Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2011, 14:48   #1
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard Beperking van wereldbevolking.

Een oplossing voor een groot aantal hedendaagse problemen (uitputting van reserves, vervuiling, onderaanbod van voedsel, tekort aan levensruimte,...) zou het beperken van de wereldbevolking zijn.

De manier waarop dit bewerkstelligd kan worden is echter voer voor discussie.
Geboortebeperking �* la Deng is te autoritair en het beperken van verspreiding van medicijnen of voedselhulp niet echt menselijk.

Het laten uitstellen van huwelijksleeftijd en procreatie of het bespreekbaarder maken (zonder dwang uiteraard) van abortus zou een al aannemelijkere tool zijn.

Ik heb persoonlijk geen ethisch of religieus belet tegen abortus, zeker niet als het al overduidelijk is dat de levenskwaliteit van het kind amper te garanderen valt (generatiearmoede, erfelijke ziektes, oorlog,...)
Dit klinkt misschien fascistisch, maar het blind zijn voor makkelijk te voorkomen mensenleed vind ik even harteloos.
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 14:53   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dale Bekijk bericht
Een oplossing voor een groot aantal hedendaagse problemen (uitputting van reserves, vervuiling, onderaanbod van voedsel, tekort aan levensruimte,...) zou het beperken van de wereldbevolking zijn.

Geboortebeperking �* la Deng is te autoritair en het beperken van verspreiding van medicijnen of voedselhulp niet echt menselijk.

Het laten uitstellen van huwelijksleeftijd en procreatie of het bespreekbaarder maken (zonder dwang uiteraard) van abortus zou een al aannemelijkere tool zijn.

Ik heb persoonlijk geen ethisch of religieus belet tegen abortus, zeker niet als het al overduidelijk is dat de levenskwaliteit van het kind amper te garanderen valt (generatiearmoede, erfelijke ziektes, oorlog,...)
Dit klinkt misschien fascistisch, maar het blind zijn voor makkelijk te voorkomen mensenleed vind ik even harteloos.
Zorg in die landen voor sociale zekerheid en geef de geboortecontrole in handen van de vrouw en het geboortecijfer zal dalen zoals hier.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 15:00   #3
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zorg in die landen voor sociale zekerheid en geef de geboortecontrole in handen van de vrouw en het geboortecijfer zal dalen zoals hier.
Maar hoeveel generaties zou het duren om de sociale zekerheid in 85% van de landen in te voeren? Dit in een periode waarin de bevolking stijgt aan 2miliard per generatie encounting.
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 16:18   #4
jeroen122
Burger

Standaard

hoh de prijs van voedsel zal blijven stijgen tot alle landen die niet zelfbehoevend of stinkend rijk zijn zullen kampen met honger. met de primaire behoeften in gevaar neemt de kweek af.

veel landen leggen nu al strategische voorraden aan geholpen met speculanten zal de bevolking nog dankbaar mogen zijn dat de landbouw doorheen de jaren zo gesubsideerd was.
jeroen122 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 16:22   #5
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar hoeveel generaties zou het duren om de sociale zekerheid in 85% van de landen in te voeren? Dit in een periode waarin de bevolking stijgt aan 2miliard per generatie encounting.
Alle vrouwen laten steriliseren zo gauw ze twee (in sommige gebieden misschien 3 ) kinderen ter wereld hebben gebracht.
Dat zal heel moeilijk zijn natuurlijk. Vooral de Afrikaanse bevolking lijkt echt achterlijk te zijn als het gaat om geboortebeperking en vooral het inzien van het nut van geboortebeperking.
Oud 14 maart 2011, 16:33   #6
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Alle vrouwen laten steriliseren zo gauw ze twee (in sommige gebieden misschien 3 ) kinderen ter wereld hebben gebracht.
Dat zal heel moeilijk zijn natuurlijk. Vooral de Afrikaanse bevolking lijkt echt achterlijk te zijn als het gaat om geboortebeperking en vooral het inzien van het nut van geboortebeperking.
zolang men in Afrika rekent op de kinderen om als sociaal systeem te dienen, krijg je die dwangmatige kweekbehoeften er niet uit denk ik.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 16:43   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Maar nee gij, zeer groen getinte, gerespecteerde forumleden hebben al lang voorgerekend dat de aarde wel 50 miljard mensen kan voeden.
En dat het allemaal geen vaart zal lopen. We moeten gewoon onze levensstandaard laten zakken tot een "houdbaar niveau".

Citaat:
Het moet niet bediscuteerd worden. 't is niet nodig, geef ieder een eerlijk aardaandeel, onderricht, en de men zal automatizch uitkomen op een "ideaal bevolkingsaantal".
Citaat:
Hey, abortus is moord, vies, zou nog niet eens bespreekbaar mogen zijn.
Citaat:
Ethisch is moord nooit te verantwoorden.
Citaat:
Iemand zijn kinderwens ontzeggen is ook harteloos.

En dan mijn persoonlijke visie.
500 000 000 mensen is meer dan genoeg.
Alle trukken om de bevolkingsdruk te verminderen zijn goed, inclusief oorlog met conventionele wapens.
Abortus is de keuze van de zwangere vrouw, en zou mede een fundatie moeten hebben in gedegen genetische screening.
Oud 14 maart 2011, 17:24   #8
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
men mag in afrika dan wel achterlijk zijn om te kweken als konijnen onze overheid is dan gewoon nog achterlijker om nog steeds het kweken van kinderen financieel aan te moedigen en waar vooral laaggeschoolden en vreemdelingen dus danig gebruik van maken.

hoe meer onderlegd een samenleving hoe lager de bevolkingsgroei maar je zult dus in elke samenleving nog steeds heel wat achterlijke mensen vinden die blijven kweken als konijnen.

Vergelijk het een beetje met onkruid, dat groeit overal ook in zeer slechte gronden en dus moet je als overheid ook de nodige maatregelen nemen en om het kweken tegen te gaan zou ik 2 zaken doen, preventieve middelen zoals condooms etc.. zeer goedkoop zoniet gratis aanbieden en langs de andere kant het krijgen van meer dan 2 kinderen financieel belasten.

in minder ontwikkelde landen moeten ook diezelfde overheden hun verantwoordelijkheid nemen en hun eigen bevolking wijzen op dit probleem ondanks religische en culturele aspecten die veelal daar de grondslag leggen voor dit probleem
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 17:35   #9
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Het paste niet in de kraam van de kolonizerende landen dat te doen destijds, idd.
En de chaos die de kolonizerende landen achterlieten was daar niet direct toe geëigend.
En toch is SZ het middel. Daar kan je niet omheen.
Oud 14 maart 2011, 17:38   #10
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
men mag in afrika dan wel achterlijk zijn om te kweken als konijnen onze overheid is dan gewoon nog achterlijker om nog steeds het kweken van kinderen financieel aan te moedigen en waar vooral laaggeschoolden en vreemdelingen dus danig gebruik van maken.

hoe meer onderlegd een samenleving hoe lager de bevolkingsgroei maar je zult dus in elke samenleving nog steeds heel wat achterlijke mensen vinden die blijven kweken als konijnen.

Vergelijk het een beetje met onkruid, dat groeit overal ook in zeer slechte gronden en dus moet je als overheid ook de nodige maatregelen nemen en om het kweken tegen te gaan zou ik 2 zaken doen, preventieve middelen zoals condooms etc.. zeer goedkoop zoniet gratis aanbieden en langs de andere kant het krijgen van meer dan 2 kinderen financieel belasten.

in minder ontwikkelde landen moeten ook diezelfde overheden hun verantwoordelijkheid nemen en hun eigen bevolking wijzen op dit probleem ondanks religische en culturele aspecten die veelal daar de grondslag leggen voor dit probleem
Citaat:
Vergelijk het een beetje met onkruid,
Citaat:
konijnen
[sarcasm]Goe bezig, zo kennen we jou.
[/sarcasm]

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 maart 2011 om 17:39.
Oud 14 maart 2011, 17:41   #11
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We kunnen ook euthanasie toegankelijker maken (ook voor gezonde mensen) en eventueel financieel aanmoedigen d.m.v. bijvoorbeeld premies voor de nabestaanden. Als we dan toch ballonnetjes aan het oplaten zijn.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 18:25   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

http://overpopulationisamyth.com/
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 18:45   #13
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind een geboortebeperking helemaal niet te streng. Een 1-kind-per-gezin-limiet had al jaren geleden moeten opgelegd worden. Ik zou er zelfs straffen of boetes aan koppelen voor mensen die de regel overtreden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 18:47   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Overpopulation is NOT a MYTH
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 19:18   #15
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik vind een geboortebeperking helemaal niet te streng. Een 1-kind-per-gezin-limiet had al jaren geleden moeten opgelegd worden. Ik zou er zelfs straffen of boetes aan koppelen voor mensen die de regel overtreden.
Wettelijke geboortebeperking is de grootste inbreuk op de vrijheid die men kan bedenken. Dat dit wordt aangemoedigd door o.a. afschaffen van kindergeld zou een goede zaak zijn, maar als de staat gaan zeggen dat ge niet meer vrij moogt beschikken over uw eigen lichaam (want daar komt het op neer) dan zijt ge even bemoeizuchtig als die anti-abortuskliek. Vrouw is baas over haar eigen baarmoeder, dus mag de overheid ook niet verbieden dat ze er gebruik van maken alle geitewollensokkentheorieen ten spijt.

Laatst gewijzigd door Rapture : 14 maart 2011 om 19:18.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 19:34   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn hardnekkig. Begin hier: http://overpopulationisamyth.com/ove...king-of-a-myth
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 14 maart 2011, 19:35   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vind je dat zelf niet wat wreed?
Oud 14 maart 2011, 19:38   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laten we onthouden dat de groeivoet al decennia lang aan't dalen is. En dat 'binnenkort' waarschijnlijk de groei negatief zal worden; als de huidige trend zich doorzet.

Vermits dat meer welvaart een lagere bevolkingsgroei betekent en vermits de hele wereld rijker wordt - als algemene tendens, niet iedereen specifiek - moeten we niet zoveel zorgen maken.
Oud 14 maart 2011, 19:39   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Wettelijke geboortebeperking is de grootste inbreuk op de vrijheid die men kan bedenken. Dat dit wordt aangemoedigd door o.a. afschaffen van kindergeld zou een goede zaak zijn, maar als de staat gaan zeggen dat ge niet meer vrij moogt beschikken over uw eigen lichaam (want daar komt het op neer) dan zijt ge even bemoeizuchtig als die anti-abortuskliek. Vrouw is baas over haar eigen baarmoeder, dus mag de overheid ook niet verbieden dat ze er gebruik van maken alle geitewollensokkentheorieen ten spijt.
Ik denk je je even moet informeren achter de one child policy in China, want daar is het wel degelijk een beetje zoals je zegt. Je mag gerust één kind hebben. Als je kind gehandicapt is, of een meisje (in landelijke gebieden), ... dan mag je eveneens een tweede hebben. Als je echter "gewoon" nog een kind wil, dan betaal je een boete, krijg je minder sociale voordelen, &c.

Lijkt me zeer toepasbaar en is geen bedreiging op je "vrijheid".
Oud 14 maart 2011, 19:39   #20
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Triestig hoor; als we jouw 1-per-gezin zouden toepassen, heeft binnen pakweg 25j niemand nog een broer of een zus...
Om nog te zwijgen over al die illegale abortussen die uitgevoerd zouden worden. Te hopen dan dat dat ene kind het juiste geslacht heeft.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be