Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2006, 10:17   #61
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Maar je kind mag ook de overtuiging hebben dat bvb. een dictatuur het staatsideaal is. Waarom niet? Het is niet omdat die mening tegen de gangbare stand van zaken ingaat dat men die mening niet mag hebben.

Dat is inderdaad zo.
Sommige vinden hun politieke overtuiging al heel vroeg in hun kindertijd. En blijkbaar gaat men heden ten dage er te snel van uit dat dit automatisch naar een democratische overtuiging neigt.

Kijk maar eens naar hoe sommige groepen van jongeren functioneren. Dat is soms gewoon een mini-dictatuur, waarin enkelen voor iedereen de les spellen.

Voor mij betekent democratie in de eerste plaats je eigen mening leren vormen, er voor opkomen en die consequent blijven verdedigen zolang niemand je van het tegendeel kan overtuigen. En da's dus ook leren met conflicten omgaan omdat je gedurende de schooltijd veel mensen ontmoet die dingen willen opleggen eerder dan uit te leggen waarom ze noodzakelijk zijn.

Soms heb ik dan ook het gevoel dat autoritaire scholen een goede garantie bieden voor de ontwikkeling van een democratische ingesteldheid bij haar leerlingen.

Laatst gewijzigd door Morduk : 23 februari 2006 om 10:18.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2006, 10:38   #62
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Kinderen gebruiken voor politieke doeleinden

Dat kan natuurlijk enkel op de website van het VB: om de jonge criminele buitenlandse jongetjes voor de kar van PDW te spannen.
Het vuilB heeft hiermede bewezen de jeugd in de politiek grondig te kunnen misbruiken.
Waarom begint gij hier weer te zeveren?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2006, 10:52   #63
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat zeg ik nu constant : het was verplicht, of die kinderen nu enthousiast waren of niet.

Tiens. Tegen gearrangeerde huwelijken, wat veel meer mensen treft dan die paar mensen die terugvliegen, komt men niet op straat.

We zouden hun cultuur wel eens oneer kunnen aandoen.
Kinderen zijn inderdaad altijd enthoesiast als er maar iets gebeurt waardoor ze een paar uur naar buiten kunnen en geen les krijgen...
Op 11 november krijgen sommige scholen ook elk jaar de vraag van de gemeente om met "een grote groep leerlingen" aanwezig te zijn in de stoet en bij de redevoeringen. Anders stonden ze daar met twee man en een paardenkop. Diegenen die dan komen krijgen dan een "plus 2 voor opvoeding" of zoiets. Toch maar hypocriet.
Het is ook zo dat elke straat, elke groep enz "zijn eigen allochtoon" heeft die het wil knuffelen, maar dat belet niet dat diezelfde mensen soms héél anders staan tov de grote groep die in ons landje reeds aanwezig is, en die ze niet "persoonlijk" kennen! Indien het maar om een paar honderd mensen per jaar zou gaan, geen probleem. De grenzen zomaar open zetten voor iedereen, via misbruik van ons rechtssysteem hier toch maar jaaaren blijven rondhangen als illegaal en daarna "recht" hebben op papieren enz, te gek dat sommige mensen niet inzien dat zoiets niet klopt en onhoudbaar is.
Oud 23 februari 2006, 11:05   #64
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik heb enkele jaren geleden asielzoekers opgevangen. Deze mensen kregen vrij snel een negatief advies en het bevel het land binnen de 5 dagen te verlaten. Deze mensen zijn gebleven (wet overtreden) en die zouden we nu als beloning hier moeten houden.

Het signaal dat we dan geven (voor andere gelukszoekers) is het volgende:
In België voeren ze een zeer streng asielbeleid. Stoor je er niet aan, overtreed de wet, verberg je en als beloning mag je blijven.
Dat is inderdaad de essentie. Maar dat gaat er bij een aantal gehersenspoelde lieden maar niet in, ook al gooi je het honderd keer voor hun voeten... Dat ze diegenen die die redenering volgen dan nog denken te moeten uitmaken voor VBer, nazi's, racisten enz is er helemaal over.
Het blijft dus een vervelende en bijna nutteloze discussie als je steeds maar weer te doen krijgt met mensen aan wie de "werkelijkheid" al honderd keer onweerlegbaar voor hun voeten werd gegooid maar die bij elke discussie weer vertrekken van hetzelfde "nulpunt".
Oud 3 maart 2006, 14:30   #65
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Ja zeg, stel u voor.

Dat ze dat allemaal zouden kunnen. Verschrikkelijk gewoon. Die arme konijnen en takken.

Gelukkig is de legerdienst al afgeschaft.
Nu de scouts en de giro nog .

Giro ..... rekekening? of bedoel je de Chiro?
Oud 4 maart 2006, 11:07   #66
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Kinderen zijn inderdaad altijd enthoesiast als er maar iets gebeurt waardoor ze een paar uur naar buiten kunnen en geen les krijgen...
how Andev. Hou je politierk correcte leugens maar voor je. Er is hier al minstens vijf maal benadrukt dat die betoging doorging op een woensdagnamiddag, als er geen school is. Maar het culureel fascisme zal je vast wel geleerd hebben om over zoiets heen te lezen. Wat niet in het politiek correcte kraam van de regering of het VB past wordt netjes genegeerd. Liever de VB-leugens nog eens komen uitkramen.

[SIZE=4]betoging-woensdagnamiddag-geen school.[/SIZE][SIZE=4] [/SIZE]
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 10:07   #67
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
ik zag kinderen die daar overtuigd stonden.
Mijn kind is ervan overtuigd dat computerspelen belangerijker zijn dan naar school gaan.

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 10:11   #68
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
meer nog: ze vonden het zo belangrijker dat ze er een vrije namiddag voor opofferden. 8)
Of het was makkelijker voor een bepaald slag ouders om geen opvang te zoeken in de namiddag.

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 10:33   #69
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Bekijk bericht
Of het was makkelijker voor een bepaald slag ouders om geen opvang te zoeken in de namiddag.
Zo kan je natuurlijk alles verdraaien en uiteindelijk, uiteindelijk heb je dan je gelijk, vergeet niet beste vriend dat gelijk krijgen niet gelijk is aan gelijk hebben.

Wat niet wil zeggen dat ik niet tegen kindermisbruik ben in eender welke betoging of optocht, maar dat is een andere discussie.
Oud 5 maart 2006, 14:27   #70
driewerf

Standaard

Citaat:
Mijn kind is ervan overtuigd dat computerspelen belangerijker zijn dan naar school gaan.
Citaat:
in de meest onmogelijke bochten zullen de politiek correcten zich wringen om toch maar niet te moeten toegeven dat die kinderen daar uit eigen overtuiging stonden. Trouwens waar zijn je clichés gebleven man? In jouw wereldbeeld zouden die ouders toch maar luilinkse hangmatwerklozen moeten zijn, dus kinderopvang kon ook geen punt zijn.

Laatst gewijzigd door driewerf : 5 maart 2006 om 14:27.
Oud 5 maart 2006, 14:30   #71
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
[SIZE=4]betoging-woensdagnamiddag-geen school.[/SIZE]
't Is al goed ze... Daar gaat de gedachtegang niet over.
Oud 5 maart 2006, 14:33   #72
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Steeds vaker wordt schoolgaande kinderen verplicht deel te nemen aan allerlei activiteiten van politiek belang. Hoewel onderwijs objectief hoort te blijven, spreken meer en meer scholen zich uit over de recente politieke activiteit - niet op een kritische manier zoals dat hoort, maar op een dogmatieke manier en tegenover lagere school kinderen die geen enkel besef hebben van de politieke actualiteit.

Ik denk hierbij aan het opvorderen van klassen voor het bezoek van onze royals;

Maar meer recenter aan een actie als HOP, waar heeldere scholen verplicht aan deelnamen om de opkomst maar wat groter te maken.

Ook vandaag nog staat op de derde bladzijde van de Zondagskrant, editie Antwerpen-stad, dat Groen! een actie deed voor hun 30km-vraag, en daarvoor lokale kleuterscholen en lagere scholen van de eerste cyclus doodgewoon opvorderde.
Ben het hier eigenlijk volledig mee eens. Scholen dienen geen politieke acties te organiseren. Moeten wel scholieren (zeker in middelbaar onderwijs) stimuleren om voor zichzelf te denken en een opinie te vormen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 14:34   #73
driewerf

Standaard

Citaat:
't Is al goed ze... Daar gaat de gedachtegang niet over.
Neen? Dat werd nochtans door alle PC'erkes naar voor geschopven om wat denigrerend over die betoging te kunnen doen: dat die kinderen daar stonden om geen les te hoeven te krijgen. En telkens opnieuw werd die leugen aangehaald. Alles om de zaak maar onder de mat te kunnen vegen.
Oud 5 maart 2006, 14:35   #74
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Je moet wel goed begrijpen dat er absenties genomen werden. Het was een verplichte activiteit, waar het kind in kwestie bij afwzigheid terecht voor kon gewezen worden.
Als dit inderdaad het geval was, dan gaat het hier om een onaanvaardbare actie vanwege de schooldirectie. Een schoolvoorbeeld van anti-democratie.
Oud 5 maart 2006, 14:35   #75
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ben het hier eigenlijk volledig mee eens. Scholen dienen geen politieke acties te organiseren. Moeten wel scholieren (zeker in middelbaar onderwijs) stimuleren om voor zichzelf te denken en een opinie te vormen.
Inderdaad, dat is de plicht van een democratische samenleving - op zijn minst iedereen een basispakket kritiek, democratische principes en waarden, instellingen en wereldbeeld mee te geven.

Daarom dat ik ijver voor het beperken van de levenbeschouwende vakken tot één uur, en het introduceren van een vak als Democratie & Samenleving, of dergelijke.
Oud 5 maart 2006, 14:45   #76
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat is de plicht van een democratische samenleving - op zijn minst iedereen een basispakket kritiek, democratische principes en waarden, instellingen en wereldbeeld mee te geven.

Daarom dat ik ijver voor het beperken van de levenbeschouwende vakken tot één uur, en het introduceren van een vak als Democratie & Samenleving, of dergelijke.
Ik heb op zich niets tegen een vak "burgerschapsvorming" (een term die ik verkies boven "democratie & samenleving"), waarin o.m. de politieke en sociale structuren van onze samenleving worden uitgelegd en geduid en waarin ook ingegaan wordt op rechten en plichten van elke burger; fundamentele politieke begrippen; en geschiedenis van de voornaamste politieke stromingen.
Zoiets hoeft niet ten koste te gaan van de levensbeschouwelijke vakken die een algemeen mens-vormende functie hebben.
Als er al iets moet sneuvelen, dan is het volgens mij de vierde taal (veel te weinig uren om nuttig te zijn).
Oud 5 maart 2006, 14:46   #77
Jozef Ostyn

Standaard

Even buiten topic: Lombas, zijt gij nu aanhanger geworden van VLOTT? Of heeft de aanwezigheid daarvan in uw onderschrift een andere betekenis?
Oud 5 maart 2006, 14:50   #78
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dit inderdaad het geval was, dan gaat het hier om een onaanvaardbare actie vanwege de schooldirectie. Een schoolvoorbeeld van anti-democratie.
Jozef, ik was daarin verkeerd ingelicht: het vond plaats op een woensdagnamiddag, dus dat kon even niet. Maar dat van Groen! was wel waarachtig. Maar het ging niet echt over de voorbeelden die ik aanhaalde, dan wel om de gedachte .
Oud 5 maart 2006, 14:51   #79
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Jozef, ik was daarin verkeerd ingelicht: het vond plaats op een woensdagnamiddag, dus dat kon even niet. Maar dat van Groen! was wel waarachtig. Maar het ging niet echt over de voorbeelden die ik aanhaalde, dan wel om de gedachte .
Bedankt voor de correctie. Uw fundamenteel punt blijft m.i. correct.
Oud 5 maart 2006, 14:52   #80
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Even buiten topic: Lombas, zijt gij nu aanhanger geworden van VLOTT? Of heeft de aanwezigheid daarvan in uw onderschrift een andere betekenis?
Dinsdag vergadering, en dan weten we meer. Ik kan mij in elk geval vinden in ál hun standpunten, en dat is bijzonder. Vooral hun ethische vrijheidsdrang, rationeel en menswaardig vreemdelingenbeleid, en redelijkheid ten opzichte van de waardige democratisering van de samenleving, stonden bij mij hoog aangeschreven, en vond ik aldus terug in hun gedachtegoed.

Als ik in Ranst iets kan beteken, ben ik zeker bereid mijn burgerplicht te vervullen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be