Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2012, 22:01   #61
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een groep van 50 wielertoeristen.

Zou er daar dan niet één tussen zitten die vindt dat gebruik van geweld en vandalisme (zijn autosleutels in de vaart gooien ...) er over is ?
En dit gaat melden (anoniem natuurlijk, want anders ligt hij ook in de vaart, maar wel met een remkabel rond zijn polsen en enkels gebonden ...)

.
Nu is deze zaak helemaal in de media gekomen. Ik vraag mij af of er van die 5 daders er niet een zou tussen zitten die spijt heeft en zich schaamt over zijn wandaden. Ze hebben zich echt gedragen als onbeschaafde pummels.
Oud 1 juli 2012, 22:25   #62
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Het slachtoffer lijkt helemaal geen macho, eerder een doetje. Het was de enige manier om naar zijn woonplaats te rijden. Die wielerterroristen zijn wel degelijk zwaar in fout. Crapuul eerste klas zijn het. Nogmaals: deden ze dit bij mij, dan stond op zekere dag iemand voor hun deur die hen zwaar gaat attaqueren.
Het is inderdaad totaal onaanvaardbaar gedrag. Dit is er zo over is dat 99% van de wielertoeristen dit gedrag gaat afwijzen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2012, 22:37   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het is inderdaad totaal onaanvaardbaar gedrag. Dit is er zo over is dat 99% van de wielertoeristen dit gedrag gaat afwijzen.
En bij die 1 % zit wslk @ Blue Sky ?
(na al zijn posten nog eens gelezen te hebben)

@ Blue Sky onze topicstarter ... met de noorderzon vertrokken ?

De topictitel van hem zegt al genoeg:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
Titel:

Wielertoeristen geven automobilist verkeersles en nemen taak politie over

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juli 2012 om 22:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 08:12   #64
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En bij die 1 % zit wslk @ Blue Sky ?
(na al zijn posten nog eens gelezen te hebben)

@ Blue Sky onze topicstarter ... met de noorderzon vertrokken ?

De topictitel van hem zegt al genoeg:
Sorry, ik was gaan fietsen! But I'm back!

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 2 juli 2012 om 08:13.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 12:47   #65
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Sorry, ik was gaan fietsen! But I'm back!
Fijn.

Dat ben ik benieuwd naar uw antwoord: was de titel die je koos voor deze draad ironisch? Wat vind je eigenlijk zelf van het pelotonsgewijze wieleroptreden?

En verder: ik ben ook benieuwd of we er nog iets van gaan horen. Of de politie er in zal lukken de daders te identificeren. Of het gerecht de daders zal gedenken met een gepaste cérémonie protocolaire, voor de podiumplaatsen van de tweewielers.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 18:43   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fijn.

Dat ben ik benieuwd naar uw antwoord: was de titel die je koos voor deze draad ironisch? Wat vind je eigenlijk zelf van het pelotonsgewijze wieleroptreden?

En verder: ik ben ook benieuwd of we er nog iets van gaan horen. Of de politie er in zal lukken de daders te identificeren. Of het gerecht de daders zal gedenken met een gepaste cérémonie protocolaire, voor de podiumplaatsen van de tweewielers.

.
Ik ben ook benieuwd in dat laatste.

Mss gaat de politie ooit eens die (race)wielertoeristen verbaliseren artikel 10 of specifiek 10.4 dat uiteraard voor alle bestuurders geldt, en fietsers ook in groep zijn bestuurders.
Citaat:

10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
De rest van artikel 10:
Citaat:
Artikel 10. Snelheid

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
Want het was wel zeer duidelijk dat de wielertoeristen vooral zo aggressief waren (een * eerlijke wielertoerist deed hier al zijn verhaal) omdat ze niet meer hun gemiddelde konden halen, omdat ze quasi zeer fel moesten vertragen tot stoppen of plots achtereen rijden op dat smal jaagpad (met amper grasrand) wat op 1-2-3 zomaar niet gaat als er een peleton van 50 komt aangestormd met snelheden ver boven de 30 kmh neem ik maar aan.

*
Citaat:
Dat is echt voor hun gemiddelde. Ze moeten 30 kilometer per uur rijden gemiddeld. Ik ben daar vroeger een tijdje in mee gegaan, maar echt leuk is dat niet. Je moet constant op de limiet koersen en de intense inspanning zorgt vaak ook voor overgekookte potjes. Neen geef mij maar het wielertoerisme nieuwe stijl. Op het gemak en veel kilometers. Je ziet ook veel meer van het landschap.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2012 om 18:48.
Oud 2 juli 2012, 18:45   #67
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
²

Het is wel zo dat een bepaalde groep wielertoeristen én automobilisten het rood voor de ogen krijgen als ze mekaar kruisen...
Lees de honderden haatreactie maar eens op hln als er een artikel over wielertoerisme verschijnt...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2012, 19:29   #68
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
²

Het is wel zo dat een bepaalde groep wielertoeristen én automobilisten het rood voor de ogen krijgen als ze mekaar kruisen...
Lees de honderden haatreactie maar eens op hln als er een artikel over wielertoerisme verschijnt...
Ik denk dat het vooral uit één richting komt, namelijk van degenen die op 4 wielen rijden. Die zijn al vaak gefrustreerd en enkel het zien van een wielrenner volstaat al om hen te laten overkoken. Je krijgt dan hetzelfde effect als een rode lap ( de wielrenner ) op een stier heeft. Ze reageren dan vaak impulsief en doen domme dingen met mogelijk zware gevolgen.
Het is mij al vaak opgevallen hoe rakelings automobilisten hier wielrenners voorbij vlammen. Als je dan ziet hoeveel spiegels er af gereden worden ( wat aantoont hoe slecht automobilisten de breedte van hun wagen kennen ) ... dan is een ongeval snel gebeurd.
Oud 2 juli 2012, 19:35   #69
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Fijn.

.
Ik weet niet wat er gebeurd is, dus kan me re ook niet over uitspreken. In ieder geval waren de kletsen niet gerechtvaardigd omwille van het overtreden van de verkeersregels, gezien de betrokkene daar mocht rijden.

Maar mijn punt was dat de overheid die regels maakt, ook moet toezien op het naleven van die regels om allerhande conflictsituaties te voorkomen. Dat gebeurt thans veel te weinig wegens "niet prioritair". Ze moesten veel harder optreden.
Oud 2 juli 2012, 20:04   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar mijn punt was dat de overheid die regels maakt, ook moet toezien op het naleven van die regels om allerhande conflictsituaties te voorkomen. Dat gebeurt thans veel te weinig wegens "niet prioritair". Ze moesten veel harder optreden.
Totaal irrelevant en utopisch.

Of indien jij als multimiljardair ? dat allemaal bekostigt zal de regering er eens over nadenken.
Oud 2 juli 2012, 20:05   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wat er gebeurd is, dus kan me re ook niet over uitspreken. In ieder geval waren de kletsen niet gerechtvaardigd omwille van het overtreden van de verkeersregels, gezien de betrokkene daar mocht rijden.
En indien betrokkene daar niet mocht rijden waren die "kletsen en andere dingen" misdadig, hopelijk besef je dat.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2012 om 20:08.
Oud 2 juli 2012, 20:08   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het vooral uit één richting komt, namelijk van degenen die op 4 wielen rijden. Die zijn al vaak gefrustreerd en enkel het zien van een wielrenner volstaat al om hen te laten overkoken. Je krijgt dan hetzelfde effect als een rode lap ( de wielrenner ) op een stier heeft. Ze reageren dan vaak impulsief en doen domme dingen met mogelijk zware gevolgen.
Het is mij al vaak opgevallen hoe rakelings automobilisten hier wielrenners voorbij vlammen. Als je dan ziet hoeveel spiegels er af gereden worden ( wat aantoont hoe slecht automobilisten de breedte van hun wagen kennen ) ... dan is een ongeval snel gebeurd.
Waarom verwonder ik me nu eens helemaal niet dat net jij zoiets denkt en schrijft ?

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2012 om 20:09.
Oud 2 juli 2012, 20:28   #73
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom verwonder ik me nu eens helemaal niet dat net jij zoiets denkt en schrijft ?
Ik zou het niet weten. Het is mij gewoon al opgevallen als automobilist zijnde ( en ik geen geen wielrenner notabene ). Volgende situatie komt namelijk erg veel voor; wielrenner rijdt langs baan en wordt langs achter genaderd door automobilisten. Hij kan dus niet anticiperen op de komende automobilisten aangezien hij geen ogen in zijn rug heeft. De automobilist daarentegen nadert dat ambetant wannabee rennerke dat daar in de weg rijdt en gaat vervolgens zijn ongenoegen kenbaar maken door hem bijvoorbeeld rakelings voorbij te vlammen.
Oud 2 juli 2012, 20:35   #74
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Totaal irrelevant en utopisch.

Of indien jij als multimiljardair ? dat allemaal bekostigt zal de regering er eens over nadenken.
Dat hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Een paaltje volstaat vaak al. Af en toe eens controle doen met harde repressie doet ook al wonderen.
Oud 2 juli 2012, 20:54   #75
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Een paaltje volstaat vaak al. Af en toe eens controle doen met harde repressie doet ook al wonderen.
Dat volstaat helemaal niet, en het zou in dit geval ook niets geholpen hebben want die autobestuurder was langs die dure slagboom met zijn id kaart gepasseerd en had toch nog op zijn gezicht gekregen van die wielercriminelen.

Lekker hé.
Oud 2 juli 2012, 20:55   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet weten. Het is mij gewoon al opgevallen als automobilist zijnde ( en ik geen geen wielrenner notabene ). Volgende situatie komt namelijk erg veel voor; wielrenner rijdt langs baan en wordt langs achter genaderd door automobilisten. Hij kan dus niet anticiperen op de komende automobilisten aangezien hij geen ogen in zijn rug heeft. De automobilist daarentegen nadert dat ambetant wannabee rennerke dat daar in de weg rijdt en gaat vervolgens zijn ongenoegen kenbaar maken door hem bijvoorbeeld rakelings voorbij te vlammen.
Toch raar gebeurt me nooit, fietsers rijden bij ons altijd op verplichte fietspaden.
Oud 2 juli 2012, 20:57   #77
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat volstaat helemaal niet, en het zou in dit geval ook niets geholpen hebben want die autobestuurder was langs die dure slagboom met zijn id kaart gepasseerd en had toch nog op zijn gezicht gekregen van die wielercriminelen.

Lekker hé.
Een slagboom zou er wel voor kunnen zorgen dat de wielrijders die zich enkel op de max. snelheid richten dit pad niet meer gebruiken, en dat enkel de echte wielertoeristen die ook anderen op de weg dulden nog langs dat pad zullen rijden.
Oud 2 juli 2012, 20:58   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker voor al die wielercriminelen, ´t wordt tijd dat ze een fietsnummerplaat voor en achter krijgen en een degelijke racefietstaks met al die uitzonderingskes.

Citaat:
10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2012 om 21:00.
Oud 2 juli 2012, 21:04   #79
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Een slagboom zou er wel voor kunnen zorgen dat de wielrijders die zich enkel op de max. snelheid richten dit pad niet meer gebruiken, en dat enkel de echte wielertoeristen die ook anderen op de weg dulden nog langs dat pad zullen rijden.
[ Idd, goed idee enkel diegene met een normale fiets krijgen een id-kaart (in de fiets ingebouwd) met toelating het fietsroutenetwerk te genieten. De id wordt draadloos gelezen op verschillende punten langs het fietsroutenetwerk.

Bij overtreding met een racefiets wordt de fiets enkele weken in beslag genomen. Bij recidivisten wordt de fiets in beslag genomen.

Al die draadloze poorten worden gefinancieerd door de boetes van de fietsers ]

Ik heb toevallig een voorbeeldige website gevonden van wielertoeristen in Ronse, deze die het lezen (ik heb geen fout gevonden) - en lid zijn - kennen dus (hopelijk) het verkeersreglement, want dit "meestal" lijkt me te vaag:
(link/tekst is van cycling.be )
Citaat:
http://www.franky-cyclingteam.be/fietsregels.html

• Jaagpaden en landbouwwegen zijn meestal voorzien van een bord dat duidelijk maakt dat de weg voorbehouden is voor fietsers en voetgangers. Maar? "De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen."
Me lijkt dat jaagpaden zeker meestal voorzien zijn ook plaatselijk verkeer toe te laten indien er woningen langs dat jaagpad liggen. Uiteraard zijn automobilisten ook weggebruikers.
Citaat:
Datum 04 juni 2008
Betreft Gemeenteraadscommissie verkeer
...
6 Melding - mobiliteit - Vaartdijk-Zuid - jaagpad - uitgezonderd plaatselijk verkeer. B-SEC/74011

http://www.jabbeke.be/bestanden/8976.pdf
De meeste landbouwwegen -in Limburg toch- worden gebruikt voor het fietsroutenetwerk maar er is heel zelden een verbod voor auto´s; landbouwvoertuigen zijn er ook steeds toegelaten.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2012 om 21:33.
Oud 2 juli 2012, 21:49   #80
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[ Idd, goed idee enkel diegene met een normale fiets krijgen een id-kaart (in de fiets ingebouwd) met toelating het fietsroutenetwerk te genieten. De id wordt draadloos gelezen op verschillende punten langs het fietsroutenetwerk.

Bij overtreding met een racefiets wordt de fiets enkele weken in beslag genomen. Bij recidivisten wordt de fiets in beslag genomen.

Al die draadloze poorten worden gefinancieerd door de boetes van de fietsers ]

Ik heb toevallig een voorbeeldige website gevonden van wielertoeristen in Ronse, deze die het lezen (ik heb geen fout gevonden) - en lid zijn - kennen dus (hopelijk) het verkeersreglement, want dit "meestal" lijkt me te vaag:
(link/tekst is van cycling.be )

Me lijkt dat jaagpaden zeker meestal voorzien zijn ook plaatselijk verkeer toe te laten indien er woningen langs dat jaagpad liggen. Uiteraard zijn automobilisten ook weggebruikers.

De meeste landbouwwegen -in Limburg toch- worden gebruikt voor het fietsroutenetwerk maar er is heel zelden een verbod voor auto´s; landbouwvoertuigen zijn er ook steeds toegelaten.
Je hebt het helemaal fout begrepen. Elke fietser mag natuurlijk op dat jaagpad en hoeft geen ID kaart te bezitten. Het obstakel zal alleen de gemiddelde snelheid van de aanstormende troep breken, zodat het pad niet langer interessant is om in het parcours van de snelheidsduivels te steken.
De anderen kunnen gewoon in een rij met gematigde snelheid omheen het obstakel rijden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be