Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2013, 12:40   #61
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
OP....

Het gegeven is simpel,
Je studeert af met een bachelor, zonder schulden maar ook zonder startkapitaal.
Hoe gaat je leven eruit zien?

Toch niet moeilijk dacht ik.
Nee hoor : afhankelijk van je mogelijkheden, creativiteit en het zien van kansen, een beetje geluk en werklust, ligt alles in je bereik tussen miljardair en dakloze.

De gemiddelde afgestudeerde die werk vindt en de tering naar de nering zet, slaagt erin op termijn een erg gemiddeld huisje te kopen en een gemiddeld gezinnetje te stichten. Er zijn heel veel slechtere plaatsen om af te studeren dan belgie.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2013, 12:43   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als je ouders vermogend zijn kan je rekenen op startkapitaal, zo niet op gratis huisvesting (hotel mama) tenminste indien er voldoende ruimte is.
Vermogende ouders, da's altijd makkelijk. En dat hotel mama is in veel gevallen met een gouden hart open. Het hangt zelfs niet af van het vermogen van de ouders, maar met de liefde en verantwoordelijkheid van die ouders.
Citaat:
Als je enig kind bent zou dit geen probleem mogen zijn.
Met ouders die hun kinderen graag zien, is dat met meer kinderen ook geen probleem hoor.
Citaat:
Voor de rest. Eerst werken, een beetje sparen, en dan pas samenhokken. Je kan niet verwachten dat de gemeenschap opdraait voor de kosten omdat je op je eerste werkdag een gezin wilt stichten.
Grappig, want de gemeenschap draait wel op voor hele gezinnen die hier gewoon komen aanwaaien.
Zou daar uw voorstel niet iets kunnen betekenen?
Iets anders verwoord.
Eerst werken en demonstreren dat men de verantwoordelijkheid aankan vooraleer een zelfstandig leven toegestaan kan worden
Oud 30 september 2013, 12:48   #63
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Nee hoor : afhankelijk van je mogelijkheden, creativiteit en het zien van kansen, een beetje geluk en werklust, ligt alles in je bereik tussen miljardair en dakloze.
Met werklust wordt je geen miljardair in België. Daar heb je andere dingen voor nodig. En geluk is wel handig om te voorkomen dat je dakloze wordt.
1 verkeerde partnerkeuze en je kan al prijs hebben.
Citaat:
De gemiddelde afgestudeerde die werk vindt en de tering naar de nering zet, slaagt erin op termijn een erg gemiddeld huisje te kopen en een gemiddeld gezinnetje te stichten. Er zijn heel veel slechtere plaatsen om af te studeren dan Belgie.
Dat klopt. Momenteel zijn Belgische hogeschool en universitaire diploma's nog iets waard. Maar dat gaat niet blijven duren.
Ik voorspel dat dit nog binnen mijn leven volledig is omgedraaid, en dat een Belgisch diploma evenveel waard gaat worden als dat van een Somalisch.
Oud 30 september 2013, 12:58   #64
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudy
Johan, alleen in een tentje of caravan wonen is nu toch ook niet zo echt duur.
Verboden bij wet...
Ook hier is een achterpoortje hoor. Helaas, om te voorkomen dat anderen er last van hebben moet je al quasi crimineel bezig zijn. Je adres bij je ouders laten staan en in een caravan/tent ergens op een camping kruipen gaat zeer plezant zijn bij de belastingen.

Ook is het leven in een tent niet goedkoop hoor. We zitten hier niet echt lekker qua weer. Probeer maar eens een tent van woonbare afmeting te verwarmen tot op een overleefbare temperatuur.(20m³, oftewel 1 kleine kamer)
Een deftige caravan is al beter te verhapstukken. Maar dan gaan we terug in de richting van het andere topic, goedkope huisvesting.

Eigenlijk, als het een eigen, vrije keuze is om in een tent/caravan/grot te wonen, vind ik dat de overheid zich er niet mee te moeien heeft.
Oud 30 september 2013, 13:05   #65
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met werklust wordt je geen miljardair in België. Daar heb je andere dingen voor nodig. En geluk is wel handig om te voorkomen dat je dakloze wordt.
1 verkeerde partnerkeuze en je kan al prijs hebben.
Dat klopt. Momenteel zijn Belgische hogeschool en universitaire diploma's nog iets waard. Maar dat gaat niet blijven duren.
Ik voorspel dat dit nog binnen mijn leven volledig is omgedraaid, en dat een Belgisch diploma evenveel waard gaat worden als dat van een Somalisch.
Je wordt niet dakloos door de verkeerde partnerkeuze.

Werkloos wordt je vooral omdat je je financiën niet op orde had. En je partner kan je dan nog een extra duwtje in de afgrond geven dat wel.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2013, 13:06   #66
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Er is een verschil tussen een kindje in elkaar knutselen en verantwoord een gezin stichten met een partner."

Hier wil ik ook nog even op terugkomen....Als het over ouders gaat tenminste...

We gaan er hier van uit dat de jongere tot zijn 21 naar school kan hiervoor kan rekenen op de steun en centen van zijn ouders.
Als dat nog steeds "een kindje in elkaar knutselen" is dan vraag ik me af wat volgens U een 'minnimum' aan verantwoordelijkheid is?
Johan D. Als ik jou redeneringen efkes samenvat dan vertrek je van de veronderstelling dat iemand van 21 per definitie een zelf behoevend persoon is of zou moeten kunnen zijn.
Johan. je klinkt egocentrisch. Kindjes maken is per definitie opnemen van verantwoordelijkheid, niet enkel financieel maar ook tegenover de gemeenschap (jij en ik dus).
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2013, 13:13   #67
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je wordt niet dakloos door de verkeerde partnerkeuze.
Neen, het is geen noodzakelijk gevolg van een verbroken relatie. Dat schrijf ik dan ook niet. Is het niet duidelijk genoeg?
"1 verkeerde partnerkeuze en je kan al prijs hebben."
En met partner bedoelde ik het in brede zin. Van huwelijksgenoot, tot vennoot.
Ik wil ze de kost niet geven, die tijdelijk dakloos zijn geworden na een ferm mes in de rug.
Citaat:
Werkloos wordt je vooral omdat je je financiën niet op orde had.
Ik dacht dat je werkloos word omdat je werkgever uw aanwezigheid overbodig vind.
Citaat:
En je partner kan je dan nog een extra duwtje in de afgrond geven dat wel.
Het helpt niet dat alle miserie tegelijk komt.
Oud 30 september 2013, 13:14   #68
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig, want de gemeenschap draait wel op voor hele gezinnen die hier gewoon komen aanwaaien.
Zou daar uw voorstel niet iets kunnen betekenen?
Iets anders verwoord.
Eerst werken en demonstreren dat men de verantwoordelijkheid aankan vooraleer een zelfstandig leven toegestaan kan worden
Maddox. Voor de weinige keren ben ik het met je eens. Laten we wel eerst eens in eigen boezem kijken zonder daar vreemdelingen en co bij te sleuren. Over eigen volk valt veel te zeggen, ook al hoor je het niet graag.

Marginaal eigen volk dat leeft op kosten van de gemeenschap hoeft zich niet te verantwoorden op de kap van inwijkelingen.
Oud 30 september 2013, 13:18   #69
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Johan D. Als ik jou redeneringen efkes samenvat dan vertrek je van de veronderstelling dat iemand van 21 per definitie een zelf behoevend persoon is of zou moeten kunnen zijn.
Neen, Mr Daelemans vraagt aan "ons" hoe we de mogelijkheden zien voor een net afgestudeerde persoon met een diploma beter dan lager middelbaar.
Citaat:
Johan. je klinkt egocentrisch.
Da's uw mening.

Citaat:
Kindjes maken is per definitie opnemen van verantwoordelijkheid, niet enkel financieel maar ook tegenover de gemeenschap (jij en ik dus).
Ik geef U wel gelijk in qua de verantwoordelijkheid die ouders zouden moeten dragen door hun keuze in het hebben van nageslacht.
Helaas lijkt die een definitie van goed ouderschap beetje "verouderd".
Ik verwijs naar het topic over die 11 jarige die zichzelf heeft opgehangen aan de kapstok.
Bijna iedereen geeft de school of de lerares de schuld. Maar er wordt geen woord gerept over de invloed van de ouders op die kleine zijn gedrag en reacties.
Oud 30 september 2013, 13:23   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maddox. Voor de weinige keren ben ik het met je eens. Laten we wel eerst eens in eigen boezem kijken zonder daar vreemdelingen en co bij te sleuren.
Awel, ik zal het aanwaaien van hele gezinnen anders bekijken.
Het komt nog steeds voor dat ouders hun zwangere dochter de deur uitflikkeren. En dat de "vader" niet te bespeuren meer is.
Wat hiermee?
Citaat:
Over eigen volk valt veel te zeggen, ook al hoor je het niet graag.
Ik heb geen enkel probleem om een koe een koe te noemen hoor.
Citaat:
Marginaal eigen volk dat leeft op kosten van de gemeenschap hoeft zich niet te verantwoorden op de kap van inwijkelingen.
Neen, die marginelen hebben, auto- of allochtoon maakt geen drol uit, verantwoordelijkheid af te leggen tegenover de gemeenschap die hen onderhoud.
En daar wringt het schoentje.
Oud 30 september 2013, 13:23   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Maddox. Spreek voor jezelf aub.
Oud 30 september 2013, 13:27   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maddox. Spreek voor jezelf aub.
Voor wie zou ik anders spreken?
Oud 30 september 2013, 13:42   #73
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Awel, ik zal het aanwaaien van hele gezinnen anders bekijken.
Het komt nog steeds voor dat ouders hun zwangere dochter de deur uitflikkeren. En dat de "vader" niet te bespeuren meer is.
Wat hiermee?
Is het dat wat Johan Daelmans bedoelde ?
Oud 30 september 2013, 13:46   #74
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het dat wat Johan Daelmans bedoelde ?
Neen, dat is een schrijfsel dat de binnengewaaide gezinnen uit de wind zet.
Oud 30 september 2013, 13:50   #75
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht

De gemiddelde afgestudeerde die werk vindt en de tering naar de nering zet, slaagt erin op termijn een erg gemiddeld huisje te kopen en een gemiddeld gezinnetje te stichten. Er zijn heel veel slechtere plaatsen om af te studeren dan belgie.
Parsifal. Daar ben ik het mee eens. Het volstaat wat rationeel te zijn.

Ik meen toch mogen te zeggen dat het voor jonge gezinnen niet zo gemakkelijk is een stek te vinden waar je totaal onafhankelijk van de buitenwereld kan leven.

En inderdaad. Je kan beter afstuderen in Vlaanderen, dan in Nederland of het Verenigd Koninkrijk. Tenminste, wat de betaalbaarheid betreft.

Laatst gewijzigd door Rudy : 30 september 2013 om 13:51.
Oud 30 september 2013, 18:00   #76
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

"De gemiddelde afgestudeerde die werk vindt en de tering naar de nering zet, slaagt erin op termijn een erg gemiddeld huisje te kopen en een gemiddeld gezinnetje te stichten."

Ik wil dat best geloven hoor, daar niet van.
Alleen zie ik heel veel beweringen en bijna geen getallen.

We hadden het over het gemiddeld nettoloon van een bachelor...

Een eerste getal was gevallen, 1500€ netto (Maddox) bijgetreden door Mambo.
Verder is dit nergens tegengesproken, JimmyB spreekt van 2000€ netto doch voor een master met 2 jaar ervaring.

Wat doen we? Houden we het op 1500€ of gaan we wat hoger?

Zit hier ergens een jong bachelor die net aan de slag is gegaan?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2013, 18:09   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"De gemiddelde afgestudeerde die werk vindt en de tering naar de nering zet, slaagt erin op termijn een erg gemiddeld huisje te kopen en een gemiddeld gezinnetje te stichten."

Ik wil dat best geloven hoor, daar niet van.
Alleen zie ik heel veel beweringen en bijna geen getallen.

We hadden het over het gemiddeld nettoloon van een bachelor...

Een eerste getal was gevallen, 1500€ netto (Maddox) bijgetreden door Mambo.
Verder is dit nergens tegengesproken, JimmyB spreekt van 2000€ netto doch voor een master met 2 jaar ervaring.

Wat doen we? Houden we het op 1500€ of gaan we wat hoger?

Zit hier ergens een jong bachelor die net aan de slag is gegaan?
De lagere lonen , die trouwens de hoofdmoot uitmaken van de loonmassa, starten vanaf €1100 voor een 40u werkweek en draaien ergens rond €1500 voor goeie praktijkmensen op de werkvloer met jaren ervaring. (8-16u30 job in een prima werkplaats, 37u/week)
Ikzelf heb een mooie 2 jaar geleden bedankt voor een dagjob als fotolasser, waar het nettoloon de €1600 niet zou overstijgen.

En ik heb al mensen gesproken die beweren maar €860 over te houden van hun 36u werkweek als dienstencheck-werker.

Dus het zou me zeker niet verbazen dat een verse startende bachelor ergens op een bureauke €1500 al mag zien als goed betaald.
Oud 30 september 2013, 18:47   #78
Sfax
Banneling

Standaard

Is dit eigenlijk iets meer dan het zoveelste "ocharme ocharme, die arme singles toch"-topic?

Zet de tering naar de nering en verwacht niet dat de gebraden kippen je in de mond gaan vliegen, en dan kom je al een heel eind. Kruip bijvoorbeeld niet in een huis of appartement dat eigenlijk te groot is voor wat je nodig hebt (of doe dat wel en zie dat je de middelen hebt om dat te betalen). Het eerste jaar dat ik ging werken zat ik met vriendin in een studio van zowat 50 of 60m² en had ik woonst, water en verwarming aan nog geen 400€/maand in Leuven centrum (en dat was geeneens een krot van een studio).
Moest ik vandaag single zijn, ik zou wellicht opnieuw in zoiets gaan wonen, zelfs al kan ik me een stevige hypotheek permitteren...
Gewoon afstappen van die bekrompen petit Belge mentaliteit en niet per se willen hebben wat de buren en de vrienden ook hebben; easy as that.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2013, 18:52   #79
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

"studio van zowat 50 of 60m² en had ik woonst, water en verwarming aan nog geen 400€/maand in Leuven centrum"

Puur voor volledige informatie.. Hoe lang is dat geleden en kon je daar je adres plaatsen? Indien ja, dan kom al een heel eind. Woonst, water en verwarming voor 400€ dat is te doen. En dan nog Leuven. Toffe stad uit Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 30 september 2013 om 18:56.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2013, 19:02   #80
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
"studio van zowat 50 of 60m² en had ik woonst, water en verwarming aan nog geen 400€/maand in Leuven centrum"

Puur voor volledige informatie.. Hoe lang is dat geleden en kon je daar je adres plaatsen? Indien ja, dan kom al een heel eind. Woonst, water en verwarming voor 400€ dat is te doen. En dan nog Leuven. Toffe stad uit Vlaanderen.
Ja dat kon en dat is nu zowat 8 jaar terug. Of 7, wil er van af zijn.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be