![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vind jij van Latijn op school | |||
Ik heb zelf Latijn gestudeerd (minimaal 1j) - lijkt me wel degelijk nuttig |
![]() ![]() ![]() |
10 | 43,48% |
Ik heb zelf Latijn gestudeerd (minimaal 1j) - lijkt me niet echt nuttig |
![]() ![]() ![]() |
3 | 13,04% |
Ik heb zelf geen Latijn gestudeerd - lijkt me wel degelijk nuttig |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
Ik heb zelf geen Latijn gestudeerd - lijkt me niet echt nuttig |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Het mooie Gallië". ![]() Geschiedenis op school was echt weinig boeiend. Pas na de humaniora ben ik mij beginnen interesseren in geschiedenis. Is zelfs een soort hobby geworden. Pas dan heb ik de echte betekenis geleerd. ![]()
![]() |
![]() |
#63 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar het uiteindelijk om gaat. Enkele jaren geleden ging ik naar een opendeurdag voor kandidaat universiteitsstudenten. Er werden geen doekjes omgewonden. Wie slaagt in de Latijn-Wiskunde humaniora heeft statistisch de meeste slaagkans aan de universiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Komt dat niet vooral omdat de betere leerlingen worden aangemoedigd Latijn-Wiskunde te volgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat om het vermogen een pak materie te kunnen verwerken. Voor een burgerlijk ingenieur of dokter wordt het Latijn op zich van ondergeschikt belang. Latijn-Wiskunde is de zwaarste richting binnen de humaniora. Capabel zijn een pak materie te verwerken. Daar gaat het om. Laatst gewijzigd door Rudy : 22 juni 2022 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Ik heb drie jaar latijn gehad. Ik kom het nog weleens tegen, wat vaker dan ik gedacht had. Woorden in het Frans of het Engels, wetenschappelijke termen, willekeurige uitdrukkingen uit de rechten of de kunst, maar om het nou echt nuttig te noemen? De wiskunde, het Nederlands en het Engels uit diezelfde drie jaren kom ik bijvoorbeeld veel vaker tegen. Hetzelfde geldt bij mij voor bijvoorbeeld de natuurwetenschappen, die zijn makkelijk belangrijker dan Latijn. Maar daar zit ook wel een stuk opleidings- en beroepskeuze in. Ik kan me voorstellen dat als historicus bijvoorbeeld meer aan Latijn hebt dan aan scheikunde, ook als je de Romeinse tijd zelf volledig links laat liggen.
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk is een uur Latijn interessanter dan een uur godsdienstles of zedenleer. En dan een uur "esthetica" of zo. Maar minder dan een uur wiskunde of Frans of Engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het om complexiteit gaat, de 9 uren wiskunde per week in de WA (moderne) vond ik complex genoeg en boeiend. Het uurtje Duits dat we kregen vond ik ook complex, maar niet boeiend wegens geen affiniteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee je moet inderdaad afiniteit ermee hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Losse woorden onthouden (puur vocabularium dus) is geen taal leren hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Mijn oudste doet geneeskunde, heeft geen Latijn gedaan, en ook niet nodig gehad, daarentegen fysica en scheikunde (toch in 't eerste jaar) met honderden kilo's. De dochter van een collega die rechten studeert, daarentegen, die is heel erg in haar nopjes met het latijn dat ze gedaan heeft, het "enige vak uit de humaniora waar ze concreet technisch nut bij heeft". Meer nog, in haar master-2 in Lyon moest iedereen een test Latijn afleggen, en die die onvoldoende hadden, moesten een extra vak Latijn volgen. (misschien is dat meer het geval in de Franse gerechtswereld dan elders, dat weet ik niet). Het is wel waar dat de studies geneeskunde een jargon aanleren die ongeveer overeenkomt met een nieuwe taal leren (meer dan een duizend-tal termen). Maar in welke mate Latijn daarbij hulpzaam is, is secundair, als ge uwe scheikunde niet kent. Laatst gewijzigd door patrickve : 23 juni 2022 om 08:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat extra uren wetenschappen gaat u veel meer helpen bij geneeskunde dan die uren Latijn. 95% van de Latijnse woorden die je leert, ga je toch niet gebruiken bij geneeskunde. Nu, dat neemt niet weg dat ik blij ben dat ik Latijn heb gedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp,... waren bij de lessen Nederlands abstracte dingen waar eigenlijk niemand van wist wat het nut was om er bij stil te staan. Eens je een taal leert met naamvallen - zoals het Latijn - begrijp je dat wel. |
|
![]() |
![]() |