![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wordt elk jaar in diverse bladen gepubliceerd in heel Belgie, en is gebaseerd op de cijfers van het kadaster. Hoe dichter bij Brussel, hoer duurder. Hoe simpel kan het zijn? Citaat:
Dat leerlingen op het schoolplein andere talen spreken, zal in de jaren 20 en 30 in Brussel niet anders zijn geweest. Klassen met 100 % Vlaamse leerlingen in heel Brussel die in het Frans les kregen en op het schoolplein weer Nederlands, hun moedertaal spraken. Nou en? En waar ben je bang voor? Citaat:
Oh het gaat niet zozeer over het repetitieve karakter of de vuile handen van een job, maar wel over het feit dat er velen deze werkzaamheden mogen verrichten voor een schijntje. En probeer daar maar eens van rond te komen in Brussel. Dat maakt het een schijtbaan. Citaat:
Of iemand ''Vlaming'' is, interesseert me geen reet. Want je kunt alleen in je ''eigen streek'' , met je eigen ras en je eigen geloof werken? Nee toch? Hield jij niet een pleidooi dat er minder schoongemaakt zou kunnen worden eerder in deze draad? Citaat:
Twee keer onwaar. a)Metro Brussel 2002- 2013 > 1 dode Autoos Vlaanderen 2002 - 2013 > 6331 doden (je leest het goed) En jij komt huilen dat de metro grevaarlijk is? b)Brussel is niet alleen de verreweg duurste stad van Belgie maar gentrificeert ook snel. Met als gevolg dat het straatbeeld jaar op jaar mooier en schoner wordt. Citaat:
Daar zit een probleem hoor. Autochtone Vlamen zijn dociele wezens. Allemaal studeren voor een 9 tot 5 baantje. Geen ondernemers. Citaat:
Migranten en rijke Belgen hebben dat allang begrepen. De middenklasse Vlaam hebben ze wijsgemaakt dat hij het beste maar kan uitsterven. Een stuk tragiek daar wat je aansnijdt hoor. Citaat:
Jij denkt dat ''ze'' Amerikanen nadoen. Dankzij jouw eigen anglofone Vlaamse media is dat je enige culturele referentie immers. Grappen maken en spelen met taal is van alle tijden, en het is buitengewoon onwaarschijnlijk dat men daarmee begonnen is in een land dat nog maar een paar honderd jaar bestaat. Citaat:
Je kent ze kennelijk tenminste. Dat is al iets. Of jij of ik dit subcultuur vinden is niet zo relevant. Dat 5 van de 10 populairste cabaretiers van allochtone makelij zijn, is bepaald interessant. Verbazingwekkend is het niet, want nieuwkomers zijn iha durvers en ondernemers itt de autochtoon. Citaat:
Nederland, meer bepaald de Randstad, is het centrum van onze cultuur. Om allerlei redenen. Maar Alex Agnew zit ook heel dicht bij de top 10, als er iemand uit ''de eigen streek'' moet worden genoemd. Toon is GROOT. (maar ook dood) Citaat:
Ach dat zeiden ze van Toon ook de eerste tien jaar... Citaat:
Opvallend dat je de Franse liedjes wél kent en de Nederlandse niet. Je hebt jezelf dus wel heel afhankelijk gemaakt van de Vlaamse media. Die 4 platen uit de Nederlandstalige top 10 nooit hebben uitgezonden (geen bevriende platen maatschappij of contentprovider). |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
'gebaseerd op de cijfers van het kadaster' ? Van welk jaar? en welke parameters werden er gebruikt? Ik ben ook eens voor de aankoop van een huis naar het kadaster gegaan. En ik ben nog eens teruggegaan en nog eens. m.i. hebben ze daar cijfers en cijfers en cijfers. Het ging hier uitsluitend over de oppervlakte van stukken terrein. Je kan je blijven vastklampen aan dat kaartje, maar mij overtuig je niet. Dat kaartje geeft de realiteit niet weer. Nederlandstalige scholen moeten gewoon voldoen aan een curriculum, schrijf je. Die leerstof kan je rekken als een elastiek. En de manier waarop. Als bv het gros van je leerlingen geen zin voluit kan schrijven, grijp je naar multiple choice vragen. Dat is de harde werkelijkheid. En je hoopt dat sommige ouders, van kinderen die wel een zin kunnen schrijven die nog leesbaar is, een andere school gaan kiezen. Buiten Brussel dan. Heeft Roularta daar ook een kaartje van? De jaren 20 en 30 in Brussel en de speelplaatsen toen. Tja, dat ligt heel moeilijk. Ik weet dat mijn moeder in Leuven in het Heilig Hart op de speelplaats geen Vlaams mocht spreken. Haar vader had haar ingedeeld in de afdeling 'Walinnen'. Misschien mocht de afdeling Vlaamse meisjes op een ander deel van de speelplaats wel hun taal spreken. Of stak het daar niet zo nauw. Want hiërarchisch gezien stonden die m.i. lager gerangeerd. In Brussel zal het wel Frans geweest zijn in die tijd. Voor mij is Brussel een te ontwijken, te negeren gedrocht. Van vrees is er dus geen sprake. Ik eis gewoon dat de lage kwaliteit van alles wat ze daar doen, niet overwaait naar Leuven, Mechelen en andere kleinere steden die een totale andere historische instelling hebben en nog weten wat kwaliteit is. Over de schijtbaan. Leuk dat je afwisselt met 'shitjob'. Wat je daar ook van denkt, het gaat er niet beter op gaan als je aantallen mensen hebt die de clou van dit Vlaamse land niet snappen en bewust of onbewust stokken in de wielen steken. Met Europa gaat de shitjob van een beveiligingsagent in de metro van Brussel er echt niet beter op worden, noch de schijtjob van een werkneemster in één of andere cateringbedrijf van een chic hotel in Brussel. Al die diverse mensen zorgen ervoor dat de kwaliteit van bewezen diensten naar beneden gaat en of je die mensen nu meer betaalt of niet, de kwaliteit gaat naar beneden. Een onafhankelijk Vlaanderen kan veel beter door streng te selecteren. Met de PS in een federale regering is dat onmogelijk. Die stoelen zich op kaf terwijl elke Vlaamse boer al eeuwenlang weet dat er van kaf niks komt. Alleen maar een hoop heibel. Tegenwoordig ontvangen Franstalige ambtenaren in Brussel een maandelijkse premie omdat ze drie woorden Nederlands spreken. Het Vlaams �* la Rupo, Oncklinckx en een Millquet, en wie nog? God, wat moeten die uren kloppen om vooraleer ze de pers te woord staan, in het Nederlands de meest plausibele antwoorden in te studeren. Wat een triestige vaudeville is dat! Een eerste leerjaar die het land regeert? Shitjobs ... als Brussel blijft overlopen naar hier, dan krijg je een buschauffeur lijn 378 Leuven-Tienen die perfect Nederlands niet gaat verstaan maar lustig in het Arabisch een streekgenoot uit zijn thuisland begroet die opstapt. Dat Brussel haar braaksel terug inslikt en dan zullen we zelf zien hoe we die zogenaamde shitjobs kunnen opwaarderen, als het shitjobs zijn. Voor mij zijn het geen shitjobs. En het interesseert je niet of iemand een Vlaming is of niet. Oké. En dan voeg je daar een uitleg aan toe die kant nog wal raakt. Oké. Maar Vlamingen zijn creatief en gaan over de grenzen heen alsof die er niet zijn. Die mensen zijn zo bedreven en gedreven dat ze er bescheiden uitkomen. Zoals die gasten van Leuven met hun deelname aan een race met zelfgemaakte voertuigen aangedreven door zonneënergie (Australië). Zoals een ruimtevaarder uit de Vlaanders. Teveel om op te noemen. Zo klein als we zijn, moeten we voor niemand onderdoen. En op geen enkel gebied: klassieke muziek, ballet, mode, wetenschappen (heel uiteenlopend) en business en sport. En practische toepassingen dankzij een stevige know-how. Niet dankzij de regering hoor. Die houdt de boot alleen maar tegen bij gebrek aan visie. Het is de regering die shitjobs kweekt door ongemotiveerde mensen een job te laten doen. Hoe kunnen ze ook gemotiveerd zijn? Ze zijn niet van hier en kunnen het niet zeggen als het er op aankomt. En die officiële job is vaak nog een dekmantel voor andere zaken die het daglicht niet mogen zien. Wat het schoonmaken betreft ... er zijn gradaties in wat je schoonmaakt. In een kantoor waar iedereen redelijk netjes is, moet er minder schoongemaakt worden als bv in de oude slachterij van Anderlecht. Want daar zou je dus elke dag moeten schoonmaken omdat de mensen nog liever alles op het straat gooien dan in de vuilbak. Hoeveel vuilbakken staan daar eigenlijk? Met die burgemeesters daar weet je nooit. Durven ze daar wel eens gaan kijken? Burgemeesterschap is in het Brusselse ook een schijtjob zeker? Maar ken jij Brussel wel of ben je eerder van Rotterdam? Een oude Rotterdammer ben je denk ik ook niet.Een jong mens met een stekkie dat toevallig Rotterdam heet. Daar hebben wij, Vlamingen, echter geen enkele boodschap aan. Brussel wordt er niet mooier op. Het was mooi voor de immigratie. Ik vraag me af of je wel weet wat mooi is. Overtuig me. En de metro is gevaarlijk. Volgens jou is er maar één dode, maar je brengt niet in rekening hoeveel mensen hoeveel keren thuisblijven en afzien van plannen om naar iets te gaan vanwege het late terugkeer uur met de metro. Diefstallen en aanrandingen... Zelfs in Leuven geven de mensen geen diefstallen meer aan, en ook pogingen tot aanrandingen niet.. Ikzelf heb meer dan 14 jaar geleden op een metro staan wachten in Laken waar een koppel op de bank zat en de ene met een lepeltje en de andere stak het vuur er onder, en de school liep net leeg. Dat waren volwassen mannen.Heel stoer kan je dat vinden, en opwindend en het leven in de stad 'bruist', maar je kan dat nooit als een norm hanteren. En zeker niet voor Vlaanderen. Procreatie ... ik weet uit ervaring dat als je een rijtje prei zet, die heel vatbaar is voor de preivlieg. Als je de prei als individu tussen andere groenten plaatst, veel minder. En als je radijsjes te dicht opeen zaait en niet uitdunt, dan heb je simpelweg veel loof maar geen radijsjes. Idem voor wortels. En vele andere planten. Maak me geen blaasjes wijs: in grote allochtone gezinnen is de belofte inherent dat minstens twee of drie van de zes een boel overlast gaan bezorgen. Misschien heb je één miraculeuse uitzondering. En dan nog twee met een schijtjob. Met twee kinderen moet je al wreed je best doen qua opvoeding om twee missers te halen. Ik heb het hier wel over een criminele attitude die de overheid heel veel geld kost Brussel moet ver weg blijven en Vlaanderen moet afstand nemen van Brussel en haar algemene verloedering. Als een Vlaming moet kiezen tussen een Frans-Berbers of weet ik veel gebrabbhel (en in het zog daarvan een cultuur die haaks staat op onze geschiedenis en onze cultuur) en het Engels (probeer Shakespeare en de bevrijding in WOII maar eens te evenaren), dan kiest de Vlaming inderdaad volhartig voor het anglofone. En die keuze is al lang gemaakt nog voor er sprake was van islam migranten. Dus in l'Olympia in Parijs een duet ooit tussen Stromae en een antieke Johnny Halliday, en wij doen het met antieke Engelstalige sterren. We weten wat we willen. Twijfel daar niet aan. Ik heb bezoek en moet afsluiten, maar later doe ik verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Waarom gaat ge dan in de clinch als hij het over de grond van de zaak bij het rechte eind heeft ? Althans volgens mij, maar dus niet volgens jou....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 januari 2014 om 22:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Daarna dacht ik dat het een samentrekking was van genetisch en transformatie. En in d�*t verband had ik dan gesteld dat ge net ietsje te vroeg geboren zijt, Eberhard! Ik bedoel, al die schone, bruine Brusseleskes die nu alsmaar meer opduiken .... ![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 januari 2014 om 23:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Generaties Vlamingen zijn verfranst, waarom zouden nu generaties immigranten niet kunnen vernederlandst worden ? Het zou kunnen maar de Vlaamse beleidsmakers vinden het Nederlands niet in die mate belangrijk dat ze daarvan een budgetaire prioriteit willen maken. . ![]() ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 januari 2014 om 22:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() @ parsprotem
De kant van België die ik niet ken ..... waarmee ik zeer zeker niet wil zeggen dat je ongelijk hebt. Die keren dat ik in Brussel kwam, kwam ik ook in een andere wereld. Totaal ongeorganiseerd en de enige stad die ik ken waar je (bijna) niet uit kan komen. Ik vraag me zelfs af of Tom Tom er de weg wel weet. In de 80er jaren was de halve stad opgebroken en een grotere rotzooi - behalve Amsterdam - heb ik nooit mogen aanschouwen.
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen zie ik niet in hoe u het alleen al materieel zou moeten bewerkstelligen om een scholenpark te verdubbelen. De vraag is trouwens ook over er nood is aan een dergelijke capaciteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ge had daarvoor een mooi woord....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, vroeger was men als immigrant zo goed als afgesloten van het vaderland, de contacten met taal-, volks- of landgenoten waren eerder beperkt. Nu echter beschikt men over heel wat mogelijkheden, niet in het minst de toegang tot de media. Nu kunnen Turkse immigranten dagelijks naar de Turkse tv kijken. Het versterkt dus hun culturele identiteit alsook het doorgeven van de taal van de voorouders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En het antwoord op die laatste vraag is ja. Velen vallen namelijk uit de boot van de NL-school en ik geloof dat meer aanbod ook meer vraag kan scheppen. Een beetje zoals de reklame die een behoefte schept bij de verbruikers. Van sociologische realiteit gesproken, die is nu anders omdat er minder Vlaamsvijandigheid bestaat tegenover vroeger. Veel immigranten zijn niet zo taalbewuste en sturen hun kinderen gewoon naar de dichstbijzijnde school, eender of die nu NL of F is : ik wil dat niet veralgemenen maar dat is iets dat bestaat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 01:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk echter dat die idee op weerstand botst bij de pedagoog in U. Op het scherpst gesteld: bij mij primeert de Taalreconquista op het pedagogische en gij ziet dat beslist anders. De pedagoog in Jan VDB lijkt sterker te zijn dan de Vlaams-nationalist in hem.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 01:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Europees Commissaris
|
![]() IK had die vraag verwacht want we lijken nog eens dezelfde diskussie over te doen.
Wel, op basis van wat ik her en der in de media hoor: vele ouders die klagen omdat ze absoluut de grootste moeilijkheden hebben hun kind ook maar ergens in een school binnen te krijgen. U zal nu zeggen: ja, maar in Vlaanderen zelf is dat ook niet gemakkelijk. En dan zeg ik:Goed, maar in Brussel zou dat moeten gaan als een fluitje van een cent, want daar gaat het om zoveel meer dan onderwijs op zich , nml. de Kulturele Reconquista! In Vlaanderen IS die reeds voltrokken en ja, via ....het onderwijs. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 01:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 januari 2014 om 01:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |