Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2006, 22:55   #61
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
@ Kaal en Everytime:

Ik ben verbaasd dat nu juist ik degene moet zijn om u dit te vertellen:
Brussel is vlaams. Brussel kent grotendeels een vlaamse bevolking. Brussel hoort ook geografisch bij Vlaanderen. Brussel heeft een meerderheid van franstaligen.
Maar: vlaams is niet synoniem aan nederlandstalig en waals is niet synoniem aan franstalig.
Brussel zit vol met franstalige vlamingen. Deze vlamingen zijn franstalig geworden om hun positie te verbeteren. (Vandaar opportunistisch).
Maar laat franstaligen lekker frans blijven spreken. Laat Brussel lekker tweetalig zijn. Van mij hoeven ze niet van taal te wisselen. Taaldwang is nooit goed. Friezen spreken ook fries...

Economisch gezien zal Brussel eerder voor Vlaanderen dan voor Wallonië kiezen. Misschien blijven ze zelfstandig maar een keuze voor Wallonië ligt niet voor de hand.

Brussel is anders dan de rest van Vlaanderen. Inderdaad. Brussel is ook anders dan Wallonië. Het is namelijk een internationale stad met een bijbehorende uitstraling.
Beste Hertog,
Ik heb de laatste van je berichten gelezen, zoals steeds ook inhoudelijk interessant (en dat veur nen 'ollander ). Ik kan me grotendeels vinden in je stellingen over Brussel, maar om het tout court (excuses) Vlaams te noemen, gaat misschien wat ver. In mijn opinie is het best mogelijk dat er zoiets bestaat als Franstalige Vlamingen (dat was ook in de Middeleeuwen zo, maar dat doet vandaag de dag niks ter zake). Het is ook ongetwijfeld waar dat de meeste (Franstalige-) Brusselaars van 'Vlamingen' afstammen (Brabanders zou in deze context correcter zijn, maar we begrijpen elkaar, nietwaar?), maar, voortgaand op mijn eigen ervaringen zou ik eerder stellen dat de Brusselaars zich vandaag de dag gewoon Brusselaars voelen, omdat hun 'context' moeilijk of misschien niet in te passen is in de Vlaamse of Waalse. De Brusselaars hebben echter relatief kort geleden deze identiteitsverandering ondergaan, dus ik zie niet in waarom ze dat in de toekomst ook niet zouden kunnen. Bij een splitsing zie ik ze persoonlijk bij Wallonië gaan, om daarna tot de constatatie te komen dat Vlaanderen toch de beste kaarten heeft.

In je betoog over hoe de Verenigde Nederlanden tot stand zouden kunnen komen, heb je m.i. de mogelijkheid over het hoofd gezien dat Wallonië zelf uiteen valt. Ik heb er ooit een artikel over gelezen op www.secessie.nu, een exacte verwijzing blijf ik je wel schuldig vrees ik. Ik stel me ook de vraag waarom Wallonië bij de Verenigde Nederlanden zou moeten komen (hun bankroet is natuurlijk een valabele reden), maar creeërt dat niet dezelfde problemen waar we vandaag de dag mee kampen?
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 23:38   #62
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
@ Kaal en Everytime:

Ik ben verbaasd dat nu juist ik degene moet zijn om u dit te vertellen:
Brussel is vlaams. Brussel kent grotendeels een vlaamse bevolking. Brussel hoort ook geografisch bij Vlaanderen. Brussel heeft een meerderheid van franstaligen.
Maar: vlaams is niet synoniem aan nederlandstalig en waals is niet synoniem aan franstalig.
Brussel zit vol met franstalige vlamingen. Deze vlamingen zijn franstalig geworden om hun positie te verbeteren. (Vandaar opportunistisch).
Maar laat franstaligen lekker frans blijven spreken. Laat Brussel lekker tweetalig zijn. Van mij hoeven ze niet van taal te wisselen. Taaldwang is nooit goed. Friezen spreken ook fries...

Economisch gezien zal Brussel eerder voor Vlaanderen dan voor Wallonië kiezen. Misschien blijven ze zelfstandig maar een keuze voor Wallonië ligt niet voor de hand.

Brussel is anders dan de rest van Vlaanderen. Inderdaad. Brussel is ook anders dan Wallonië. Het is namelijk een internationale stad met een bijbehorende uitstraling.
Franstalige Vlamingen? Met wat voor onzin kom je nu? Het zijn Franstaligen, punt aan de lijn. Ze werden in het Frans opgevoed, hebben in hun grote meerderheid hun studies in het Franstalig onderwijs gevolgd en leven in een totaal Franstalig wereld zonder geen enkel emotionele verband met Vlaanderen. En u denkt dat ze voor Vlaanderen zullen kiezen? Enkele maanden geleden hadden ze daarover een mini-peiling op de website van de krant "Le Soir"; over de toekomst van Brussel in geval van splitsing van het land. Maar 5% pleitte voor uw idee. OK, dat is maar een mini-peiling en het is niet totaal representatief. Maar het gaat wel in de richting van de realiteit. Reden meer om niet voor Vlaanderen te kiezen : meer en meer Franstaligen (niet alleen in Brussel trouwens) hebben het indruk dat de Vlamingen hen haten omdat ze Franstalig zijn. Zo vertalen ze hun Vlaams-Nationalisme. Niet verbazend dus dat ze niet voor Vlaanderen kiezen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2006, 23:45   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Bij de Vlaamse onafhankelijkheid telt enkel de mening van de bevolking van het Vlaams gewest. (50% + 1 stem ja in referendum = onafhankelijkheid)

't is zoals bij een echtscheiding:
- de man zegt: "ik wil scheiden"
- de vrouw zegt: "ik ben tegen, en onze twee kinderen ook. Je hebt geen meerderheid, dus we blijven samen."

Denk je nu echt dat de rechter de echtscheiding zal verbieden, zolang de man geen (tweederde) meerderheid achter zich krijgt?
En wat nog? Het is aan de inwoners van Brussel om hun toekomst te kiezen. Niet aan de Vlamingen die niet in Brussel wonen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2006, 07:52   #64
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hugo Schiltz leidde de V.U., dus de Vlaams-nationalisten van die tijd. Weet u dat dan niet? Hij had veel invloed toen.
Zeg me alsjeblieft dat je je op wat meer informatie baseert om "de flaminganten", van wie een deel ten tijde van de federalisering nog niet eens geboren was, collectief als voorstanders van het Belgische federalisme te verslijten.

En dan mag je mij meteen ook eens duidelijk maken hoe je er de wallinganten met je Hugo Schiltz verhaaltje ook nog eens kan bijsleuren.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2006, 08:13   #65
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een halfslachtig federalisme inderdaad want federeren betekent samenbrengen en in België is het juist het tegenovergestelde dat men doet.
Niet helemaal juist.

fe·de·re·ren (onov.ww.)1 een federatie vormen
fe·de·ra·tie (de ~ (v.), ~s)1 verbond van samenwerkende lichamen of staten die hun zelfstandigheid behouden

In België gaat het dus idd om een halfslachtig federalisme, maar dan aangezien de "samenwerkende lichamen" (sic) eigenlijk (nog) geen zelfstandigheid hebben.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 23 februari 2006 om 08:15.
Oud 23 februari 2006, 11:01   #66
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk hebben ze zelfstandigheid. Veel te veel zelfs. En dat is nu net het probleem. Een staat of een bedrijf moeten geleid worden door één persoon of instelling, niet door drie. Anders werkt het niet (scheiding der machten niet te na gesproken). Dus één regering, één parlement en één rechterlijke macht.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2006, 11:03   #67
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Bij de Vlaamse onafhankelijkheid telt enkel de mening van de bevolking van het Vlaams gewest. (50% + 1 stem ja in referendum = onafhankelijkheid)

't is zoals bij een echtscheiding:
- de man zegt: "ik wil scheiden"
- de vrouw zegt: "ik ben tegen, en onze twee kinderen ook. Je hebt geen meerderheid, dus we blijven samen."

Denk je nu echt dat de rechter de echtscheiding zal verbieden, zolang de man geen (tweederde) meerderheid achter zich krijgt?
U vergeet systematisch dat u ver van die 50% zit.
Oud 23 februari 2006, 11:52   #68
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk hebben ze zelfstandigheid. Veel te veel zelfs. En dat is nu net het probleem. Een staat of een bedrijf moeten geleid worden door één persoon of instelling, niet door drie. Anders werkt het niet (scheiding der machten niet te na gesproken). Dus één regering, één parlement en één rechterlijke macht.
Ik vraag mij af hoe een zogezegde te grote zelfstandigheid van de landsdelen te rijmen valt met de federalistische ravages waarover je het pas nog had. Soit, Vlaanderen onafhankelijk en we zijn van die multitude aan regeringen verlost.
Oud 23 februari 2006, 12:01   #69
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergeet systematisch dat u ver van die 50% zit.
Gelukkig ben jij al heel wat realistischer met percentages.
Oud 23 februari 2006, 13:04   #70
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Gelukkig ben jij al heel wat realistischer met percentages.
En hun originele manier om mensen te bestempelen als unitarist of separatist.
Herman De Croo, Willy Claes, en andere unitaristen worden door de BUB als te gematigd afgeschilderd. Hugo Schiltz, Yves Leterme, en andere federalisten zijn al helemaal des duivels aangezien federalisme leidt tot separatisme.

Maar qua kiezers richt de BUB zich niet enkel op de unitaristen, maar ook op de federalisten (wel ja... unie-federalisten).

HansI, zijn jullie nu vóór of tegen de federalisten? Zijn jullie vóór of tegen de federalisten van B-plus? Je kan niet blijven kappen op het federalisme, maar je wel richten tot de federalistische kiezers, en flirten met federalistische bewegingen als B-plus.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2006, 13:06   #71
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar qua kiezers richt de BUB zich niet enkel op de unitaristen, maar ook op de federalisten (wel ja... unie-federalisten).

HansI, zijn jullie nu vóór of tegen de federalisten? Zijn jullie vóór of tegen de federalisten van B-plus? Je kan niet blijven kappen op het federalisme, maar je wel richten tot de federalistische kiezers, en flirten met federalistische bewegingen als B-plus.

verwacht je maar niet aan een concreet antwoord
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2006, 13:50   #72
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Dus één regering, één parlement en één rechterlijke macht.
Ein Volk, ein Reich, Ein Führer???
Oud 23 februari 2006, 13:51   #73
Tantist

Standaard

Citaat:
Natuurlijk hebben ze zelfstandigheid. Veel te veel zelfs. En dat is nu net het probleem.
Geen probleem: we maken de Belgische onafhankelijkheid ongedaan en richten terug de unitaire staat op van het VKN. Nog minder zelfstandigheid!

Of toch maar liever een federale Benelux?
Oud 23 februari 2006, 15:17   #74
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ein Volk, ein Reich, Ein Führer???
Heb ik dat gezegd?

De B.U.B. wil een unitair België, net zoals Nederland vandaag en uw Vlaemsch droomrepubliekje.
Oud 23 februari 2006, 16:29   #75
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Heb ik dat gezegd?

De B.U.B. wil een unitair België, net zoals Nederland vandaag en uw Vlaemsch droomrepubliekje.
elke verstandige vlaamsnationalist pleit voor een model volgens het subsidiariteitsprincipe. Unitarisme is centralisme, iets wat wij geenszins een tweede keer moeten ondergaan lijkt mij;
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2006, 16:51   #76
Tantist

Standaard

Citaat:
Heb ik dat gezegd?
De parallel is er...

Citaat:
Mijn VlaemSSch droomrepubliekje is een federale staat, ma bon...
Oud 23 februari 2006, 17:02   #77
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Mijn VlaemSSch droomrepubliekje is een federale staat, ma bon...
Een federale Vlaamse staat? Hoe ziet u dat dan?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2006, 17:06   #78
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
elke verstandige vlaamsnationalist pleit voor een model volgens het subsidiariteitsprincipe.
In een democratie moet ge voor uw bestuursmodel een meerderheid hebben. Twee man + paardekop is echt véél te weinig.
Ik zal nog héél lang "Goodmorning Belgium!!!" kunnen roepen.
Oud 23 februari 2006, 17:06   #79
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Een federale Vlaamse staat? Hoe ziet u dat dan?
Heb ik dat nog niet genoeg gezegd, dat ik voor federalisme/decentralisatie ben, op welk niveau ook?

Vlaanderen indelen in een aantal bestaande streken (Hageland, Groene Gordel, Brugs Ommeland, Maasland, Waasland, Vlaamse Ardennen,...), die elk een grondwet, een parlement met wetgevende bevoegdheid en een regering geven, een federale grondwet, parlement en regering.

Model Zwitserland, en dat gaat daar heel goed.
Oud 23 februari 2006, 17:07   #80
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
In een democratie moet ge voor uw bestuursmodel een meerderheid hebben. Twee man + paardekop is echt véél te weinig.
Ik zal nog héél lang "Goodmorning Belgium!!!" kunnen roepen.
Natuurlijk kan u dat, waarom zou dat niet kunnen in een onafhankelijke Vlaamse staat?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be