Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2005, 16:34   #61
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is duidelijk dat noch uw godsdienstige overtuiging of uw huidskleur wel een reden was.
uiteraard niet, maar wie zegt dat dit de reden is dat allochtonen van marrokaanse origine niet aan de bak komen? Ik heb zes jaar unief achter de rug, ik heb in al die tijd, in de beta wetenschappelijke richtingen (mooie diploma's om zeker te zijn van werk toch?) geen enkele student van deze afkomst tegengekomen. Wel chinese immigranten, wel italianen en bulgaarse vlamingen. een aziaat heeft toch ook een andere huidskleur en godsdienst? Je kunt toch vrij vlug zien aan een vlaming van andere origine dat hij niet 'van hier' is? Waarom worden deze mensen niet of veel minder 'gediscrimineerd'? Misschien moet er eens aanvaard worden dat bepaalde bevolkingsgroepen hun slechte naam ergens vandaan halen, en dat die -statistisch gezien' relevant is. Integratie is tweerichtingsverkeer. De schuld ligt toch niet altijd bij 'de racistische' vlaming? Als ik later moet kiezen tussen twee gelijkgeschoolde sollicitanten met hun eigen kwaliteiten, dan neem ik de beste, mij maakt dat niet uit of het een marrokaan is of een vlaming. Er zullen zeker rasistische HR agenten zijn, maar toch niet allemaal? Dat kun je toch niet beweren? Als je moet kiezen tussen een kandidaat die moeite heeft met nederlands spreken en op z'n eerste gesprek al te laat komt en een persoon die dat niet doet, dan moet je het toch niet steken op het feit dat hij al dan niet marrokaan is hé, dat zou pas straf zijn.

Citaat:
Ik vraag u daarom heel eerlijk te willen antwoorden op de vraag waarom paradoxaal genoeg je beter geen onderwezen jonge allochtone kan zijn die werk zoekt?
Ik zou bij god niet weten waarom dat zo'n verschil uitmaakt met een autochtoon. Iedereen heeft wel eens last van vooroordelen, dat is toch niet uniek aan allochtoon/autochtoon? Als westvlaming in bepaalde bedrijven in brussel gaan solliciteren is vaak ook geen evidentie. In sommige bedrijven willen ze assertieve mensen, in andere volgzame. In het ene bedrijf verkiezen ze mensen die dichtbij wonen, in andere maakt dat niet uit. Als je niet zeker bent van je stuk, dan ben je een twijfelaar, als je rotsvast overtuigd bent van je gelijk, dan ben je te koppig. 't Is altijd iets hé...
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 11:41   #62
Jeroen@2650
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter
Waarom worden deze mensen niet of veel minder 'gediscrimineerd'? Misschien moet er eens aanvaard worden dat bepaalde bevolkingsgroepen hun slechte naam ergens vandaan halen, en dat die -statistisch gezien' relevant is.
Ik begrijp u niet... u zegt zelf dat etnie, overtuiging of huidskleur geen reden kan/mag zijn voor achterstelling, maar toch is dit vandaag duidelijk het geval. Als allochtoon slinken je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk in vergelijking met de autochtone tegenhanger. Daarenboven geeft u nog eens zelf te kennen ook dat dit dan wel door de aard van het beestje móet komen.

Ik zit zelf op de Universiteit Antwerpen en zie wel veel 'moslimachtige' mensen, als we dan toch op uiterlijke kenmerken afgaan en ook veel andere buitenlandse studenten (aziaten, latino's). Maar ik pretendeer niet te weten of dat allemaal allochtonen zijn of allemaal erasmus-studenten. Als eerder het laatste het geval is, dan hebt u met uw voorbeeld NIETS bewezen. En zeker niet dat Aziaten minder gediscrimineerd worden dan Marokkanen.

Studies genoeg die laten zien dat ondanks het stijgend opleidingsniveau onder de allochtonen, hun arbeidskansen niet mee evolueren. In periodes dat het economisch wat beter ging, constateert men zelfs dat de werkloosheid onder ongeschoolde autochtonen daalde, terwijl de werkloosheid onder ongeschoolde allochtonen steeg. En dan wilt u de autochtone Vlaming volledig vrijpleiten?

Hun achteruitstelling is het gevolg van structurele belemmeringen: niet toevallige en langdurige barrières die zowel in de samenleving als bij individuen en groepen (!) te vinden zijn.

Tot slot nog dit. Taalvaardigheid is een belangrijke kwalificatie in jobs waarin die taalvaardigheid relevant is. U moet er de vacatures maar eens op nalezen. Heel vaak worden er aan ongeschoolde jobs zulke irrelevante kwalificaties verbonden dat allochtonen volledig legaal (want niet gekwalificeerd genoeg) uit de boot vallen.

(Terzijde: U deed betawetenschappen? Ik doe alfawetenschappen.)
Jeroen@2650 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 13:35   #63
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U deed betawetenschappen? Ik doe alfawetenschappen.
Dat verklaart veel van de incommensurabiliteit...
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 22:42   #64
Jeroen@2650
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Dat lijkt me maar gedeeltelijk waar en eigenlijk niet terzake. Het is duidelijk dat wij op dit moment van mening verschillen. Maar ik betwijfel dat wij van een andere maat verschillen, i.e. individuele rechten, plichten, kansen en vrijheden. Alleen, ik kan mij jammer genoeg niet van de indruk ontdoen dat u het moeilijk heeft met moslimallochtonen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jeroen@2650 on 20-06-2005 at 23:43
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Dat lijkt me maar gedeeltelijk waar en eigenlijk niet terzake. Het is duidelijk dat wij op dit moment van mening verschillen. Maar ik betwijfel dat wij van een andere maat verschillen, i.e. individuele rechten, plichten, kansen en vrijheden. Alleen, ik kan mij jammer genoeg niet van de indruk ontdoen dat u het moeilijk heeft met moslimallochtonen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Citaat:

Dat lijkt me maar gdeeltelijk waar en eigenlijk niet terzake. Het is duidelijk dat wij op dit moment van mening verschillen. Maar ik betwijfel dat wij van een andere maat verschillen, i.e. individuele rechten, plichten, kansen en vrijheden. Alleen, ik kan mij jammer genoeg niet van de indruk ontdoen dat u het moeilijk heeft met moslimallochtonen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jeroen@2650 : 20 juni 2005 om 22:43.
Jeroen@2650 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be