Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2010, 13:56   #61
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De ambtenaar liegt tegen de burger:
- hij zegt dat hij te weinig betaald wordt en schept het imago van de onderbetaling, volgens is dat een mythe die mag doorbroken worden, dus die mythe doorbreken is mijn enige doel

- en hij verzwijgt dat hij een dubbel pensioen heeft versus de privé tewerkgestelde, dus de ambtenaar casht ook daar onevenredig veel, er is geen solidariteit in de pensioenskas, dus ook daar zou het zilveren probleem kunnen opgelost worden door een solidariteit (naar beneden voor de rijkste pensioenen inderdaad) te organiseren.

Ik zou niet weten waarom iemand meer dan 2000euro pensioen moet hebben zolang mijn vader maar 400euro krijgt, en hij noteer goed 45jaar correct bijgedragen heeft aan diezelfde overheid???
²
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 14:29   #62
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En hoeveel werkt ge vandaag, en hoeveel verdient ge vandaag (of bij uw pensionering) ?
En de bonus van uw vader geeft hem dan misschien wel 200 �* 300 euro/maand pensioen meer, maar dan heeft hij nog maar 1500 euro (maw hij kan er zijne rvt niet zelf mee betalen).
Maar denk dat de waarheid wel een stuk genuanceerder is. Het volk is het beu om zich blauw te betalen aan belastingen/rsz, terwijl hun pensioen later zowat het laagste van de ons omliggende landen is.
maar snulleke denkt gij nu echt dat ne gewone werknemer bij de overheid meer dan 1500 euro heeft als pensioen?
leefde gij wel in het heden?
Oud 3 februari 2010, 14:47   #63
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
maar snulleke denkt gij nu echt dat ne gewone werknemer bij de overheid meer dan 1500 euro heeft als pensioen?
leefde gij wel in het heden?
Dat is geen antwoord op mijn vraag
En hoeveel pensioen heeft ne gewone werknemer bij de overheid, met volledige loopbaan, dan ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 14:51   #64
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Alles is een kwestie van keuze en op oudere leeftijd moet je vaak de gevolgen dragen van foute keuzes als jongere.
Dat is niet waar.

Op het moment dat ik jong was en keuzes maakte was mijn keuze verder studeren (mits de nodige inspanningen) om een behoorlijk inkomen te ontvangen, in mijn geval als zelfstandige.
Anderen kozen voor de gemakkelijke oplossing om jong te gaan werken direct een inkomen te hebben om pinten te pakken, met een mooie wagen rond te rijden enz.

Hoe denk je dat de praktijk achteraf is?

Van die wat geen goesting hadden om zich moe te maken achter de schoolboeken zijn er al veel op (pré-)pensioen met een mooi inkomen. Wanneer ik binnen een tiental jaren op pensioen mag, zal dat maar amper de helft bedragen. Maar wie denk je dat het meeste zal bijgedragen hebben?

Ik zou daar normaal niet veel problemen om maken. In mijn ogen was mijn inkomen groot genoeg zijn om ondanks dat lage pensioen zonder problemen oud te worden........totdat onze regering de wetten veranderde.

Als de spelregels gedurende het spel veranderd worden verlies je gegarandeerd.

Vrije keuze? vergeet het.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 15:29   #65
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn vader heeft nu op 82 jarige leeftijd +/-1250 euro pensioen en is op 60jaar gegaan,maar hij heeft wel 62.500 euro als extra pensioen getrokken van de prive firma waar hij +/-30 jaar werkte.
Sorry, Ik ben groot geworden in de werkende klasse, ik ken geen werkmens in de privé die deze pensioenen of voordelen heeft ( zeker niet iemand uit die periode ...btw mijn vader is even oud..)

En dan gejammer van minder dan in de privé..overuren, flexibiliteit ploegendienst,volcontinu, werkdruk,werkloosheid ..allemaal dingen waar de meeste ambtenaren nog nooit van gehoord hebben...en natuurlijk maar schermen met topverdiensten uit de privé terwijl de meesten amper een fatsoenlijk salaris hebben..
Ik heb het over mensen die moeten werken, geen ceo toestanden..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 15:34   #66
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb helemaal niks tegen ambtenaren en ik ben er ook totaal niet jaloers op. Mijn werkgever geeft me genoeg voordelen in natura om de lagere 1e pijler ruimschoots te compenseren.
.
We hebben het hier over doorsnee werkende mens..uw speciallekes zijn geen maat voor de privé
Oud 3 februari 2010, 15:49   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Sorry, Ik ben groot geworden in de werkende klasse, ik ken geen werkmens in de privé die deze pensioenen of voordelen heeft ( zeker niet iemand uit die periode ...btw mijn vader is even oud..)

En dan gejammer van minder dan in de privé..overuren, flexibiliteit ploegendienst,volcontinu, werkdruk,werkloosheid ..allemaal dingen waar de meeste ambtenaren nog nooit van gehoord hebben...en natuurlijk maar schermen met topverdiensten uit de privé terwijl de meesten amper een fatsoenlijk salaris hebben..
Ik heb het over mensen die moeten werken, geen ceo toestanden..
Mijn vader was een loontrekkende en had een pensioen van 65000BF (1600€) per maand 14 jaar geleden( arbeider in eigen bedrijf)
Mijn moeder trok daarna een overlevingspensioen van 15000€ per maand tot zo'n 4 jaar geleden.
Mijn ex-schoonmoeder trekt een overlevingspensioen van een ambtenaar van zo'n 1300€per maand vandaag.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 15:56   #68
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Arbeider in eigen bedrijf ?
verklaar..
Oud 3 februari 2010, 15:57   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is niet waar.

Op het moment dat ik jong was en keuzes maakte was mijn keuze verder studeren (mits de nodige inspanningen) om een behoorlijk inkomen te ontvangen, in mijn geval als zelfstandige.
Anderen kozen voor de gemakkelijke oplossing om jong te gaan werken direct een inkomen te hebben om pinten te pakken, met een mooie wagen rond te rijden enz.

Hoe denk je dat de praktijk achteraf is?

Van die wat geen goesting hadden om zich moe te maken achter de schoolboeken zijn er al veel op (pré-)pensioen met een mooi inkomen. Wanneer ik binnen een tiental jaren op pensioen mag, zal dat maar amper de helft bedragen. Maar wie denk je dat het meeste zal bijgedragen hebben?

Ik zou daar normaal niet veel problemen om maken. In mijn ogen was mijn inkomen groot genoeg zijn om ondanks dat lage pensioen zonder problemen oud te worden........totdat onze regering de wetten veranderde.

Als de spelregels gedurende het spel veranderd worden verlies je gegarandeerd.

Vrije keuze? vergeet het.
Jij hebt als zelfstandige de keuze gemaakt om als zelfstandige direct aan de winsten te kunnen.
Je hebt hier dus een foute keuze gemaakt. Had jezelf als loontrekkende ingeschreven en als aandeelhouder. Je winsten zouden misschien kleiner geweest zijn op papier, maar je inkomen over de hele lijn hoger.

Het is dus opnieuw gewoon een kwestie geweest van keuzes.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de keuze in wat je zelfstandige bent.
Want niet elke job als zelfstandige brengt evenveel op.

Zie je steeds opnieuw is het eerst uitzoeken welke keuze de juiste is.
Oud 3 februari 2010, 16:08   #70
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij hebt als zelfstandige de keuze gemaakt om als zelfstandige direct aan de winsten te kunnen.
Je hebt hier dus een foute keuze gemaakt. Had jezelf als loontrekkende ingeschreven en als aandeelhouder. Je winsten zouden misschien kleiner geweest zijn op papier, maar je inkomen over de hele lijn hoger.

Het is dus opnieuw gewoon een kwestie geweest van keuzes.

Niet waar. Die keuze is afhankelijk van de omzet van de zaak.

Citaat:

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de keuze in wat je zelfstandige bent.
Want niet elke job als zelfstandige brengt evenveel op.

Klopt. Ik heb de keuze gemaakt voor een rendabel beroep waarvoor een beroepsopleiding (3jaar studie) nodig was. Waardoor de kans op concurrentie daardoor ook klein was. Maar men heeft de wetten aangepast.

Ik zal eens een vb geven:

Wie nu kiest om zich te vestigen als apotheker weet dat ie met de huidige wetgeving (vestigingswet) redelijk beschermd is, en mag rekenen op een meer dan behoorlijk inkomen.
Als morgen 90% van de medicatie bij het grootwarenhuis mag verkocht worden veranderen de vooruitzichten van vandaag op morgen.

Vrije keuze? Neen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 16:09   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Arbeider in eigen bedrijf ?
verklaar..
Coöperatieve met enkel passieve aandeelhouders en loontrekkende
Wie een maandelijkse uitkering wil, moet dus als actieve loontrekkende ingeschreven zijn en zo worden uitbetaald.

Hij was dus mede-eigenaar en loontrekkende van het bedrijf.

Op zijn 54ste is hij gestopt en op brugpensioen gegaan.

Hij betaald wel iets meer dan een zelfstandige aan belastingen, maar genot wel de voordelen van een loontrekkende.

Het was een keuze die hij had gemaakt en waarmee hij discriminaties in zijn voordeel draaide.

Hij pakte alle voordelen van een zelfstandige via het bedrijf en alle voordelen van een arbeider door zelf als ingeschreven arbeider in het bedrijf te werken.
Oud 3 februari 2010, 20:28   #72
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, maar als je in je jeugd de juiste keuzes maakt, moet je niet klagen.

Er zijn mensen die zelfs hun pensioen nooit aanvragen en gewoon als zelfstandige blijven werken.

Er zijn mensen die door de juiste keuzes te maken op jonge leeftijd reeds inkomens van meer dan 300.000 netto per jaar genereren.

Denk je dat zij zich zorgen maken over het lage pensioen van de staat?
Of dat het hen wat kan schelen wie op welke leeftijd pensioengerechtigd is?

Alles is een kwestie van keuze en op oudere leeftijd moet je vaak de gevolgen dragen van foute keuzes als jongere.

Als kind kiezen voor een langere speeltijd tegenover lid worden van de leerlingenraad is een keuze. Maar kom niet klagen als die van de leerlingenraad op hun 25ste de voorrang krijgen als kaderlid tegenover de speelvogels.
Men heeft nu eenmaal geboren leiders, en geboren volgers. Heeft dan ook weinig met keuze te maken. Meer met karakter.
Komt daarbij dat er een beinvloeding is door de directe omgeving. Wat dan ook weer weinig met keuzes te maken heeft.
Citaat:
Wie iets wil moet daar opofferingen voor doen en wie die opofferingen niet wil doen, moet daarna niet komen klagen dat hij/zij minder voordelen heeft dan deze die de opofferingen wel heeft gedaan.
Dit is natuurlijk waar. Maar heeft weinig te maken met het verschil in arbeiders- en ambtenarenpensioenen.
Om het over ne andere boeg te gooien. Het is niet omdat ge de keuze gemaakt hebt om direktielid bij een grote bank te worden, dat ge recht hebt op grote bonussen.
Oud 3 februari 2010, 20:34   #73
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De meeste partijen zouden juist, om ambtenaren geen weddeverhoging te moeten geven, beloven dat ze een nog hoger pensioen zullen krijgen.
Dan zwijgen de vakbonden, ze hebben toch iets binnen gehaald;
Dan zwijgen de politiekers, want ze moeten niet nu in de buidel tasten, maar schuiven de faktuur door naar de jeugd.

Zo deden ze het 30, 20, 10 jaar geleden ... en nu zijn er hier die onze senten van toen, nu willen afpakken.

Ze zoeken boel. Ze kunnen er krijgen !!
Denk dat het weinig met centen afpakken te maken heeft, wel met rechtvaardigheid (die voor mij niet hoeft, ik heb niet te klagen, maar waar het wel begrijpelijk is, dat sommigen wel klagen - alhoewel er tussen de klagers ook wel een gedeelte zit, dat geen recht tot klagen zal hebben).
Trouwens het enige probleem dat ik heb, is hetgeen ge zelf aanhaalt. Namelijk, hoe lang gaan onze kinderen bereid zijn om dit alles te betalen.
Oud 3 februari 2010, 20:38   #74
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vader was een loontrekkende en had een pensioen van 65000BF (1600€) per maand 14 jaar geleden( arbeider in eigen bedrijf)
Mijn moeder trok daarna een overlevingspensioen van 15000€ per maand tot zo'n 4 jaar geleden.
Mijn ex-schoonmoeder trekt een overlevingspensioen van een ambtenaar van zo'n 1300€per maand vandaag.
Probleem met pensioenen is dat men meestal appelen met peren vergelijkt. Betrouw daarom de cijfers niet, die absoluut willen bewijzen dat een ambtenaarspensioen niet hoger is dan een arbeiderspensioen.
Zo moet zeker gekend zijn: aantal dienstjaren waarop het pensioen betrekking heeft, eindwedde, zijn er nog andere pensioenen of vergoedingen...
Oud 3 februari 2010, 21:27   #75
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Coöperatieve met enkel passieve aandeelhouders en loontrekkende
Wie een maandelijkse uitkering wil, moet dus als actieve loontrekkende ingeschreven zijn en zo worden uitbetaald.

Hij was dus mede-eigenaar en loontrekkende van het bedrijf.

Hij pakte alle voordelen van een zelfstandige via het bedrijf en alle voordelen van een arbeider door zelf als ingeschreven arbeider in het bedrijf te werken.
Dus zoals ik dacht, een vindingrijke constructie van zelfstandigen, die helemaal geen referentie is voor de jan modaal privé pensioenen...
Oud 3 februari 2010, 21:40   #76
ccalbergg
Provinciaal Gedeputeerde

ccalbergg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat is geen antwoord op mijn vraag
En hoeveel pensioen heeft ne gewone werknemer bij de overheid, met volledige loopbaan, dan ?
1500 euro loon nana 25 jaar dienst als gewone ambtenaar en mijn pensioen zal omggerekend naar vandaag ca 1350 euro zijn..............
hier word dus veel gezeverd, veel mensen die jaloers zijn , 450 euro pensioen is niet voor een werknemer met een voll loopbaan in de prive.... deze heeft wel meer ! zelfstandigen hebben zelfs meer als ze wat afgedragen hebben in het verleden......
deze topic is weer uit voorhistorisch extreemrechts hoek , en deze strekking doet niets liever danmensen tegen elkaar opzetten !iedereen gelijk is een leuze uit de tijd van Marx Lenin en Mao................extreem rechts is dus gelijkwaardig aan extreem links..........de mensen zand in de ogen strooien met valse feiten
ccalbergg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 21:45   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....

Ik zou niet weten waarom iemand meer dan 2000euro pensioen moet hebben zolang mijn vader maar 400euro krijgt, en hij noteer goed 45jaar correct bijgedragen heeft aan diezelfde overheid???
Uw vader heeft wel korrekt bijgedragen wat men, als zelfstandige, zo heeft afgesproken.

Maar werknemers uit de privé hebben, zelf en via hun werkgever (dit laatste zo bedongen door vooruitziende vakbonden die solidariteit prediken, in tegenstelling tot zelfstandigen, die eigen verantwoordelijkheid prediken), veeeeeel meer afgedragen, in hun eigen pensioenkas.

En ambtenaren hebben nog veeeele veeele veeeele keren meer afgedragen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 21:53   #78
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uw vader heeft wel korrekt bijgedragen wat men, als zelfstandige, zo heeft afgesproken.

Maar werknemers uit de privé hebben, zelf en via hun werkgever (dit laatste zo bedongen door vooruitziende vakbonden die solidariteit prediken, in tegenstelling tot zelfstandigen, die eigen verantwoordelijkheid prediken), veeeeeel meer afgedragen, in hun eigen pensioenkas.

En ambtenaren hebben nog veeeele veeele veeeele keren meer afgedragen.
Er is geneen bediende en geneen arbeider die meer belastingen betaald heeft dan mijn vader. Ok manneke, GENEEN. Hij heeft dus 40jaar altijd het maximum betaald aan sociale zekerheid. Als dit dan toevallig ook een deel van uw bijdrage aan de maatschappij mag beschouwd worden, dan kan ik u zeggen, dat mijn vader DIK BEDROGEN is.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2010, 23:57   #79
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ccalbergg Bekijk bericht
1500 euro loon nana 25 jaar dienst als gewone ambtenaar en mijn pensioen zal omggerekend naar vandaag ca 1350 euro zijn..............
hier word dus veel gezeverd, veel mensen die jaloers zijn , 450 euro pensioen is niet voor een werknemer met een voll loopbaan in de prive.... deze heeft wel meer ! zelfstandigen hebben zelfs meer als ze wat afgedragen hebben in het verleden......
deze topic is weer uit voorhistorisch extreemrechts hoek , en deze strekking doet niets liever danmensen tegen elkaar opzetten !iedereen gelijk is een leuze uit de tijd van Marx Lenin en Mao................extreem rechts is dus gelijkwaardig aan extreem links..........de mensen zand in de ogen strooien met valse feiten
Nu 25 jaar is bijlange geen volledige loopbaan. De vraag is maar hoeveel loon ge na een normale loopbaan zult ontvangen (40 �* 45 jaar), en hoeveel pensioen dan ? En om het dan helemaal leuk te maken, hoeveel pensioen dan 20 jaar later, als de wedden, buiten index, met 30 �* 40 procent zullen gestegen zijn ?
Gelijk jullie het probleem omzeilen zoals ne warme patat, lijkt het er zeer sterk op, dat jullie iets te verbergen hebben.
Oud 4 februari 2010, 09:42   #80
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geneen bediende en geneen arbeider die meer belastingen betaald heeft dan mijn vader. Ok manneke, GENEEN. Hij heeft dus 40jaar altijd het maximum betaald aan sociale zekerheid. Als dit dan toevallig ook een deel van uw bijdrage aan de maatschappij mag beschouwd worden, dan kan ik u zeggen, dat mijn vader DIK BEDROGEN is.
Ikzelf ben nooit werkgever geweest, dus ik weet de sijfers niet zo presies.
Er zijn op dit forum wel kleine (in aantal werknemers) werkgevers, en die zeggen ons hoeveel bruto een aanwerving kost, tegenover hoeveel netto die werknemer mee naar huis kan nemen.

Mijn grote sjef (echtgenote) is een jaar of twee zelfstandige geweest. Ik weet dus perfekt hoeveel ze destijds (moest) afdragen.

Voorts is het allemaal nogal moeilijk vergelijken. Bestaat dat sisteem voor zelfstandigen voor de ziekenkas (kleine risiko's , grote risiko's) nog (is het alleszins niet afgezwakt ...). Wie kiest om de kleine risiko's ook te verzekeren, betaalt natuurlijk 'het maksimum', maar ge beseft toch dat dat niet is voor uw pensioen, maar alleen voor de ziekenkas ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be