Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2004, 16:02   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
in het westen had je de kelten, in het oosten de germanen.
Fout. Ik raad u aan het boek te ontlenen in de bibliotheek dat over de geschiedenis van de taalgrens gaat, nl. "De taalgrens: van de oude tot de nieuwe Belgen", van D. Lamarcq (1998). Daar zult u kunnen lezen en zien (want er staan ook kaartjes in) dat er in het westen van het huidige Vlaanderen nog nauwelijks mensen woonden toen de Germanen hier binnenvielen. Heel de streek tot aan de Aa werd volledig en ingrijpend gegermaniseerd. De Kelten speelden geen enkele rol meer in die gebieden in de tijd rond de inval van de Germanen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2004, 16:04   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
van de keltische volkeren had je in westvlaanderen de vn. nerviërs en in limburg vn. de eburonen, wiens gebied grensde aan dat van de germanen (waarmee ze doorgaans oorlog voerden)
Dat was wel eeuwen voor de Germaanse volksverhuizing. Van die stammen was er geen sprake meer toen de Franken hier hun opwachting maakten. U kunt evengoed met de Etrusken afkomen als u het heeft over de huidige Italianen die in het noorden van Italië wonen. De vergelijking is van eenzelfde gehalte.
Oud 5 juni 2004, 16:05   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
later zijn er zich een aantal germaanse stammen in het westen gaan vestigen zodat de keltische en germaanse cultuur zich gelijdelijk vermengd hebben over heel vlaanderen.
Neen. Totaal fout. Lees het boek waarop ik u enkele berichten eerder de aandacht op vestigde.
Oud 6 juni 2004, 14:33   #64
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

na de opstand olv ambiorix beweerde caesar de keltische eburonen volledig uitgeroeid te hebben (neem zijn chauvinisme in rekening en ga ervan uit dat er nog wel wat zijn overbleven).
daarna is de germaanse stam de 'tungri' zich in het gebied van de eburonen komen vestigen.
de laatste eburonen gingen wellicht gewoon op in de germaanse tungri.

http://www.ping.be/~tthijs/page2-1.html
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 10:59   #65
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Energy52
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier

Tiens.

Mijn beste kameraden zijn van aan de andere kant van de maas en die zien tante trix even graag als een gemiddelde flamingant Koning Albert.

Beide Limburgen worden beschouwd als een aanhangsel van het land. Er wordt met ons gelachen en gespot. Wel, tzal wel jaloezie zijn zeker.....wij wonen zo schoon
ik woon in Hasselt en heb nog nooit iets gemerkt van dit 'Limburg-gevoel'. (Wel de fierheid om in Hasselt te wonen) Ik denk dat dat vooral leeft bij Limburgers met een minderwaardigheidscomplex.

Fier een Europeaan / Vlaming / Hasselaar te zijn maar Limburger... nee hoor.
och in de telefonische enquete van enkele weken geleden kwam nog eens duidelijk naar voren dat 70 % van de Limburgers voelen voor Eurregio Maas-Rijn eerder dan voor Vlaanderen...
zie de topic die ik daarover lanceerde...
ik kon hem niet linken omdat dit prullenforum geen zoeken meer toelaat...
de verwaande Hasselaars zijn misschien wat anders want die zijn eerder Hasselaar dan wat anders...
trouwens, ze hebben er bij de fusies Trekschuren, Spalbeek, en andere gehuchtjes moeten bijhalen om van circa 30.000 naar een ietsebitsie meer dan Genk te komen, die van zelf al met zijn "over de 60.000 waren, zonder fusie annexaties...
Oud 10 juni 2004, 15:15   #66
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Bitweiser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Zolang de Limburgers figuren als Stevaert, Sauwens, Gabriëls en andere Dewaele's bij zich houden en niet buiten hun provincie loslaten, is het voor mij oké.
NEEEEEEEE.....

Juist omgekeerd. Dan ben ik (zijn wij) van ze af.
Bitweiser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be