Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2015, 18:36   #61
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Duitsland was ook failliet. Weet u nog?
Waar staat Duitsland vandaag?

De VS waren in de jaren zeventig trouwens ook failliet.
Enfin dat zijn ze nu nog, maar de wereld schijnt dat niet zo erg te vinden. Of mag dat niet erg vinden, dat kan ook
Klopt een aantal staten zijn letterlijk en figuurlijk failliet waaronder het ''rijke'' californië.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 18:36   #62
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duitsland was ook failliet. Weet u nog?
Waar staat Duitsland vandaag?

De VS waren in de jaren zeventig trouwens ook failliet.
Enfin dat zijn ze nu nog, maar de wereld schijnt dat niet zo erg te vinden. Of mag dat niet erg vinden, dat kan ook
idd. De VS is ook failliet en niettegenstaande dat krijgen ze nog volop leningen, omdat het de VS is. Als het over Griekenland gaat gaan ze wat zitten in hun broek krabben.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2015, 18:41   #63
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De nieuwe Griekse minister van financiën zei al meermaals dat hij minister is van een bankroet land.

Als de Grieken slim zijn blijven ze hameren op dat idee van een bankroet. Want als de schuldenberg zo groot wordt, dan heeft niet de schuldenaar maar de schuldeiser een probleem.

De banken kortom.
Dat schijnen er hier enkele heel moeilijk te begrijpen. Hun tunnelvisie is zo EU gericht dat ze alle zin voor realiteit verliezen.
Oud 9 februari 2015, 18:42   #64
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat wilt u nu eigenlijk zeggen?
Dat uw kaarsen branden hier niet veel gaan aan helpen.
Oud 9 februari 2015, 18:44   #65
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Meestal zijn dat de stemmen die je hoort aan een toog......na de zoveelste pint.
Ik denk dat gij u eens een beetje beter moet documenteren en van uw tunnelvisie richting EU zult moeten afstappen.
Oud 9 februari 2015, 23:21   #66
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
idd. De VS is ook failliet en niettegenstaande dat krijgen ze nog volop leningen, omdat het de VS is. Als het over Griekenland gaat gaan ze wat zitten in hun broek krabben.
Ik vermoed dat de VS waarborgen heeft.
Van wie zouden ze nog volop leningen krijgen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 00:40   #67
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Wat er nu ook op politiek vlak beslist wordt, Griekenland noch de EU landen kunnen op economisch vlak concurreren met China en de meeste EU landen hebben nog elk jaar een deficit op het budget. We leven boven onze stand en moeten elk jaar bijlenen. In het geval van griekenland is dat wat extremer dan in Belgie bijvoorbeeld, maar gans de EU is in hetzelfde bedje ziek. Duitsland deed het tot voor kort nog wat beter, maar de transfer van technologische know how in de vorm van duitse machinery naar china is quasi voltooid (van zowat alles zijn er enkele exemplaren geimporteerd in china die men nu naar hartelust kan kopieren en terug verkopen aan Europa) en het duitse succesverhaal loopt ook op zijn einde. Of griekenland nu in de EU blijft of niet, binnen een jaar of 2 zit gans de EU in een scenario van leningen bij het IMF tegen interesten die men nooit kan terugbetalen, zeker niet als de door het IMF geeiste saneringsmaatregelen het laatste restant aan economische bedrijvigheid heeft doodgemaakt. Wellicht blijft dit scenario gezien de kleine omvang van Griekenland nog wat langer uit als Griekenland in de EU blijft. Dit laatste kan bewerkstelligd worden door minstens een gedeeltelijke schuldherschikking. Men moet niet eens gestudeerd hebben om dit in te zien
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 00:53   #68
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Wat er nu ook op politiek vlak beslist wordt, Griekenland noch de EU landen kunnen op economisch vlak concurreren met China en de meeste EU landen hebben nog elk jaar een deficit op het budget. We leven boven onze stand en moeten elk jaar bijlenen. In het geval van griekenland is dat wat extremer dan in Belgie bijvoorbeeld, maar gans de EU is in hetzelfde bedje ziek. Duitsland deed het tot voor kort nog wat beter, maar de transfer van technologische know how in de vorm van duitse machinery naar china is quasi voltooid (van zowat alles zijn er enkele exemplaren geimporteerd in china die men nu naar hartelust kan kopieren en terug verkopen aan Europa) en het duitse succesverhaal loopt ook op zijn einde. Of griekenland nu in de EU blijft of niet, binnen een jaar of 2 zit gans de EU in een scenario van leningen bij het IMF tegen interesten die men nooit kan terugbetalen, zeker niet als de door het IMF geeiste saneringsmaatregelen het laatste restant aan economische bedrijvigheid heeft doodgemaakt. Wellicht blijft dit scenario gezien de kleine omvang van Griekenland nog wat langer uit als Griekenland in de EU blijft. Dit laatste kan bewerkstelligd worden door minstens een gedeeltelijke schuldherschikking. Men moet niet eens gestudeerd hebben om dit in te zien
Voila, en ik heb niet gestudeerd en zelf heb ik geen schulden, in tegendeel, er zijn er wel een deel die schulden hebben bij mij en waarschijnlijk meer gestudeerd hebben dan ik.

Wanneer je te Nieuwpoort naar de jachthaven gaat en alle jachten die daar liggen en die eigenlijk van de bank zijn zouden samen de horen blazen is het mijne een van de weinige die stil zal blijven, voor de rest zal je een oorverdovend lawaai moeten aanhoren. De grote hoop zijn overigens hoerenkoten op het water die dienen om met hun secretaresse naar toe te gaan.

Laatst gewijzigd door Garry : 10 februari 2015 om 00:56.
Oud 10 februari 2015, 01:09   #69
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik vermoed dat de VS waarborgen heeft.
Van wie zouden ze nog volop leningen krijgen ?
Waarborgen? Welke? En wanneer ze niet zouden lenen, hoe komt het dan dat ze 60000-miljard-dollar-schuld hebben?

http://www.express.be/business/nl/ec...sie/205788.htm
Oud 10 februari 2015, 08:38   #70
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
de VS heeft de eigen munt in de hand.
zij kunnen devalueren of geld bijdrukken, en op die manier zorgen dat ze concurrentieel blijven.
de totaal verschillende economieën van de EU kunnen dit niet, en Noord en Zuid Europa hebben nood aan net tegengestelde maatregelen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 08:47   #71
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
naar die schuld kan Europa fluiten jong, die zien ze nooit meer terug. Het enige dat Merkel kan doen is dat proberen te verkopen aan haar volk om Griekenland in de EU te houden. In het andere geval zullen er nog vele andere landen Griekenland volgen.
Zolang Griekenland bij andere landen kan aankloppen dan haar huidige schuldeisers, is er inderdaad geen probleem voor haar. Van zodra ze zich terug naar haar huidige schuldeisers keert, zal de terugbetaling van de bestaande schuld terug op tafel komen.

Wat dacht je, dat een land een bedrijf is, en dat al haar schulden bij failliet verdwijnen? Neen jong, die schulden blijven gewoon bestaan zolang ze niet ofwel terugbetaald worden, ofwel kwijtgescholden worden.

O ja, nog iets, de schuld is waarschijnlijk in euro's uitgedrukt, ik wens Griekenland veel geluk om ze via een steeds inflationistische drachme terug te betalen.

Maar nogmaals, als Griekenland bij China of Rusland wilt aankloppen, kan dat, en zal ze de Europese schuld waarschijnlijk niet moeten betalen. Of dat een betere optie is, laat ik in het midden.
Oud 10 februari 2015, 09:42   #72
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila, en ik heb niet gestudeerd en zelf heb ik geen schulden, in tegendeel, er zijn er wel een deel die schulden hebben bij mij en waarschijnlijk meer gestudeerd hebben dan ik.

Wanneer je te Nieuwpoort naar de jachthaven gaat en alle jachten die daar liggen en die eigenlijk van de bank zijn zouden samen de horen blazen is het mijne een van de weinige die stil zal blijven, voor de rest zal je een oorverdovend lawaai moeten aanhoren. De grote hoop zijn overigens hoerenkoten op het water die dienen om met hun secretaresse naar toe te gaan.
Is het juist dat er ook "Yachters" zijn die hun boot gebruiken als logement om 14 dagen "aan zee" te zijn ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 01:09   #73
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Is het juist dat er ook "Yachters" zijn die hun boot gebruiken als logement om 14 dagen "aan zee" te zijn ?
Natuurlijk. Er zijn er die in de plaats van een appartement aan de kust te kopen zich een boot kopen als verblijfplaats. Maar ook bij deze categorie zijn de meeste van die boten van de bank hoor. En hoeveel zijn er niet die niet of nauwelijks hun liggeld kunnen betalen. Ik weet verschillende boten liggen, ook in de jachthaven van Oostende, die er verkommert bij liggen en waar geen mens meer naar komt opdagen. Waarom denk je?
Oud 11 februari 2015, 01:12   #74
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de VS heeft de eigen munt in de hand.
zij kunnen devalueren of geld bijdrukken, en op die manier zorgen dat ze concurrentieel blijven.
de totaal verschillende economieën van de EU kunnen dit niet, en Noord en Zuid Europa hebben nood aan net tegengestelde maatregelen.
Ieder ander land was met dergelijke schuld al lang failliet verklaard maar Amerika niet, omdat het Amerika is. En ook Griekenland heeft zijn eigen geld in handen en kan bijdrukken en devalueren als ze uit de EU stappen hoor.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 februari 2015 om 01:34.
Oud 11 februari 2015, 01:15   #75
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zolang Griekenland bij andere landen kan aankloppen dan haar huidige schuldeisers, is er inderdaad geen probleem voor haar. Van zodra ze zich terug naar haar huidige schuldeisers keert, zal de terugbetaling van de bestaande schuld terug op tafel komen.

Wat dacht je, dat een land een bedrijf is, en dat al haar schulden bij failliet verdwijnen? Neen jong, die schulden blijven gewoon bestaan zolang ze niet ofwel terugbetaald worden, ofwel kwijtgescholden worden.

O ja, nog iets, de schuld is waarschijnlijk in euro's uitgedrukt, ik wens Griekenland veel geluk om ze via een steeds inflationistische drachme terug te betalen.

Maar nogmaals, als Griekenland bij China of Rusland wilt aankloppen, kan dat, en zal ze de Europese schuld waarschijnlijk niet moeten betalen. Of dat een betere optie is, laat ik in het midden.
Nogmaals; nee de schuld verdwijnt niet omdat ze uit de eu stappen of gezet worden, maar ga ze maar halen die centen. Ik zal aan jou het zelfde vragen als aan Jan. Hoe zoek je die te recupereren? Wat er niet is kunt ge niet recupereren en wat ge niet kunt recupereren is er niet.

Kijk, niet helemaal het zelfde maar toch. Ik ben vandaag bij de Deurwaarder geweest om een zaak op de rol te zetten voor een huurden die al enkele maanden achter staat. Binnen enkele weken komt dit voor en zal er snel een vonnis volgen. Kosten +/- 300 Euro. Dat vonnis moet dan betekent worden, kosten+/-150 Euro. Verlaat die huurde niet het pand en volgt er een uitzetting, kosten om en bij de 1000 Euro. Theoretisch kan ik die kosten verhalen op de huurder maar in de praktijk zie ik daar geen cent meer van. Is die schuld dan vrijgescholden? Nee. Maar zie ik daar ooit nog één cent van terug?

Laatst gewijzigd door Garry : 11 februari 2015 om 01:31.
Oud 11 februari 2015, 08:45   #76
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals; nee de schuld verdwijnt niet omdat ze uit de eu stappen of gezet worden, maar ga ze maar halen die centen. Ik zal aan jou het zelfde vragen als aan Jan. Hoe zoek je die te recupereren? Wat er niet is kunt ge niet recupereren en wat ge niet kunt recupereren is er niet.
O, persoonlijk denk ik dat er een schuldherschikking zal komen, ik vermoed dat beide partijen wel genoeg gezond verstand zullen hebben om tot een oplossing te komen. Daarom ook dat ik de huidige "escalatie" vooral als een partijtje blufpoker zie.

Maar stel dat er geen oplossing komt. Dan heb je gelijk en ongelijk, zoals ik eerder schreef. Want Griekenland kan inderdaad beslissen om haar schulden niet meer af te betalen, maar hoe lang kan ze dat volhouden? Zoals alle landen zal zij op een of ander ogenblik geld moeten lenen, en waar gaat zij dat geld halen? Bij haar huidige schuldeisers? Of bij andere "bronnen"?

Dus ja, vroeg of laat zal Griekenland in exact dezelfde situatie als nu verkeren, met een hoop schulden die toch afbetaald moeten worden. Of, zij zal moeten aankloppen bij de twee enige landen buiten de EU die misschien bereid zullen zijn om geld te lenen: Rusland of China. Dat zal dan de Griekse keuze worden...

En ik laat het heel verhaal ter zijde rond geloofwaardigheid en vertrouwen op de financiële markten die een niet-betaling met zich zou meebrengen.

Citaat:
Kijk, niet helemaal het zelfde maar toch. Ik ben vandaag bij de Deurwaarder geweest om een zaak op de rol te zetten voor een huurden die al enkele maanden achter staat. Binnen enkele weken komt dit voor en zal er snel een vonnis volgen. Kosten +/- 300 Euro. Dat vonnis moet dan betekent worden, kosten+/-150 Euro. Verlaat die huurde niet het pand en volgt er een uitzetting, kosten om en bij de 1000 Euro. Theoretisch kan ik die kosten verhalen op de huurder maar in de praktijk zie ik daar geen cent meer van. Is die schuld dan vrijgescholden? Nee. Maar zie ik daar ooit nog één cent van terug?
Ik vind het een goed voorbeeld. Want stel dat jij een van de weinige mensen bent die panden verhuurt. Wat gaat die gast doen eens hij buitengesmeten is? Bij andere huurders aankloppen, die goed weten dat hij een wanbetaler is? En stel dat jij de enige bent die dan toch bereid is om hem een nieuwe kans te geven. Onder welke voorwaarden ga je dat doen, denk je zelf? Héél misschien zal hij op een of andere manier de garantie moeten geven dat hij zijn open schulden afbetaald, en dat hij zijn huur voortaan wel correct zal betalen.
Griekenland zit een beetje in dezelfde situatie: zij gaat geld moeten lenen, en veel opties heeft ze niet. Dat is de drukkingsmiddel waar de EU en de andere schuldeisers over beschikken.

(ps: sneu voor jou, ik hoop dat je die gast buiten krijgt, en toch een deel van uw geld terugziet)
Oud 11 februari 2015, 09:18   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Klopt een aantal staten zijn letterlijk en figuurlijk failliet waaronder het ''rijke'' californië.
Het grote verschil tussen een prive failliet en een openbaar failliet is dat bij een prive failliet, de resterende inboedel eigendom wordt van de schuldeisers, en dat de originele prive entiteit helemaal "leeg" is. De schuldeisers worden eigenaar van de prive entiteit die failliet is, om daarmee in de mate van het mogelijke een deel van hun schuldvorderingen kunnen ingewilligd te zien.

Een openbaar failliet is niks anders dan een "foert" naar de schuldeisers toe. Zij worden geen eigenaar van de inboedel. Een openbaar failliet wil gewoon zeggen dat de schuldeisers er voor hun moeite aan zijn en de boom in kunnen.

Lenen aan een openbare entiteit is dus veel en veel riskanter dan aan een prive entiteit. Natuurlijk wil je als openbare entiteit zoveel mogelijk failliet verklaard worden Pure winst.

Ook is het pervers zo, dat het risico dat je loopt door aan een openbare entiteit te lenen, het kleinste is, net na een failliet verklaring: want dan zijn er geen schulden meer en is de kans het grootste dat je zal terugbetaald worden.

Het is (zoals gewoonlijk) heel bedriegelijk door openbare overheden om hetzelfde woord "failliet" te gebruiken voor totaal verschillende concepten. Een prive entiteit die failliet is, die wordt helemaal uitverkocht. Een openbare entiteit die failliet is, die heeft een groot cadeau gekregen.
Oud 11 februari 2015, 18:39   #78
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
O, persoonlijk denk ik dat er een schuldherschikking zal komen, ik vermoed dat beide partijen wel genoeg gezond verstand zullen hebben om tot een oplossing te komen. Daarom ook dat ik de huidige "escalatie" vooral als een partijtje blufpoker zie.

Maar stel dat er geen oplossing komt. Dan heb je gelijk en ongelijk, zoals ik eerder schreef. Want Griekenland kan inderdaad beslissen om haar schulden niet meer af te betalen, maar hoe lang kan ze dat volhouden? Zoals alle landen zal zij op een of ander ogenblik geld moeten lenen, en waar gaat zij dat geld halen? Bij haar huidige schuldeisers? Of bij andere "bronnen"?

Dus ja, vroeg of laat zal Griekenland in exact dezelfde situatie als nu verkeren, met een hoop schulden die toch afbetaald moeten worden. Of, zij zal moeten aankloppen bij de twee enige landen buiten de EU die misschien bereid zullen zijn om geld te lenen: Rusland of China. Dat zal dan de Griekse keuze worden...

En ik laat het heel verhaal ter zijde rond geloofwaardigheid en vertrouwen op de financiële markten die een niet-betaling met zich zou meebrengen.

Ik vind het een goed voorbeeld. Want stel dat jij een van de weinige mensen bent die panden verhuurt. Wat gaat die gast doen eens hij buitengesmeten is? Bij andere huurders aankloppen, die goed weten dat hij een wanbetaler is? En stel dat jij de enige bent die dan toch bereid is om hem een nieuwe kans te geven. Onder welke voorwaarden ga je dat doen, denk je zelf? Héél misschien zal hij op een of andere manier de garantie moeten geven dat hij zijn open schulden afbetaald, en dat hij zijn huur voortaan wel correct zal betalen.
Griekenland zit een beetje in dezelfde situatie: zij gaat geld moeten lenen, en veel opties heeft ze niet. Dat is de drukkingsmiddel waar de EU en de andere schuldeisers over beschikken.

(ps: sneu voor jou, ik hoop dat je die gast buiten krijgt, en toch een deel van uw geld terugziet)
Daar maak ik mij geen illusies over. Ik doe wat Europa ook zou moeten doen, uitdrijven. Maar er is één verschil, ik ga er niet van kapot, Europa wel, en daarom zullen ze, denk ik wel, een regeling treffen om een of andere manier zodat de Griekse premie noch Europa/Merkel , gezichtsverlies lijden. Zo iets in de zin van, " we schelden u nu vrij van x aantal % om dan volgend jaar weer een deel vrij te schelden en zo nog eens zodat Merkel de tijd krijgt dit manoeuvre te verkopen aan haar landgenoten, en dit alles zonder een hoop andere lidstaten aan te sporen om de zelfde eis te gaan stellen zoals Griekenland doet.

Allee, dat is wat ik denk hé. Ik kan mij niet voorstellen dat ze Griekenland uit de EU zouden zetten en ze weten toch dat ze geen rode duit zullen te zien krijgen, niet in en niet uit Europa. Nu alleen een compromis bedenken dat ze kan verkopen aan haar volk.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 februari 2015 om 18:45.
Oud 11 februari 2015, 20:34   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ieder ander land was met dergelijke schuld al lang failliet verklaard maar Amerika niet, omdat het Amerika is. En ook Griekenland heeft zijn eigen geld in handen en kan bijdrukken en devalueren als ze uit de EU stappen hoor.
U verwart EU met eurozone.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2015, 21:28   #80
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze gaan het dagelijks mogen devalueren. Dan kunnen ze een brood gaan kopen voor tien miljard drachmes.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be