Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2015, 12:26   #61
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Gisteren verkeersbelasting betaald. Bijna 800€. Ik rij ongeveer 10.000km per jaar is dus per km 0,08€. Is toch genoeg vind ik. Nu willen ze 0,05€ per km. Komt voor mij dus op 500€ uit maar dan moeten ze de verkeersbelasting natuurlijk afschaffen en een kilometervergoeding invoeren.Maar wat gaat er gebeuren: verkeersbelasting en kilometervergoeding.Dubbel betalen. Allemaal inkomsten voor de staatskas.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 13:50   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Gisteren verkeersbelasting betaald. Bijna 800€. Ik rij ongeveer 10.000km per jaar is dus per km 0,08€. Is toch genoeg vind ik. Nu willen ze 0,05€ per km. Komt voor mij dus op 500€ uit maar dan moeten ze de verkeersbelasting natuurlijk afschaffen en een kilometervergoeding invoeren.Maar wat gaat er gebeuren: verkeersbelasting en kilometervergoeding.Dubbel betalen. Allemaal inkomsten voor de staatskas.
Ik herinner me toch de uitspraak van minister Weyts: "Belast niet het bezit, maar wel het verbruik."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 21:46   #63
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik herinner me toch de uitspraak van minister Weyts: "Belast niet het bezit, maar wel het verbruik."
Dat is nu al grotendeels het geval. Van al de inkomsten die de overheid int uit het bezit en gebruik van auto's (http://www.febiac.be/public/statisti...FID=23&lang=NL en ga dan naar fiscaliteit) kan je zien dat van de 15.7 miljard € (een duizelingwekkend bedrag) al 70% gerelateerd is aan het gebruik van de auto.

De verkeersbelasting, 1.56 miljard € per jaar, vertegenwoordigt overigens maar 10% van de totale belastinginkomsten.
Als je dat bedrag relateert aan het aantal gereden km, 83.08 miljard km in 2013, (http://www.mobilit.belgium.be/nl/bin...466-260946.pdf par 1.1) komt dat neer op 1.88 cent per km.

Ik ken onze overheid: altijd onverzadigbaar op zoek naar meer geld. Ik geloof nooit dat onze overheid een zo complex en duur systeem op poten zet voor, gemiddeld, die schamele 1.88 cent per km.

Met een kilometerheffing creëert onze overheid voor zichzelf een nieuw monopolie waarvan ze weet dat het potentiëel aan inkomsten nagenoeg oneindig is en waarbij ze tegelijk rechter en partij is want zij beheert ook de wegeninfrastructuur.
Alleen de grootste idioot zou ermee instemmen om haar dat te gunnen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 21:51   #64
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
+2.8 liter. Tssss
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 22:22   #65
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat is nu al grotendeels het geval. Van al de inkomsten die de overheid int uit het bezit en gebruik van auto's (http://www.febiac.be/public/statisti...FID=23&lang=NL en ga dan naar fiscaliteit) kan je zien dat van de 15.7 miljard € (een duizelingwekkend bedrag) al 70% gerelateerd is aan het gebruik van de auto.

De verkeersbelasting, 1.56 miljard € per jaar, vertegenwoordigt overigens maar 10% van de totale belastinginkomsten.
Als je dat bedrag relateert aan het aantal gereden km, 83.08 miljard km in 2013, (http://www.mobilit.belgium.be/nl/bin...466-260946.pdf par 1.1) komt dat neer op 1.88 cent per km.

Ik ken onze overheid: altijd onverzadigbaar op zoek naar meer geld. Ik geloof nooit dat onze overheid een zo complex en duur systeem op poten zet voor, gemiddeld, die schamele 1.88 cent per km.

Met een kilometerheffing creëert onze overheid voor zichzelf een nieuw monopolie waarvan ze weet dat het potentiëel aan inkomsten nagenoeg oneindig is en waarbij ze tegelijk rechter en partij is want zij beheert ook de wegeninfrastructuur.
Alleen de grootste idioot zou ermee instemmen om haar dat te gunnen.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat je permanent gevolgd wordt met een GPS.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 15:12   #66
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat gebeurt al, dus toch een dubbele belasting.
Oud 24 mei 2015, 15:13   #67
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Om nog maar te zwijgen van het feit dat je permanent gevolgd wordt met een GPS.
Vraag me af hoe ze dat gaan verenigen met de bescherming van de privacy. Ik zie het al voor me : meneer de aannemer, uw auto stond daar gedurende 8 uur. Wij veronderstellen dat U gewerkt heeft. Waar is uw factuur enz.
Oud 24 mei 2015, 15:32   #68
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus N-VA gaat al de in het verleden opgelegde extra accijnzen afschaffen als die kilometerheffing er komt ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2015, 23:22   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Dat gebeurt al, dus toch een dubbele belasting.
Uw wegenbelasting is niet op verbruik, maar op bezit.
Oud 24 mei 2015, 23:24   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus N-VA gaat al de in het verleden opgelegde extra accijnzen afschaffen als die kilometerheffing er komt ?
Om welke "in het verleden opgelegde extra accijnzen" gaat het hier?
Oud 25 mei 2015, 11:58   #71
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om welke "in het verleden opgelegde extra accijnzen" gaat het hier?
Pakweg die van de laatste 30 jaar.
Of, laat ons alle accijnzen afschaffen en vervangen door de kilomterheffing. Dat is de enige manier om alleen de vervuiler te laten betalen.
Oud 25 mei 2015, 13:37   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of, laat ons alle accijnzen afschaffen en vervangen door de kilomterheffing. Dat is de enige manier om alleen de vervuiler te laten betalen.
Tot uw dienst een grafiek van de accijnzen sinds 1971 (2) uiteraard komen daar nog andere bijdragen en 21 % btw bij:

(1) De samenstellingen van huidige maximumprijzen:
http://www.petrolfed.be/nl/maximumpr...maximumprijzen

(2) Accijnzen sinds 1971: http://www.petrolfed.be/nl/maximumpr...oleumproducten

Je ziet dat de milieuvriendelijkste brandstof steeds zéér benadeeld wordt, de laatste jaren is het verschil iets kleiner geworden, volgens Europese richtlijnen zou dat verschil voor BE pas in **2018 of later** echt "voelbaar zijn aan de pompprijzen".

BE staat aan de top (62,3 %) van de 5 meest-verdieselde landen in Europa (+50 %-aandeel), nochtans hebben 2/3 van de 28 EU-landen minder als 30 % dieselaandeel-personenwagens.

De gemiddelde inkomsten enkel pure accijns bedraagt gemiddeld 4,5 miljard/jaar de laatste 5 jaar:
http://www.petrolfed.be/nl/petroleum...en-belgi%C3%AB

Tel daar nog de BTW bij en je hebt bijna 6 miljard per jaar. Dat is natuurlijk bijna utopisch te compenseren met een kilometerheffing.

**
Citaat:
http://www.demorgen.be/economie/-die...jaar-a1332946/

"Dieseltaks kost Belgische chauffeur 600 euro per jaar"

Barbara Debusschere − 13/10/11, 05u40

De nieuwe brandstoftaks die de EU uitwerkt (DM 7/10) doet autoconstructeurs steigeren. Die taks zal diesel, wegens vervuilender, duurder belasten dan benzine. Belangenorganisatie Febiac ziet aan die maatregel een meerkost hangen van jaarlijks bijna 600 euro per Belgische dieselgebruiker.

Een definitieve deal is er nog niet maar de marsrichting is duidelijk: vanaf 2013 zullen in alle EU-lidstaten vervuilende brandstoffen meer belast worden dan de milieuvriendelijkere varianten. Het betekent concreet dat diesel duurder wordt dan benzine omdat diesel een zwaardere milieu-impact heeft.

Vandaag is de verplichte minimumheffing in de EU 359 euro voor 1.000 liter benzine. Voor diesel is dat 330 euro. In de toekomst zou de benzineheffing gelijk blijven. De dieseltaks zou vanaf 2013 stijgen tot 390 euro in 2018. In België ligt de taks op diesel op een zodanig niveau dat wij de voorgestelde maatregel pas in 2018 aan de pomp voelen.

Lange afstanden
Volgens Febiac, de belangenvereniging voor autoconstructeurs, gaat het meer bepaald om een prijskaartje van 1,96 miljard euro.

Michel Martens, directeur van de studiedienst bij Febiac, rekent voor. "Het totale getankte dieselvolume voor zowel auto's als vrachtwagens bedraagt in België 8,4 miljard liter diesel per jaar, tegenover 1,9 miljard benzine. De huidige accijnzen op benzine en diesel liggen respectievelijk op 0,6 euro en 0,4 euro per liter. Het Europese plan betekent dat de dieselaccijns moet stijgen met 0,2336 euro, of een toename met 46 procent. Vermenigvuldigd met 8,4 miljard liter diesel betekent dat een extra kost van 1,96 miljard euro voor de 3,3 miljoen dieselbestuurders in ons land." ...
ook: http://forum.politics.be/showthread.php?t=183590

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2015 om 13:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 13:47   #73
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het misbruiken van de automobilist moet stoppen.
Oud 25 mei 2015, 21:17   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U sprak over "extra" accijnzen. Wat is er dan wel "extra" ingevoerd bovenop de toen al bestaande accijnzen?
Oud 26 mei 2015, 05:14   #75
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U sprak over "extra" accijnzen. Wat is er dan wel "extra" ingevoerd bovenop de toen al bestaande accijnzen?
Ik zal u op weg helpen.
http://www.brandstofprijzen.be/practical_info.php
Oud 26 mei 2015, 14:19   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
4. Waarom zijn de brandstoffen zo duur geworden?

Windt u zich ook op over de hoge brandstofprijzen? Verschillende factoren zijn verantwoordelijk voor de enorme stijging van de prijs van benzine en diesel op ongeveer 15 jaar tijd.

De fiscus

De fiscus heeft niet te klagen. De Belgische Staat wordt rijker met elke kilometer die wij rijden. Alle accijnzen, energietaksen en btw samen vertegenwoordigen maar liefst 56% van de prijs van een liter diesel. En voor benzine is dat zelfs 67%. Deze en andere cijfers vindt u op de website van het Ministerie van Economische Zaken.

5. Duur, duurder, duurst ...
Sinds 1999 zijn de brandstofprijzen duizelingwekkend gestegen: 20% hoger voor ongelode super 95, 37% hoger voor diesel. Maar de prijzen zijn niet bij elke pomp dezelfde. Talrijke verkooppunten kennen al dan niet belangrijke kortingen toe op de officiële maximumprijs.
En het invoeren van de gezondheidsindex vanaf 1994, dus de in de regel stijgende motor-brandstofprijzen tellen vanaf dan niet meer bij de index.

Citaat:
http://economie.fgov.be/nl/statistie...ondheidsindex/

Uit het indexcijfer van de consumptieprijzen dat rekening houdt met het prijsverloop van alle goederen en diensten, wordt nog een ander indexcijfer afgeleid, het gezondheidsindexcijfer. De administratie, berekent dit gezondheidsindexcijfer sedert januari 1994 (ingevoerd bij koninklijk besluit van 24 december 1993).
De waarde van dit indexcijfer wordt bekomen door een aantal producten uit de korf van het indexcijfer van de consumptieprijzen te halen, met name alcoholische dranken (in de winkel gekocht of in een café geconsumeerd), tabakswaren en motorbrandstoffen, met uitzondering van LPG.

Waarvoor wordt de gezondheidsindex gebruikt?

Het gezondheidsindexcijfer wordt onder meer toegepast voor de indexering van de huurprijzen.
De afgevlakte index (= de gemiddelde waarde van de gezondheidsindex in de 4 voorbije maanden) is de basis voor de indexering van pensioenen, sociale uitkeringen en sommige lonen en wedden. De indexaanpassing van overheidswedden en sociale uitkeringen gebeurt wanneer de afgevlakte index een bepaalde waarde overschrijdt, de zogenaamde spilindex.
De afgevlakte index wordt ook nog het voortschrijdend gemiddelde genoemd.
En met die invoering van de "gezondheids"index, ttz het schrappen van steeds duurdere motorbrandstoffen in de index, wordt natuurlijk geen rekening gehouden als men in studies de marginale externe kost van het individuele personenvervoer berekend, alle andere soms met de haren getrokken dingen zoals congestie wel (grootste deel nu > 80 %, dit door hun eigen nalatigheid), zo zal men er wel geraken, daarbij betalen benzineauto´s in die scheve berekening nog altijd 55 % teveel aan transportbelastingen: .

Internalisatie van externe kosten voor verschillende vervoerswijzen, euro per 100 voertuigkilometer (totale marginale externe kost = 100 %), Vlaanderen, 2008

http://www.milieurapport.be/nl/feite...van-transport/

Citaat:
Hinder van transport over het algemeen niet gecompenseerd

In 2008 recupereerde de overheid slechts een deel van de externe kosten veroorzaakt door transport via belastingen en heffingen op transport. Over alle vervoerswijzen heen was de mate van internalisering het grootst voor wegverkeer. Een personenwagen diesel betaalde ongeveer 69 % van zijn externe kosten. Een personenwagen benzine betaalde dan weer 55 % te veel. Dit laatste heeft vooral te maken met de lagere externe milieuschadekosten en de hogere accijnzen die benzinewagens betalen.
De graad van internalisering voor motorfietsen was relatief laag (30 %) door de hoge ongevalkosten. Voor lichte vrachtwagens schommelde de mate van internalisering tussen 86 % en 38 %, afhankelijk van de gebruikte brandstof. Zware vrachtwagens internaliseerden tussen de 30 % en 66 % van hun externe kosten. Voor de reisbus was dit 29 %. De subsidies voor de lijnbus waren vier keer hoger dan de externe kosten (niet weergegeven op deze grafiek). ...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 mei 2015 om 14:48.
Oud 26 mei 2015, 20:17   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar staat niets over in.

Terug naar af, beste.
Oud 27 mei 2015, 16:51   #78
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Neen Dademeele, geen 2,8 lier. Een nieuwe auto een 1800 cc en verkeersbelasting en BIV betaald.
En alleen maar betalen op verbruik? Wat doen we dan aan de pomp? BTW en accijnzen betalen en nu nog eens extra op verbruik dus dubbel betalen.
Inkomsten voor de Belgische staatskas.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2015, 17:12   #79
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen Dademeele, geen 2,8 lier. Een nieuwe auto een 1800 cc en verkeersbelasting en BIV betaald.
En alleen maar betalen op verbruik? Wat doen we dan aan de pomp? BTW en accijnzen betalen en nu nog eens extra op verbruik dus dubbel betalen.
Inkomsten voor de Belgische staatskas.
En BIV, eerst sprak je enkel van verkeersbelasting.

Bijna 800 € totaal :
jaarlijkse verkeersbelasting (~ 310 €) en éénmalige BIV (~ 470 €) voor een 1800 cc, wslk diesel, en maar euronorm 5.

Bij benzinemodel of euronorm 6-diesel betaalde je wslk ~320 € minder BIV.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 mei 2015 om 17:16.
Oud 27 mei 2015, 18:01   #80
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Mensen kunnen goed klagen en zagen. Men moet dat met een korreltje zout nemen.
Dit doet men dan ook denken aan onderstaand verhaal;

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/a...-protest.dhtml

Als je dan kijkt met welke auto mevrouw rijdt. De moraal van het verhaal vult u zelf maar aan.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be