![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een aantal voorbeelden: Laat ons stoppen met over BHV te praten want er zijn veel belangrijkere zaken in de wereld. Laat ons stoppen met geld te spenderen aan erfgoed en eerst huizen bouwen voor daklozen. Laat ons stoppen met over de begroting te praten want we zijn toch rijk genoeg. Laat ons stoppen met bejaarden te verzorgen want kinderen sterven in Afrika. (etc...) Laatst gewijzigd door respublica : 1 maart 2012 om 21:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Onderhoudskosten van het gebouw liggen toch een stuk hoger bij de katholieken dan bij andere erediensten. Moskeeën in België zijn veel jonger (minder onkosten!), kleiner en hebben gezien hun omvang meer moskeegangers. Voor dat soort redenen lijkt een speciale regeling voor de RKK me dus absoluut noodzakelijk als het over de financiering gaat. Dat wil echter niet zeggen dat het huidige systeem behouden moet blijven, maar in één keer overgaan tot een regeling die een eeuwenoude historische realiteit ontkent, lijkt me niet verstandig. Laatst gewijzigd door respublica : 1 maart 2012 om 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is een antropologische reactie tegen geïndoctrineerde groepen psychoten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meest neutrale betekenis van een atheïst is dat die geen geloof heeft in een god (of goden) ... het slaat dus op het ontbreken van het geloof erin. ( De a slaat hier immers op het ontbreken van ... gelijk in woorden als apathisch,aseksueel,etc... en niet op anti ) Dat is niet meteen hetzelfde dan dat je gelooft dat er geen god is. Dat zou inderdaad radicaal zijn en zelfs een vorm van 'geloof' betekenen. ( Een bekend trukje van creationisten om dat zo voor te gaan stellen ) Er is ook een minder neutrale etekenis waar atheïst slaat op een zekere aanname dat er geen god ( of goden ) bestaan .. dit meestal uit een vrij logische deductie dat ieder bewijs of zelfs maar aanwijzing in die richting ontbreekt en uit een materialistische instelling dat iets pas bestaat als het behoort tot de (materiele werkelijkheid) en dus (ooit) observeerbaar moet zijn. Laatst gewijzigd door praha : 1 maart 2012 om 22:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De term was me nog niet bekend Ik vind het vrij vér gezocht eigelijk ![]() Een atheïst ( vooral de iets sterkere variant) lijkt me nu ook niet meteen 'geïnteresseerd' in vragen en stellingen omtrent het verwerpen/aanvaarden over al dan niet het bestaan van god(en). Maar je kan wel verdomd geïntresseerd zijn in geloof en wat mensen daartoe drijft, wat het belang ervan is, etc Het stukje over die sterke apathie klopt misschien wel ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() En neen, dat de meesten wél in iets geloven is helemaal niet noodzakelijk een teken van zwakheid, maar kan evengoed gewoon wijzen op een innerlijke overtuiging. (Terloops: dat jij totaal in niets gelooft kan voor anderen even vreemd klinken als het omgekeerde nu is voor jou). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() Ben jij een jongere? (Een jongere die nog naar de kerk gaat: tegenwoordig bijna een unicum!).
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 1 maart 2012 om 23:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
Perfecte illustratie van de reden waarom ik mezelf niet graag een atheïst noem, hoewel ik vermoed dat de concrete invulling niet zo veel verschilt. Het verschil is dat de geloofsvraag voor mij niet relevant is, maar dat het actief ontkennen van een godsfiguur blijkbaar een belangrijke component is in de identiteit van de echte atheïsten. Ik vind dat eerlijk gezegd lachwekkend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De Engelstalige versie is IMHO veel beter dan de NL samenvatting. "Il est très important de ne pas prendre de la ciguë pour du persil, mais nullement de croire ou de ne pas croire en Dieu." (Denis Diderot aan Voltaire die hem ervan beschuldigde atheist te zijn.) Laatst gewijzigd door filosoof : 1 maart 2012 om 23:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Europees Commissaris
|
![]() Nog niet gehoord van de Wereldjongerendagen? Misschien kent u geen katholieke jongeren in uw omgeving, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan. In de richting fysica en wiskunde ken ik op zijn minst 4 personen die ervoor uitkomen dat ze katholiek zijn. Niet dat ze in de meerderheid zijn, maar ik denk dat je het aantal onderschat.
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je kan beargumenteren dat godsdiensten geen subsidies mogen krijgen, net zoals je subsidies kan weigeren aan politieke partijen. Je kan dat echter niet doen op basis van het idee dat "die godsdienst toch onzin is" of "die politieke stroming toch wat zever verkondigt." Daarnaast besef je al te goed dat de RKK niet capabel is om al die gebouwen, die dikwijls erfgoed zijn, zelfstandig te onderhouden, en dat subsidiëring dus gerechtvaardigd is. Laatst gewijzigd door respublica : 2 maart 2012 om 00:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
( Zelf heb ik er niet zoveel behoefte aan doch ...misschien ben ik er wel ergens heimelijk naar op zoek vanwege een ekere lacune ? ) Wat me wel bijzonder interesseert is het geloof als een louter studieobject : Het waarom, de geschiedenis, de impact ervan, de wankele maatschappelijke balans om mensen die geloven hun ding te laten doen zonder dat ze anderen in hun vrijheid bekontten, etc Ik kan ma alvast niet indeken moets morgen plots gaan geloven dat ik voor een bepaalde gevestigde religie ga en al zeker niet voor een instituut of groep er rond. ( al is dat laatste misschien nog de enige overgebeleven uitgangsklep om het te kunnen delen ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister
|
![]() Ik denk dat de geschiedenis aantoont dat godsdienstige mensen even goed voor zichzelf opkomen, in zichzelf geloven en het 'alleen' (nu ja) durven doen. Om er eentje te noemen, is Luther geen voorbeeld van een zelfstandig denker die tegen de stroom ingegaan is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Rituelen maken nu eenmaal fundamenteel deel uit van onze menselijkheid. Rouw, het vieren van nieuw leven, verschillende vormen van samenleven met anderen, het zoeken naar antwoorden op fundamentele vragen over wie we zijn en wat we hier doen ... dat is allemaal niet voorbehouden voor gelovigen, maar houdt zowat iedereen bezig. Ik heb er eigenlijk geen probleem mee dat levensbeschouwingen (deels) gefinancierd worden door de overheid, ik heb wel een probleem met de gehanteerde verdeelsleutel. |
|
![]() |
![]() |