![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Dat vast benoemden met vele dienstjaren gemakkelijk door evaluaties geraken , dat is zo .
Maar het simpelweg toelaten van evaluaties is al baanbrekend . En bij de instroom van nieuwe ambtenaren heeft dit echt wel een gevolg . Ik ben zelf zo een "nieuwe" , en ik kan enkel spreken over de NMBS . Ik geef je mijn ervaringen mee ; toelatingsproef Vlaanderen; 07/2013 ; ongeveer 1000 kandidaten . Van die 1000 zijn er 18 toegelaten . Dat waren mijn klasgenoten , aangenomen als statutair ambtenaar in stage . De opleiding bestaat uit een praktijk-ervaring ; meewerken met de gewone ploegen , en theorie gespreid over 7 examens en 4 evaluaties . Na de eerste week bleven er nog 16 man over . We zijn nu 04/2015 . Van de 16 is er één ziek geworden ,en verplaatst naar de volgende lichting . 1 is gewoon gebuisd , en 1 is geslaagd in een hoger examen . De 13 anderen zijn in afwachting van het be-eindigen van de stage . Ofwel ontslag ofwel benoeming . De punten van de 7 examens worden niet meegedeeld ,hoewel ze al sinds januari afgenomen zijn , de evaluaties baseren zich op praktijkkennis en omgang met collega's . Elk scheef woord is voldoende om ontslagen te worden . Dus OK , de oude garde word niet hard aangepakt , maar de vernieuwing word wél hard aangepakt . Bij deze aanwerving-ronde komt er max 13 man bij , terwijl er 300 op pensioen gaan . Als "nieuwe" ben ik dus al 10 keer beoordeelt geweest in minder dan 2 jaar . En van vrienden leer ik dat het er bij "de post" niet anders aan toe gaat . |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als we het spelletje zo willen spelen. Kan U me dan vertellen welk deel van mijn reactie U niet kan begrijpen? Maar het bewijst weer eens dat U wel een respectvolle discusie eist, maar geen respect weergeeft.
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Bij Financiën, grootste ministerie, trekt het ook op niks.....en dat heeft m.i. iets meer argumentatiewaarde als jouw 'grondige evaluatie'......of 't zou moeten zijn dat jij bij Financiën bent ? Dan zitten we met een probleem... ![]()
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() ???? 'O werk' verzetten is beter dan '1/4 werk verzetten' ????
ALs die 1/4er wegvalt is dat 1/4 meerwerk voor de anderen, hé...
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk heeft iedereen een beetje gelijk, en een beetje ongelijk. De realiteit achter is immers veel genuanceerder dan een dt-fout.
Eigen ervaring als leidinggevende ambtenaar, waar ik mijn hele dienst dus evalueer. Mijn evaluaties hebben ongeveer 5 minuten per man geduurd, omdat ik dicht bij mijn mederwerkers sta, hen permanent coacht en opvolgt. Ik had dus geen "evaluatiemoment" nodig en wist op voorhand dat iedereen zou "slagen". Wel erbij zeggen dat ik zo'n drie dagen heb mogen besteden aan het hele papierwerk... Soit. Zijn dat dan übermenschen? Neen, wel goede medewerkers waar ik, en mijn organisatie, op kunnen rekenen. Niet meer, en niet minder. Daarnaast had ik wel dit jaar een onbekwame gast, die verschillende keren in mijn bureau is gepasseerd, zonder resultaat. Hij zou negatief beoordeeld zijn door mij, maar is vroegtijdig vertrokken naar aan andere dienst, met mijn goedkeuring (ik kreeg een vervanger die ik dan nog zelf heb mogen kiezen). Dus ja, hij werd niet door mij geëvalueerd en heeft meer dan waarschijnlijk een "voldoende" gekregen i.p.v een "onvoldoende". Als hij bij mij was gebleven en "buitengesjot" zou worden, dan zou ik trouwens een probleem gehad hebben : vertrekkers worden niet vervangen, en erger, hun post wordt budgettair geschrapt. In mensentaal: zij zullen nooit meer vervangen worden. Heb ik hem laten gaan om...? Neen, gewoon om er vanaf te geraken, en al zeker omdat hij vervangen werd door iemand van wie ik wist dat ik erop kon rekenen. Er ook nog bijvoegen dat het "systeem" om de zes maanden werd veranderd, en niemand bij ons opgeleid werd om de evaluaties te doen. Iedereen heeft het dus met de natte vinger gedaan. Heeft dat te maken met "cultuur"? Ja, omdat evalueren niet zomaar "iets" is dat je tussen de soep en de patatten doet. Ja, omdat de meeste evaluatioren zich afvroegen wat het nut is van zo'n evaluaties. Wij weten immers dat niemand buitengesmeten kan worden en dat negatieve evaluaties een gevecht tegen de Bierkaai is (al had ik die negatieve evaluatie wel degelijk gedaan, zo ben ik nu eenmaal). Neen, omdat de meeste evaluatoren wel degelijk bereid zijn om tijd en energie in de evaluaties te steken als zij ervan overtuigd geraken dat het nut heeft. Dat cijfer van negen is dus niet normaal, maar wat daar de reden voor is, daar zal iedereen wel over gissen. Kakkers op ambtenaren zullen het gebruiken om op ambtenaren te kakken, fanboys van ambtenaren zullen zegenen dat er eigenlijk geen probleem is. De waarheid zal een combinatie van allerlei factoren zijn: slechte evaluatiemethodes, niet durven, vriendjespolitiek, vakbonden, beter personeel dan algemeen aangenomen wordt, onervarenheid van evaluatioren, te weinig tijd en/of goesting, anderen. Wie zal het zeggen... In ieder geval, niks dat op termijn niet bijgestuurd kan worden.
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik wist dat en mijn bazen wisten dat. Ik heb intern steeds mijn bevindingen kenbaar gemaakt maar mij steeds gehouden aan de omerta t.o.v. de buitenwereld. Want ik had het intussen wel verleerd om klokkenluider te spelen. De geplogenheden binnen de staatsdiensten zijn zo opgebouwd dat de scheve schaatsrijders steeds buiten de wind worden gezet. Ik was meer dan tevreden toen ik met pensioen kon gaan. Steeds in conflict liggen met uw eigen rechtvaardigheidsgevoel is geen aangename levenswijze. Ook de reden waarom ik gestopt ben met politiek. Feitelijk geloof ik niet meer in de mens. En omdat een God deze zou geschapen hebben naar zijn beeld en gelijkenis geloof ik nog minder in die God. Die laatste benadering lucht mij op. Want indien die God dus echt mocht bestaan dan zou het volgens mijn bevindingen en theorieën een enorm slecht wezen moeten zijn. ![]() Laatst gewijzigd door werkman : 27 april 2015 om 19:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan wal staande stuurlui die bevelen opvolgen van organisaties die het concept ivoren toren tot een kunst hebben verheven.
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is een nog betere omschrijving
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Lamenielachen ....
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Had hij die processen lopen met zijn werkgever tegen belasting-ontduikers? Of was het tegen een slechte evaluatie die hij zou gekregen hebben, dus tegen de werkgever? In het eerste geval zou ik zeggen :"Proficiat" In beide gevallen hoop ik dat hij zich gehouden heeft aan de "omerta" Want anders kan het slecht aflopen. Maar.....ik heb mijn twijfels over uw bewering! ![]() Ik kan mij niet voorstellen dat "een grote bons" zo loslippig zou zijn tegenover zijn buren over zaken waar hij dient over te zwijgen. ![]() Laatst gewijzigd door werkman : 27 april 2015 om 20:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Europees Commissaris
|
![]() De evaluatie heeft dus ontegensprekelijk aangetoond dat het benoemd staatspersoneel de besten van de besten zijn.
Ik denk er wel anders over maar wie ben ik om daar een andere mening over te hebben. Ik beweer niet dat die evaluatie voor allemaal onterecht gunstig is uitgedraaid. Ik beweer wel dat indien ik mocht baas geweest zijn van het departement waar ik was te werk gesteld dat er een heleboel onmiddellijk van het OCMW mochten gaan genieten. Sorry, van den dop bedoel ik. ![]() Maar mijn mening dateert van vroeger. Het zal nu waarschijnlijk gebeterd zijn zeker? Maar men moet niet de schuld op de ambtenaren steken. De schuldige is het systeem. Benoemingen creëert gemakzucht en de gevolgen van de omerta zijn nefast. En er is gemakkelijk aan te verhelpen indien daartoe bereidheid zou zijn maar.....dat zal er nooit van komen. Trouwens; van elk systeem wordt geprofiteerd. Dus als het huidige systeem blijft bestaan zal het altijd vierkant draaien aan de administraties. En daar zullen evaluaties van de ambtenaren zelf niks aan verhelpen. Beter werd een evaluatie van het systeem eens overwogen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dan is er nog maar één optie en dat is : ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Er zijn ergens grenzen , nietwaar ? ![]() Waar zou er in dit verband ernstig moeten over gediscussiëerd worden ? U ziet toch ook wel intuïtief in dat een walwis niet in uw badkuip raakt, of niet ? ![]() Laatst gewijzigd door Pericles : 29 april 2015 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bekijk het eens zo:
9 voldoen niet, dit inverhouding met het aantal dat werkt. Dat lijkt mij een niet te slecht gemiddelde dan. Of heb ik wat gemist? |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat gaat er ginder wel even anders aan toe:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150429_01655306 Noord-Koreaanse leider liet dit jaar al 15 ambtenaren executeren Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |