Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2015, 10:17   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
In Frankrijk is het op de privé-snelwegen ook 130. Voor de rest gaan er stemmen op om het limiet 110 terug af te schaffen.

In Noorwegen geldt er een zeer tolerantie marge bij mobiele controles, tot 25 kmh marge bij goed weer, goed wegdek en een lege baan.
Dat is dus precies wat de V85 wilt zeggen: als de omstandigheden het toelaten, gaat de gemiddelde chauffeur sneller rijden. Dit is geen probleem voor de verkeersveiligheid en hierop bestraffen is dan ook contraproductief.
Bij mijn weten zijn er geen privé snelwegen in Frankrijk.
Er zijn wel absoluut snelwegen die privaat geëxploiteerd worden. En dat is gans iets anders.

Verder ivm dat vonnis van de politierechter:
er zijn twee grote fouten mogelijk:
- het kan zijn dat de rechter een fout vonnis velde (het kan ook zijn van niet natuurlijk)
- kan kan ook zijn dat wij foutieve conclusies trekken, uit een juist vonnis van de politierechter. Omdat, bijvoorbeeld, wij de volledige motivering hier niet voorgeschoteld krijgen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2015, 10:28   #62
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bij mijn weten zijn er geen privé snelwegen in Frankrijk.
Er zijn wel absoluut snelwegen die privaat geëxploiteerd worden. En dat is gans iets anders.

Verder ivm dat vonnis van de politierechter:
er zijn twee grote fouten mogelijk:
- het kan zijn dat de rechter een fout vonnis velde (het kan ook zijn van niet natuurlijk)
- kan kan ook zijn dat wij foutieve conclusies trekken, uit een juist vonnis van de politierechter. Omdat, bijvoorbeeld, wij de volledige motivering hier niet voorgeschoteld krijgen.

.
Is dit een forum om aan semantiek te doen of om mobiliteit te discussiëren?

Iedereen weet wat er wordt bedoeld als ik dat zeg. Ik heb bewust die notering gekozen omdat ik geen zin had om er 2 lange woorden van te maken.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2015, 11:44   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dit een forum om aan semantiek te doen of om mobiliteit te discussiëren?

Iedereen weet wat er wordt bedoeld als ik dat zeg. Ik heb bewust die notering gekozen omdat ik geen zin had om er 2 lange woorden van te maken.
Ik had het anders geïnterpreteerd.
Bedankt alleszins voor de verduidelijking.

(ik gebruik graag het woord tolwegen, maar dat is zelfs geen suggestie naar jou toe. Je gebruikt de woorden die je denkt dat ze duidelijk zijn.
Al was het maar om het onderscheid te maken tussen de echte péage en het nieuwe eco-péage op de grote verbindingswegen buiten de péage)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 mei 2015 om 11:45.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2015, 12:02   #64
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik had het anders geïnterpreteerd.
Bedankt alleszins voor de verduidelijking.

(ik gebruik graag het woord tolwegen, maar dat is zelfs geen suggestie naar jou toe. Je gebruikt de woorden die je denkt dat ze duidelijk zijn.
Al was het maar om het onderscheid te maken tussen de echte péage en het nieuwe eco-péage op de grote verbindingswegen buiten de péage)

.
Ik zal er rekening mee houden.
'Bobke' had eerst geschreven dat hij maar 110 mocht rijden in Frankrijk
Ik had mijn antwoord beter kunnen formuleren zo:
Op bepaalde snelwegen* is de snelheidslimiet weldegelijk 130 kmh.

Citaat:
*
Autosnelwegen (de autoroutes) in Frankrijk kunnen in twee groepen worden onderverdeeld:

1)staatswegen, totale lengte 1600 km
2)privaatwegen, of combinatie van de staat en concessiehouders (zoals ASF, SAPRR, Sanef en Cofiroute). De totale lengte van deze wegen bedraagt 7700 km. Een groot deel van deze autoroutes' zijn tolwegen.

Naar mijn eigen ervaring komt men veel autosnelwegen groep 1 tegen in het noorden van Frankrijk. Hier geldt ook vaak een snelheidslimiet van 110. Verder in het zuiden komt men meer autosnelwegen groep 2 tegen. Hier is de limiet vaker 130, naar eigen ervaring.

Laatst gewijzigd door SanderK : 21 mei 2015 om 12:02.
Oud 21 mei 2015, 19:58   #65
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout, 135 op de veiligste wegen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-7575406.html

Ik weet niet of u ooit al in Noorwegen bent geweest met de auto, ik alvast wel.

Het wegennet daar is niet te vergelijken met het wegennet hier.
De wegen lopen op grote hoogtevlaktes door natuurgebieden (: de weg volgt het landschap, men gaat hier geen bruggen bouwen fzo : kronkelige op en neergaande wegen), de wegen lopen langs de fjorden (kronkelige smalle wegen langs water), enzovoort ....
Dat is dan alweer 35 jaar geleden dat ik daar gereden heb.
Een en ander zal daar wel ietsje verandert zijn.
Dus haal ik mijn wijsheid uit google en daar vond ik als max. snelheid 90/100.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2015, 20:03   #66
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal er rekening mee houden.
'Bobke' had eerst geschreven dat hij maar 110 mocht rijden in Frankrijk
Ik had mijn antwoord beter kunnen formuleren zo:
Op bepaalde snelwegen* is de snelheidslimiet weldegelijk 130 kmh.
De fout ligt inderdaad bij mij, ik had duidelijker moeten zijn.
Op tolwegen mag ik inderdaad meestal 130.
Oud 21 mei 2015, 20:04   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dus haal ik mijn wijsheid uit google en daar vond ik als max. snelheid 90/100.
Wijsheid, of heb je iets aan je ogen ?

Post 10

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
b. Limieten op de veiligste wegen of snelwegen:

De maximumsnelheden op snelwegen per land.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden

Ook daar zien we dat het EU gemiddelde quasi +130 kmh is.

Vele landen hanteren ook een grotere tolerantiemarge op hun snelwegen als Belgie, vooral de landen met een op papier nog lagere limiet, in UK en zelfs # Noorwegen geldt eigenlijk officieus 130 kmh# :
zie Enforcement tolerance, laatste kolom:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...ntry#Countries
#
Citaat:
Norway 90–110[17] Speed cameras have a 5 km/h tolerance.
Police generally apply a tolerance of 5–10 km/h, but up to 20–25 km/h on motorways when driving conditions are favorable.
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...ntry#Countries
dus heeft Noorwegen eigenlijk tot 135 kmh incl tolerantie (110+25 kmh) op zijn beste snelwegen (flits 136 kmh), in BE gaat de flits al vanaf 129 kmh ook op zijn beste 3/4- sporige snelwegen in beste omstandigheden, dus zelfs in N mag er soms tot 7 kmh sneller gereden worden.

UK heeft op 1 kmh quasi dezelfde flitslimiet als BE aangezien de tolerantie er + 10 % + 2 mph bedraagt:
Citaat:
United Kingdom 113 (70 mph) (both Motorways and trunk Dual-carriageways) Enforcement tolerance: 3–14 km/h (2–9 mph) dependent on limit and jurisdiction.[fn 38] Patrol officers use own discretion (normally 10% + 2 mph).
of bij 128 kmh gaat de UK flits, BE: 129 kmh.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 mei 2015 om 20:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2015, 21:11   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vervolg... eigenlijk is het in **Italie tot 150 kmh op bepaalde 3-sporige snelwegen, dus die Europese snelweglimietkaart is niet volledig juist.

Als ik enkel de 24 EU-landen neem die snelwegen hebben, is de gemiddelde EU-snelheidslimiet dan 3213/24 = 134 kmh afgerond.

Tel ik voor D bescheiden 160 kmh (ipv "250 kmh-constructeurs") is het 130 kmh afgerond. (3123/24 landen)
(alles zonder extra tolerantiemarge)

** I-wegcode:
Citaat:
http://www.aci.it/i-servizi/normativ...-velocita.html
Art. 142. Limiti di velocit�*
1. ...]
Sulle autostrade a tre corsie più corsia di emergenza per ogni senso di marcia, dotate di apparecchiature debitamente omologte per il calcolo della velocit�* media di percorrenza su tratti determinati, gli enti proprietari o concessionari possono elevare il limite massimo di velocit�* fino a 150 km/h sulla base delle caratteristiche progettuali ed effettive del tracciato, previa installazione degli appositi segnali, sempreché lo consentano l'intensit�* del traffico, le condizioni atmosferiche prevalenti ed i dati di incidentalit�* dell'ultimo quinquennio.
specifieke 3 v- snelwegen, toch een link van 18/7/2014:
Citaat:
http://www.tuttomotoriweb.com/2014/07/18/ps-4/

Queste alcune delle tratte dove è possibile viaggiare fino a 150 km/h:

Barriera Milano Sud – Lodi dal km 8,9 al km 22,8. Lodi – A21 Firenzuola dal km 22,8 al km 74,1. San. Cesareo – Frosinone dal km 576,3 al km 624,2. Frosinone – Caianello dal km 624,2 al km 700,8. Caianello – Barriera Napoli Nord dal km 700,8 al km 739,9. Autostrada A4 Barriera Milano Est – Bergamo dal km 13,4 al km 47,5. Bergamo – CC Brescia Padova dal km 47,5 al km 92,7. Barriera Milano Nord – Dir. A6/A26 dal km 5,6 al km 30,9. Bologna – S. Lazzaro – All. A14/Ravenna dal km 22,2 al km 56,7. All. A14/ Dir. Ravenna – Rimini Nord dal km 56,7 al km 117,3. Autostrada A27 Mestre – Treviso Sud dal km o al km 13,4. Treviso Sud – Conegliano dal km 13,4 al km 41,2. Autostrada A30 All. A1 – Barriera di Salerno dal km 0 al km 49,8.
... dat is al de moeite als men al die kms bijeentelt namelijk ca. 522 km snelweg, anno mei 2015 kan het nog iets meer zijn. Noorwegen(niet-EU) heeft bvb maar 514 km snelwegen: http://nn.wikipedia.org/wiki/Motorvegar_i_Noreg

In de zomer 2003 was er in I maar sprake van 3 snelwegstukken waar die 150 kmh ging komen:
Citaat:
http://www.handelsblatt.com/archiv/a...n/2261120.html
Datum: 24.07.2003

Seit dem 30. Juni dürfen Autofahrer auf Italiens Autobahnen bis zu 150 km/h schnell fahren, wenn die Autobahn drei Spuren und einen Sicherheitsstreifen je Fahrtrichtung hat. Derzeit ist die höhere Maximalgeschwindigkeit nur auf der A 14 zwischen Bologna und Rimini, der A 1 zwischen Rom und Neapel sowie der A 26 zwischen Vercelli und Alessandria vorgesehen.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 mei 2015 om 21:41.
Oud 25 mei 2015, 16:59   #69
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Via het platform hallopolitici kan er een vraag gesteld worden aan politici.

Ik vraag mij af waarom Ben Weyts systematisch de wetenschappelijke onderzoeken over de V85 negeert....

Steun deze vraag! en misschien krijgen we een antwoord

Het helpt alvast om het slechte verkeersbeleid in België in de spotlights te brengen.

http://www.hallopolitici.be/vragen/detail/397
nog 40 ...
Oud 25 mei 2015, 17:17   #70
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Weten we nu al iets meer over de V85 in Belgie?
Oud 25 mei 2015, 17:47   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Weten we nu al iets meer over de V85 in Belgie?
We ?

V85 ? Pagina 9 van STATEN-GENERAAL VAN DE VERKEERSVEILIGHEID 2007 12 maart 2007

http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf

V85
Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008.
Snelheidslimiet v85 2003 v85 2004 v85 2005 Verschil met limiet
30 km/u 47 km/u 44 km/u 43 km/u + 13 km/u
50 km/u 65 km/u 62 km/u 61 km/u + 11 km/u
70 km/u 89 km/u 91 km/u 86 km/u + 16 km/u
90 km/u 109 km/u 102 km/u 102 km/u + 12 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar

De v85 wordt wel eens beschouwd als een indicator voor de acceptatiegraad voor bepaalde snelheidslimieten. In principe zouden dan enkel bewuste snelheidovertreders sneller mogen rijden dan de v85 .
De ‘realistische’ doelstelling van de SGVV wordt voorlopig in geen enkele snelheidscategorie gehaald.

Ze vegen aan de V85 hun "realistische kloten", ttz ze spannen de kar vóór het paard., en dat is enkel goed voor de flitskassa, ondertussen hebben ze bepaalde limieten nog eens verlaagd met extra 20 kmh lager, het peil van de flitskassa mag zeker niet dalen.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2015 om 17:57.
Oud 25 mei 2015, 21:21   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
... ondertussen hebben ze bepaalde limieten nog eens verlaagd met extra 20 kmh lager, het peil van de flitskassa mag zeker niet dalen.
Wat dan alleen op rekening kan worden geschreven van een flink portie domheid of arrogantie van bepaalde automobilisten. Weten dat de pakkans steeds groter wordt en toch te snel rijden... Tja, sommige mensen hebben blijkbaar geld te veel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 21:26   #73
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat dan alleen op rekening kan worden geschreven van een flink portie domheid of arrogantie van bepaalde automobilisten. Weten dat de pakkans steeds groter wordt en toch te snel rijden... Tja, sommige mensen hebben blijkbaar geld te veel.
Domheid en arrogantie van de overheid:
Deze snelheidslimieten dienen de veiligheid NIET. Deze focus op lage snelheidslimieten maakt Vlaanderen tot de onveiligste landen inzake verkeersveiligheid (lijkt paradoxaal, maar Micele heeft al vaak genoeg laten zien hoe het in elkaar zit).

De automobilisten hebben groot gelijk dat ze protesteren tegen deze limieten, ieders op hun eigen manier (via woorden of via daden).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be