Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2006, 15:53   #61
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Wat is dan de verklaring voor het uiterlijk van deze fameuze IJslandse babe?

die gasten hadden daar ook keltische slavinnen!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 15:57   #62
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zeeuwen voelen zich door en door Nederlander!
Daarom dat ze zichzelf altijd "reserve-Belgen" noemen...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 16:00   #63
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

nu weten we wat we zijn, goed.
laten we nu maar weer rap aan het werk gaan.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 16:05   #64
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
't is daarmee dat mijn door-en-door rotterdamse schoonbroer van een zeeuw mocht horen: 'rot op naar je eigen land'

Ik ben opgegroeid met heel veel zeeuwen in m'n omgeving. Ik had zeeuwse vriendjes en vriendinnetjes en ging bij hun zeeuwse mammies en pappies op bezoek.
Sommigen daarvan voelen zich Nederlander, maar velen daarvan voelen zich meer verwant met de Vlamingen.
De meesten voelen zich gewoon 'zeeuw'.

Als die zeggen 'stomme hollanders' (wat ik nogal vaak hoor daar ) dan hebben ze het niet over 'wat kunnen we toch een stom volk zijn' maar echt over die mensen daar aan de andere kant van 't water waar ze liever weinig mee te maken hebben.

Dus jouw verhaaltje pakt nie bij mij.

Groetjes,

iemand uit de grensstreek vlaanderen - zeeuws-vlaanderen.
I concur.

Groetjes,

iemand uit dezelfde grensstreek
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 16:06   #65
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, in de betekenis van "door de mens gemaakt". Wat hier echter wordt gezegd, is dat een staat als "artificieel" (en bijgevolg niet-gewenst) kan worden beschouwd wanneer de wilseenheid of een uitgesproken gezamelijke identiteit onder haar bewoners ontbreekt. Bij België is het ontbreken van een uitgesproken identiteit wel heel duidelijk. De "homo belgicus" bestaat eigenlijk niet: er zijn Vlamingen, Walen en daartussen zweven een aantal Brusselaars (vaak indertijd verfranse Vlamingen of Franstaligen met een belgicistische overtuiging). Over de Duitstaligen heb ik het dan nog niet, rekening houdend met hun nogal wisselend verleden en pijnlijke identitaire omturning na WO II.

Het verschil met Nederland, Denemarken, Duitsland of Zwitserland is op dat vlak heel duidelijk: in al deze landen vindt men een heel krachtige gezamelijke identiteit en bevestiging van de eigenheid die men deelt.
Inderdaad.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 16:10   #66
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
van den berghe toch een beetje aan 't dementeren geslaan, de voorbije 20 jaar.
Nynorsk, op dat punt heeft Jan wel degelijk gelijk. De Zeeuwen voelen zich weliswaar natuurlijk niet Hollanders, maar zijn wel de fierste Nederlanders hoor. De oeroude Zeeuws-Hollandse rivaliteit is totaal niet te vergelijken met de Brabantse en met-name Limburgse anti-Hollander gedoe. Het is eerder te vergelijken met de even-antieke Hollands-Friese zee/meer/rivier/polder "piraat-gestoei".

Maar goed... De Zeeuwen van tegenwoordig voelen zich eigenlijk het meet verwant met Jezus (de Calviniste versie)

Laatst gewijzigd door Tempest : 26 januari 2006 om 16:36.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 16:13   #67
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac Bekijk bericht
I concur.

Groetjes,

iemand uit dezelfde grensstreek
de kans is groot dat we het over krek dezelfde zeeuwen hebben
Oud 26 januari 2006, 16:23   #68
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
die gasten hadden daar ook keltische slavinnen!
Bewijs graag --> dat zij een van die groep is... zij lijkt eerder op chinezen (of de eskimos?).

...en by the way, een of andere stormfront-dot-org-achtige, volledig eenzijdige kwakzalverij geldt niet als bewijs...

Laatst gewijzigd door Tempest : 26 januari 2006 om 16:34.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 16:24   #69
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
75% van de Europeanen stamt rechtstreeks af van de bewoners die hier al 20.000 jaar geleden leefden, d.w.z. van voor de laatste ijstijd (9500 v. Chr.).
Neanderthalers?
Oud 26 januari 2006, 16:38   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't is daarmee dat mijn door-en-door rotterdamse schoonbroer van een zeeuw mocht horen: 'rot op naar je eigen land'

Ik ben opgegroeid met heel veel zeeuwen in m'n omgeving. Ik had zeeuwse vriendjes en vriendinnetjes en ging bij hun zeeuwse mammies en pappies op bezoek.
Sommigen daarvan voelen zich Nederlander, maar velen daarvan voelen zich meer verwant met de Vlamingen.
De meesten voelen zich gewoon 'zeeuw'.

Als die zeggen 'stomme hollanders' (wat ik nogal vaak hoor daar ) dan hebben ze het niet over 'wat kunnen we toch een stom volk zijn' maar echt over die mensen daar aan de andere kant van 't water waar ze liever weinig mee te maken hebben.

Dus jouw verhaaltje pakt nie bij mij.

Groetjes,

iemand uit de grensstreek vlaanderen - zeeuws-vlaanderen.
Jammer, maar bij mij pakt uw verhaaltje al evenmin. Ik heb immers Zeeuwse vrienden. In heel uw verhaaltje worden twee belangrijke zaken door elkaar gegooid: "Hollander" en "Nederlander". Geen enkele Zeeuw stelt zijn Nederlander-zijn in vraag. Men is in Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen door en door Nederlander. Kom evenwel niet af met te zeggen dat ze "Ollanders" zijn, dan krijg je inderdaad de wind van voor. En hoe!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 16:39   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Daarom dat ze zichzelf altijd "reserve-Belgen" noemen...
Nog nooit zoiets gehoord. Wel pakken de Zeeuws-Vlamingen graag uit met het etiket "een stukje België in Nederland", omdat ze naar mentaliteit dichter voelen bij de Belgen (lees: de Vlamingen aan de overkant van de grens) dan met bijvoorbeeld de Hollanders.
Oud 26 januari 2006, 16:42   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nynorsk, op dat punt heeft Jan wel degelijk gelijk. De Zeeuwen voelen zich weliswaar natuurlijk niet Hollanders, maar zijn wel de fierste Nederlanders hoor. De oeroude Zeeuws-Hollandse rivaliteit is totaal niet te vergelijken met de Brabantse en met-name Limburgse anti-Hollander gedoe. Het is eerder te vergelijken met de even-antieke Hollands-Friese zee/meer/rivier/polder "piraat-gestoei".
Natuurlijk. In Middelburg wapperen overal Nederlandse vlaggen. En rij je Zeeuws-Vlaanderen (bijvoorbeeld langs het grensplaatsje Eede) binnen, dan zie je aan verschillende huizen Nederlandse vlaggen.
Oud 26 januari 2006, 16:45   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is dan de verklaring voor het uiterlijk van deze fameuze IJslandse babe? :
Nergens heb ik gesteld dat de er onder de IJslanders geen aanwezigheid is niet-IJslandse genen (wat dit trouwens ook moge voorstellen). Wel, dat de IJslanders een van de volkeren zijn in Europa die door hun aardrijkskundige afzondering het minste inwijkingen hebben gekend.

Trouwens, wie nu IJslander wil worden moet niet alleen afstand doen van zijn vroegere nationaliteit maar moet ook een IJslandse VOOR- en FAMILIENAAM aannemen. Aldus gaat men volledig op onder de IJslanders.
Oud 26 januari 2006, 18:42   #74
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Maar goed... De Zeeuwen van tegenwoordig voelen zich eigenlijk het meet verwant met Jezus (de Calviniste versie)
De Zeeuwen die ik ken helemaal niet. Toch nog niet veel gemerkt van Calvinistisch gedoe aan de andere kant van de vaart hoor.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 18:49   #75
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Overeenkomst in genen is maar een heel klein onderdeeltje van je identiteit en van het gevoel bij elkaar te horen als volk. Cultuur en gezamenlijke geschiedenis zijn veel bepalender. Het belangrijkste is dat iedereen binnen één land als gelijkwaardig geldt.

Niemand zal ontkennen dat bij ons de stugge fries, de calvinistische zeeuw, de bourgondische katholieke brabander, de warmbloedige molukker, de intellectuele jood, van elkaar verschillen in uiterlijk en temperament. Toch voelen (en zijn) zij zich allemaal op en top nederlander. In de loop der jaren is er romeins, germaans, spaans, frans, portugees, joods, indisch, afrikaans en duits bloed ons land binnengekomen. Dat zal ook wel behoorlijke genetische verschillen geven.
(Op Urk bijvoorbeeld, zijn er meer onderlinge genetische overeenkomsten dan met de rest van Nederland)

De gedeelde cultuur, geschiedenis en gezamenlijke vijanden, alsmede de strijd tegen het water zijn belangrijke factoren geweest in het nationaliteitsgevoel.

(BTW Er heeft zich nu een groep van 30.000 nederlanders van somalische afkomst gevestigd in GB, met name Leicester e.o.. Allen nederlandstalig. Want ze voelen zich allemaal nederlander.... De scholen worden inmiddels al aangepast aan nederlandstalig onderwijs. De britse gemeenschap is erg blij met de komst van deze mensen: Ze hebben inmiddels zo'n 40 bedrijven opgericht, zijn erg productief en verhogen de werkgelegenheid.)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 19:02   #76
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
(BTW Er heeft zich nu een groep van 30.000 nederlanders van somalische afkomst gevestigd in GB, met name Leicester e.o.. Allen nederlandstalig. Want ze voelen zich allemaal nederlander.... De scholen worden inmiddels al aangepast aan nederlandstalig onderwijs. De britse gemeenschap is erg blij met de komst van deze mensen: Ze hebben inmiddels zo'n 40 bedrijven opgericht, zijn erg productief en verhogen de werkgelegenheid.)
Bron? het komt een beetje ongeloofwaardig over namelijk.
Oud 26 januari 2006, 19:09   #77
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Bron? het komt een beetje ongeloofwaardig over namelijk.
Ja, ik zat zelf ook met verbazing te kijken. Het was gisteren te zien op netwerk. (TV1). Aangezien u uit Delft komt is het programma u niet onbekend denk ik.

De betrokken nederlandse somaliërs werden geïnterviewd maar ook de wethouder van Leicester en de directeur van de Chamber of Commerce.
Ik zal kijken of er iets op internet is te vinden erover. Uitzending gemist o.i.d.
Oud 26 januari 2006, 19:17   #78
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik zal kijken of er iets op internet is te vinden erover. Uitzending gemist o.i.d.
Kijk op www.netwerktv.nl:

Citaat:

Nederlandse les
In Engeland was het voor de Somaliërs makkelijker om eigen bedrijfjes te beginnen en velen openden een winkel. Toch hebben ze nog steeds banden met Nederland: onderling spreken vooral de jongeren Nederlands. Ook kijken ze naar Nederlandse televisieprogramma?s en kopen ze Nederlandse producten. In Leicester is nu het Nederlands de grootste minderheidstaal. Op scholen wordt daarom ook in het Nederlands les gegeven.
Oud 26 januari 2006, 19:19   #79
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, in de betekenis van "door de mens gemaakt". Wat hier echter wordt gezegd, is dat een staat als "artificieel" (en bijgevolg niet-gewenst) kan worden beschouwd wanneer de wilseenheid of een uitgesproken gezamelijke identiteit onder haar bewoners ontbreekt. Bij België is het ontbreken van een uitgesproken identiteit wel heel duidelijk. De "homo belgicus" bestaat eigenlijk niet: er zijn Vlamingen, Walen en daartussen zweven een aantal Brusselaars (vaak indertijd verfranse Vlamingen of Franstaligen met een belgicistische overtuiging). Over de Duitstaligen heb ik het dan nog niet, rekening houdend met hun nogal wisselend verleden en pijnlijke identitaire omturning na WO II.

Het verschil met Nederland, Denemarken, Duitsland of Zwitserland is op dat vlak heel duidelijk: in al deze landen vindt men een heel krachtige gezamelijke identiteit en bevestiging van de eigenheid die men deelt.
En op welke peiling baseert u zich om die "wilseenheid" (zoals u dat zo idioot noemt) te betwisten? Er is een grote meerderheid voor het behoud van België en uw separatistisch clubje is mooi aan het uitsterven (zie uw bedevaarten aan de Ijzer).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2006, 19:21   #80
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
En ik voel mijn meer verwant met Nederland dan met België. Wat logisch is want België is een artificiele staat, De Unie van Utrecht en de Unie van Atrecht waren beter op die manier opgedeeld in plaats van de frontlijn van de tachtigjarige oorlog te gebruiken.
Waar wacht u op om in Nederland te gaan wonen? In de E.U. is al lang vrij verkeer van personen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be