Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2011, 15:45   #61
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Hoezo weet je dat? Ik neem aan dat dat een typfout is.

Waar haal ik iets aan dat enorme onzin is? Het leeuwendeel van wat ik geschreven heb is vanuit mijn eigen ervaring, hoe ik zelf les heb gehad. Ik vermeld enkel iets over de lagere school, wat de leerlingen daar moeten kunnen, en dus niet over de eerste graad, noch enige andere graad in het secundair onderwijs. Hoe het leerplan dat al dan niet voorschrijft is interessant om weten maar doet niets af aan wat ik geschreven heb. Je kunt enkel commentaar hebben op leerkrachten die dan blijkbaar het leerplan niet juist volgen.

Er staat inderdaad een groot deel van de punten op vaardigheden, dat is zo. Het gaat erom dat de vaardigheden niet correct toegepast/aangeleerd worden. Hoe verklaar je anders dat er na acht jaar Frans, bijna niemand die taal spreekt? Als je daar een verklaring voor hebt, zou ik het zeker appreciëren dat je ze hier met ons deelt.
dat was idd een typfout, m'n excuses, wat dat andere betreft dat weet ik inderdaad ja. Eigenlijk is het heel simpel want dat is al meermaals onderzocht. Zet een pesroon in een schoolse situatie met een toets, spreektaak, examen enz... en hij kan het goed maken, maar het loopt mis als hij diezelfde kennis moet overdragen op een reële situatie. Onze hersenen zijn zo opgedeeld dat de schoolse kennis té weinig gebruikt wordt in de realiteit; en dat geldt voor ALLE vakken. We zijn keien in wiskunde totdat die moet toegepast worden, we spreken goed vreemde talen totdat we ze in een échte situatie moeten gebruiken. En dat is nu net het probleem van de scholen. Ze staan tegenwoordig zo ver van het dagelijkse leven af dat onze hersenen niet meer reageren op een andere prikkel dan de schoolse. De leerlingen van nu beseffen veel té weinig dat de kennis die ze in schools verband opdoen ooit moet toegepast worden omdat de scholen dat ook niet of veel te weinig verduidelijken.
Oud 11 mei 2011, 15:55   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In bepaalde richtingen is dat pas een feit sinds een Vlaams minister (VDB) het nodig achtte de toelatingsproef af te schaffen. De student zonder bemiddelde ouders had toch evenveel recht enkele jaren zijn tijd te verdoen op kosten van de gemeenschap (die uiteindelijk het grootste deel van de opleiding bekostigt).
Ik ben al heel oud;
nog van de tijd van de maturiteitsproef; en dat was eigenlijk al een lachertje;

en naar mijn vage herinnering, waren er destijds enkel ingangsproeven voor de ir.'s;
en waren er reeds fenomenale percentages falers in de 1° kan. (maar ja, destijds mocht zelfs een domoor wiens ouders bemiddeld waren, eens proeven van het studentenleven ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 17:16   #63
elsina
Provinciaal Gedeputeerde

elsina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar o.i.v. ketnet, nickelodeon en het vlamse disney-channel waar alle engelstalige series worden nederlands nagesynchroniseerd kunnen ze zelfs dat niet meer.
Dat begint met jeugdserie's om vervolgens uit te breiden naar programma's voor volwassenen, films, enzovoort, ik zie dat geen 5 jaar meer duren.
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 19:57   #64
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsina Bekijk bericht
Dat begint met jeugdserie's om vervolgens uit te breiden naar programma's voor volwassenen, films, enzovoort, ik zie dat geen 5 jaar meer duren.

Overal waar dubben tegenover ondertitels staat wint dubben (grosso modo).

De meeste mensen willen uiteindelijk dan ook tv kijken ipv tv lezen. Niet vreemd dus.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:00   #65
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De meeste mensen willen uiteindelijk dan ook tv kijken ipv tv lezen.
De meesten gaan dan ook in de bioscoop om naar een film te kijken, en daar heb je ook ondertiteling. Dubben is soms slecht en is net hetzelfde als van een schilderij de kleuren veranderen.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:01   #66
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je hier precies? In de meeste grote landen?
Oud 11 mei 2011, 20:16   #67
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:

De meeste mensen willen uiteindelijk dan ook tv kijken ipv tv lezen. Niet vreemd dus.
Hét bewijs dus dat tv een medium is voor luieriken. Ze willen zelfs geen inspanning meer leveren om tegelijkertijd iets te lezen en te bekijken. Terwijl iedereen die the Simpsons in het Nederlands gezien heeft wéét hoe gruwelijk dat dubben in feite is, ondanks dat ze misschien hun best gedaan hebben. In godsnaam, zie je programma's als Top Gear al gedubd??? Verschrikkelijk toch!
Oud 11 mei 2011, 20:19   #68
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Hét bewijs dus dat tv een medium is voor luieriken. Ze willen zelfs geen inspanning meer leveren om tegelijkertijd iets te lezen en te bekijken. Terwijl iedereen die the Simpsons in het Nederlands gezien heeft wéét hoe gruwelijk dat dubben in feite is, ondanks dat ze misschien hun best gedaan hebben. In godsnaam, zie je programma's als Top Gear al gedubd??? Verschrikkelijk toch!
Of Harry Potter: "Harry! Harry! Gebruik je stokkie!"
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:29   #69
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Zelf heb ik in 2008 en 2009 eens een bescheiden onderzoekje verricht naar de reacties op het dubben in Vlaanderen, naar aanleiding van een aantal gedubde Oost Europese films (in het Engels) op de VRT.

Na mail en telefoon contact gaf de VRT te kennen dat er op de gedubde avondfilms nooit een negatieve reactie was gekomen. De mevrouw aan de telefoon zei me letterlijk: ' Awel die hebben da nie gemerkt he".

Zolang je in het Engels dubt en er ondertitels bijzet raakt kennelijk niemand in de war in Kabouter Plop land.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:37   #70
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Zelf heb ik in 2008 en 2009 eens een bescheiden onderzoekje verricht naar de reacties op het dubben in Vlaanderen, naar aanleiding van een aantal gedubde Oost Europese films (in het Engels) op de VRT.

Na mail en telefoon contact gaf de VRT te kennen dat er op de gedubde avondfilms nooit een negatieve reactie was gekomen. De mevrouw aan de telefoon zei me letterlijk: ' Awel die hebben da nie gemerkt he".

Zolang je in het Engels dubt en er ondertitels bijzet raakt kennelijk niemand in de war in Kabouter Plop land.
Als je nooit het origineel gehoord hebt ga je niet veel reactie krijgen maar als je het origineel gehoord hebt dan wordt dubben gewoon zielig. De Engelsen hebben daar een fantastisch woord voor dat niet te vertalen valt; n.l. 'pathetic'!
Oud 11 mei 2011, 20:46   #71
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je nooit het origineel gehoord hebt ga je niet veel reactie krijgen maar als je het origineel gehoord hebt dan wordt dubben gewoon zielig. De Engelsen hebben daar een fantastisch woord voor dat niet te vertalen valt; n.l. 'pathetic'!
En waarom zou dat woord niet te vertalen vallen? Er bestaan in de meeste talen woorden die niet of zeer moeilijk te vertalen zijn, maar pathetic hoort daar volgens mij niet bij.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:49   #72
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Letterlijk vertalen is voor autisten en dat werkt niet. Dat wordt dan door de bank genomen nooit gedaan.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:55   #73
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
En waarom zou dat woord niet te vertalen vallen? Er bestaan in de meeste talen woorden die niet of zeer moeilijk te vertalen zijn, maar pathetic hoort daar volgens mij niet bij.
Het gaat hem over de taalkleur. De letterlijke vertaling is 'zielig' maar qua taalkleur haalt dit woord het niet bij dat pathetic dat kan uitgesproken worden met een bijklank die het woord eer aan doet. Vertalen blijft verraden. het Duitse 'Weltschmerz' is er ook zo ééntje. je kan het vertalen maar je benadert nooit de taalkleur van het origineel....
Oud 11 mei 2011, 20:59   #74
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
en naar mijn vage herinnering, waren er destijds enkel ingangsproeven voor de ir.'s;
Maar die haalden wel een slaagpercentage van méér dan 70%.

Citaat:
“Slaagpercentages liggen te laag”

Agoria, de federatie van de technologische industrie, vraagt de toelatingsproef voor burgerlijk ingenieurstudenten opnieuw in te voeren. Het reageert daarmee op de lage slaagpercentages van de eerstejaars ingenieurstudenten in het Nederlandstalig hoger onderwijs. Volgens een studie van de KU Leuven bedraagt dit nu slechts 53 procent. Tot 2004 bestond er wel een toelatingsexamen voor burgerlijk ingenieursstudies. De slaagpercentages lagen toen een stuk hoger, rond 70 procent. “Het toelatingsexamen had duidelijk een positief effect op de kwaliteit van de studenten,” zegt Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen.
Dan zullen we nog zwijgen over de inspanningen die geleverd worden om aan die 53% te komen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 11 mei 2011 om 21:00.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:59   #75
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hem over de taalkleur. De letterlijke vertaling is 'zielig' maar qua taalkleur haalt dit woord het niet bij dat pathetic dat kan uitgesproken worden met een bijklank die het woord eer aan doet. Vertalen blijft verraden. het Duitse 'Weltschmerz' is er ook zo ééntje. je kan het vertalen maar je benadert nooit de taalkleur van het origineel....
Nee, Weltschmerz (of Fingerspitzengefühl, dat is ook zo'n klassieker) is nu net een woord waarvoor eigenlijk geen degelijke vertaling bestaat. Voor 'pathetic' heb je een hele reeks mogelijke vertalingen die eigenlijk een breed spectrum van betekenissen omvat, net zoals dat in het Engels het geval is. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf geen voorstander van dubben, hoor.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 21:12   #76
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
de vraag is dan wel wat ze TIJDENS de lessen dan allemaal doen? Ik had vanaf het tweede middelbaar een lerares die geen woord Nederlands sprak (in de les: ze was perfect tweetalig), maar ons wel met handen en voeten uitlegde in het Frans hoe en wat we moesten zeggen. Na vier jaar waren wij allemaal lekker vlot in het Frans bezig.
Citaat:

Ik heb het nadien nooit meer gebruikt (behalve eens tijdens een verlofje in Frankrijk).
Citaat:
Maar ik kan het met enige moeite nog wel terug bovenhalen, terwijl mijn kinderen dan mijn niveau zelfs niet halen. Raar.
Raar, idd.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 21:14   #77
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Een spijtige zaak van zo'n tendensen is dat het onderwijs zich aan het aanpassen is aan de studenten ipv omgekeerd: in sommige univs gaan er al stemmen op om met VIER examenreeksen te werken ipv nu TWEE. Kortom: als de studenten het te lastig/moeilijk vinden om een hoop stof te verwerken in een keer en met horden geflest zijn, dan maken we het wel wat simpeler. Zeer spijtige zaak vind ik dat. Wat is de volgende stap? Iedere week testjes zoals in het lager secundair?
In de werkwereld moet je daar toch ook niet mee afkomen?
Dat is helemaal niet op vraag van 'de studenten', geloof me vrij. Ik ben absoluut geen voorstander van de verhogescholisering van de universiteit, waarbij we quasi-voortdurend lastig gevallen worden, maar ik snap de redenering wel dat iets enkel bijblijft als men er zich gedurende een langere periode mee bezig houdt.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 21:17   #78
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het dat dan nog maar zou zijn! Maar o.i.v. ketnet, nickelodeon en het vlamse disney-channel waar alle engelstalige series worden nederlands nagesynchroniseerd kunnen ze zelfs dat niet meer. In de klassen van de eerste graad is er een ENORM verschil tussen diegenen die online gamen/chatten en dus tenminste de basisnotie hebben en iets verstaan en diegenen die dat niet doen, naar ketnet en de andere rommel kijken en dus op niveau 0 staan als de lessen engels beginnen want ze hebben het nog NOOIT gehoord door onze nationalistische navelstaarderij op de tv-zenders. Je kan tegenwoordig een hele avond tv kijken zonder een woord engels te horen. Dat kon 10 jaar geleden gewoonweg niet. Daardoor wordt de beginsituatie totaal anders want de leerkracht moet die leerlingen ook meesleuren terwijl de 'gamers' eigenlijk al verder zitten en dus ook afhaken wegens niet interessant/uitdagend genoeg waardoor ze in hun 'gaming' taal blijven steken...
Een interessante visie. Dat het door 'nationalistische navelstaarderij' is dat het motherfuckin' Disneykanaal dubt in plaats van ondertitels te gebruiken lijkt me dan weer je reinste onzin. Nickelodeon is zelfs overwegend op Nederland gericht, als ik het goed heb.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 21:51   #79
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Een interessante visie. Dat het door 'nationalistische navelstaarderij' is dat het motherfuckin' Disneykanaal dubt in plaats van ondertitels te gebruiken lijkt me dan weer je reinste onzin. Nickelodeon is zelfs overwegend op Nederland gericht, als ik het goed heb.
Je ziet het aan de kleine dingen. mensen weten niet meer wat er buiten hun eigen bekrompen wereldje gebeurt. Zelfs de zgn. 'intelligente alternativo's'. Op Stubru was de jaarafrekening 2010 bijna volledig Belgisch; en ze waren daar 'trots' op. Eigenlijk is dat triest want dat geeft aan dat zelfs de jongere hooggeschoolden (traditioneel doelpubliek van de afrekening) niet verder meer kijken dan hun eigen achtertuin. Op het journaal blijken dingen over het buitenland bijna volledig weggedeemsterd te zijn tvv de 'wafelenbak van Zichemzussenbolder' of zoiets. In de kranten is het buitenlandkatern van een onthutsende schraalheid en op teletekst schuift de buitenlandpagina steeds verder naar achteren....
Oud 11 mei 2011, 22:42   #80
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ja, maar ik snap niet wat er navelstaardig is om kinderprogramma's hoofdzakelijk in het Nederlands te hebben. Wat is daar mis mee ? Waarom zou Pokémon bijvoorbeeld in het Engels moeten ? (het origineel is Japans trouwens)
Geef mij maar een beetje nationalisme dan hoor (die de overgrote meerderheid bezit). Anti-nationalisme in het verre voorgedreven is soms even eng als ultra-nationalisme.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 mei 2011 om 22:51.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be