Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet het Hertogdom Brabant in ere hersteld worden?
Ja 14 34,15%
Nee 27 65,85%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2009, 18:48   #61
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U komt maar aandraven met bewijzen tegen Nederland, maar in principe is dat alles als afleidingsmanoeuvre bedoeld natuurlijk. Als er al 'onbegrip' heeft bestaan tussen de Nederlandse en Friese taal en cultuur, dan is er toch veel bereikt waardoor Friesland harmonieus deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur en identiteit.

Van een harmonie in België is het nochtans nooit gekomen en van een harmonieuze bejegening van de Nederlandse taal in België al helemaal niet. Alles wat er in België bereikt is, is een verdienste geweest van een alleszins doorgedreven inzet van de Vlaamse Beweging.
Dat is geen afleidingsmaneuver. Maar ik vind het nogal kras dat Nederlanders hier allerlei bedenkingen hebben over de taalpolitiek in België terwijl ze zelf pakken boter op hun hoofd hebben in hun eigen land. Ik denk trouwens in dit verband eerder dat u en andere Nederlanders er alles aan doet om deze onverkwikkelijke episode met de Friezen te verdonkermanen door het stil te houden.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 18:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 18:51   #62
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is geen afleidingsmaneuver. Maar ik vind het nogal kras dat Nederlanders hier allerlei bedenkingen hebben over de taalpolitiek in België terwijl ze zelf pakken boter op hun hoofd hebben in hun eigen land. Ik denk trouwens in dit verband eerder dat u en andere Nederlanders er alles aan doet om deze onverkwikkelijke episode met de Friezen te verdonkermanen door het stil te houden.

___
bent u wel eens in Fryslân geweest?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 18:52   #63
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Je enthousiasme voor een gezamenlijk land waardeer ik zeer.
Graag zou ik dit ook geloven.
Alleen de realiteit is zo anders.
De meeste Vlamingen, moeten weinig van Nederland hebben of ze zijn er zelfs nog nooit geweest.De media en de meerderheid van de politici verheerlijken het huwelijk met Wallonie, tegen beter weten in.
Belgie bestaat nu 180 jaar en misschien is over enkele decennia de tijd rijp om over een hereniging te gaan praten.
50 jaar Benelux heeft ons nog geen stap dichter bij elkaar gebracht, Integendeel, in de meeste Europse landen, denken de mensen positiever over Nederland dan de Belgen.
We hebben nog een lange weg te gaan.
Een toenemend aantal Vlamingen staat juist zeer positief tegenover Nederland en de uitwisseling neemt steeds grotere vormen aan; in het onderwijs, in de media, in de politiek, in de cultuur, in de wetenschap, ja, waar eigenlijk niet? Zelfs op dit forum ontmoeten Vlamingen en Nederlanders elkaar en kunnen vrijelijk met elkaar over allerhande onderwerpen praten.

Sommige tenoren in de Belgische media - en ik cursiveer dit adjectief met nadruk, al was het maar om aan te geven dat Vlaamse en Waalse meer op hun plaats zouden zijn - doen ons geloven dat Vlaanderen en Wallonië elkaar nodig hebben en dat zij dat nog steeds in harmonie doen. Niets is minder waar. De divergentie in de vorm van federalisering en splitsing bereikt thans een hoge vlucht. Walen en Nederlanders/Vlamingen zijn buurvolken. Dat waren het, dat zijn het en dat zullen zij blijven. En met het verdwijnen van de Belgische staat zal de verzoening tussen Nederlands- en Franstaligen haar zegenrijke intrede doen.

De Benelux is helaas niet geworden van velen ongetwijfeld gehoopt moeten hebben. Dat is te danken aan Franstalige politici en hun trawanten. Zij moesten niets hebben van de Nederlandstalige meerderheid in dit geheel. De constructie is vastgelopen op onwil en tegenwerking van Franstalige politici. Waar zijn dezen eigenlijk wél constructief geweest?

En inderdaad: er moet gewerkt worden aan een Nederlands-Vlaams wij-gevoel. De saamhorigheid in deze Noordzeedelta stuwt ons namelijk op tot grote hoogten.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 18:53   #64
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
te groot (4) of te klein (16) is niet goed.
de middenweg (8) is meestal de beste weg.
In Nederland hebben we op dit moment grote problemen.
Een groot deel van de bevolking stemt op Wilders ,niet om de immigranten ,maar omdat ze zeer ontevreden zijn over de politiek ,de overheid en het openbaar bestuur.
Het openbaar bestuur hier, is al jaren verouderd en niet meer afgestemd op de eisen van de tijd. De politici hebben hier geen verstand van en geen visie op . De ministeries zijn voor een belangrijk deel slapend en kijken vooral naar hun eigen belangen.
We hebben nog een geluk en dat is ,dat er de komende jaren flink bezuinigd dient te worden ,Misschien is dit een aanleiding om tot reorganisatie over te gaan.
In Nederland is het echt niet zo veel beter dan in Belgie.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 18:55   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ja natuurlijk. Maar daarover gaat het niet. U schijnt te vergeten dat de Friezen deel uitmaakten van de Republiek sinds de 80-jarige oorlog en dat ze pas in de 20ste eeuw enige rechten hebben verkregen voor wat hun taal betreft. Dit wil dus zeggen dat sinds 1588 de Friezen geen taalrechten hadden in Nederland (Republiek). Wat in de praktijk betekent: meer 400 jaar!

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 18:56.
Oud 29 november 2009, 18:55   #66
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er al 'onbegrip' heeft bestaan tussen de Nederlandse en Friese taal en cultuur, dan is er toch veel bereikt waardoor Friesland harmonieus deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur en identiteit.
Nooit gehoord van de Kneppelfreed zeker.

Van een harmonie in Nederland is het nochtans nooit gekomen en van een harmonieuze bejegening van de Friese taal in Nederland al helemaal niet. Alles wat er in Nederland bereikt is, is een verdienste geweest van een alleszins doorgedreven inzet van de Friese Beweging.

De Fryske Nasjonale Partij pleit vandaag bijvoorbeeld voor federalisme. Verschillende andere stemmen in Friesland pleiten eveneens voor meer autonomie (http://www.leeuwardercourant.nl/nieu...rele_autonomie).

Friese Beweging, Vlaamse beweging, één strijd!

En nogmaals:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Waar is Fryslân heen?

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 29 november 2009 om 18:59.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 18:58   #67
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

___
De meeste Nederlanders maken zich helemaal niet druk om de taalpolitiek.
Nederlanders gaan heel vrij met hun taal om en vinden het normaal dat Vlamingen dit ook doen.
De taal is levend en de veelkleurigheid heeft zijn charme.
Alleen de taaalkundigen en taalunie moeten ook hun werk doen en het AN op peil houden.Daar is niks mis mee.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 19:03   #68
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, u zegt maar wat. Om maar alvast de vraag van Hollander te beantwoorden: ik ben diverse malen in Friesland/Fryslân geweest. De Friezen zijn trots op hun cultuur en hun taal en zij weten dat hun taal en cultuur deel uitmaken van de algemene Nederlandse idenditeit. Het kan best zijn dat er in het verre verleden onbegrip is geweest en dat dat heeft geleid tot strubbelingen. Echter niet op zo'n grote schaal als anderhalve eeuw lang in België. Ik verdenk eerder mensen als u ervan dit systeem te verdedigen door gebruik te maken van valse sentimenten rondom de 'Friese kwestie' in Nederland, die er helemaal niet is en nooit zal zijn.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 november 2009 om 19:06.
Oud 29 november 2009, 19:19   #69
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nooit gehoord van de Kneppelfreed zeker.

Van een harmonie in Nederland is het nochtans nooit gekomen en van een harmonieuze bejegening van de Friese taal in Nederland al helemaal niet. Alles wat er in Nederland bereikt is, is een verdienste geweest van een alleszins doorgedreven inzet van de Friese Beweging.

De Fryske Nasjonale Partij pleit vandaag bijvoorbeeld voor federalisme. Verschillende andere stemmen in Friesland pleiten eveneens voor meer autonomie (http://www.leeuwardercourant.nl/nieu...rele_autonomie).

Friese Beweging, Vlaamse beweging, één strijd!
Ik heb zeker gehoord van 'Kneppelfreed'. Dat is een incident. In 1951 werd een aantal venters in Heerenveen (It Herrenvaen) berecht omdat zij op hun wagens de Friese namen van hun koopwaar hadden geschilderd. Toen de journalist en voorman van de Fryske Beweging Fedde Schurer hierover een fel artikel schreef, werd hij wegens smaad voor de rechter gedaagd. Door de rake klappen die de politie uitdeelde tijdens de straatrel na afloop van de rechtszaak, ging die dag de geschiedenis is als Kneppelfreed ('Knuppelvrijdag'). Het zijn eerder strubbelingen dan de ernstige en blijvende taaltwisten in la Belziek.

Er is wel degelijk sprake van harmonie tussen alle Nederlandse provincies en Friesland voelt zich daarin het buitenbeentje, zoals het ook weet dat het deel uitmaakt van een algemeen Nederlandse identiteit. Dat de Friese partij FNP voor federalisme pleit, is een bewijs voor de juistheid van het document "Nederland en de toekomst van Vlaanderen" van Shadowke en mij. Ook daarin breken wij een lans voor het federalisme in Nederland teneinde te komen tot een staat waarin alle Nederlandse en Vlaamse provincies evenveel (of evenweinig) te zeggen hebben.

Friese Beweging en Vlaamse Beweging met elkaar vergelijken, tot slot, is het vergelijken van appels en peren, maar dat weet u ook wel. De Vlaamse Beweging is ontstaan als verzet tegen de Franstalige overheersing in België. De Friese Beweging heeft geijverd voor de Friese belangen, maar was geen reactie tegen de algemeen Nederlandse identiteit. Dat is nogal een verschil, dunkt mij.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 november 2009 om 19:27.
Oud 29 november 2009, 19:32   #70
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk. Maar daarover gaat het niet. U schijnt te vergeten dat de Friezen deel uitmaakten van de Republiek sinds de 80-jarige oorlog en dat ze pas in de 20ste eeuw enige rechten hebben verkregen voor wat hun taal betreft. Dit wil dus zeggen dat sinds 1588 de Friezen geen taalrechten hadden in Nederland (Republiek). Wat in de praktijk betekent: meer 400 jaar!
Als u dan toch zo begaan bent met de door u waargenomen onrechtvaardigheid, den Friezen aangedaan, wat let u dan om u met zoveel pathos in te zetten voor de belangen van de Vlamingen wier taal en cultuur zo lang in la Belziek zijn verkwanseld?

Een beetje onwaarachtig allemaal ...

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 november 2009 om 19:33.
Oud 29 november 2009, 19:34   #71
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Twee jaar geleden ben ik er geweest. We werden er gul onthaald. Zeer vriendelijke mensen, de Friezen.
Oud 29 november 2009, 19:38   #72
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik heb zeker gehoord van 'Kneppelfreed'. Dat is een incident. In 1951 werd een aantal venters in Heerenveen (It Herrenvaen) berecht omdat zij op hun wagens de Friese namen van hun koopwaar hadden geschilderd. Toen de journalist en voorman van de Fryske Beweging Fedde Schurer hierover een fel artikel schreef, werd hij wegens smaad voor de rechter gedaagd. Door de rake klappen die de politie uitdeelde tijdens de straatrel na afloop van de rechtszaak, ging die dag de geschiedenis is als Kneppelfreed ('Knuppelvrijdag').
Het was de zaak van der Burg die de aanleiding was.

Voor de geïnteresseerden: http://www.kneppelfreed.nl/

Citaat:
Dat de Friese partij FNP voor federalisme pleit, is een bewijs voor de juistheid van het document "Nederland en de toekomst van Vlaanderen" van Shadowke en mij. Ook daarin breken wij een lans voor het federalisme in Nederland teneinde te komen tot een staat waarin alle Nederlandse en Vlaamse provincies evenveel (of evenweinig) te zeggen hebben.
Waarom ontbreekt Fryslân dan op jullie kaartje van de Nederlandse provincies?

Bij ons begon het trouwens ook met federalisme.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 29 november 2009 om 19:39.
Oud 29 november 2009, 19:41   #73
Shadowke

Standaard

Citaat:

Waarom ontbreekt Fryslân dan op jullie kaartje van de Nederlandse provincies?

Bij ons begon het trouwens ook met federalisme.
dat is samengevoegd met het oude oost-friesland (groningen-drenthe) tot één grote provincie/gewest: Wadden
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 19:43   #74
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Groningers en Drenten zijn nauwer verbonden met Friezen dan met Hollanders trouwens.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 19:44   #75
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Twee jaar geleden ben ik er geweest. We werden er gul onthaald. Zeer vriendelijke mensen, de Friezen.
Zo is het, quercus. Ik ben diverse malen in Beetsterzwaag (Beetsterswaech) geweest en de sfeer was er altijd heel vriendelijk en hartelijk. Taal speelt geen enkele rol. Als er al Fries wordt gebruik, dan zijn er Nederlandse vertalingen en de Nederlandstaligen volgen het uitstekend.
Oud 29 november 2009, 19:50   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als u dan toch zo begaan bent met de door u waargenomen onrechtvaardigheid, den Friezen aangedaan, wat let u dan om u met zoveel pathos in te zetten voor de belangen van de Vlamingen wier taal en cultuur zo lang in la Belziek zijn verkwanseld?

Een beetje onwaarachtig allemaal ...
Als u mijn antwoorden hier hebt gevolgd, dan weet u dat ik sta op mijn taal.

Waar ik wel van op mijn heupen krijg, dat is dat sommige Vlaams-nationalisten en mekkers (= is Zuid-Nederlands) zoals u, altijd terugkomen op het taalonrecht dat in het verleden is geschied. Alhoewel de gelijkwaardigheid van het Nederlands en het Frans ingeschreven stond in onze grondwet, is het inderdaad een feit dat deze gelijkwaardigheid lange tijd met de voeten werd getreden voor wat de gelijkberechtiging betreft van het Zuid-Nederlands of het Vlaams. Geen 400 jaar zoals bij de Friezen, maar toch lang. Ik heb dat nooit ontkend.

Maar dat is nu voorbij. Er blijven nog wat strubbelingen zoals BHV en bepaalde transfers en dan is het grootste leed geleden.

Wat u en uw acolieten echter proberen te doen, is deze dingen uit het voltooid verleden uitvergroten en toestanden zoals BHV opblazen buiten proportie in de hoop dat u daar politiek garen uit kunt spinnen voor uw fictief 'grootnederland'.

U vist echter achter het net. Niemand wilt uw 'Dietsland'. Het laat de mensen koud om nog niet te spreken over het feit de heel wat mensen echt niet staan te trappelen om met de Nederlanders of 'Hollanders' in zee te gaan. En ongelijk kan ik hen niet geven.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 19:58.
Oud 29 november 2009, 19:52   #77
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Fries is een in Nederland erkende streektaal ingevolge het Europees Handvest voor regionale talen
Niet moeilijk om het te erkennen wanneer het bijna uitgestorven is en geen bedreiging meer is voor het Nederlands.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 19:52   #78
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik ben dus wel degelijk op de hoogte van dit betreurenswaardige incident en ik kan gewoon erover schrijven op straffe door system ervan beticht te worden een regelrechte Friezenhater te zijn.

Citaat:
Waarom ontbreekt Fryslân dan op jullie kaartje van de Nederlandse provincies? Bij ons begon het trouwens ook met federalisme.
Ook in Friesland is men zich ervan bewust dat schaalvergroting tot meer slagvaardigheid leidt. De Partij van het Noorden staat bijvoorbeeld voor de belangen van Friezen, Groningers en Drenten. Shadowke en ik noemen die provincie 'Wadden', een neutrale naam die het midden houdt tussen traditionele termen als 'Saksisch' en 'Fries'.
Oud 29 november 2009, 19:57   #79
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zeker, en als ik niet had geweten dat ik in Friesland was; dan had ik het niet eens gemerkt.
In Leeuwarden, zelfs bij het stadhuis was er weinig of geen Fries te lezen of te horen.

Op de website van hun voornaamste club geen letter Fries:
http://www.cambuur.nl/

ook http://www.sc-heerenveen.nl/web/show/id=57672 = eentalig NL ook al zwaaien ze met de Friese vlag.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 19:59   #80
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat is samengevoegd met het oude oost-friesland (groningen-drenthe) tot één grote provincie/gewest: Wadden
Daar is de FNP fel op tegen: http://www.fnp.nl/?nijs/a/1219/

En zij niet alleen: Friese Staten: "opheffing Fryslân onbespreekbaar"

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 29 november 2009 om 20:01.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be