![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had wel een sterk vermoeden dat je niet verwees naar het Westen alleen. Hoe dan ook. Ik kan er niet direct over meespreken maar volgens mij waren kinderen destijds ook een investering. Hoe vroeger ze gingen werken hoe beter voor het gezin. Een kroostrijk gezin werd ook aangemoedigd. Of vergis ik mij ? En het begrip periodieke onthouding was onbespreekbaar, of getuigde van minder christelijke levenswandel. De taak van de vrouwen was kinderen te baren en het huishouden te doen. En in derdewereldlanden betaat dit rollenpatroon nog steeds. En inderdaad, dat vrouwen vrijen plezierig kunnen vinden was toen van ondergeschikt belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ja, hoe kun je de armen beperken in reproductie? Het is hun enige vrijheid dikwijls en even dikwijls hun enige verzekering voor hun oude dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eno2. Armen neuken niet minder dan de rijken. Integendeel. Neuken is nu eenmaal plezant. Ik kan mij best voorstellen dat een vrijpartij voor velen het meest voldane is tijdens de dagtaak. Armen manifesteren zich wel met een uitgebreide kroost, waar de gemeenschap dikwijls voor moet opdraaien
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kroostrijk gezin werd (wordt) inderdaad aangemoedigd. Volgens de christelijke leer is het doel van het huwelijk : kinderen krijgen. Alleen is die theorie niet mee geëvolueerd met het echte leven en de paus mag dat dan wel zeggen, ik denk niet dat zich daar nog één katholieke (of zelfs anders-christelijke) vrouw veel van aantrekt. Na de oorlog begonnen vrouwen zich zelfstandiger op te stellen. Toen onze parochiepriester mijn moeder aansprak over het feit dat zij maar 2 kinderen had, antwoordde zij vlakaf : “met mijn bed en met mijn portemonnaie heeft de pastoor niks te maken”. Zij was nochtans een heel godvruchtige vrouw. Ik ben ook katholiek maar zie niets zondigs in geboortebeperking. Er staat niet in de Bijbel dat ik geen mogelijkheden te hulp mag roepen om minder kinderen te krijgen en zo de kinderen die ik heb een beter leven te bezorgen. Die regels zijn typisch voor priesters die celibatair zijn en ergens een onrealistische kijk op het leven hebben, vind ik. Periodieke onthouding werd in het begin (de jaren ’30) ook streng afgeraden maar de Kerk heeft haar houding hieromtrent licht versoepeld, bv als er levensgevaar is voor de vrouw bij een volgende zwangerschap mag zij periodieke onthouding toepassen. Er zijn nog enkele situaties waarbij het mag maar die schieten me op dit ogenblik niet te binnen, sorry.
![]() |
![]() |
#66 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Op elke straathoek een kerncentrale zetten, d�*t zou radicaal zijn tegen overbevolking...Oh ja, maar dan kan je daar ook niet meer wonen eens dat het ontploft is...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() In China komen ze er van terug : daar zitten ze nu met een gigantisch vergrijzingsprobleem...Ze gaan de 1-kind-politiek noodgedwongen opgeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://weblogs.hollanddoc.nl/magikdo...or-zelfdoding/ Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() De natuur zal dat wel oplossen...De planeet is nog lang niet om zeep, zélfs met chemisch vergif en radioactieve straling. De mensheid , dat is een ander paar mouwen, ondanks de huidige overbevolking is die wél in gevaar, net zoals alle andere bestaande levende wezens en planten.
Eens dat die allemaal dood zijn, gaan er een aantal miljarden jaren overheen gaan vooraleer nieuwe levensvormen het licht zien, en dan kan alles opnieuw beginnen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De aarde zou 15 miljard van de mensen van het huidig formaat kunnen "dragen" -
dè oplossing is de mens genetisch gemanipuleerd "verkleinen" zodat die minder eten, minder plaats voor wonen en verkeer enz.. nodig heeft. Van zodra we aan mensen geraken met een afmeting tussen de 50 en 80 cm is er zeker ruimte voor 30 miljard exemplaren (met dank aan Kurt Vonnegut)