Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2005, 13:22   #61
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
ze noemen mij niet voor niets soms snellen tegendradigaard he... ook mijn vrouw zegt dat wel eens.... tiens...zou ze daar iets mee willen zeggen....
Niet panikeren op dat moment, speedy T, en op de moment dat het ertoe doet vooral denken aan uw schoonmoeder, Celie Dehaene, Margriet Hermans en Laurette Onkelinckx
Oud 18 februari 2005, 13:30   #62
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66
Het argument was (inderdaad een beetje gemaskeerd. ) : dat in principe de volksvertegenwoordigers de mening van het volk verkondigen.
In principe zou dat zo moeten zijn. Maar, als de volksvertegenwoordigers de mening van het volk verkondigen, dan zou de uitslag van een referendum wel moeten overeenkomen met het stemgedrag van die politici natuurlijk.
Oud 18 februari 2005, 13:46   #63
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
- een referendum hoeft inderdaad niet bindend te zijn. Een raadplegend referendum is mogelijk, maar gaat men dan weer niet het verwijt krijgen dat men angst heeft voor een bindend referendum
Imho hoeft een referendum niet bindend te zijn. De simpele reden daarvoor kan gezocht worden in het feit dat geen enkele zichzelf respecterende politicus de uitslag van een referendum zomaar, zonder verdere argumenten, naast zich neer zal kunnen leggen. Meer nog, doordat politici hun stemgedrag meer zullen moeten verantwoorden, wordt het ganse systeem ook democratischer omdat wij, als kiezer, op dat moment daadwerkelijk geconfronteerd zullen worden met de argumenten die elke partij gebruikt. Hopelijk zal daardoor ook het typische "regerings vs. oppositie" stemgedrag een beetje meer naar de achtergrond schuiven. Persoonlijk zie ik dus vooral positieve punten.

Het enige waar ik nog mee worstel is het volgende: het kan goed zijn dat burgers soms -tegen beter weten in- de verkeerde beslissing nemen, terwijl politici dat niet geneigd zijn te doen (omdat ze bvb. beïnvloed worden door drukkingsgroepen). Denk bvb. aan het homohuwelijk, abortuswetgeving, euthanasiewetgeving, stemrecht voor vreemdelingen, ... die imho nooit middels een referendum zouden goedgekeurd worden. Soms dienen politici een bepaalde maatschappelijke stroming immers een duwtje in de rug te geven. De vraag is dan of het vanuit democratisch oogpunt beter zou zijn die zaken af te keuren omdat "de bevolking" er niet achter staat, of dat het eerder omgekeerd is, dat juist omwille van de democratie die zaken er zowiezo door moeten "gesleurd" worden via het parlement. Maar misschien is zo'n discussie hier niet echt op zijn plaats (kwestie van niet op de biotoop van Superstaaf en Jos Verhulst te trappelen ).

Citaat:
- de eventuele toetreding van Turkije heeft inderdaad meer losgemaakt dat deze van andere landen. U zegt hier zijn enkele reden voor, welke redenen? Turkije behoort al ruim 25 jaar officieus tot Europa.
Waar u die laatste bewering vandaan haalt, wil ik wel eens weten.

De redenen die ik zo direct kan aanhalen zijn:
- sterke militaire aanwezigheid in de politieke organen van het land
- gewelddadige onderdrukking van de Koerdische bevolkingsgroep
- de bekende wantoestanden qua mensenrechten in de gevangenissen enz.
- de aanwezigheid van de islam als belangrijkste godsdienst

Europa stelt/stelde dan ook een stappenplan voor om deze zaken te behandelen.

Citaat:
- Tegenstemmen op basis van binnenlandse aangelegenheden is geen argument tegen een eventueel referendum. Maar wilde aantonen dat tegenstemmen in dit geval weinig te maken zou hebben met binnenlandse aangelegenheden maar eerder met de toetreding van een bepaald land
OK

Citaat:
- Daar heeft u misschien een punt dat men door voortdurend de aandacht te leggen op de toetreding van Turkije men misschien het Vlaams Belang in de kaarten speelt. Heb al gezegd dat ik voorstander ben van een dergelijk referendum. De houding van Spirit zalbij sommige overkomen als een paniekreactie.
Ik vrees er ook voor. Door deze "paniekreactie" kan het zelfs goed zijn dat de gehele legitimiteit van de stemming in het parlement van deze grondwet daardoor op de helling wordt gezet... Juist omdat dit de indruk wekt dat er een koehandel onder partijen bezig is om deze grondwet "koste wat het kost" goed te keuren.
Oud 18 februari 2005, 14:28   #64
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter
Uiteindelijk, praktisch bekeken is het onmogelijk om een totale grondwet te beoordelen met ja of neen..
Met bepaalde uitreksels kan je waarschijnlijk akkoord gaan, met andere dan weer niet...

Dus volgens mij niet het aangewezen item om een volksraadpleging over te houden.
Nep-argument van jewelste.

In het parlement wordt ook met ja-nee gestemd. Zullen we het parlement dan maar afschaffen en het over laten aan de Wijze Mannen?

Deze grondwet is zeer beslissend voor het beleid dat de komende decenia gevoerd wordt. Als dit er door gedrukt wordt zonder inspraak van de bevolking, betekent dat een verdekte staatsgreep.
Oud 18 februari 2005, 15:42   #65
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hoor ik daar staatsgreep ?

Te Wapen !!!!
Beman De Barricaden !!!!
Bestorm Het Paleis !!!
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 18 februari 2005 om 15:43.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2005, 17:25   #66
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat van Turkje:

Citaat:
Het enige waar ik nog mee worstel is het volgende: het kan goed zijn dat burgers soms -tegen beter weten in- de verkeerde beslissing nemen, terwijl politici dat niet geneigd zijn te doen (omdat ze bvb. beïnvloed worden door drukkingsgroepen). Denk bvb. aan het homohuwelijk, abortuswetgeving, euthanasiewetgeving, stemrecht voor vreemdelingen, ... die imho nooit middels een referendum zouden goedgekeurd worden. Soms dienen politici een bepaalde maatschappelijke stroming immers een duwtje in de rug te geven. De vraag is dan of het vanuit democratisch oogpunt beter zou zijn die zaken af te keuren omdat "de bevolking" er niet achter staat, of dat het eerder omgekeerd is, dat juist omwille van de democratie die zaken er zowiezo door moeten "gesleurd" worden via het parlement.
Volledig mee eens.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2005, 14:14   #67
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Hoor ik daar staatsgreep ?

Te Wapen !!!!
Beman De Barricaden !!!!
Bestorm Het Paleis !!!
Afspraak straks om vijf uur voor de poort daar?
Oud 21 februari 2005, 13:13   #68
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

stront, daar geraak ik niet op tijd Pelgrim... sorry ge zult even alleen moeten bestormen..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be