Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2009, 21:24   #61
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ja, maar dat is een mooi voorbeeld van wat men beroepsmisvorming noemt. De ambtenaar van pensioenen, die enkel en alleen met pensioenen bezig is, zal ook zeggen dat we meer kinderen moeten kweken om de pensioenen te kunnen betalen – zonder daarbij oog te hebben voor andere factoren of andere gevolgen daarvan. Kortom, hij kijkt niet verder dan zijn neus lang is en hij beperkt zich louter tot zijn nauwe domein en persoonlijke voordeeltje.
De mens is ook een gewoontedier. Het verbinden van een pint drinken en roken is een mooi voorbeeld. “Dat hoort bij elkaar en is altijd zo geweest“ hoort men vaak als argument en de mensen vinden het dan ook een evidentie. De kritische geest bij de beoordeling ervan is daarbij volledig verdwenen, hij stelt zich daarbij m.a.w. geen vragen bij …het is een gewoonte … dus het is toch doodnormaal? De realiteit is natuurlijk dat het een compleet scheefgegroeide situatie is die men gedoogd heeft en op termijn als normaal is gaan beschouwen, maar om dat in te zien moet je natuurlijk een kritische geest hebben. … en die is bij velen mensen jammer genoeg compleet verdwenen en lam geslagen. Ze slikken m.a..w. alles als een kip zonder kop en stellen zich daarbij geen vragen bij. Amen.
Ik had de gewoonte alles af te zetten, lichten uit en aan te doen als ik van de ene kamer naar de andere ging...
Maar de laatste jaren kom ik meer en meer kwistenbiebels tegen die me zeggen wat ik wel en niet mag doen om hun heilige ecologie. Dus ben ik het omgkeerde beginnen te doen, omdat ik niemand het recht geef mijn leven te controleren.
Om dezelfde reden denk ik er niet aan om niet meer te roken of een pint minder te drinken of minder vlees te eten. Mijn manier van te zeggen: fuck ecoterrorism. Verstandig? Nee. Plezant? Ja.
Oud 9 december 2009, 21:37   #62
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U doent natuurlijk wat u wilt, ribke, maar of het verstandig is dat is een ander paar mouwen.

Les 1 Brandpreventie:

"Er zijn meer dingen waar u op kunt letten, denk bijvoorbeeld aan het uitschakelen van uw televisietoestel als er niemand meer kijkt. Laat de TV dus nooit op stand-by staan, dit voorkomt brand en scheelt óók in uw stroomrekening. "
CRT tv's konden nogals eens problemen opleveren als ze ouder werden, maar de kans om met die oude tv"s brand te krijgen is véél kleiner dan bij het buitengaan een dakpan op uw hoofd te krijgen.
Van de tgenwoordige LCD's heb ik het nog nooit gehoord.
En zoals ik zojuist gezegd heb, mijn kWhrekening is MIJN kWhrekening.
Oud 9 december 2009, 21:45   #63
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik had de gewoonte alles af te zetten, lichten uit en aan te doen als ik van de ene kamer naar de andere ging...
Maar de laatste jaren kom ik meer en meer kwistenbiebels tegen die me zeggen wat ik wel en niet mag doen om hun heilige ecologie. Dus ben ik het omgkeerde beginnen te doen, omdat ik niemand het recht geef mijn leven te controleren.
Om dezelfde reden denk ik er niet aan om niet meer te roken of een pint minder te drinken of minder vlees te eten. Mijn manier van te zeggen: fuck ecoterrorism. Verstandig? Nee. Plezant? Ja.
Ik vrees dat het nog steeds zo is dat veel apparaten stuk kunnen gaan als je ze niet met hun eigen schakelaar, dus per stuk 1 voor 1, uitschakelt; een centrale schakelaar is natuurlijk heel aantrekkelijk, 1 klik alles uit maar ik heb daar wel eens dingen mee te barsten zien gaan, meestal bij het opnieuw inschakelen.
Oud 9 december 2009, 21:46   #64
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Natuurlijk, ik was dan ook een grapje aan het maken. Aan de andere kant: ik denk dat het effect van overal spaarlampen en LED's te installeren zwaar overrated is en mss op termijn weleens een slechte keuze zou kunnen blijken te zijn.
Ik zie het zo: om van mijn werkkamer naar het WC te gaan moet ik door de badkamer (TL) de gang (spaarlamp). Als ik zoals daarjuist een dutje gedaan heb en als ik wakker wordt dringend moet plassen, moet ik 4 meter ver gaan en drie lampen aansteken die elk een fractie van een seconde nodig hebben om aan te gaan. De kans is dan groot dat ik of in de badkamer over een BH van mijn vriendin struikel, of over een hond in de gang en uiteindelijk naast de WC plas omdat al die lichten niet direct aangaat.
Oud 9 december 2009, 21:49   #65
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik zie het zo: om van mijn werkkamer naar het WC te gaan moet ik door de badkamer (TL) de gang (spaarlamp). Als ik zoals daarjuist een dutje gedaan heb en als ik wakker wordt dringend moet plassen, moet ik 4 meter ver gaan en drie lampen aansteken die elk een fractie van een seconde nodig hebben om aan te gaan. De kans is dan groot dat ik of in de badkamer over een BH van mijn vriendin struikel, of over een hond in de gang en uiteindelijk naast de WC plas omdat al die lichten niet direct aangaat.
LEDs zijn voor zulk doel beter; TL-achtigen slijten hard door korte brandduur / veel schakelen.
Oud 9 december 2009, 22:00   #66
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik vrees dat het nog steeds zo is dat veel apparaten stuk kunnen gaan als je ze niet met hun eigen schakelaar, dus per stuk 1 voor 1, uitschakelt; een centrale schakelaar is natuurlijk heel aantrekkelijk, 1 klik alles uit maar ik heb daar wel eens dingen mee te barsten zien gaan, meestal bij het opnieuw inschakelen.
Ik heb eens een dure oscilloscoop zo doen ontploffen. Gelukkig was het een van de firma.

Heel wat aparaten en ook TL buizen trekken gedurende een fractie van een seconde veel stroom als ze aangezet worden. Spaarlampen weet ik niet.
Alles tegelijk aanzetten is onverantwoord.
Oud 9 december 2009, 22:06   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Dat heb ik al een paar keer gedaan maar dan duurt het soms drie minuten eer er eindelijk beeld is, niet echt handig als je even snel naar het nieuws wil kijken.
Ojee, 3 minuten ?

Ik heb een HDdigicorder van Telenet, of mss heeft het ook iets met je internetverbinding te maken ?

Daarbij heb ik na 1 sec al beeld, maar dan wel analoge doorsturing, als het opstarten na een 15-tal seconden gedaan is schakelt de TV automatisch op digitale modus.
(ik heb nog zo´n digipure CRT-TV 16:9, instelling 576p op mijn HDdigicorder)

Laatst gewijzigd door Micele : 9 december 2009 om 22:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 22:24   #68
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ha: ik heb een pir in de gang en in de wc, ik loop dus gewoon door de gang naar het toilet, envolledig handsfree kan in badend in het licht mijn plasje doen, en met de axiomatische zekerheid dat het licht in het toilet en in de gang na een aangepast tijdje zal uitgaan.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 00:32   #69
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ha: ik heb een pir in de gang en in de wc, ik loop dus gewoon door de gang naar het toilet, envolledig handsfree kan in badend in het licht mijn plasje doen, en met de axiomatische zekerheid dat het licht in het toilet en in de gang na een aangepast tijdje zal uitgaan.
Ik heb ook zoiets, maar geen stopcontact in de WC of de gang om het aan te sluiten. 'k zou zoiets op batterijen moet vinden.
Oud 10 december 2009, 00:42   #70
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik heb ook zoiets, maar geen stopcontact in de WC of de gang om het aan te sluiten. 'k zou zoiets op batterijen moet vinden.
Kan makkelijk, kleine LED-dingen op batterijtjes en met bewegingsmelder als schakelaar, alles volautomatisch.
Oud 10 december 2009, 00:43   #71
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik heb eens een dure oscilloscoop zo doen ontploffen. Gelukkig was het een van de firma.

Heel wat aparaten en ook TL buizen trekken gedurende een fractie van een seconde veel stroom als ze aangezet worden. Spaarlampen weet ik niet.
Alles tegelijk aanzetten is onverantwoord.
Spaarlampen zijn opgevouwen TL-buisjes met ingebouwde electronische starter.
Oud 20 december 2009, 22:37   #72
superuser
Vreemdeling

Standaard

Ik ga zoals mr. Bollen er ook van uit dat veel producten kwalitatief veel beter gemaakt kunnen worden. Maar onze consumptiemaatschappij dwingt ons om voortdurend te vernieuwen door slechte kwaliteit te leveren. Money still makes the world go round. De industrie heeft er ook geen baat bij om hoge kwaliteitsproducten te leveren. Als ik mijn goed herinner is er al een Amerikaanse autofabrikant overkop gegaan doordat zijn wagens te degelijk waren. Hij verkochte kort na productie een mooie hoeveelheid auto's, maar ze werden pas na twintig jaar vervangen... Dan valt de productie natuurlijk stil. Bij mijn weten bestaat er ook geen "volledig" kwaliteitslabel voor producten waarin niet alleen de energiezuinigheid wordt opgenomen maar ook de voorziene levensduur e.a. nuttige info. Niet eenvoudig om dit in het leven te roepen toch niet als het betrouwbaar moet zijn, maar het zou wel mooi zijn voor de consument te weten wat hij koopt.
superuser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2009, 23:14   #73
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Spaarlampen zijn opgevouwen TL-buisjes met ingebouwde electronische starter.
TL verlichting kan ook ongewenste HF straling uitzenden.
Oud 21 december 2009, 14:18   #74
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gloeilampen verdwijnen op termijn dus dringen zich alternatieven op.
De spaarlamp heeft een aantal nadelen zoals de electromagnetische straling, UV licht en het feit dat giftige stoffen zoals kwik gebruikt worden.

http://www.indymedia.be/en/node/31988

Op termijn kan er waarschijnlijk wel aan een groot deel van deze problemen tegemoet komen door vb een peer te voorzien om het UV licht te filteren.

Anyway, ik ben van plan om op termijn zoveel mogelijk op LED verlichting over te stappen. Erg lange levensduur, erg laag energie verbruik, geen schadelijke straling zijn slechts enkele van de voordelen.

Deze technologie is ook in volle ontwikkeling en is veelbelovend.

Heeft er iemand concreet ervaring met LED verlichting?
Er is wel 1 nadeel dat je overkijkt met LED verlichting, en dat is dat de LED's die u kan verkrijgen in de winkel geen volledig spectrum licht uitzenden. Dat merk je bewust niet, maar onbewust stresseert u dat enorm.

Daarom zou LED en Spaarlampen niet uw primaire bron van verlichting mogen zijn, maar ... zoals ze ook ontwikkelt waren, als bijkomstige en tijdelijke verlichting (garage, tuinverlichting, enz..)
Oud 21 december 2009, 14:21   #75
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Logisch ook... Wanneer ziet u de meeste lampen stuk gaan? Zomaar opeens tijdens het branden, of bij het aan schakelen?

Voor de duurzaamheid van de lamp laat u ze beter branden als u over afzienbare tijd nog eens in die gang moet, in plaats van ze elke keer consequent aan en uit te doen.
Oud 16 januari 2010, 20:03   #76
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Heb vandaag bij wijze van experiment mijn eerste LED lamp gekocht.
Het betreft dit model;

http://www.memostar.be/LEDLAMPEN/FUT...264&PortalID=0

230 lumen
3000 Kelvin
3 Watt

Ik was aardig verbaasd door de lichtopbrengst. Heb een 40 Watt gloeilamp, die in een witte en matte lampkap zat, eens vervangen door dit exemplaar en de lichtopbrengst was ongeveer vergelijkbaar – hoewel deze LED vergelijkbaar zou zijn met een gloeilap van slechts 23W.
Waarschijnlijk wordt dit verklaard door de kleur van het licht; de gloeilamp was warm van kleur, de LED lamp – niettegenstaande het 3000 K is en omschreven wordt als warm wit – eerder koud ( in vergelijking tot de warme gloeilamp dan ).
Voor de eettafel vind ik het iets te koud (misschien ook met de gewoonte te maken ) en dus niet zo gezellig. Voorlopig heb gebruik ik ze als lamp voor verlichting bij de computer.

Ik kijk dus de kat uit de boom en ga nog op zoek naar een LED lamp die nog wat warmer is (al zal dat wellicht wat ten kosten gaan van de lichtopbrengst)
en een iets hoger vermogen heeft ter compensatie.

Deze lamp blijkt overigens “Made in China” ( Made in P.R.C. op verpakking ) te zijn, dus ik vrees er wel een beetje voor …

Iemand nog ervaring met warmere LED lampen ( 2700 K en minder) en/of concrete voorbeelden?

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 16 januari 2010 om 20:04.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2010, 20:39   #77
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien je niemand het recht geeft je leven te controleren zou je je gedrag niet aanpassen.
Gezien je dat wel doet laat je niet alleen je leven controleren, maar betaal je daardoor nog eens meer.
Oud 16 januari 2010, 21:54   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar goed dat ge het zelf weet.

"Kijk ik ben mij aant aanstellen om een punt te maken tegen die vuil groenen !"
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 09:16   #79
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er bestaat een led verlichting met PIR op batterijen van bosh denk ik, natuurlijk moeilijk om de humo te lezen op het WC

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 januari 2010 om 09:16.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 17:36   #80
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Wij hebben al jaren geen licht meer in de gang, op de trap en boven op de overloop. De ingebouwde (led) zaklamp van mijn GSM doet het prima en aan logé's geef ik gewoon mijn (led) knijpkat mee.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be