![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je autobatterij ook? Al de apparaten met batterijen? Je huis of slaapkamer wat afkoelen met de airco ofzo, het zwembad wat bij verwarmen indien nodig? De electrische fietsen bijladen? De frigo en diepvries verbruiken ook meer stroom in de zomer, om jouw pintjes koel te houden. De vaatwasser opstarten. Men zweet meer, er zal meer was zijn, beetje nadenken mag. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Belgie ook groeiend, oude cijfers Traxio: https://www.traxio.be/artikels/septe...-negen-maanden Bij nieuwe BEV zijn het ca. 10 % particulieren, stijgende tendens. En nergens verplicht, batterijen ook niet, zonnepanelen ook niet. Citaat:
Het is ook nergens verplicht voor de werknemer. Ook een werknemer kan voor meer loon kiezen en dus meer basispensioen. Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 juli 2025 om 12:42. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De stroom die op het net zet is dat niet. Dat zijn twee totaal verschillende dingen hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door reservespeler : 2 juli 2025 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als ik iets al een paar keren uitgelegd heb, en je hebt het dan nog niet begrepen, dan stel ik vast dat je het wel kunt lezen, alleen begrijp je meestal niet wat er geschreven werd. Dat heet begrijpend lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een goede boiler houdt het water meer dan 24 uur warm, zelfs als je tussentijds warm water gebruikt. Een slimme sturing doet twee zaken: Zoveel mogelijk stroom verbruiken op het moment dat die goedkoop is of op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken. In het geval met de warmtepomp zal de watertemperatuur van de boiler nooit onder een bepaalde temperatuur gaan, hij zal enkel op het juiste moment het water opwarmen aan de maximum temperatuur. Bij mij is dit, samen met mijn buffervat, 400 liter warm water. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb mijn eerste zonnepanelen niet weggedaan hoor. Ik zie het verschil tussen mijn "oude" en "nieuwe" panelen zeer goed hoor. Trouwens, ik help regelmatig zonnepanelen leggen met mijn kamaraad. Het is te zeggen, ik kruip niet op het dak, maar ik maak in huis alles in orde, kabels trekken, zekeringskast aanpassen, aarding nameten (eventueel pinnen bij kloppen), omvormer plaatsen en aansluiten, batterijen plaatsen en aansluiten, elektriciteitsschema aanpassen (of een nieuw maken van de zekeringskast)... . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb de bedrijfswagen altijd geweigerd omdat ik de kosten ook kon inbrengen bij mijn werkgever, dit was voor mij veel voordeliger. Ik had / heb een werk gerelateerde lichte vracht (Ford Ranger), die kan je 100% inbrengen bij de belastingen. Voor mij was dit voordeliger omdat ik de Ford Ranger ook gebruikte (en nog steeds gebruik) voor onze eigen onderneming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() PS. Het is de omvormer die zorgt voor een stabiel voltage, of je nu aangesloten bent op het net of volledig off-grid gaat. Ook in 100% off-grid kringen zit er marge op het voltage.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 2 juli 2025 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geef eens een modelnummer van een goede boiler met bijhorende technisch fiche.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De stroomfabrikanten houden ook rekening met de weersvoorspellingen en zelfs met de nacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij hebt een raar begrip van een constant.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik toevallig ook, een kleintje van 45 liter is voor ons genoeg.
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rik Torfs
"Zomerhitte drijft energieprijzen naar winterse recordhoogte." Een beetje meer kernenergie zou goed zijn geweest. Maar ja, we hadden onze 'groene principes', de meest betrouwbare weg naar armoede. 1/07/2025, 21:26 Laatst gewijzigd door reservespeler : 2 juli 2025 om 13:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik nu een boiler heb staan, vol warm water: waar moeten mijn zonnepanelen dan met hun energie naartoe als ze er teveel hebben? Want dat is wat men verteld: heb je stroom te veel kan je die gebruiken om je warm water op te warmen. Mijn punt is: en wat als ik op dat moment al warm water heb? Dat heeft niets met in het belachelijke trekken te maken. Citaat:
Maar dat verandert niets aan mijn stelling. Stel dat we op het punt gekomen zijn dan mijn boiler vol zit met 400 liter warm water. Hoe gaat dan die slimme sturing ervoor zorgen dat de stroomoverschot van mijn panelen ook nog naar die boiler gaat? Dat vind ik een rare uitleg. Men doet alsof je met zonnepanelen geen stroom op het net moet zetten omdat je met die stroom water kan verwarmen. Maar die boiler staat er continu met warm water in. Als ik 's nachts om vier uur met het hele gezin wil douchen kan ik dat, omdat dat warme water er is. Die boiler zit dus vol warm water. Op nagenoeg elk moment van de dag (afgezien van de momenten dat er net warm water is gebruikt). Stellen dat overtollige stroom kan gebruikt worden om je water te verwarmen klopt slechts in heel weinig gevallen. Net zo als die stroom gebruiken om je wagen op te laden. Dat kan ook enkel maar als de batterij van je wagen op dat moment niet helemaal vol is.
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe lang water effectief warm blijft zal afhangen van de energieklasse. Ik vind hier geen info over terug. Ik heb een elektrische boiler maar deze nog nooit laten onderhouden. Zou ik centen besparen als ik deze laat onderhouden ?
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 3 juli 2025 om 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Best het vervolg ook citeren. ![]() 1. Gerry Van de Moortel @GerryvdMoortel · Jul 1 In Frankrijk is een kerncentrale buiten werking gesteld omdat het koelwater te warm is geworden door de hittegolf. Maar Rikkie blijft op zijn hondenfluitje blazen. Zielig!! 2. Dirk Remans @DirkRemans · Jul 1 Beste, zeker niet gelezen dat er bijvoorbeeld in Frankrijk kerncentrales moeten stil gelegd worden omdat het koelwater te warm is (en dus nog warmer wordt). Informeer u voordat u iets schrijft! https://x.com/torfsrik/status/1940130014256930991 via gll bron Knack Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2025 om 13:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 juli 2025 om 13:12. |
||
![]() |
![]() |