Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat vind jij van Latijn op school
Ik heb zelf Latijn gestudeerd (minimaal 1j) - lijkt me wel degelijk nuttig 10 43,48%
Ik heb zelf Latijn gestudeerd (minimaal 1j) - lijkt me niet echt nuttig 3 13,04%
Ik heb zelf geen Latijn gestudeerd - lijkt me wel degelijk nuttig 5 21,74%
Ik heb zelf geen Latijn gestudeerd - lijkt me niet echt nuttig 5 21,74%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2022, 17:03   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een ietwat belezen mens leert 'en cours de route' wel een hoop Latijnse en Griekse woorden en stammen herkennen. En veel Latijnse woorden vat je ook door bijvoorbeeld je schoolse kennis van het Frans aan te spreken. Meer heb ik eigenlijk echt niet nodig (gegeven mijn interesses en bezigheden uiteraard).
Bijvoorbeeld je inter-esse.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 17:26   #62
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een ietwat belezen mens leert 'en cours de route' wel een hoop Latijnse en Griekse woorden en stammen herkennen. En veel Latijnse woorden vat je ook door bijvoorbeeld je schoolse kennis van het Frans aan te spreken. Meer heb ik eigenlijk echt niet nodig (gegeven mijn interesses en bezigheden uiteraard).
Zoals "De bello Gallico"
"Het mooie Gallië".

Geschiedenis op school was echt weinig boeiend. Pas na de humaniora ben ik mij beginnen interesseren in geschiedenis. Is zelfs een soort hobby geworden. Pas dan heb ik de echte betekenis geleerd.
Oud 22 juni 2022, 17:40   #63
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zoals "De bello Gallico"
"Het mooie Gallië".
Je moet altijd een beetje oppassen natuurlijk. Maar veel Latijnse woorden zijn ook gewoon in de Nederlandse taal geslopen, zoals 'interbellum' of (verbasterd) 'belligerent'.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 17:40   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het probleem is dat je een intuitief taalgevoel ontwikkeld hebt, en dus voor vele dingen geen formele grammatica nodig hebt. Daardoor is het moeilijker om ze te "zien". Als het om een dode taal gaat waar je totaal geen gevoel voor hebt, dan ben je wel verplicht om grammaticaal te denken, en dan leer je dat ook beter.
Voor een Vlaamse tiener zonder affiniteit met Spaans of Italiaans moet dat ook kunnen. Je bent er nadien nog iets mee, al was het maar als toerist. Met een dode taal kan je niets aanvangen.

Waar het uiteindelijk om gaat. Enkele jaren geleden ging ik naar een opendeurdag voor kandidaat universiteitsstudenten. Er werden geen doekjes omgewonden. Wie slaagt in de Latijn-Wiskunde humaniora heeft statistisch de meeste slaagkans aan de universiteit.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 17:44   #65
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Waar het uiteindelijk om gaat. Enkele jaren geleden ging ik naar een opendeurdag voor kandidaat universiteitsstudenten. Er werden geen doekjes omgewonden. Wie slaagt in de Latijn-Wiskunde humaniora heeft statistisch de meeste slaagkans aan de universiteit.
Komt dat niet vooral omdat de betere leerlingen worden aangemoedigd Latijn-Wiskunde te volgen?
Oud 22 juni 2022, 17:57   #66
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komt dat niet vooral omdat de betere leerlingen worden aangemoedigd Latijn-Wiskunde te volgen?
Of ze worden aangemoedigd laat ik in het midden. Zou kunnen. Kwestie van de brains te trainen.
Het gaat om het vermogen een pak materie te kunnen verwerken. Voor een burgerlijk ingenieur of dokter wordt het Latijn op zich van ondergeschikt belang.
Latijn-Wiskunde is de zwaarste richting binnen de humaniora. Capabel zijn een pak materie te verwerken. Daar gaat het om.

Laatst gewijzigd door Rudy : 22 juni 2022 om 17:57.
Oud 22 juni 2022, 18:59   #67
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik heb drie jaar latijn gehad. Ik kom het nog weleens tegen, wat vaker dan ik gedacht had. Woorden in het Frans of het Engels, wetenschappelijke termen, willekeurige uitdrukkingen uit de rechten of de kunst, maar om het nou echt nuttig te noemen? De wiskunde, het Nederlands en het Engels uit diezelfde drie jaren kom ik bijvoorbeeld veel vaker tegen. Hetzelfde geldt bij mij voor bijvoorbeeld de natuurwetenschappen, die zijn makkelijk belangrijker dan Latijn. Maar daar zit ook wel een stuk opleidings- en beroepskeuze in. Ik kan me voorstellen dat als historicus bijvoorbeeld meer aan Latijn hebt dan aan scheikunde, ook als je de Romeinse tijd zelf volledig links laat liggen.
Oud 22 juni 2022, 19:21   #68
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of ze worden aangemoedigd laat ik in het midden. Zou kunnen. Kwestie van de brains te trainen.
Het gaat om het vermogen een pak materie te kunnen verwerken. Voor een burgerlijk ingenieur of dokter wordt het Latijn op zich van ondergeschikt belang.
Latijn-Wiskunde is de zwaarste richting binnen de humaniora. Capabel zijn een pak materie te verwerken. Daar gaat het om.
Dat is het in feite. Het is de zwaarste richting en bereidt het best voor op wetenschappelijke richtingen zoals burgerlijk ingenieur. De inhoud doet er niet zoveel toe, het het feit dat je ‘zwaardere’ kost weet aan te pakken en dat is wel nodig want het verschil in moeilijkheidsgraad tussen humaniora en 1e kan is enorm.
Oud 22 juni 2022, 20:10   #69
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet altijd een beetje oppassen natuurlijk. Maar veel Latijnse woorden zijn ook gewoon in de Nederlandse taal geslopen, zoals 'interbellum' of (verbasterd) 'belligerent'.
Tussen de schonen ? De Schone van Gent ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 20:13   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor een Vlaamse tiener zonder affiniteit met Spaans of Italiaans moet dat ook kunnen. Je bent er nadien nog iets mee, al was het maar als toerist. Met een dode taal kan je niets aanvangen.
Het voordeel van de Latijnse grammatica is dat ze, een beetje zoals de Duitse, nogal systematisch is en redelijk complex. Zoals in het filmpje van Monty Python wordt geillustreerd.
Oud 22 juni 2022, 20:15   #71
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik heb drie jaar latijn gehad. Ik kom het nog weleens tegen, wat vaker dan ik gedacht had. Woorden in het Frans of het Engels, wetenschappelijke termen, willekeurige uitdrukkingen uit de rechten of de kunst, maar om het nou echt nuttig te noemen? De wiskunde, het Nederlands en het Engels uit diezelfde drie jaren kom ik bijvoorbeeld veel vaker tegen. Hetzelfde geldt bij mij voor bijvoorbeeld de natuurwetenschappen, die zijn makkelijk belangrijker dan Latijn. Maar daar zit ook wel een stuk opleidings- en beroepskeuze in. Ik kan me voorstellen dat als historicus bijvoorbeeld meer aan Latijn hebt dan aan scheikunde, ook als je de Romeinse tijd zelf volledig links laat liggen.
Dat is altijd een beetje de "economische" vraag: is iets zinvol / nuttig dan wel is iets zinvoller / nuttiger dan iets anders dat je dan niet kan hebben ?

Waarschijnlijk is een uur Latijn interessanter dan een uur godsdienstles of zedenleer. En dan een uur "esthetica" of zo. Maar minder dan een uur wiskunde of Frans of Engels.
Oud 22 juni 2022, 21:15   #72
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het voordeel van de Latijnse grammatica is dat ze, een beetje zoals de Duitse, nogal systematisch is en redelijk complex. Zoals in het filmpje van Monty Python wordt geillustreerd.
Dat is juist. Het filmpje Monty Python laat ik in het midden.
Als het om complexiteit gaat, de 9 uren wiskunde per week in de WA (moderne) vond ik complex genoeg en boeiend. Het uurtje Duits dat we kregen vond ik ook complex, maar niet boeiend wegens geen affiniteit.
Oud 22 juni 2022, 21:55   #73
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is juist. Het filmpje Monty Python laat ik in het midden.
Als het om complexiteit gaat, de 9 uren wiskunde per week in de WA (moderne) vond ik complex genoeg en boeiend. Het uurtje Duits dat we kregen vond ik ook complex, maar niet boeiend wegens geen affiniteit.
Aber Rudy so eine schöne Sprache.

Nee je moet inderdaad afiniteit ermee hebben.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 22:54   #74
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat je een intuitief taalgevoel ontwikkeld hebt, en dus voor vele dingen geen formele grammatica nodig hebt. Daardoor is het moeilijker om ze te "zien". Als het om een dode taal gaat waar je totaal geen gevoel voor hebt, dan ben je wel verplicht om grammaticaal te denken, en dan leer je dat ook beter.
Maar grammaticaal denken is geen doel op zich, hé. Stel je voor, zeg. Dan kun je net zo goed een fictieve taal bij elkaar flansen, waarvan je de grammatica dan zo ingewikkeld mogelijk maakt.
Oud 23 juni 2022, 07:13   #75
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar grammaticaal denken is geen doel op zich, hé.
Toch wel. Zoals wiskunde. Dat is het punt juist ! Het leren grammaticaal denken geeft U inzicht in de talen die je echt gebruikt, waar dat inzicht verborgen kan blijven door voldoende intuitie. Een beetje zoals het aanleren van meetkunde inzichten kan geven aan de metselaar die vanuit intuitie al geleerd had om zekere structuren te bouwen.

Citaat:
Stel je voor, zeg. Dan kun je net zo goed een fictieve taal bij elkaar flansen, waarvan je de grammatica dan zo ingewikkeld mogelijk maakt.
Waarom er een uitvinden als er zo een beschikbaar is, die nog andere voordelen heeft op cultureel vlak ? Trouwens, nee, een "uitgevonden" taal zal nooit de mechanismen goed krijgen die in een echte taal gebruikt worden. Latijn was een echte taal, die dus de filter van het gebruik heeft gekend. Dat is een beetje als "net evengoed plastieken botten in de grond gaan stoppen om de mechanismen van de paleontologie te begrijpen". Nee, dan verval je in de fantasiewereld van die die het uitvindt, "alsof het echt is".
Oud 23 juni 2022, 07:57   #76
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik kom toch vaak Latijnse of van het Latijn afgeleide woorden tegen die ik amper begrijp of moeilijk kan onthouden omdat ik nooit Latijn studeerde. Het lijkt me ook dat een meer synthetische taal kennen het taalgevoel aanwakkert. Dat hoeft natuurlijk niet persé Latijn te zijn. In de medische sector is Latijn nog steeds een must. Op jonge leeftijd de Griekse en Romeinse filosofen lezen lijkt me van onschatbare waarde om tot een veelzijdig mens uit te groeien en een zo goed mogelijk leven te leiden, beter dan een religieuze of amper een opvoeding.

Als het aan mij lag bestonden er 'tussen' de Latijnse en technische richtingen geen moderne richtingen. De moderne (geen idee hoe dat vandaag heet) leidt alleen tot bullshitjobs.
Absoluut niet.

Losse woorden onthouden (puur vocabularium dus) is geen taal leren hé.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2022, 08:02   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Absoluut niet.

Losse woorden onthouden (puur vocabularium dus) is geen taal leren hé.
Het is ongelofelijk hoe hardnekkig dat idee is he
Mijn oudste doet geneeskunde, heeft geen Latijn gedaan, en ook niet nodig gehad, daarentegen fysica en scheikunde (toch in 't eerste jaar) met honderden kilo's. De dochter van een collega die rechten studeert, daarentegen, die is heel erg in haar nopjes met het latijn dat ze gedaan heeft, het "enige vak uit de humaniora waar ze concreet technisch nut bij heeft". Meer nog, in haar master-2 in Lyon moest iedereen een test Latijn afleggen, en die die onvoldoende hadden, moesten een extra vak Latijn volgen. (misschien is dat meer het geval in de Franse gerechtswereld dan elders, dat weet ik niet).

Het is wel waar dat de studies geneeskunde een jargon aanleren die ongeveer overeenkomt met een nieuwe taal leren (meer dan een duizend-tal termen). Maar in welke mate Latijn daarbij hulpzaam is, is secundair, als ge uwe scheikunde niet kent.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 juni 2022 om 08:03.
Oud 24 juni 2022, 08:15   #78
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Akkoord daarmee. Het is wel zo dat grammatica helpt voor het redeneren bij zinsontleding. Maar dat is bij elke taal het geval en niet louter voor het Latijn. Ik weet niet hoe het nu zit, maar een paar decennia geleden vonden de pedagogen dat grammatica maar beter kon weggelaten worden want het was niet "ludiek" genoeg...
Ik voel je pijn, meer nog, ik deel ze:
Citaat:
‘Als ik mijn geboortedatum moet ingeven, vind ik het vreselijk dat ik zo lang naar beneden moet scrollen voor ik mijn geboortejaar tegenkom.’
Oud 24 juni 2022, 08:40   #79
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is ongelofelijk hoe hardnekkig dat idee is he
Mijn oudste doet geneeskunde, heeft geen Latijn gedaan, en ook niet nodig gehad, daarentegen fysica en scheikunde (toch in 't eerste jaar) met honderden kilo's. De dochter van een collega die rechten studeert, daarentegen, die is heel erg in haar nopjes met het latijn dat ze gedaan heeft, het "enige vak uit de humaniora waar ze concreet technisch nut bij heeft". Meer nog, in haar master-2 in Lyon moest iedereen een test Latijn afleggen, en die die onvoldoende hadden, moesten een extra vak Latijn volgen. (misschien is dat meer het geval in de Franse gerechtswereld dan elders, dat weet ik niet).

Het is wel waar dat de studies geneeskunde een jargon aanleren die ongeveer overeenkomt met een nieuwe taal leren (meer dan een duizend-tal termen). Maar in welke mate Latijn daarbij hulpzaam is, is secundair, als ge uwe scheikunde niet kent.
Inderdaad.

Wat extra uren wetenschappen gaat u veel meer helpen bij geneeskunde dan die uren Latijn.

95% van de Latijnse woorden die je leert, ga je toch niet gebruiken bij geneeskunde.

Nu, dat neemt niet weg dat ik blij ben dat ik Latijn heb gedaan.
Oud 24 juni 2022, 08:42   #80
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Akkoord daarmee. Het is wel zo dat grammatica helpt voor het redeneren bij zinsontleding. Maar dat is bij elke taal het geval en niet louter voor het Latijn. Ik weet niet hoe het nu zit, maar een paar decennia geleden vonden de pedagogen dat grammatica maar beter kon weggelaten worden want het was niet "ludiek" genoeg...
Klopt in bepaalde mate. Aan de andere kant heeft Latijn me wel veel meer de grammatica van het Nederlands doen begrijpen.

Lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp,... waren bij de lessen Nederlands abstracte dingen waar eigenlijk niemand van wist wat het nut was om er bij stil te staan.

Eens je een taal leert met naamvallen - zoals het Latijn - begrijp je dat wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be