Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat te doen met België?
Splitsen (onafhankelijk) 99 75,57%
Behouden ((con-)federaal) 19 14,50%
Unitair maken (unitair) 13 9,92%
Aantal stemmers: 131. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2004, 02:26   #61
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
... moeten zich aanpassen. Frans is de taal in Wallonië, Frans zullen zij spreken. Idem voor de faciliteiten bij ons natuurlijk.

Ok, en Brussel zelf?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:11   #62
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... moeten zich aanpassen. Frans is de taal in Wallonië, Frans zullen zij spreken. Idem voor de faciliteiten bij ons natuurlijk.
Behalve de ontstolen gebieden (Komen, Moeskroen, Edingen en de Jekervallei) natuurlijk.

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 14:46   #63
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Nu dat de nepprofielkes duidelijk worden, halen de belgicisten "opeens" een veel lagere score...
Oud 12 december 2004, 15:33   #64
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Behalve de ontstolen gebieden (Komen, Moeskroen, Edingen en de Jekervallei) natuurlijk.

Vertel mij eens iets over de Jervallei. Daar ken ik niet veel van.
Oud 14 december 2004, 07:29   #65
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Ok, en Brussel zelf?
Voor de faciliteitgemeenten was de afspraak trouwens dat de faciliteiten zouden afgebouwd worden. Daar zien we niet veel van.

Brussel heeft altijd een tweetalig statuut gehad. Brussel moet en kan ook nooit éentalig nederlandstalig worden. Er kan wél veel aan het vlaamse karakter gesleuteld worden. En ja, zelfs een deel vervlaamsd worden terug.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 14 december 2004 om 07:31.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 12:08   #66
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Brussel heeft altijd een tweetalig statuut gehad. Brussel moet en kan ook nooit éentalig nederlandstalig worden.
Wat is 'altijd' dan wel?

Oud 14 december 2004, 12:10   #67
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Vertel mij eens iets over de Jervallei. Daar ken ik niet veel van.
Ziehier:
Citaat:
De Jekervallei omvat een aantal dorpen, zoals Rukkelingen, Bitsingen, Eben-Emaal, Ternaaien en Wonk, die onmiskenbaar als Nederlandstalig konden gekenmerkt worden ten tijde van de vastlegging van de taalgrens, maar die toch aan de Franstalige zijde ervan terechtkwamen, en nu in de provincie Liège liggen. Nu nog steeds gebruiken de oudere generaties een dialect dat zeker Nederlandstalig genoemd mag worden.

De grondreden voor deze "vergissing" is dat de taaltellingen, die gehouden werden om in de gemeenten de precieze taalverhoudingen te kunnen meten, al snel het karakter kregen van taalreferenda. Hierbij stond de keuze "Franstalig" voor "ontwikkeld", terwijl "Nederlandstalig" dan voor "onderontwikkeld" stond. Immers, wie vooruit wou in de wereld moest toen Frans kennen, want met het boerevlaams kon je enkel op het veld terecht. Op deze wijze werden langs de taalgrens verscheidene dorpen "ontwikkeld", waaronder de Jekervallei.

Sinds 1963 is de taalgrens dan ook vastgelegd, en vrijwel niet meer veranderd. In de Jekervallei is de jongere generatie vrijwel volledig Franstalig, zodat Vlaanderen hier alleen nog historische rechten kan opeisen. Het gebied kan dan ook als quasi-verloren beschouwd worden; een teruggave zal hoe dan ook zware toegevingen op andere vlakken vergen. Niettemin neemt dit niet weg dat Vlaanderen op haar beurt deze streek aan Wallonië kan aanrekenen bij een eventuele boedelscheiding.

Oud 14 december 2004, 12:24   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Dream on, die streken blijven Franstalig en zullen Franstalig blijven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 14:53   #69
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Dream on, die streken blijven Franstalig en zullen Franstalig blijven.
Last van een glazen bol?
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 17:35   #70
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor de faciliteitgemeenten was de afspraak trouwens dat de faciliteiten zouden afgebouwd worden. Daar zien we niet veel van.

Brussel heeft altijd een tweetalig statuut gehad. Brussel moet en kan ook nooit éentalig nederlandstalig worden. Er kan wél veel aan het vlaamse karakter gesleuteld worden. En ja, zelfs een deel vervlaamsd worden terug.

Is dat geen hopeloze strijd? Volgens de grondwet is Brussel tweetalig. Als je ondanks dat Brussel wil vervlaamsen is de enige mogelijkheid om zoveel mogelijk studenten van jongsaf naar Vlaamse scholen te krijgen. Maar als Brussel naar de zin van de franstaligen dan weer te Vlaams wordt, kunnen ze weer alles beginnen doen om de boel terug te verfransen. Zolang je met twee taalgroepen in één stad zit waarvan de grote hoop (de meeste franstaligen) maar één van de twee talen spreken, blijf je gewoon zitten met een eeuwig communicatieprobleem. Daarom vind ik dat je beter vanuit de realiteit kan uitgaan en Brussel écht tweetalig maken.

Ik vind dat voor de Vlamingen trouwens geen aanpassing want de meest Vlamingen zijn al tweetalig. Het zullen gewoon de franstaligen zijn die zich zullen moeten aanpassen. In de hoop dat bij de franstaligen het verstand wél met de jaren komt, kunnen de Vlamingen al het goeie voorbeeld geven en zelf hun eigen scholen tweetalig maken. Dat zal ook franstaligen aantrekken die vooruit willen. En via dat Vlaams tweetalig onderwijs kun je hun dan ook een beetje respect bijbrengen voor de Vlaamse cultuur, iets waar de meeste franstaligen vandaag de dag niet echt toe in staat zijn.

En die faciliteiten, ja dat is natuurlijk duidelijk. Maar daar geraken we ooit wel vanaf. Dat is gewoon een kwestie van volhouden.
Oud 14 december 2004, 17:41   #71
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Brussel is nu al tweetalig. Onlangs was ik in een Brusselse kliniek, sprak er nederlands en ze verstonden me niet. Ik was dus niet tweetalig.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2004, 17:57   #72
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Vroeger was dat niet het geval, vandaag wel. België is sindsdien hard gevolueerd, maar samen daarmee ook de Vlaamse Beweging en haar idealen. Vandaag is hét doel van de Vlaamse Beweging de onafhankelijkheid van onze regio tot een volwaardig republiek. Een flamingant die zich neerlegt bij de huidige situatie kan zich moeilijk flamingant noemen vind ik, maar dat hangt natuurlijk af van de eigen interpretatie van het woord.

Ja, zie, ik zit daar zowat met een dubbel gevoel. Misschien zou ik mijzelf aan de ene kant een flamingant van de oude stempel kan noemen, zo van: eerst mijn rechten en de rest zullen we dan nadien wel zien. Dat zou al een hele stap vooruit zijn. Aan de andere kant klinkt mij het idee van een onafhankelijke Vlaamse staat mij wel als muziek in de oren. Maar als ik dan zie hoeveel gebied Vlaanderen in de loop van de geschiedenis is kwijtgeraakt: de Fransen hebben Frans Vlaanderen ingepikt, de Hollanders Zeeuws-Vlaanderen, nog een deel is in de loop van de Belgische geschiedenis verfranst en uiteindelijk aan de andere kant van de taalgrens terechtgekomen. Als Vlaanderen ooit echt onafhankelijk wordt, dan zal het onvermijdelijk zijn dat we een deel van die verfranste gebieden definitief kwijtspelen, terwijl we vandaag de dag tenminste nog kunnen zeggen dat ze tenminste nog binnen de grenzen van het kunstmatige België liggen. Daarom dat ik me soms afvraag of het met al zoveel verloren gebied nog de moeite loont om echt een volledige onafhankelijkheid na te streven. Ik ben dus niet echt tégen Vlaamse onafhankelijkheid. Het is meer een strijd tussen mijn gevoel dat zegt: onafhankelijkheid! en mijn verstand dat zegt: wat schiet er nog over en is het daarmee nog de moeite waard? Vandaar dat ik wat betreft die onafhankelijkheid meer iets heb van: we zien wel wat komt.
Oud 17 december 2004, 15:29   #73
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Eenvoudig vraagje: wat hebben de Walen er over te zeggen?

En het is al aan het verwezenlijkt worden 'zonder geweld'. Het doet er trouwens niet toe hoeveel Vlamingen er voor of tegen zijn, aangezien dit een zuiver theoretische discussie is. Volgens uw redenering zou men zijn mening altijd moeten veranderen naar die van de meerderheid?
België = Vlaanderen én Wallonië (en natuurlijk ook Brussel , Oostkantons , ...)

Bovendien ; Brussel moet er zeker iets mee mogen over zeggen of gadde da zomaar annexeren ?

En wie Brussel zegt , zegt Franstalige gemeenschap ; en dus ; Waals gewest dat sowieso voor die gemeenschap opkomt .

Conclusie :

ja , de walen hebben daar iets over te zeggen .

Droom rustig verder ...

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 18:28   #74
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

splitsen uiteraard. Gelukkig dat het gezond verstand zegeviert op het grootste neutrale politieke forum in België.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 18:32   #75
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
België = Vlaanderen én Wallonië (en natuurlijk ook Brussel , Oostkantons , ...)

Bovendien ; Brussel moet er zeker iets mee mogen over zeggen of gadde da zomaar annexeren ?

En wie Brussel zegt , zegt Franstalige gemeenschap ; en dus ; Waals gewest dat sowieso voor die gemeenschap opkomt .

Conclusie :

ja , de walen hebben daar iets over te zeggen .

Droom rustig verder ...
Bij de (overigens revolutionaire = illegale (destijds zeker)) totstandkoming van de ""staat"" België heeft men ook niet iedereen geconsulteerd hoor. Verre van. Sterker nog, het draagvlak van deze 'revolutie' omhelsde zeker de Vlaamse bevolking niet. België heeft eigenlijk als het ware het voorbeeld gegeven... Misschien moeten we morgen de onafhankelijke staat Vlaanderen afkondigen en er een monarchie installeren, dan is het legitiem.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 19:28   #76
1302
Vreemdeling

1302's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door separatist
splitsen uiteraard. Gelukkig dat het gezond verstand zegeviert op het grootste neutrale politieke forum in België.
zeker! en de toekomst ziet er rooskleurig uit, hoe meer regionalisatie, hoe dichter ons doel.
1302 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2007, 20:11   #77
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Splitsen, uit puur praktische overwegingen.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2007, 20:21   #78
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Uieindelijk worden staten afgeschaft - de tijd daarvoor zal eerder rijp zijn dan algemeen wordt aangenomen, de preoccupatie met "België" is overbodig en futiel.. het al dan niet hebben van een "belgische staat" zal niets veranderen aan het karakter van onze samenleving noch aan de welvaart van de burgers,
het peil van de armoede of de kwaliteit van de geneeskundige zorgen.
Het al dan niet bestaan van een "belgische staat" zal op macro-economisch of macro-politiek gebied niets veranderen aan de toestand van de wereld
& het is die toestand die zorgwekkend is en waar effectief maatregelen te nemen zijn door daadkrachtige leiders van staten die "iets" in de pap te brokken hebben. Hier staan wij volkomen aan de zijlijn toe te kijken en ondergaan de geschiedenis.
Oud 4 juli 2007, 20:28   #79
Jo Creten
Schepen

Standaard sociaal en Vlaming

Ik ben op zich niet tegen een onafhankelijk Vlaanderen. Het is geen prioriteit en ik denk ook niet dat we problemen daarmee echt zouden kunnen oplossen. Maar ik hoop dat we als het zover is, Vlaanderen nog een andere invulling kunnen geven dan een extreem-rechtse.
Jo Creten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2007, 20:35   #80
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Ja, zie, ik zit daar zowat met een dubbel gevoel. Misschien zou ik mijzelf aan de ene kant een flamingant van de oude stempel kan noemen, zo van: eerst mijn rechten en de rest zullen we dan nadien wel zien. Dat zou al een hele stap vooruit zijn. Aan de andere kant klinkt mij het idee van een onafhankelijke Vlaamse staat mij wel als muziek in de oren. Maar als ik dan zie hoeveel gebied Vlaanderen in de loop van de geschiedenis is kwijtgeraakt: de Fransen hebben Frans Vlaanderen ingepikt, de Hollanders Zeeuws-Vlaanderen, nog een deel is in de loop van de Belgische geschiedenis verfranst en uiteindelijk aan de andere kant van de taalgrens terechtgekomen.
Kom nu, Zeeuws-Vlaanderen is in goeie handen, dat zie ik nu niet echt als ontstolen gebied hoor.

Laatst gewijzigd door evilbu : 4 juli 2007 om 20:35.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be