spreekt het Hof zich pas uit als alle rechtsmiddelen in het land van de klagers zijn uitgeput. Dat is ook hier het geval. Ze zijn overigens niet de eerste Italianen die een dergelijk proces aanspannen en het zijn ook niet de eersten die het winnen. Ook Italiaanse rechtbanken hebben zich al voor een verbod uitgesproken maar dat legt de politiek naast zich neer.
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nee, dat heet islamisering in de praktijk en dat is ongezond. Er is bovendien geen enkele reden waarom mensen met hun religieuse overtuiging te koop zouden moeten kunnen lopen in openbare gebouwen. Ze kunnen dat in de privésfeer genoeg. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Overigens zie ik geen enkele reden om katholieke meisjes te verbieden een kruisje te dragen en joodse jongens een keppeltje en islamitische meisje een hoofddoek. Er is geen reden om van mensen te verwachten dat ze neutraal zijn. Mensen zijn dat ook niet. Van een openbare instelling kan je dat wel verwachten, ik vind het zelfs logisch en normaal. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
|
![]() Indien er sprake is van Christelijk of Katholiek, maar niet algemeen (of ander) onderwijs, dan vind ik dat er kruisen danwel kruisbeelden moeten kunnen hangen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel het spijt me u te melden dat een gemeenschapsschool geen openbare ruimte is. Wie daar niets te zoeken heeft, hoeft daar niet te zijn. Of bent u zo iemand die de hond uitlaat op schoolterreinen? (ooit meegemaakt) Het zijn instellingen met een traditie van neutraliteit, met een eigen inrichtingsmacht die op democratische manier wordt gecontroleerd en geadviseerd, met regels en een visie die te nemen of te laten zijn. Klant is koning maar baas is keizer. Het is niet omdat iets openbaar is dat dat er geen regels mogen gelden, op straat gelden er trouwens verkeersregels die voor iedereen gelden. Het GO heeft ook zijn regels, gedragen door een overgrote meerderheid van betrokkenen. En zo is het goed. |
|
![]() |
![]() |