Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2010, 16:40   #61
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Het oude testament bevat verschillende geboden, men verwerpt de geboden in het oude testament maar blijft vasthouden aan het creatieverhaal uit hetzelfde boek.
Aan veel meer dan het creatieverhaal, "verwerpen" is er niet veel bij:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jezus, volgens Mattheus5 in de bijbel:
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/5.html
Dat is wel zéér duidelijk.
(en in een ander evangelie staat ook iets in die zin)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2010, 18:24   #62
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Stop eens met dat ergelijk, kortzichtig en bekrompen gedoe.

Jullie zijn intolerante, bekrompen Vlaamse kleinstedelingen.
Er is een wereld buiten Bortmeerbeek hoor.
Wijgmaal?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2010, 20:39   #63
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Aan veel meer dan het creatieverhaal, "verwerpen" is er niet veel bij:

Dat is wel zéér duidelijk.
(en in een ander evangelie staat ook iets in die zin)
Dat is het net, het oude testament bevat geboden die men echter niet volgt, een voorbeeldje uit Deuteronomium:

Citaat:
1 Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder; 2 En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen; 3 Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel. 4 Den HEERE, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen. 5 En diezelve profeet, of dromen-dromer, zal gedood worden; want hij heeft tot een afval gesproken tegen den HEERE, uw God
Ik gebruik deze omdat ik me deze nog vaag herinnerde, en dus gemakkelijk kon opzoeken, maar er staat nog veel leuks in deuteronomium.

Nu, gelukkig volgt men deze geboden niet meer (enfin, de meesten toch ), maar het wijst toch op selectief zaken kiezen volgens mij
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2010, 20:41   #64
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Dat is niet noodzakelijk zo. Pakweg de katholieke kerk neemt het scheppingsverhaal allesbehalve letterlijk.
De katholieke kerk neemt het scheppingsverhaal niet meer letterlijk bedoel je?

Citaat:
Dat is een van de interpretaties, ja.
Als we van deze interpretatie uitgaan, en Judas had geen vrije keuze, hebben wij dan wel vrije keuze? En zo niet, waarom bestaat de hel dan?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 8 september 2010, 00:54   #65
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Specifieke religies, zoals christendom & islam beschouw ik als potentieel gevaarlijk, de redenen waarom zouden duidelijk moeten zijn.

Welk gevaar zie je dan in de christenen. Allemaal bompa's en boma's vanaf 60 jaar.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2010, 08:56   #66
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De katholieke kerk neemt het scheppingsverhaal niet meer letterlijk bedoel je?
De Katholieke Kerk is natuurlijk een verzamelnaam voor een enorm aantal mensen en uiteraard gaan er daar doorheen de eeuwen enorm veel tussen gezeten hebben die Genesis letterlijk lazen. De Kerk als instituut nam het scheppingsverhaal echter nooit letterlijk. Onder andere Origines en St. Augustinus van Hippo, toch erg belangrijke kerkvaders, schreven daar reeds zeer kritisch over in de 2e, respectievelijke 4e, eeuw.
Oud 8 september 2010, 09:23   #67
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Specifieke religies, zoals christendom & islam beschouw ik als potentieel gevaarlijk, de redenen waarom zouden duidelijk moeten zijn.
Zoals je in deze post aangeeft, ken je in je directe vriendenkring geen gelovigen. Als mens zijn we bovendien van nature uit geneigd angst te hebben wanneer we geconfronteerd worden met hetgeen we niet kennen en/of begrijpen. Verder krijg je, onder andere via de media, enkel te maken met de extreme uitwassingen van geloof, hetgeen onbewust dit negatieve imago versterkt. De redenen zijn duidelijk biologisch van aard, getriggered door omgevingsfactoren. Je bent waarschijnlijk hardwired om te geloven dat het Christendom of de Islam op zichzelf dingen zijn waarvoor men angstig moet zijn.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 8 september 2010 om 09:23.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2010, 10:55   #68
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Welk gevaar zie je dan in de christenen. Allemaal bompa's en boma's vanaf 60 jaar.
Het potentieel gevaar zit'm in de kleine puntjes, kijk naar de Vereenigde Staten, kijk vooral naar hoe men daar alles in het werk steekt om zaken zoals evolutie te ontkrachten (pogingen om creationisme in de scholen te krijgen, creation musea,...), kijk naar de manipulatie van hun geschiedenis lessen & hoe ze scheiding van kerk & staat in twijfel brengen, hoe ze overal 'in god we trust' trachten tussen te duwen.....

Onlangs nog een interview gezien op youtube waarin ze vragen aan een Amerikaan waarom hij denkt dat de USA een christelijke staat is, en die antwoordde doodleuk dat hij dit wist omdat het 'altijd op hun geld stond'. (Dit is pas sinds de jaren 60 als ik het me goed herinner, kan ook jaren 70 geweest zijn).

Ik zeg niet dat christenen gevaarlijk zijn, ik zeg dat hun religie potentieel gevaarlijk is wegens inmenging in de politiek en mogelijk fundamentaliseren van de leer.
Oud 8 september 2010, 11:01   #69
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Zoals je in deze post aangeeft, ken je in je directe vriendenkring geen gelovigen. Als mens zijn we bovendien van nature uit geneigd angst te hebben wanneer we geconfronteerd worden met hetgeen we niet kennen en/of begrijpen. Verder krijg je, onder andere via de media, enkel te maken met de extreme uitwassingen van geloof, hetgeen onbewust dit negatieve imago versterkt. De redenen zijn duidelijk biologisch van aard, getriggered door omgevingsfactoren. Je bent waarschijnlijk hardwired om te geloven dat het Christendom of de Islam op zichzelf dingen zijn waarvoor men angstig moet zijn.
Wat me opvalt aan de geschiedenis van de mens is dat men amper leert uit fouten van het verleden, waar ik me zorgen voor maak, en wat ik als potentieel gevaarlijk beschouw aan religies is de menselijke neiging van groepen om hun eigen gelijk te willen opleggen aan anderen, we leven in een seculaire samenleving ik zou niet graag terug gaan naar de middeleeuwen.
Oud 10 september 2010, 11:30   #70
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat me opvalt aan de geschiedenis van de mens is dat men amper leert uit fouten van het verleden, waar ik me zorgen voor maak, en wat ik als potentieel gevaarlijk beschouw aan religies is de menselijke neiging van groepen om hun eigen gelijk te willen opleggen aan anderen, we leven in een seculaire samenleving ik zou niet graag terug gaan naar de middeleeuwen.
Iedere groep wil toch wel zijn gelijk propaganderen. Op dit forum is dit toch niet anders. Politieke partijen, religies, ....

ALs je denkt dat je een goede mening hebt over bepaalde zaken wil je dit toch delen met iedereen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 11:37   #71
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Iedere groep wil toch wel zijn gelijk propaganderen. Op dit forum is dit toch niet anders. Politieke partijen, religies, ....

ALs je denkt dat je een goede mening hebt over bepaalde zaken wil je dit toch delen met iedereen.
Het verschil zit'm erin in hoeverre je wilt gaan, van zodra je denkt dat je het 'goddelijke' recht hebt (of plicht) om uw geloof op te leggen aan anderen, dan zit er al iets goed scheef.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be