Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2013, 13:56   #61
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
"Beleidsuitvoerder" is de letterlijke vertaling van "agent van de politie".

Hoe ga je dat doen? Door het gedrag te beteugelen, tiens.
met Gas boetes dus...

neen, bedankt.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 13:57   #62
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Uiteraard. En goed opletten of ze beschaamd en onderdanig kijken naar je tijdens dat huisbezoek. Indien niet, of nog een grote bek opzetten : ook de ouders nog een Gas boete.
Nu ermee lachen. Maar dit is wel zo goed als realiteit. Er zijn zoveel wetjes dat je altijd wel iets verkeerd doet. De politie kan dan kiezen je al dan niet te bestraffen.

Ik ben niet vaak in België, maar als ik er ben kom ik toch telkens voorbeelden tegen. bv. Een buurvrouw krijgt een boete omdat haar auto te dicht tegen de muur geparkeerd staat (veel keuze is er echter niet om beter te parkeren). Maar alleen zij krijgt zo'n boete. De rest van de buren zijn bekenden van de politie. Zij is nieuw en welja, Franstalig, in een van die gemeenten waar het Frans oprukt en wrevel oproept.

Willekeur. Een politiestaat. We zitten er eigenlijk al midden in. Je hoeft daarvoor niet eens veel blauw op straat te zien. En nu met die GASboetes gaat dat soort van onrecht spectaculair toenemen. De macht van de overheid wordt er veel groter op. Geen wonder dat 'de partijen' allen voorstander zijn. Meer macht voor de overheid is meer macht voor henzelf.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 13:59   #63
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moeten we alle gevangenisstraffen afschaffen omdat bepaalde landen mensen in de cel steken omwille van politieke of seksuele voorkeuren?
Maak eens een zinnige vergelijking.

Website
Oud 30 december 2013, 14:00   #64
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn echt helden, mensen die rommel op de grond gooien. Avonturiers. Aftasters van onontdekte gebieden.

De moderne Columbi, quoi.
Jammer dat je het probleem niet ziet. En ik dacht nochtans dat je veel reisde. Dat schept soms wel wat inzicht. Misschien niet in Noord Korea.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 december 2013 om 14:01.
Oud 30 december 2013, 14:37   #65
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maak eens een zinnige vergelijking.
Maak jij eens een zinnige vergelijking. Het is niet omdat 3/5de van de redenen om een boete te geven onnozel zijn, dat je de overige 2/5de ook moet afschaffen.

Het systeem van GAS-boetes op zich is een gans andere discussie. Het systeem van boetes is zelfs een andere discussie.

Maar ik vind niet dat je je voeten op een openbare bank legt of nootjesafval zomaar op de grond moet gooien.
Oud 30 december 2013, 16:01   #66
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jammer dat je het probleem niet ziet. En ik dacht nochtans dat je veel reisde. Dat schept soms wel wat inzicht. Misschien niet in Noord Korea.
Hij ziet het probleem wel, jij bent alleen ernstig aan het overdrijven.

Het is niet omdat je mensen die rommel op straat gooien gaat corrigeren dat er dan geen creatieve ondernemers geboren worden...
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 16:06   #67
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak jij eens een zinnige vergelijking. Het is niet omdat 3/5de van de redenen om een boete te geven onnozel zijn, dat je de overige 2/5de ook moet afschaffen.
Het duidt erop dat het systeem niet functioneert als je zoveel onschuldigen treft. Dienen we niet eerder die te beschermen?

Website
Oud 30 december 2013, 16:07   #68
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Hij ziet het probleem wel, jij bent alleen ernstig aan het overdrijven.

Het is niet omdat je mensen die rommel op straat gooien gaat corrigeren dat er dan geen creatieve ondernemers geboren worden...
Ik extrapoleer. Ik denk...hoe gaat dat binnen dertig jaar zijn als we zo beginnen? Dan zitten ze inderdaad in je living en slaapkamer te zeggen dat je je voeten niet meer op het salontafeltje mag leggen want dat is een slecht voorbeeld voor de kinderen. En dat van die ondernemers. Dat zie je nu al. Het is een verontrustend proces dat gaande is. Het is een mentaliteit die het probleem is, een controledrang.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 december 2013 om 16:10.
Oud 30 december 2013, 16:13   #69
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik extrapoleer. Ik denk...hoe gaat dat binnen dertig jaar zijn als we zo beginnen? Dan zitten ze inderdaad in je living en slaapkamer te zeggen dat je je voeten niet meer op het salontafeltje mag leggen want dat is een slecht voorbeeld voor de kinderen. En dat van die ondernemers. Dat zie je nu al. Het is een verontrustend proces dat gaande is. Het is een mentaliteit die het probleem is, een controledrang.
Dit is niets meer dan hysterische speculatie.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 16:28   #70
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dit is niets meer dan hysterische speculatie.
Dat zou ik zo niet zeggen als je ziet waarvoor er NU reeds boetes gegeven worden. En ze zitten nog maar in een gewenningsfase van deze maatregel. Denk niet dat het beter zal gaan als de pers zich er niet meer mee bezig houdt. De pers speelt hier nog enigszins haar functie als vierde macht. Maar het is nog vers. Zonder pers...meer onrecht in dit geval. Zo zou een systeem toch niet moeten werken.

Tenminste zou men een ombudsman/vrouw voor GASboetes moeten installeren. Mensen die denken onterecht beboet te zijn dienen bescherming te krijgen. Nu zouden ze nog een GASboete krijgen omwille van het niet respecteren van een eerdere GASboete.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 december 2013 om 16:29.
Oud 30 december 2013, 16:54   #71
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee. Men dient het principe te respecteren dat iemand onschuldig is tot schuldig bewezen. De houding die u toont rond GAS boetes draait dat principe op zijn kop. Niet eerst de boete en dan zullen we beginnen rechtzetten en onderzoeken, maar geen boete totdat duidelijk is dat de wet overtreden is.

Wat met iemand die te braaf is om in te gaan tegen een dictatorambtenaartje die GASboetes uitdeelt al naargelang hij die dag met het verkeerd been uit bed gestapt is?

Wat als de media het beu worden (of onder druk gezet worden) om de misbruiken van GASboetes aan te halen? Dan begint het probleem pas echt.
Er zijn genoeg gevallen waar de beklaagde zijn onschuld moet bewijzen. Zelfs bij een ordinaire boete is dat zo.
Misschien daar ook allemaal eens tegen protesteren.
Trouwens de media zou zich beter met ernstige problemen bezighouden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 18:51   #72
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik ben GAS-ambtenaar. Ik vind jouw houding van zitten op een openbare bank niet deftig genoeg naar mijn mening. Je zit niet rechtop genoeg. Ik vind jou asociaal.

Knal. GAS-boete aan je been.

Nu jij weer.
Eén probleem: de ambtenaar die de overtreding vaststelt is niet de ambtenaar die bepaalt of je een boete krijgt voor die overtreding...

A propos, hoeveel politiereglementen zijn er die een "zithouding die niet deftig genoeg" is strafbaar stellen?

Laatst gewijzigd door Geert C : 30 december 2013 om 18:57.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 19:13   #73
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Nu ermee lachen. Maar dit is wel zo goed als realiteit. Er zijn zoveel wetjes dat je altijd wel iets verkeerd doet. De politie kan dan kiezen je al dan niet te bestraffen.

Ik ben niet vaak in België, maar als ik er ben kom ik toch telkens voorbeelden tegen. bv. Een buurvrouw krijgt een boete omdat haar auto te dicht tegen de muur geparkeerd staat (veel keuze is er echter niet om beter te parkeren). Maar alleen zij krijgt zo'n boete. De rest van de buren zijn bekenden van de politie. Zij is nieuw en welja, Franstalig, in een van die gemeenten waar het Frans oprukt en wrevel oproept.

Willekeur. Een politiestaat. We zitten er eigenlijk al midden in. Je hoeft daarvoor niet eens veel blauw op straat te zien. En nu met die GASboetes gaat dat soort van onrecht spectaculair toenemen. De macht van de overheid wordt er veel groter op. Geen wonder dat 'de partijen' allen voorstander zijn. Meer macht voor de overheid is meer macht voor henzelf.
Ik ben veel in België en kreeg nog geen GAS boete. Ik ben zeker niet onderdanig en zeg waar het op aan komt maar ik gedraag me beschaafd.
Ik ben tevens dikwijls in het buitenland en weet je wat me opvalt zowel daar als hier, dat het steeds hetzelfde soort mensen is dat anderen ergeren.
Dat het ook hoog tijd wordt dat er iets tegen gedaan word zodat het niet altijd diegenen zijn die zich gedragen die slachtoffer worden.
De GAS boete is daar een praktische en ideale oplossing voor, snel en doeltreffend.
Juist dat de politie soms overdrijft maar de andere zijde eveneens en dat mag voor mij kordaat aangepakt worden.
Oud 30 december 2013, 19:33   #74
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is triest. Jammer dat de bevolking angstig en ingedommeld is. Dat zorgt voor een vrijgeleide om de democratie tot een dictatuur om te vormen. Vrijheid, daar moet je voor vechten, dag na dag, anders verlies je het.
Dikke 2,anderzijds het volk krijgt waarvoor ze kiezen en uiteindelijk ook om vragen
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 20:07   #75
bart4
Burger

Standaard

Mijn bijdrage over dit debat staat hier :- http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=11

Ik heb deze draad te laat opgemerkt.
bart4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 20:55   #76
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Eén probleem: de ambtenaar die de overtreding vaststelt is niet de ambtenaar die bepaalt of je een boete krijgt voor die overtreding...

A propos, hoeveel politiereglementen zijn er die een "zithouding die niet deftig genoeg" is strafbaar stellen?
Die ambtenaar werkt met de gegevens die hij eenzijdig krijgt van dat stuk stadswacht dat iemand een gas boete aan zijn been lapt. Het is totaal onwerkzaam om alles te controleren dus die kan bijna niet anders dan routinematig alles dat in een bepaalde categorie valt een zekere boete geven. En dan afwachten of de burger komt klagen en zo ja, of hij argumenten op tafel legt. Allemaal héél ongezond, niks transparant en geen enkele controle of er geen rechtsmisbruik is vanwege de overheid. Eigenlijk bijna middeleeuws.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 21:00   #77
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Een paar snotneuzen die een tachtigjarige vrouw overvallen, komt mij toch ook angstwekkend over.
En die snotneuzen gaan daarvoor een GAS-boete krijgen, of wat?

Ondeugdelijk argument, dus.
Oud 30 december 2013, 21:06   #78
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik ben GAS-ambtenaar. Ik vind jouw houding van zitten op een openbare bank niet deftig genoeg naar mijn mening. Je zit niet rechtop genoeg. Ik vind jou asociaal.

Knal. GAS-boete aan je been.

Nu jij weer.
Bijna iedereen die zijn GAS-boete aanvocht, kreeg gelijk van de rechtbank.
Oud 30 december 2013, 21:39   #79
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
En die snotneuzen gaan daarvoor een GAS-boete krijgen, of wat?

Ondeugdelijk argument, dus.
Heeft uiteindelijk niets te maken met gasboete, wel met het woord angstwekkend. Als iemand een gasboete angstwekkend vindt, dan heb ik wel het recht om een paar snotneuzen die een tachtigjare overvallen, angstwekkender te vinden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2013, 22:08   #80
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Bijna iedereen die zijn GAS-boete aanvocht, kreeg gelijk van de rechtbank.
Schuldig tot onschuldig bewezen dus. De niet zo assertieve of geconecteerde burger zal het meeste lijden onder dit omgekeerde wereld systeem.

Website
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be