Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2016, 13:12   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Op die fietshoogdagen kom je hier toch vele bomma's met electrische fietsen tegen. Het verschil in snelheid met gewone fietsers is toch dikwijls veel. Als je dat combineert met de drukte op het fietsroutenetwerk, is dat niet aangenaam. Daarom dat wij op zulke hoogdagen meestal de grens overtrekken naar Nederland of
En in Nederland fietsen oudere mensen niet met een elektrische fiets, zeker?! U moet eens een dagje Zeeland doen tijdens de zomervakantie. Je ziet er meer elektrische fietsen dan andere.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 13:13   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Akkoord, maar ik zou met een snelle pedelec niet tussen de bommas gaan fietsen. Ik gun die mensen hun ontspanning. Ik ga op een weekdag sochtends om 8h langs de weg en op de weg rijden om naar het werk te gaan, en terug om 5h.

Zo een ding koop je ook niet om te ontspannen. 45/h is te snel om te ontspannen. Concentratie is vereist.
Het doelpubliek van de snelle pedelec is dan ook de pendelaar. Niet de actieve senior.
Oud 14 september 2016, 13:16   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Zijn allemaal plannen die de regering al lang op voorhand van plan waren.
Vroeger reclame maken voor een diesel auto en als dan heel veel mensen een diesel auto hebben de taks verdubbelen.
Hetzelfde bij de elektrische fietsen.
Eerst reclame maken voor die elektrische fietsen en geen woord zeggen over verzekeringen.
Wachten tot als heel veel mensen een elektrische fiets hebben en voila.
Onzin, dit gaat gewoon om Europese verordeningen die naar eigen wetgeving moesten worden omgezet.
Oud 14 september 2016, 15:40   #64
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Zijn allemaal plannen die de regering al lang op voorhand van plan waren.
Vroeger reclame maken voor een diesel auto en als dan heel veel mensen een diesel auto hebben de taks verdubbelen.
Hetzelfde bij de elektrische fietsen.
Eerst reclame maken voor die elektrische fietsen en geen woord zeggen over verzekeringen.
Wachten tot als heel veel mensen een elektrische fiets hebben en voila.
U niet laten meeslepen in al hun verkoop trucen is een kunst ... altijd zoveel mogelijk nee zeggen , en denken ik heb al genoeg rommel ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 16:02   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
U niet laten meeslepen in al hun verkoop trucen is een kunst ... altijd zoveel mogelijk nee zeggen , en denken ik heb al genoeg rommel ...
Maak eens de rekening en kijk waar de verschillen zitten tussen de aankoop van een kleine wagen (en inschrijvingstaks, wegenbelasting, onderhoud, brandstofverbruik, verzekering...) en die van een snelle pedelec (en aankoop helm, verzekering, inschrijving en onderhoud).
Oud 14 september 2016, 19:52   #66
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En in Nederland fietsen oudere mensen niet met een elektrische fiets, zeker?! U moet eens een dagje Zeeland doen tijdens de zomervakantie. Je ziet er meer elektrische fietsen dan andere.
Maar de reden dat ik in Nederland of Duitsland ga fietsen heeft niks met de aan of afwezigheid van elektrische fietsen te maken. Dat is gewoon omdat het daar veel minder druk is omdat de knooppunten-bewegwijzering daar niet kan tippen aan de Belgische Limburgse. Maar met een fiets-gps heb je daar geen last van.

Ik heb gemerkt dat in het noorden van de provincie Luik men het goede voorbeeld van BEL-Limburg gevolgd heeft wat bewegwijzering van het fietsknooppuntennetwerk betreft. En eerlijk gezegd: Duitsland begint ook beter te worden.

PS op mijn laatste fietstocht heb ik speciaal opgelet. Geen enkel leeftijdsgenoot(60+) die ik tegenkwam had een gewone fiets. Ze hadden allemaal hulp van een electromotor. Mijn vrouw en ik worden precies een rariteit.

Laatst gewijzigd door pajoske : 14 september 2016 om 19:53.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 19:57   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb gemerkt dat in het noorden van de provincie Luik men het goede voorbeeld van BEL-Limburg gevolgd heeft wat bewegwijzering van het fietsknooppuntennetwerk betreft. En eerlijk gezegd: Duitsland begint ook beter te worden.
Niet echt verwonderlijk, daar de knooppunten rond de Sint-Pietersberg door het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren werd uitgewerkt.

Voor het overige werd het barokke systeem van Limburg gelukkig niet verder gevolgd. In de andere Vlaamse provincies noch in Nederland. Het is immers veel gemakkelijker werken met korte cijfers dan de lange die in Limburg hier en daar ziet verschijnen.
Oud 14 september 2016, 20:04   #68
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de reden dat ik in Nederland of Duitsland ga fietsen heeft niks met de aan of afwezigheid van elektrische fietsen te maken. Dat is gewoon omdat het daar veel minder druk is omdat de knooppunten-bewegwijzering daar niet kan tippen aan de Belgische Limburgse. Maar met een fiets-gps heb je daar geen last van.

PS op mijn laatste fietstocht heb ik speciaal opgelet. Geen enkel leeftijdsgenoot(60+) die ik tegenkwam had een gewone fiets. Ze hadden allemaal hulp van een electromotor. Mijn vrouw en ik worden precies een rariteit.

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2016, 20:21   #69
pajoske

Standaard

Citaat:
Voor het overige werd het barokke systeem van Limburg gelukkig niet verder gevolgd. In de andere Vlaamse provincies noch in Nederland. Het is immers veel gemakkelijker werken met korte cijfers dan de lange die in Limburg hier en daar ziet verschijnen.
Barokke systeem???

Wat is het gemakkelijkste fietsen?
Het BEL-Limburgse origineel met duidelijke blauwe borden voor en na de kruispunten. En met duidelijke borden aan elk knooppunt.
Of het Vlaamse en Nederlandse systeem met groen/gele borden op de helft grootte van de BEL-Limburgse Met dikwijls kleefcijfers die zo vaal zijn dat ge niet ziet wat er op staat. En die borden hangen dikwijls aan de verkeerde (links) kant van de weg. En ge moet ze dikwijls zoeken tussen het hoge gras, boven in de bomen, of achter hagen.

Er zijn 2 mogelijkheden:
Ofwel hebt ge nooit in BEL-Limburg gefietst.
Ofwel slaat ge gewoon wartaal uit.
Oud 14 september 2016, 20:31   #70
pajoske

Standaard

Citaat:
Maak eens de rekening en kijk waar de verschillen zitten tussen de aankoop van een kleine wagen (en inschrijvingstaks, wegenbelasting, onderhoud, brandstofverbruik, verzekering...) en die van een snelle pedelec (en aankoop helm, verzekering, inschrijving en onderhoud).
Hebt gij ooit aan 45 km/u in de sneeuw op een fiets gereden over een afstand van iets meer dan een paar kilometer?
Oud 14 september 2016, 20:40   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Barokke systeem???

Wat is het gemakkelijkste fietsen?
Het BEL-Limburgse origineel met duidelijke blauwe borden voor en na de kruispunten. En met duidelijke borden aan elk knooppunt.
Of het Vlaamse en Nederlandse systeem met groen/gele borden op de helft grootte van de BEL-Limburgse Met dikwijls kleefcijfers die zo vaal zijn dat ge niet ziet wat er op staat. En die borden hangen dikwijls aan de verkeerde (links) kant van de weg. En ge moet ze dikwijls zoeken tussen het hoge gras, boven in de bomen, of achter hagen.

Er zijn 2 mogelijkheden:
Ofwel hebt ge nooit in BEL-Limburg gefietst.
Ofwel slaat ge gewoon wartaal uit.
Enkel in Oost-Vlaanderen is er een probleem met de oudere borden die blijkbaar niet bestand zijn gebleken tegen het zonlicht. Voor het overige is het groen-witte systeem uitstekend. Daarom ook werd het ook in Nederland nagevolgd en dus niet het Belgisch-Limburgse.

Als het Limburgse systeem dermate superieur zou zijn, dan is het onmogelijk te begrijpen dat niemand het navolgt.

De conclusie is dan ook snel gemaakt. Overal vind je groen-witte (Vlaanderen, Wallonië en Nederland) aanduidingen of rood-witte (Duitsland). Niemand heeft het blauw-witte van Limburg overgenomen.
Oud 14 september 2016, 20:41   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebt gij ooit aan 45 km/u in de sneeuw op een fiets gereden over een afstand van iets meer dan een paar kilometer?
Ik heb in het verleden al flink wat kilometers in de sneeuw gereden. Niet aan 45 km/u, maar ik zie niet in waarom het zo snel zou moeten gaan.
Oud 14 september 2016, 20:54   #73
pajoske

Standaard

Citaat:
Enkel in Oost-Vlaanderen is er een probleem met de oudere borden die blijkbaar niet bestand zijn gebleken tegen het zonlicht. Voor het overige is het groen-witte systeem uitstekend. Daarom ook werd het ook in Nederland nagevolgd en dus niet het Belgisch-Limburgse.
En in Antwerpen, en in Vlaams Brabant. Ik heb daar de laatste maanden gefietst. Ik spreek dus uit eigen ervaring.

Citaat:
[b]Als het Limburgse systeem dermate superieur zou zijn, dan is het onmogelijk te begrijpen dat niemand het navolgt.
Dat is heel begrijpelijk. Want die beslissingen worden genomen door politici die nooit een fiets van dichtbij gezien hebben. Die zich laten raad geven door groene jongens die allergisch zijn voor blauw tussen het groen. M.a.w. met houdt met alles rekening, behalve met het belang van de fietsers.

Citaat:
De conclusie is dan ook snel gemaakt. Overal vind je groen-witte (Vlaanderen, Wallonië en Nederland) aanduidingen of rood-witte (Duitsland). Niemand heeft het blauw-witte van Limburg overgenomen.
Voor mij niet gelaten. De toeristische omzetcijfers laten zien wie gelijk heeft. Als ik de media mag geloven is dat in het voordeel van BEL.-Limburg.

Laatst gewijzigd door pajoske : 14 september 2016 om 20:55.
Oud 14 september 2016, 20:57   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is heel begrijpelijk. Want die beslissingen worden genomen door politici die nooit een fiets van dichtbij gezien hebben. Die zich laten raad geven door groene jongens die allergisch zijn voor blauw tussen het groen. M.a.w. met houdt met alles rekening, behalve met het belang van de fietsers.
Hilarisch gewoon. Het zijn onze groene jongens juist geweest die ons weer tot fietsen hebben bewogen. Herinnert u zich de jaren zeventig en tachtig dan niet? Alles en overal, auto's! En de geiten-wollen-sokken-types baanden zich een weg door die chaos met hun rammelende fietsen. Het Agalev van die tijd heeft menig fietsbetoging gehouden.
Oud 14 september 2016, 20:59   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij niet gelaten. De toeristische omzetcijfers laten zien wie gelijk heeft. Als ik de media mag geloven is dat in het voordeel van BEL.-Limburg.
Ja? Waar zijn de vergelijkende cijfers dan wel?
Oud 14 september 2016, 21:01   #76
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik heb in het verleden al flink wat kilometers in de sneeuw gereden. Niet aan 45 km/u, maar ik zie niet in waarom het zo snel zou moeten gaan.
Vraag dat aan TAVEK. Hoe lang zou die onderweg zijn naar zijn werk aan 5 of 10 km per uur in de sneeuw?
Oud 14 september 2016, 21:03   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vraag dat aan TAVEK. Hoe lang zou die onderweg zijn naar zijn werk aan 5 of 10 km per uur in de sneeuw?
Hoeveel keren hebben we eigenlijk nog sneeuw die ons dermate traag doet fietsen?

Juist, bijna nooit.
Oud 14 september 2016, 21:08   #78
pajoske

Standaard

Citaat:
Hilarisch gewoon. Het zijn onze groene jongens juist geweest die ons weer tot fietsen hebben bewogen. Herinnert u zich de jaren zeventig en tachtig dan niet? Alles en overal, auto's! En de geiten-wollen-sokken-types baanden zich een weg door die chaos met hun rammelende fietsen. Het Agalev van die tijd heeft menig fietsbetoging gehouden.
Hilarisch?
Misschien weet ik meer dan gij. Ik woon dan ook in de regio waar het knooppuntensysteem begonnen is.

Laatst gewijzigd door pajoske : 14 september 2016 om 21:08.
Oud 14 september 2016, 21:10   #79
pajoske

Standaard

Citaat:
Hoeveel keren hebben we eigenlijk nog sneeuw die ons dermate traag doet fietsen?

Juist, bijna nooit.
In Limburg meer dan bij u. Hier is het in de winter dan ook verschillende
graden kouder dan in de Vlaanders. Vooral als de wind over de Maas vanuit Nederland komt.
Oud 14 september 2016, 21:12   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hilarisch?
Misschien weet ik meer dan gij. Ik woon dan ook in de regio waar het knooppuntensysteem begonnen is.
Toen de knooppunten er kwamen (bij Grote Routepaden Vlaanderen zijn het trouwens niet eens met de Limburgse versie dat de knooppunten in Limburg er het eerst waren), hadden de groene jongens al flink wat werk verzet om de fiets weer een plaats in het verkeersgebeuren te geven.

Ik stel trouwens vast dat in uw gedachten de fiets blijkbaar slechts een recreatief vervoersmiddel blijft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be