![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Indien uw stelling niet leugenachtig is dat moet het instituut kerk heel dikwijls heel luid en ferm het misbruik van hun godsdienst aangeklaagd hebben. Het zal u dus niet moeilijk zijn daarvan uitgebreid konde te doen. Ik vrees evenwel dat die bladzijde onbeschreven zal blijven. Ondertussen, en in afwachting, verblijf ik: Gott mit uns. Op de koppelriem wel te verstaan.
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die beelden in het straatbeeld zijn daar bewust geplaatst om iedereen er aan te herinneren dat ze godsvrezend moeten zijn, god kijkt naar u, de kerk kijkt naar u. Die beelden zijn inderdaad beledigend en bedreigend, er hangt meestal ook stront aan trouwens. Laatst gewijzigd door BonBon : 22 juni 2012 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vraag eens aan de man in de straat of hij een kruis- of Mariabeeld ook ziet als een oproep tot Godvrezendheid. Ik denk dat het bij de meeste mensen op een glimlach zal onthaald worden. U herhaalt voortdurend dat die beelden beledigend zijn, maar u heeft tot op heden nog steeds geen enkel element daartoe aangedragen. Wel andere zaken, maar niet waarin ze beledigend zijn. Uw stelling is trouwens heel wereldvreemd en wordt gelogenstraft door de feiten zelf. In toeristische foldertjes en brochures wordt uitgepakt met het pittoreske van dergelijke zaken in ons landschap. Dagelijks rijden er vele dagjesmensen langs die er even bij stilstaan, ongetwijfeld niet uit religieuze gevoelens maar gewoon om van dat element in het landschap te genieten. Voor die mensen staat dat kruisbeeld op dezelfde hoogte als een boeddhabeeld, en ook dat is niet beledigend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uiteraard moet conceptuele kunst anders benaderd worden, want hierin geldt juist het tegenovergestelde. De waarde van conceptuele kunst zit juist in het idee dat er achter zit, dat hierbij veel belangrijker is dan hoe dit juist uitgewerkt wordt. (Conceptuele) Kunst moet geinterpreteerd worden en moet dus benaderd worden vanuit de gedachte dat het ook gemisinterpreteerd kan worden. Zich beledigd voelen is voor wie dit niet beseft vaak slechts een gevolg van hun onwetendheid, hun gebrek aan voeling met dit soort kunst. Tussen vrienden met verschillende achtergronden kunnen soms erg groffe grapjes gemaakt worden; over hun verschillende religies, nationaliteiten, rassen, enzovoort. Voor een buitenstaander kunnen die grapjes erg choquerend en beledigend zijn, maar dat is niet de schuld van die vrienden. Hun grapjes zijn slechts uitingen van een vriendschap die hun onderlingen verschillen overstijgt en het is de buitenstaander die vanuit zijn onwetendheid dit misinterpreteert. Het feit dat verschillende zaken anders benaderd moeten worden, houdt geen waardeoordeel in over die zaken.
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Zo is het Visjnu, je hebt ambacht en kunst maar het ene sluit het andere niet uit. bv het eerste zwart geschilderde vierkant was een belangrijke mijlpaal in de kunst, belangrijk in het geheel van z'n werk maar je moet het als afzonderlijk stuk niet noodzakelijk mooi vinden.
Voor mij zijn die godsdienstige beelden beledigend en ook voor veel mede ongelovigen en anders-gelovigen, een nichtje van me wilde niet naar bepaalde scholen gaan omdat er een kruisbeeldje in de klas hing. Als je er op let zie je nog echt veel godsdienstige symbolen in het straatbeeld, spreuken waar ik dagelijks langs moet rijden zou ik willen schieten, meer dan ergerlijk. Humor en kunst zijn voor mij heilig, soms slechte smaak maar het mag niet beperkt of bestraft worden of het nu rellen veroorzaakt of niet. Laatst gewijzigd door BonBon : 23 juni 2012 om 07:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik beweer dat u van het geloof geen menselijk begrip mag verwachten. Menselijk begrip is seculier en de basis van het burgerlijk recht en het wetboek van strafrecht.
Als u "menselijk begrip" verlangt dan kan u zich beter inspannen om Goden die zogenaamd gewelddadig straffen uit te bannen. Als er tegen mensen geweld gebruikt moet worden dan moet dat gebeuren op last van een rechter en volgens het wetboek van strafrecht en niet op basis van godsdienst. Niet in het heden en niet in het hiernamaals. In die geest moeten gelovigen heropgevoed worden. Laatst gewijzigd door Piero : 23 juni 2012 om 12:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() @ JVDB
Het antwoord blijft uit. Waarvan akte.
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Doe eens een referendum en plaats dan beelden, gebouwen en andere symbolen overal volgens die percentages, ik denk dat het land er heel anders zal uitzien. Ik kom er ook niet voor op straat maar dat wil niet zeggen dat het me niet beledigt. En ja m'n dochter heeft ook haar plechtige communie foto's in een kapelleke gemaakt hier in de streek want m'n vrouw heeft graag van die tradities, misschien ben ik te tolerant om gehoord te worden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De overgrote meerderheid van de mensen ergert zich helemaal niet aan kruisbeelden, Mariabeelden, kapelletjes, kerken, begrafeniswagens met een crucifix erop, enzovoort, enzovoort... Voor de meeste mensen zijn het gewoon sociologisch aanvaarde symbolen die voor het overige nog maar weinig inherent religieuze betekenis hebben. Mensen gaan dan ook op zondag een fietstochtje maken, stoppen eens bij een 19e eeuwse koortskapel bijvoorbeeld, kijken er eens rond, eten een hapje bij de ingang en rijden vervolgens verder. Net zo komen er jaarlijks duizenden en duizenden toeristen naar onze kathedralen en kerken kijken, iets wat onbegrijpbaar zou zijn als al die mensen zich geërgerd en beledigd zouden voelen. Net zo hangen onze historische gemeentehuizen en rechtszalen vol met religieuze symbolen. Afgezien van enkele rabiate anticlericalen is er geen mens die ze wil verwijderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
- geld verdienen - voor 'modern' en 'grensverleggend' doorgaan door het tegendeel daarvan te zijn Wie dat deed toen Vlaanderen nog een kolonie van het Vaticaan was, had wel ergens een beetje moed. Wie daar nu nog mee bezig is, maakt alleen zichzelf belachelijk, en misschien de overheid die het subsidieert - in dat geval doet hij toch nog iets nuttigs.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |