![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Burger
|
![]() Dat zal je dan eens aan hen moeten vragen. Hoedanook, als die mensen zo graag een lagere premie willen omdat ze "eigenlijk zo goed de andere taal niet moeten kennnen", zoals bij bestuurders, dan staat dat hen voor zover ik weet vrij om dat eens aan hun chef te vragen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan is het rijdende personeel (en enkel het rijdend personeel) meer loon aanbieden de juiste oplossing. Als het moeilijker is om voor bepaalde depots nog kandidaten te vinden, dan moet je maar gewoon het loon dat je daar biedt verhogen. Citaat:
Deels omdat de NMBS er op staat om het onderhoud zelf te doen. Vrijwel overal in Europa is het tegenwoordig gebruikelijk dat de leverancier ook het onderhoud doet, en dat er waterdichte contracten afgesloten worden waarbij een bepaalde beschikbaarheid gegarandeerd wordt. Maar de NMBS zal ooit wel eens de 21ste eeuw moeten betreden. Misschien deze eeuw nog.
![]() |
![]() |
#65 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op de spoorwegperrons in de Belgische stations staat het op de mededelingsborden aangegeven over de zaterdagstakingen van de ASTB.
Dus de top van de NMBS weet nu al dat die zaterdagstakingen voor een hoop ellende gaat zorgen. Vermijd die ellende en praat met het ASTB maar de top van de NMBS blijft dit weigeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ja natuurlijk. ASTB vraagt bijvoorbeeld de gelijktrekking van de monitorvergoeding naar gelijke hoogte met de treinbegeleiding. Die van de treinbegeleiding ligt namelijk een pak hoger om het verlies te compenseren voor ticketverkoop. Ik kan me voorstellen dat de directie eerder de vergoeding van de treinbegeleiding naar beneden gaat bijstellen ipv die van de treinbestuurders te verhogen vermits er moet bespaard worden en er toch nog amper tickets op de trein verkocht worden na de nieuwe regeling. Zelfde geldt eigenlijk ook voor het terugdraaien van de baremaverhoging van de treinbestuurders van 18 jaar naar 12 jaar. Zie maar dat de directie die zwaar moet investeren en besparen de barema's van al het ander personeel niet naar 18 brengt op hoogte van de treinbestuurders. Als ik Cornu was ik speelde het spel zo. Ah de treinbestuurders willen dat dat alles wordt gelijkgetrokken. Komt goed uit. Patat. Ik kan me de sfeer op de werkvloer en binnen de erkende bonden dan al voorstellen. Iedereen en alles KO. Verdeel en heers. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 15 juli 2015 om 16:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
2/ Geen kat weet hoeveel leden die vakbond heeft (is ook zo voor de andere vakbonden), dus ze kan beweren wat ze wil. 3/ Om de boel plat te leggen/in de war te sturen moeten er niet eens zoveel machinisten staken........aangezien er zo al te weinig zijn.....dat beweren ze toch ?
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Burger
|
![]() Inderdaad.
Citaat:
ETA: of bedoel je niet solidair genoeg met bedrijven die bedrijfswagens aankopen? Laatst gewijzigd door caveman1917 : 15 juli 2015 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Burger
|
![]() Het staat me voor zover ik weet vrij aan alle anderen om zich ook te verenigen en een stakingsaanzegging in te dienen. Als bv de spoorleggers opslag willen en de erkende bonden zijn te druk bezig een besparingsbeleid te organiseren om zich ermee bezig te houden, dan kunnen die naar mijn weten ook gewoon "Oxi" zeggen, zich verenigen, en ook strijden ervoor. Over het ASTB zelf weet ik niet, maar ik ben ervan overtuigd dat vele machinisten er geen probleem mee zouden hebben dit dan samen te doen, en achteraf een goede pint te gaan drinken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
En ik zie ook treinen lang stilstaan. Waarom rijdt de IC naar Welkenraedt niet door tot Eupen bijvoorbeeld? Ik vermoed dat eea. te maken zal hebben met de hoge kostprijs die Infrabel aanrekent. Men heeft er in België voor gekozen om Infrabel onrechtstreeks te subsidiëren via de dotatie aan de NMBS, zodat men de infrastructuurvergoeding hoog kan houden en concurrenten buiten. Dit heeft echter een aantal nadelen. - Marginale kostprijs van een trein gaat naar omhoog. Dan is een trein soms gewoon laten stilstaan goedkoper. Dat is slecht voor de productiviteit. - De reiziger zelf is minder belangrijk. Dat zorgt er mede voor dat de prikkel om sociale conflicten niet tot een staking te doen escaleren bij de directie niet aanwezig is. Ik denk dat je beter de infrastructuur subsidieert, zodanig dat de infrastuctuurvergoeding op een peil ligt die de operatoren aanmoedigt om vooral veel treinen te rijden. Dat is wat bijv. in het VK gedaan wordt, en een gevolg is dat daar nu bijna twee keer zoveel treinen rijden als een 20 tal jaar geleden. Je ziet hetzelfde ook in Nederland, waar ook in dunner bevolkte gebieden een halfuurdienst normaal is. Maar om dat mogelijk te maken moeten men ook durven om bijvoorbeeld voor stoptreinen eenmansbediening in te voeren.
![]() |
![]() |
#75 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat misschien ook meetelt is dat bepaalde groepen treinbestuurders zeer veel verdienen en dat dat de ogen uitsteekt van andere beroepsgroepen. Men kijkt dan enkel naar de verdiensten van die treinbestuurders en niet naar wat ze er moeten voor doen. Ik denk hierbij aan de hst bestuurders die een pak kennis dienen op te doen en veel van huis zijn en de internationale goederenbestuurders die daarenboven nog eens de meest verschrikkelijke uren en onregelmaat op hun dak krijgen. Ik heb vernomen dat tot in de kaders in Brussel en bij de bonden men daar jaloers op is. De treinbestuurder wordt daar bezien als iemand die op het einde van de maand tussen de 3000 en 3500 net op zijn rekening krijgt. Wat ze ervoor moeten doen en dat het slechts om een kleine minderheid gaat vergeet men daarbij. Dat de meerderheid van de bestuurders het met slechts iets meer dan de helft moet doen ook. En ik voel ook wel wat om onze lonen op te trekken, de treinbegeleiding af te schaffen, ons meer verantwoordelijkheid te geven, de werkplaatsen te sluiten en het onderhoud in oost europa te laten doen of door de leveranciers van het materiaal, ... maar binnen twintig jaar zijn er misschien wel geen treinbestuurders meer nodig en dan lig ik zelf op het kapblok. Hoe ga ik de zaken dan beschouwen ? Dan trek ik misschien ook aan de mouwen van de vakbondsmensen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Koppelen en ontkoppelen van stellen kan ook bij ons vrij vlug afhankelijk van de ouderdom en aard van het materiaal. Ik denk gewoon dat het hier veel meer gebeurd dan in onze buurlanden en dat we minder kilometers aan een stuk rijden waardoor een vertekend beeld ontstaat over de rendabiliteit van de treinbestuurder. Maar ik moet u gelijk geven wat betreft de manier van subsidiëren bij nmbs. Na het IR/IC plan van DeCroo is dat de tweede doodssteek voor stoptreinen in landelijke gebieden. Enkel stadsnetwerken zoals het GEN gaan nog overblijven (en hopelijk verbeteren) op deze manier. Ik wil ook gerust stoptreinen met één stel en eenmansbediening doen en ik denk dat zelfs de treinbegeleiding daar niets op gaat tegen hebben. Die mensen staan zoveel verlof achter (men roept gepensioneerden terug op) dat ze wellicht nog blij gaan zijn daarmee. (Vermoedelijk heft men net hiervoor de situatie zo laten escaleren). De vakbonden zullen dus waarschijnlijk wel weer moeilijk doen. De reizigers gaan dan wel een beetje gedisciplineerd moeten worden want er is toch wel een groot verschil tussen wat ik in Duitsland heb gezien en bij ons ontwaar. Flippende, spurtende, zich tussen sluitende deuren wringende, ... reizigers zie ik voortdurend bij ons. In Duitsland of Nederland heb ik dat allemaal nog niet gezien. Daar neemt men gewoon de volgende. Bij ons bonken mensen nog op deuren terwijl de trein al in beweging is. Die verwachten dat de trein terug stopt om hun persoontje erop te laten of zoiets. Dat is dus dagelijkse kost he en dat heb ik in onze buurlanden nog nooit gezien. De Vlaming is in deze echt een zeer raar wezen. Ik hou mijn hart dus wel vast voor als de tijd daar is dat ik zo alleen de trein ga rijden. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 16 juli 2015 om 08:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedrijfswagens zijn vaak een deel van het loon van de werknemers. Met andere woorden, ge wilt van anderen voordelen afnemen om aan uzelf te geven. Mooie solidariteit. En voor alle duidelijkheid. Ik ben tegen de wildgroei van bedrijfswagens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Wat de toenmalige vraag over mijn lacherig doen betreft : de term 'vakbondssolidariteit' is moeilijk te verenigen met een vakbond die enkel en alleen voor een bepaalde, beperkte groep werkt..... ![]()
![]() |
![]() |
#79 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik moet deze zaterdag bij de nacht werken. De oplossing van de directe van de NMBS is om een rangeerder extra in te zetten bij de vroege, late en nachtdienst op zaterdag. Ik zie niet in hoe dat de zaak gaat oplossen.
Maar de directie vraagt niet of die rangeerder extra kan werken, ze worden verplicht om extra te werken.(vullen gewoon een dag extra in op de dienstregeling.) De directie kon het toch eerst vragen maar de directe vraagt het niet meer en praat ook niet meer met de ASTB. Dat is de werkwijze van de top van de NMBS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |