![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wij met al onze verspilzucht en imperialistische neigingen mogen toch ook eens iets terug geven aan de landen die we schaamteloos leegzuigen? Of ben ik daar ook te jong voor?
![]() |
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb zelf namelijk deelgenomen aan het Belgisch/Nederlandse onderzoek naar de mogelijkheden hierin. Het probleem was niet de planten of de mogelijkheden, maar de mensen die er leven. Het kan dus perfect, hoewel we dan nog niet voldoende eigen voedsel en energiegewassen kunnen telen voor 10miljoen mensen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een loze discussie is dit geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Ik kom nog regelmatig in Congo of RDC zoals ze het nu noemen. De VS had zeker een band met het vroegere Zaïre en onrechtstreeks waren ze zelfs verantwoordelijk voor de exodus van de Belgen en dit samen met de Russen. Remember Patrice Lumumba. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Als militair kan ik mij vinden in het ondersteunen en helpen van deze bevolking. Of onze bazen daar ook zo over denken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() België is onmachtig om al een deel van een land te besturen, noch Vlaanderen noch het Waalse zijn toonbeelden van een geordend bestuur.
Waarin het excelleerde was als ontmoetingsplaats voor botsende legers. Een land kolonialiseren, in deze tijd, dat zo groot is als West-Europa lijkt me niet de aangewezen oplossing. Met al die bodemschatten moet men de katten van De Crem en De Gucht niet op het spek binden. Trouwens, de VS zal dat nooit toelaten. En ook China zou wel eens vervelend kunnen gaan doen. Sinds de dood van Mobutu zijn er weer een twintigtal jaren verstreken (om en nabij) en is er nog steeds niets veranderd in dat hellegat dat Kinshasa heet.
![]() |
#67 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() gans de situatie met de afrikaanse landen is eigenlijk een ongelooflijke grap; vooral diegenen die dan durven stoeffen met de "westerse maatschappij". De westerse industrie plundert eeuwenlang dat continent en dan eens het merendeel gestolen is gaan we verrast zijn dat het ginder een slagveld is...
Criminelen zijn geen mensen die plunderen om te overleven of boten overvallen omdat ze zelf niet mogen vissen; criminelen zijn die mensen die dat continent leegroven, dat zijn de ware misdadigers.
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de rest van uw verhaal klopt als een bus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() @ Antoon - ik wist idd de datum niet meer zo precies. Vandaar mijn om en nabij, maar dat het slechts 13 jaar geleden is, was mij geheel ontgaan. Voor mij zijn de ervaringen in de Congo nog zo duidelijk als de dag van gisteren.
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kreeg er vaak de vraag of ik hun oude bedrijven terug ging beheren en open doen en de bescherming van de Belgische Para's voor hun bedrijven en woongebieden kon inroepen. Zelfs de Congolese regering heeft die hulp al ingeroepen, maar word geweigerd door onze politici. Zij zijn bang om onze militairen in gevaar te brengen met dergelijke opdrachten, ondanks het feit dat militairen zich dus juist laten betalen om deze opdrachten uit te voeren en hun leven in te zetten voor de bescherming van de zwakste uit onze maatschappij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men zal er zelfs niet durven over spreken en gewoon blijven toekijken. Iedereen is namelijk bang om zijn hand in dat wespennest te durven steken. En Congo is steeds een hellegat geweest. Zelfs tijdens de periode dat het een kolonie van België was. En hoe raar het ook klinkt, enkel België is instaat om daar de boel op te ruimen en het land leefbaar te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() Als je de politici buiten spel kunt zetten en er een stel hardliners op af stuurt �* la Légion, of zoiets als de oude J. Schramme - dan zou zoiets wel kunnen lukken.
Zodra echter het politieke rapalje beslissingsbevoegdheid neemt, gaat het geheid mis. Zie Sbrenicza. Bij hen lag de eindverantwoordelijkheid die ze niet wensten te nemen. Zo ligt de situatie ook in B. Het waren niet de B. para's die de expat's beschermden het was het Légion die dat deed. Vergeet het grote aantal Libanezen niet die destijds ('86-'90) een flink deel van de (toenmalige) handel in handen hadden. Maar belgen hadden wèl het respect.
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 78 ben ik zelf als Para naar Kolwezi geweest. Ik kan je verzekeren dat de Catagese gendarmes niet zijn gaan lopen voor het Legioen, maar voor het totaal pakket dat op hen afkwam. Zij kregen daar plots meer dan 10.000 zwaar bewapende en goed getrainde elite soldaten voor zich. En dat heeft hen toen doen terugkeren naar hun boomhutten. Als er slechts één van beide eenheden was heen gegaan, had die op een deftig pak slaag kunnen rekenen. het was toen dus de samenwerking van de twee eenheden die hen deed terugtrekken. En je moet de politici niet buitenspel zetten, zij moeten deftig werk leveren, dat is alles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() @ Jantje - Ik denk dat we ergens over twee verschillende tijden spreken: '78 was vèr voor mijn tijd (aldaar) - Ik doel op '90-'91.
N'jidili was kapot en alleen via Brazza kon men nog wegkomen. Het oversteken van de rivier toen, was ook geen makkie. In de huidige situatie vertrouw ik het geen enkele politicus toe een land opnieuw te structureren. Ik denk dat dat het beste woord c.q. omschrijving is. De (zwarte) bestuursambtenaren kunnen het niet en alleen een goed bewapende, goed gedisciplineerde club, kan een einde maken aan het stel ongeregeld. Blijft de moeilijkheid het noord-oosten - wat doe je met alle kampen achter Lac Kivu, wat doe je met de Rwandese troepen, het zijn er nogal wat.
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doch daar mag het niet bij blijven. Want tegelijk moet men er een politiemacht en juridische macht installeren die daadwerkelijk hard optreed tegen overtreders. Nu daar schiet België zelfs binnen eigen grenzen te kort. Daarbij moet men dan nog eens diplomaten installeren die de heersende plaatselijke politici bijstaan en leren hoe ze een land moeten besturen. Maar ook moet men tegelijkertijd mensen leveren die zorgen dat de plaatselijke bedrijven terug rendabel worden en niet meer kunnen uitgebuit worden door de multinationals. Mensen die dus hun kost verdienen met een % op de winst van het bedrijf dat ze runnen. Daarnaast moet men er zorgen voor opleiding van de plaatselijke bevolking en zorgen dat er een sociaal zekerheidssysteem opgebouwd word. En dit moet men eigenlijk doen voor heel Afrika met heel Europa samen. En het ergste van als is dat men dit moet doen om Europa leefbaar te houden. Maar probeer dat maar eens in de kop van onze politici te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() @ Jantje
Daar ben ik het volledig mee eens: Niet alleen een militaire macht maar ook een goed bestuurssysteem. Deel willen nemen aan ee geordende maatschappij betekent het onherroeplijke einde van de clanstructuur en daarmee valt ook een stuk gedwongen corruptie weg. Maar goed, dit alles is puur filosofie want in werkelijkheid zal dit nooit gebeuren.
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan weet je ook direct dat ze liever Europa terug in brand laten steken dan hun kop uit het zand te trekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Schepen
|
![]() Amai die VN-experts zijn ook laat seg!
|
![]() |
![]() |