Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2011, 17:07   #61
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Wat spirituele leegte betreft : nog nooit hebben we zo'n spirituele rijkdom gekend. Er is voor ieder wat wils. Van grote monotheïstische religies, gevaarlijke sekten, onschuldige sekten, new age en paganistische toestanden, waarzeggerij, voodoo, ... toegankelijke filosofie en wetenschappen, bewustzijnsverruimende drugs allerhande, oneindig veel meditatie methoden en cursussen, ... iedereen kan zich verdiepen in of leven met of als naar eigen aanvoelen en inzichten.

In China plegen bijna een kwart miljoen mensen per jaar zelfmoord en dat vooral op het platte land. Toch wel een aanduiding dat primaire behoeften er toe doen ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 17:09   #62
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wat spirituele leegte betreft : nog nooit hebben we zo'n spirituele rijkdom gekend. Er is voor ieder wat wils. Van grote monotheïstische religies, gevaarlijke sekten, onschuldige sekten, new age en paganistische toestanden, waarzeggerij, voodoo, ... toegankelijke filosofie en wetenschappen, bewustzijnsverruimende drugs allerhande, oneindig veel meditatie methoden en cursussen, ... iedereen kan zich verdiepen in of leven met of als naar eigen aanvoelen en inzichten.
Iedereen kan dat, maar niet iedereen gaat dat doen omdat aanbod veel minder belangrijk is dan heersend discours. Het heersend discours is dat van een logocentrisch, liberaal atheisme. Zelfs het katholicisme van nu is logocentrisch, liberaal en atheistisch. Zie forummers van het type xrc.

Condities en heersend discours >>> aanbod.

Citaat:
In China plegen bijna een kwart miljoen mensen per jaar zelfmoord en dat vooral op het platte land. Toch wel een aanduiding dat primaire behoeften er toe doen ?
Heb je hier meer informatie over?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 17:10   #63
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Overigens biedt new age en dergelijke zever geen antwoord op spirituele vragen, maar is het obscurantisme dat enkel mee profiteert van de situatie.
Oud 29 januari 2011, 17:20   #64
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Allemaal lapmiddeltjes gebaseerd op nonsens en zever enkel met het oog om te verkopen en als zodanig liggen ze mee aan de oorzaak van de malaise.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Overigens biedt new age en dergelijke zever geen antwoord op spirituele vragen, maar is het obscurantisme dat enkel mee profiteert van de situatie.
Idd.
Oud 29 januari 2011, 17:23   #65
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
Vroeger pleegde toch niemand zelfmoord!
De tijden waren beter.
De druk op mensen wordt hoger, men kan onmiddellijk berekenen hoelang iemand voor niets zal moeten gaan werken, men moet een constante efficientiegraad van 150% halen, geen privacy, geen inspraak, ... Die cijfers gaan nog veel hoger komen te liggen. Mensen gaan veel vroeger 'op' zijn.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 17:26   #66
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vals dilemma.

Het is niet per se dat alle omstandigheden en mensen tegen u werken.

Het kan ook zijn dat de omstandigheden ervoor zorgen dat de toestand die men wil hebben om gelukkig te zijn, onbereikbaar is.

Heel eenvoudig voorbeeldje: men is verliefd op een zeemeermin die niet langer dan 1 minuut boven water kan blijven.
Doelen wat realistischer kiezen . Of investeren in een massa zuurstofflessen. Of leren content zijn met die minuut.

Je kan natuurlijk ook ongelukkig zijn omdat je met je geamputeerde benen nooit wereldkampioen snelwandelen zult worden.

Maar ik meende dat je stelde dat de persoon in kwestie getalenteerd en capabel genoeg is om het doel te bereiken. Als je eeuwig wil samenzijn met die zeemeermin betekent capabel genoeg zijn volgens mij toch dat je uw adem lang genoeg kan inhouden om te kunnen samenzijn. Maar dat is allicht een kwestie van interpretatie.
Oud 29 januari 2011, 17:36   #67
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedereen kan dat, maar niet iedereen gaat dat doen omdat aanbod veel minder belangrijk is dan heersend discours. Het heersend discours is dat van een logocentrisch, liberaal atheisme. Zelfs het katholicisme van nu is logocentrisch, liberaal en atheistisch. Zie forummers van het type xrc.

Condities en heersend discours >>> aanbod.
Als ik een populair wetenschappelijk boek goed vind is dat voor mij soms even een spirituele ervaring. (Aha moment) Als ik vroeger in een massa stond te dansen was dat soms een spirituele ervaring. Als ik mediteer en mijn geest komt tot rust (wat nu ook wel weer even geleden is hoewel ik nog bijna elke dag eventjes iets doe met mijn lichaam maar ik weet niet wat dat juist is) dan is dat een spirituele ervaring. Spirituele ervaringen en wat jij logocentrisch liberaal atheïsme noemt sluiten elkaar toch niet uit ? Spiritualiteit is toch maar iets dat gebeurt in je hoofd en waar je geen uitleg voor hebt ?

Citaat:
Heb je hier meer informatie over?
http://www.trouw.nl/krantenarchief/2...latteland.html

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 29 januari 2011 om 17:42.
Oud 29 januari 2011, 17:41   #68
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Allemaal lapmiddeltjes gebaseerd op nonsens en zever enkel met het oog om te verkopen en als zodanig liggen ze mee aan de oorzaak van de malaise.
Spiritualiteit heeft altijd geëvolueerd en er is ook altijd wel geprobeerd van er profijt uit te halen (vb aflaten). Niets nieuws. Je definitie van spiritualiteit is gewoon te beperkt. Te sterk op een bepaalde vorm gericht.
Oud 29 januari 2011, 18:07   #69
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik bedoel is dat er onder bepaalde mensen steeds drang was naar zelfontplooing. Die uitte zich vroeger ook. Je had kunstenaars, je had krijgers, je had filosofen, je had wetenschappers. Altijd al.

Maar het is pas vrij recent dat juist die mensen ook het idee krijgen dat iedereen zich zou moeten kunnen ontplooien. De emancipatiestrijd werd van boven gevoerd. Het kwam er de facto neer op "jullie moeten geemancipeerd worden, jullie zijn onderdrukt". Nog altijd te zien in linkse kringen.
Zulke zaken zijn vrij historisch, en uiten zich pakweg zoals het cultuurflamingantisme in dit land in de negentiende eeuw.
je hebt een punt. maar dat maakt het, vanuit mijn redenering, nog een meer plausibele verklarende factor voor hedendaagse zelfmoorden.

Citaat:
Een tegenvoorbeeld voor je these zijn de Verenigde Staten, waar in sommige regio's emancipatie juist wordt tegengewerkt op alle mogelijke manieren.
Hoe en waarvoor is dat een tegenvoorbeeld?

Citaat:
En hm. Zakenman willen worden, is dat emancipatie?
'k had het daar over zelfontplooiing. Zakenman lijkt me een beroep, er succesvol in zijn lijkt me een aspect van zelfontplooiing te omvatten.
Oud 29 januari 2011, 18:10   #70
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is het toch eerder genetisch.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 18:58   #71
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Spiritualiteit heeft altijd geëvolueerd en er is ook altijd wel geprobeerd van er profijt uit te halen (vb aflaten). Niets nieuws. Je definitie van spiritualiteit is gewoon te beperkt. Te sterk op een bepaalde vorm gericht.
Ik dacht dat ik het eerder zeer breed zag, volgens deze definitie (Wikipedia):
Citaat:
Spirituality can refer to an ultimate or immaterial reality;[1] an inner path enabling a person to discover the essence of their being; or the “deepest values and meanings by which people live.....Spirituality can refer to an ultimate or immaterial reality;[1] an inner path enabling a person to discover the essence of their being; or the “deepest values and meanings by which people live....
Misschien moeten we wat meer afstappen van al het materiele / fysieke en onze verslaving daaraan, en ons (terug) meer richten op nobele, niet materiele waarden en realiteiten zoals eigen cultuur, identiteit, roots, biotoop, rechtgeaardheid, samenhorigheidsgevoel , etc. En laat dat nu net steeds meer een taboe worden....

In onze consumptiemaatschappij moet gij echter in de eerste plaats een goede consument te worden. Ge moet verleid worden om dingen te kopen waarvan gij denkt dat ze u geluk gaan brengen (ik verwijs naar bv Edward Bernays).

Ik zie spirituele zaken zoals ik hierboven aangaf (identiteit, cultuur, etc) dus als meer reeel en solide dan de engere definitie van spiritualiteit zoals religie en new age toestanden etc.). Wat ''verkopers'' van shamanisme en new age en voodoo en drugs etc doen is uw natuurlijke drang en nood naar hogere spiritualiteit uitbuiten en u gewoon op het valse spoor zetten. Zij willen immers enkel uw centen en trekken zich in deze individuele maatschappij geen zak aan van uw mental wellbeing. Men valt dan van een materiele fallacy, illusie gewoon terug op een immateriele illusie, en zodoende is men een vogel voor de kat.

.

Laatst gewijzigd door straddle : 29 januari 2011 om 19:14.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 20:10   #72
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat ik het eerder zeer breed zag, volgens deze definitie (Wikipedia):

Misschien moeten we wat meer afstappen van al het materiele / fysieke en onze verslaving daaraan, en ons (terug) meer richten op nobele, niet materiele waarden en realiteiten zoals eigen cultuur, identiteit, roots, biotoop, rechtgeaardheid, samenhorigheidsgevoel , etc. En laat dat nu net steeds meer een taboe worden....

In onze consumptiemaatschappij moet gij echter in de eerste plaats een goede consument te worden. Ge moet verleid worden om dingen te kopen waarvan gij denkt dat ze u geluk gaan brengen (ik verwijs naar bv Edward Bernays).

Ik zie spirituele zaken zoals ik hierboven aangaf (identiteit, cultuur, etc) dus als meer reeel en solide dan de engere definitie van spiritualiteit zoals religie en new age toestanden etc.). Wat ''verkopers'' van shamanisme en new age en voodoo en drugs etc doen is uw natuurlijke drang en nood naar hogere spiritualiteit uitbuiten en u gewoon op het valse spoor zetten. Zij willen immers enkel uw centen en trekken zich in deze individuele maatschappij geen zak aan van uw mental wellbeing. Men valt dan van een materiele fallacy, illusie gewoon terug op een immateriele illusie, en zodoende is men een vogel voor de kat.

.
Er is wel een verschil tussen materialisme in de wetenschappen, naturalisme en het materialisme in de maatschappij. Mag ik er toch ook even op wijzen dat de Verenigde Staten, de consumptiemaatschappij bij uitstek, eveneens een zeer religieus en nationalistisch land is waar gemeenschappen en samenhorigheid, identiteit, afkomst een zeer sterke rol spelen. Het een sluit het ander dus bepaald niet uit.
Oud 29 januari 2011, 20:18   #73
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik denk eigenlijk niet dat je daar een algemeen antwoord op kan geven. Voor sommigen zal dit nefaste effecten hebben, voor anderen is het net een positieve bevrijding.

Een gelijke kansenbeleid bijv. is een zegen voor wie zich vanuit een lagere positie wil opwerken. Voor mensen die hier niet in slagen maar het wel zouden willen (of van de omgeving/maatschappij druk voelen om het toch maar te doen) werkt het mogelijks schuldinducerend: "je kan het niet" / "je bent een nietsnut".
Er is wel een réden waarom emancipatie en gelijkheidsdenken er zijn gekomen: er is nu eenmaal vr�*�*g naar. Blijkbaar was de vroegere situatie toch ook niet goed.
Ik ga niet ontkennen dat er positieve gevolgen zijn aan emancipatie e.d. maar misschien zijn we in de strijd onszelf verloren. Gelijke rechte, gelijkheid, ... Wat is een mens? wat is een vrouw? wat is een man? tegenwoordig neigt men ertoe geslachten te verwaarlozen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2011, 20:20   #74
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Het succes van het Vlaams nationalisme zou deels verklaard kunnen worden door het feit dat mensen deel uitmaken van een groep, van een streven en zich hieraan een identiteit kunnen verschaffen, of zichzelf hierin kunnen oplossen. Wat het lijden verzacht en waar je je eigen kunt in vinden.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 12:31   #75
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mag ik er toch ook even op wijzen dat de Verenigde Staten, de consumptiemaatschappij bij uitstek, eveneens een zeer religieus en nationalistisch land is waar gemeenschappen en samenhorigheid, identiteit, afkomst een zeer sterke rol spelen. Het een sluit het ander dus bepaald niet uit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Het succes van het Vlaams nationalisme zou deels verklaard kunnen worden door het feit dat mensen deel uitmaken van een groep, van een streven en zich hieraan een identiteit kunnen verschaffen, of zichzelf hierin kunnen oplossen. Wat het lijden verzacht en waar je je eigen kunt in vinden.

========> @ Scherven en Inno

Een extreem voorbeeld ter illustratie dat het verlies van authentieke identiteit, roots, eigen cultuur en traditie etc een vrij belangrijke rol speelt is de zeer hoge suicide rate onder Native Americans. Ik vind niet direct cijfers terug, maar las al wel hier en daar dat dit cijfer bijzonder hoog ligt en epidemische proporties aanneemt.

Citaat:
Suicide among American Indians and Alaska natives is 70% higher than that of the general U.S. population, according to Committee Chair Byron Dorgan (D-N.D.) (Attias, CQ HealthBeat, 2/27).
Bron: Medical News Today

High Suicide Rate on Indian Reservation Near Epidemic Proportions

Citaat:
Some would place the problem at the doorstep of the boarding schools where children were oftentimes forcibly taken from their traditional homes and placed in institutions designed to strip any Indian identity from their psyche. Shorn of hair, stripped of all cultural markers, forced to learn English and physically abused for speaking their own language, indoctrinated into a religion foreign to them, and forced to cut their ties to their tiospaye (traditional family group), in many cases the boarding school children grew up uncertain of their own identity.

Worse yet, many grew up ashamed of their culture and traditions because they had been force-fed the idea that their past was now meaningless and ties to their ancestors was akin to something evil. The shame and guilt foisted upon two or three generations of Native Americans became a part of a new culture; one that had many Indians searching for themselves and finding absolution in alcohol and drugs. The problems then became generational and the guilt and anger, enhanced by the abuse of alcohol and drugs, was visited upon the children and even the grandchildren of the ensuing generations. The abuses included sexual, spousal and child abuse that has brought so many dysfunctional families to the forefront in Indian Country.

Combine all of these problems with extreme poverty and you have sown the seeds of extreme depression. Indian children of today are often raised by their grandparents because they are the children of teenage mothers, who have been abandoned by their boyfriends, who in turn are the children of parents that lost all ties to their own traditions and culture.
Oud 30 januari 2011, 12:39   #76
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ga niet ontkennen dat er positieve gevolgen zijn aan emancipatie e.d. maar misschien zijn we in de strijd onszelf verloren. Gelijke rechte, gelijkheid, ... Wat is een mens? wat is een vrouw? wat is een man? tegenwoordig neigt men ertoe geslachten te verwaarlozen.
Goed voorbeeld is Zweden: Zelfmoordratio (en alcoholgebruik) ligt zeer hoog bij mannen. Emancipatie van de vrouw wordt het door het systeem daar zeer sterk afgedwongen. Mannen voelen zich stilaan uitgerangeerd en inadequaat.

De drang van het systeem om te nivelleren, eigenheid te ontnemen werkt m.i. dus idd zeer nefast.

Laatst gewijzigd door straddle : 30 januari 2011 om 12:40.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 12:42   #77
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed voorbeeld is Zweden: Zelfmoordratio (en alcoholgebruik) ligt zeer hoog bij mannen. Emancipatie van de vrouw wordt het door het systeem daar zeer sterk afgedwongen. Mannen voelen zich stilaan uitgerangeerd en inadequaat.

De drang van het systeem om te nivelleren, eigenheid te ontnemen werkt m.i. dus idd zeer nefast.
Zweden is een andere zaak. De Zweden zijn een erg kil en afstandelijk volk. Heel gemakkelijk om daar geisoleerd te worden.
Oud 30 januari 2011, 12:43   #78
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik een populair wetenschappelijk boek goed vind is dat voor mij soms even een spirituele ervaring. (Aha moment) Als ik vroeger in een massa stond te dansen was dat soms een spirituele ervaring. Als ik mediteer en mijn geest komt tot rust (wat nu ook wel weer even geleden is hoewel ik nog bijna elke dag eventjes iets doe met mijn lichaam maar ik weet niet wat dat juist is) dan is dat een spirituele ervaring. Spirituele ervaringen en wat jij logocentrisch liberaal atheïsme noemt sluiten elkaar toch niet uit ? Spiritualiteit is toch maar iets dat gebeurt in je hoofd en waar je geen uitleg voor hebt ?
Ja. Maar dan is het in jouw geval geen logocentrisch liberaal atheisme. Wat ik bedoel is de krampachtige neiging van de moderne mens om alles kapot te analyseren. Wonderen zijn taboe. Gevoel ook.
Oud 30 januari 2011, 12:45   #79
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Nja. De definitie van spiritualiteit hoort beperkt te zijn. Aflaten zijn geen spiritualiteit. Spiritualiteit is een beetje zoals jij het beschreef in je andere draad, met het aha-moment.

Zaken uit diverse achtergronden kunnen spiritueel zijn, maar niet alle zaken uit religieuze achtergronden zijn spiritueel.
Oud 30 januari 2011, 12:49   #80
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
http://player.omroep.nl/?aflID=10338971
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be