Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2010, 21:10   #61
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik heb Mein Kampf niet gelezen, maar wel de Koran. En ik weet zeker dat als ik over moslims zou spreken, zoals de Koran over Joden spreekt, ik gearresteerd zou worden voor haatzaaien en oproepen tot geweld.
de heilige qur'an geeft een aantal richtlijnen in verband met 'joden' die niet altijd even duidelijk en ondubbelzinnig geïnterpreteerd worden.

in een eerste optiek is de houding heel duideljk: de joden zijn het uitgekozen volk van god en alle joden (evenals de andere mensen die tot het volk van het boek behoren) die zich houden aan de geschriften die in hun thora staan moeten behandeld worden als gelovigen. (2:4, 3:113-114, 5:69...) een groep onder de joden heeft echter de betekenissen van hun geschriften veranderd (3:78). zij worden niet als gelovigen beschouwd (wat overigens ook geldt voor moslims die en deel van de qur'an willen veranderen).

er zijn echter ook een aantal passages in de heilige qur'an die duidelijk heel contextueel zijn. het zijn commentaren op concrete gebeurtenissen uit de tijd van gods boodschapper (moge gods vrede en zegeningen met hem zijn). wanneer we bijvoorbeeld de context van de oorlog tussen de mekkaanse qoeraishieten en de moslims bestuderen, dan zien we dat een drietal joodse stammen uit medina (banu nadir, banu quraiza en banu qainuka) het pact van medina verraden hadden en actief collaboreerden met de qoeraishieten, kunnen we bepaalde passages uit de qur'an beter interpreteren als commentaar op de houding van bepaalde joodse stammen tegenover de islam en tegenover de staat medina.

het is in dit verband tekenend dat sa’d ibn mu'adh, de hakam die het oordeel over de banu quraiza uitsprak, zelf lid was van de joodse stam van de banu aws.

de qur'an is duidelijk geen anti-joods boek, maar een boek dat zowel joden als niet joden oproept tot oprechtheid en tot de strijd voor meer rechtvaardigheid.

vrede,

redwasp
Oud 17 maart 2010, 22:17   #62
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Vervang Allah door Mohammed en de overeenkomsten met geestesbroeder Adolf worden iets frappanter.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamofascisme
Men kan Allah niet vervangen door Mohammed om de simple reden dat Allah het alter ego is van Mohammed.
Oud 18 maart 2010, 01:37   #63
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp
vrede,

dit wikipedia-artikel heeft het over een bepaalde omstreden stroming binnen het bestaande islam-commentaar die bepaalde extremistische tendensen binnen de islam aanduidt met de term 'islamofascisme'.

als je het artikel zelf zou gelezen hebben, zou je merken dat:

1. het concept islamofascisme behoorlijk omstreden is en dat zeker niet alle onderzoekers het eens zijn met het gebruik van die term
2. de onderzoekers die wel voorstander zijn van het gebruik van dit concept duidelijk maken dat hiermee alleen bepaalde tendensen binnen de islam worden aangeduid
3. veel tegenstanders van dit concept erop wijzen dat deze benadering van de islam en de bijhorende terminologie veel overeenkomsten vertoont met oorlogspropaganda
Mochten er geen ideologische overeenkomsten zijn tussen de Koran en Mijn Kamp, dan zou er ook geen stof tot discussie zijn en al helemaal geen voor- of tegenstanders.

Het is dus nog even wachten op een vergelijking om bv de bijbel, de Thora, de Veda's, de Baghavat Gita, of enig ander religieus schrift te relateren aan een fascistische ideologie zoals het Nazisme dat is.
Blijkbaar leent de Islamitische 'religie' zich daar dan toch iets beter toe, gezien beider einddoel aka de Oemmah en het Derde Rijk en de wijze waarop dit moet worden verwezenlijkt, niet zoveel van elkaar verschillen.
Citaat:
ik blijf er overigens bij dat de vergelijking van de qur'an met mein kampf origineel bedacht werd door de heer wilders en ook door hem werd gepopulariseerd. de deskundigheid van de heer wilders in verband met de islam wordt niet door iedereen erkend.

vrede,

redwasp
Het is echt niet zo moeilijk om de imperialistische overeenkomsten tussen de Islam en het Fascisme in te zien. http://contradicere3.wordpress.com/2...n-het-nazisme/

En deze beschrijving lijkt me ook niet zo heel ver gezocht:

"Bij Ibn warraq kan men uitgebreid geadstrueerd lezen hoe de islam zowel totalitair is alsook alle trekken heeft van een “oerfascisme” waarvan Umberto Eco de kenmerken heeft opgesomd. Ik zal nu in het volgend proberen samen te vatten wat Warraq in die beide opstellen duidelijk maakt.

De islam als totalitair geloof heeft een aantal kenmerken gemeen met de moderne totalitairismen. Om te beginnen natuurlijk de Führer-cultus rond Mohammed; het machismo en de oorlogsverheerlijking; de verdierlijking van en de minachting voor de vrouw; het Freund-Feind-Prinzip; het als “verwijfd” beschouwen van kritiek, van intellectualisme en kritiek zelfs opvatten als hoogverraad aan de vitale principes van de “stam”; in de islam staat op de ultieme kritiek, “afvalligheid” zelfs een straf ergens tussen de sociale dood en de echte dood; afkeer van en wantrouwen jegens het “vreemde”; leugencultuur omdat in een totalitaire samenleving de menselijke tegenstellingen niet mogen bestaan en er dus omheen gelogen moet worden; conspirisme, de voortdurende neiging, aan een tot mislukken gedoemde leugencultuur eigen, om de katastrofes aan een samenzwering van de”vijand” te wijten; zelfgenoegzame superioriteit, Uebermenschen-waan.

Dit zijn allemaal eigenschappen die horen bij zowel fascisme, communisme als nazisme. De oorlogszucht neemt in het communisme de gedaante van de “permanente wereldrevolutie” aan en de Führer-cultus bleek in de communistische praktijk net zo sterk als in fascisme en nazisme."

http://www.joostniemoller.com/2010/0...eenkomst-telt/

Overeenkomsten zat blijkbaar, het lijkt me zelfs moeilijker om de verschillen ertussen op te sporen.

Verder ik zie ook heus wel de stringente noodzaak in van een verenigde wereldgeest- of gedachte, waarin iedereen zichzelf volledig kan terugvinden en ten volle kan ontplooien naar aangeboren inzicht en aanleg.
Dat daarbij dan het orthodoxe godsbeeld ea geconditioneerde concepten erover, nogal lichtjes dient te zullen worden bijgesteld, is een evidentie die niet bij elke zelfverklaarde gelovige in even goede aarde zal vallen.
Maar voor het streven naar dat uiterst nobele doel is mi de Koran, Mijn Kamp ed teksten van onderdrukking net iets te ontoereikend daarvoor, getuige het slachtofferbloed dat daarvoor al vergoten is.

Edoch, met de heren Mohammed en Hitler samen wil ik gerust ergens een tas thee gaan drinken en hopelijk een fijn gesprek hebben met hen in de mate van het mogelijke taalgebruik, maar verder dan dat reikt m'n ontvankelijkheid niet, laat staan dat ik hen 'totterdood' zou volgen.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2010, 01:38   #64
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Men kan Allah niet vervangen door Mohammed om de simple reden dat Allah het alter ego is van Mohammed.
To the point en blijkbaar ook overdraagbaar: http://nederkrant.wordpress.com/2007...-schizofrenie/
Oud 18 maart 2010, 18:55   #65
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Mochten er geen ideologische overeenkomsten zijn tussen de Koran en Mijn Kamp, dan zou er ook geen stof tot discussie zijn en al helemaal geen voor- of tegenstanders.
de $cientologen bombarderen alle psychologen en psychiaters tot fascisten en beschuldigen hen ervan de holocaust te hebben gepland en uitgevoerd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga, geparodieerd door redwasp
Mochten er geen ideologische overeenkomsten zijn tussen de psychiatrie en de nazi's, dan zou er ook geen stof tot discussie zijn en al helemaal geen voor- of tegenstanders.
amerikaanse evangelicals stellen dat de darwinisten de holocaust gepland en uitgevoerd hebben, ze worden in die stelling bijgetreden door islamitische creationisten als adnan oktar (harun yahya).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga, geparodieerd door redwasp
Mochten er geen ideologische overeenkomsten zijn tussen de 'Origin of Species' en Mijn Kamp, dan zou er ook geen stof tot discussie zijn en al helemaal geen voor- of tegenstanders.
de reduction ad hitlerum wordt de dag van vandaag zo vaak gebruikt dat het feit dat iemand zich van die drogreden bedient om een bepaald gedachtengoed of een bepaalde groep mensen te beschimpen, meer zegt over die persoon zelf dan over het onderwerp dat hij/zij wil beschimpen.

je argument hierboven houdt dus weinig steek. je gaat helemaal niet in op de bemerkingen die in het door jouw aangehaalde wikipedia-artikel worden geformuleerd. je gebruikt gewoon een parafrase van het 'waar rook is, is vuur' adagio.

Citaat:
Het is dus nog even wachten op een vergelijking om bv de bijbel, de Thora, de Veda's, de Baghavat Gita, of enig ander religieus schrift te relateren aan een fascistische ideologie zoals het Nazisme dat is.
binnen iedere religie bestaan er tradities die dermate conservatief, autoritaristisch, corporatistisch... zijn dat ze fascistoïde of zelfs fascistisch mogen worden genoemd. verstandige mensen zien echter dat binnen elk van die religies ook heel veel niet fascistoïde tradities bestaan en weigeren dan ook om een hele religie te vereenzelvigen met deze of die stroming binnen die religie.

zeggen dat ALLE moslims fascistisch zijn (of ALLE christenen, ALLE joden, ALLE hindoes...) is ongeveer hetzelfde als beweren dat alle voetbalsupporters voor club brugge zijn.

Citaat:
Blijkbaar leent de Islamitische 'religie' zich daar dan toch iets beter toe, gezien beider einddoel aka de Oemmah en het Derde Rijk en de wijze waarop dit moet worden verwezenlijkt, niet zoveel van elkaar verschillen.
lees jij eigenlijk de links die je zelf doorstuurt? op de door jouw aangehaalde wikipagina lees ik over die oemmah:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
Zo wordt onder andere gewezen op het feit dat het fascisme sterk nationalistisch was, terwijl nationalisme door fanatieke moslims juist radicaal wordt afgewezen, aangezien dat in ogen slechts leidt tot verdeeldheid in de oemma.
en iets verder:

Citaat:
Er is in geen enkel deel van de Islamitische Wereld iets dat vergelijkbaar is met de corparatistische fascistische staten uit de westerse geschiedenis. Sterker nog, de op clan- en stamstructuren gebaseerde traditionele islamitische maatschappij, met haar verdeelde machtsstructuren, lokale loyaliteiten en besluitvorming gebaseerd op consensus, is bijna zover verwijderd van het westerse industriële staatsfascisme als mogelijk is. De Moslimwereld is vol met brute dictaturen, feodale monarchieën en corrupte militaire regeringen, maar geen enkele van deze régimes, hoe verwerpelijk ook, voldoet aan de standaarddefinitie van fascisme. De meeste zijn trouwens Amerika's bondgenoten.
Citaat:
Het is echt niet zo moeilijk om de imperialistische overeenkomsten tussen de Islam en het Fascisme in te zien. http://contradicere3.wordpress.com/2...n-het-nazisme/
een dode link. ik kan natuurlijk niet oordelen over de inhoud van een tekst die onvindbaar is.

wat die overeenkomst betreft, er zijn heel veel overeenkomsten en heel veel verschillen. we kunnen ook de oorlogspolitiek van george bush, gesteund door de evangelical fundamentalisten, op veel punten met het hitleriaans fascisme vergelijken. tussen verschillende historische fenomenen en gebeurtenissen, kun je namelijk altijd overeenkomsten en verschillen vinden.

Citaat:
weer een dode link. nogal morbide allemaal.

Citaat:
Verder ik zie ook heus wel de stringente noodzaak in van een verenigde wereldgeest- of gedachte, waarin iedereen zichzelf volledig kan terugvinden en ten volle kan ontplooien naar aangeboren inzicht en aanleg.
blij dat te vernemen.

Citaat:
Dat daarbij dan het orthodoxe godsbeeld ea geconditioneerde concepten erover, nogal lichtjes dient te zullen worden bijgesteld, is een evidentie die niet bij elke zelfverklaarde gelovige in even goede aarde zal vallen.
ik ken tientallen moslims en elk van hen lijkt een totaal ander godsbeeld te hebben. elk van hen interpreteert de heilige qur'an op andere manieren. elk van hen definieert 'moslim zijn' anders. gelijk welke uitspraak je over de islam doet, het is steeds "een evidentie die niet bij elke zelfverklaarde gelovige in even goede aarde zal vallen".

Citaat:
Maar voor het streven naar dat uiterst nobele doel is mi de Koran, Mijn Kamp ed teksten van onderdrukking net iets te ontoereikend daarvoor, getuige het slachtofferbloed dat daarvoor al vergoten is.
ik blijf stellen dat jij noch de heilige qur'an, noch mein kampf echt bestudeerd hebt. je hebt over beide boeken een mening, en die mening is wat jou betreft heilig. ze is echter niet getoeld op enige kennis van de teksten en de interpretaties die van die teksten werden gemaakt.

vrede,

redwasp
Oud 19 maart 2010, 01:55   #66
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,
ik blijf er overigens bij dat de vergelijking van de qur'an met mein kampf origineel bedacht werd door de heer wilders en ook door hem werd gepopulariseerd. de deskundigheid van de heer wilders in verband met de islam wordt niet door iedereen erkend.
De vergelijking tussen de koran en Mein Kampf is niet van Wilders. Wilders gebruikte die vergelijking in de Volkskrant van 8 augustus 2007. Hij citeerde toen de schrijfster Oriana Fallaci, The Force of Reason, 2006; zie p. 14 van dagvaarding. http://www.pvv.nl/images/PDF/dagvaarding%20NL.pdf

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2010, 18:13   #67
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp:
vrede,

geparodieerd door redwasp

de $cientologen bombarderen alle psychologen en psychiaters tot fascisten en beschuldigen hen ervan de holocaust te hebben gepland en uitgevoerd

amerikaanse evangelicals stellen dat de darwinisten de holocaust gepland en uitgevoerd hebben, ze worden in die stelling bijgetreden door islamitische creationisten als adnan oktar (harun yahya).

Mochten er geen ideologische overeenkomsten zijn tussen de 'Origin of Species' en Mijn Kamp, dan zou er ook geen stof tot discussie zijn en al helemaal geen voor- of tegenstanders
Dat ze dat zelf gedaan hebben betwijfel ik, maar de toen heersende tijdsgeest van het behaviorisme (Watson en Skinner) met daarbij Darwins wet van de sterkste, was dan ook idd de voedingsbodem van het fascistische gedachtegoed in Mijn Kamp, waarop in nazi-Duitsland (en ook elders) naar mensen gekeken werd en als dusdanig behandeld werden, net zoals in islamitische landen volop het geval is trouwens, waar niet-moslims eveneens aan een discriminerende rangschikking en behandeling worden onderworpen, ook ter wille van het fascistische gedachtegoed in de Koran.

Citaat:
de reduction ad hitlerum wordt de dag van vandaag zo vaak gebruikt dat het feit dat iemand zich van die drogreden bedient om een bepaald gedachtengoed of een bepaalde groep mensen te beschimpen, meer zegt over die persoon zelf dan over het onderwerp dat hij/zij wil beschimpen.

je argument hierboven houdt dus weinig steek. je gaat helemaal niet in op de bemerkingen die in het door jouw aangehaalde wikipedia-artikel worden geformuleerd. je gebruikt gewoon een parafrase van het 'waar rook is, is vuur' adagio.
’t Ja, dan zal dit ook wel zo’n reduction ad hitlerium zijn, zeker? http://nl.wikipedia.org/wiki/Amin_al-Hoesseini

Citaat:
binnen iedere religie bestaan er tradities die dermate conservatief, autoritaristisch, corporatistisch... zijn dat ze fascistoïde of zelfs fascistisch mogen worden genoemd. verstandige mensen zien echter dat binnen elk van die religies ook heel veel niet fascistoïde tradities bestaan en weigeren dan ook om een hele religie te vereenzelvigen met deze of die stroming binnen die religie.
Toegegeven, elke religie bevat een orthodoxe en een esotherische kant en ook in andere genoemde religies zullen er wel zaken zijn die voor discussie vatbaar zijn, maar slechts weinige religies en hun onderlinge stromingen dan de islam herbergen zoveel inherente en gewelddadige discriminatie tov de anders-denkenden, dat het me moeite kost een andere te vinden die aan een fractie ervan voldoet.
Mss kan je me daar even toelichten.

Citaat:
zeggen dat ALLE moslims fascistisch zijn (of ALLE christenen, ALLE joden, ALLE hindoes...) is ongeveer hetzelfde als beweren dat alle voetbalsupporters voor club brugge zijn.
Was elke Duitser een hard-core fascist of een potentiële moordenaar ?
Nee, wsl niet dus, maar er waren er wel heel weinig Duitsers, als ze er al waren, die het nazi-goed openlijk durfden te bekritiseren, net zoals er heel weinig moslims zijn die dat openlijk met de islam durven.
Een kritische geloofsdiscussie binnen andere religieuze stromingen daarentegen is wel goed mogelijk, zonder daarbij het eigen leven in gevaar te brengen.
Citaat:
lees jij eigenlijk de links die je zelf doorstuurt? op de door jouw aangehaalde wikipagina lees ik over die oemmah:
Citaat:
Zo wordt onder andere gewezen op het feit dat het fascisme sterk nationalistisch was, terwijl nationalisme door fanatieke moslims juist radicaal wordt afgewezen, aangezien dat in ogen slechts leidt tot verdeeldheid in de oemma.
en iets verder:
Citaat:
Er is in geen enkel deel van de Islamitische Wereld iets dat vergelijkbaar is met de corparatistische fascistische staten uit de westerse geschiedenis. Sterker nog, de op clan- en stamstructuren gebaseerde traditionele islamitische maatschappij, met haar verdeelde machtsstructuren, lokale loyaliteiten en besluitvorming gebaseerd op consensus, is bijna zover verwijderd van het westerse industriële staatsfascisme als mogelijk is. De Moslimwereld is vol met brute dictaturen, feodale monarchieën en corrupte militaire regeringen, maar geen enkele van deze régimes, hoe verwerpelijk ook, voldoet aan de standaarddefinitie van fascisme. De meeste zijn trouwens Amerika's bondgenoten.
Ok, strikt genomen is de oemmah wel de aanduiding van de islamitische geloofsgemeenschap, maar voor wat de reikwijdte ervan betreft, staat er echt geen grens op, nationalisme of niet:
“The purpose of Islamic missionary activity is to grow the Muslim ummah.“
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic...onary_Activity

Citaat:
een dode link. ik kan natuurlijk niet oordelen over de inhoud van een tekst die onvindbaar is.

wat die overeenkomst betreft, er zijn heel veel overeenkomsten en heel veel verschillen. we kunnen ook de oorlogspolitiek van george bush, gesteund door de evangelical fundamentalisten, op veel punten met het hitleriaans fascisme vergelijken. tussen verschillende historische fenomenen en gebeurtenissen, kun je namelijk altijd overeenkomsten en verschillen vinden.

weer een dode link. nogal morbide allemaal.
Over het fascistisch-politiek gehalte van Bush Inc, Peking, Moskou ea mogendheden, is ook wel een woordje te zeggen, maar dat is hier even niet aan de orde.

En sorry voor het ongemak, hopelijk werken deze dan wel:
http://contradicere3.wordpress.com/2...n-het-nazisme/
http://www.joostniemoller.com/2010/0...elt/#more-7654

Citaat:
ik ken tientallen moslims en elk van hen lijkt een totaal ander godsbeeld te hebben. elk van hen interpreteert de heilige qur'an op andere manieren. elk van hen definieert 'moslim zijn' anders. gelijk welke uitspraak je over de islam doet, het is steeds "een evidentie die niet bij elke zelfverklaarde gelovige in even goede aarde zal vallen".
Da’s de evidentie zelve.

Citaat:
ik blijf stellen dat jij noch de heilige qur'an, noch mein kampf echt bestudeerd hebt. je hebt over beide boeken een mening, en die mening is wat jou betreft heilig. ze is echter niet getoeld op enige kennis van de teksten en de interpretaties die van die teksten werden gemaakt.

vrede,

redwasp
Ik beide boeken in pdf heb gelezen en met veel aandacht voor wat er staat afgedrukt, maar toegegeven, ‘k heb ze niet echt bestudeerd als jij blijkbaar, al kan zelfs een dove analfabeet duidelijk zien, hoe totalitair en onderdrukkend resp de nazi- en de islamideologiën geweest zijn in de loop der geschiedenis, tov niet-nazi’s en niet-moslims en dat nog steeds zijn.
Oud 21 maart 2010, 19:30   #68
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Even voor de volledigheid:
Het boek van Oriana Fallaci "The Force of Reason" is in het Engels te verkrijgen via het p2p netwerk

ed2k://|file|The%20Force%20of%20Reason%20by%20Oriana%20Fa llaci.pdf|179998|0081E898B79AE8BECC3EBCA9BA53B3AB| h=7UESO3I4LXZRWLJEAMAWLKHUFOZC3WEK|/
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be