![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Minister-President
|
![]() Eigenlijk wou ik daarmee duiden dat de kostprijs eigenlijk te hoog is voor het rendement van zo een fiets. Uit het standpunt van een hobbyvoertuig, best wel ok als je daar een paar honderd kilometer per week mee kan afleggen. Maar indien je het enkel gebruikt voor woon/werkverkeer, is het niet rendabel genoeg mijn inziens om met zo een fiets een tiental kilometertjes af te leggen. Hier werd trouwens ook nog niet vermeld of die fiets wel veilig is voor andere zwakke weggebruikers. Voetgangers bvb...
![]() |
#62 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Daarnaast komt de tankbeurt, met daar nog eens bovenop een autoverzekering, onderhoud en de jaarlijkse belasting. Dan hebben we natuurlijk nog niet de aankoopprijs. Leg dit alles samen en je komt ongetwijfeld aan een bedrag waaraan de meesten niet willen denken. Daar tegenover staat dan dat ik met mijn velomobiel niet moet sukkelen om een parkeerplaats te vinden en dus al evenmin geplaagd wordt door de dure parkeerticketten. Op het werk heb ik een plekje waar ik de velomobiel kan stallen. Geen jaarlijkse belasting. Geen tankbeurt om de drie weken. Geen autoverzekering. Ik rij dagelijks het traject en dat is nog eens goed voor mijn gezondheid, waardoor ik nog eens bespaar op doktersbezoek en medicijnen (sedert ik forens, ben ik niet meer ziek geweest). Van mijn werkgever krijg ik een kilometervergoeding. Denk na en vergelijk, en ik zie onmiddellijk dat ik met dit alles op nog geen vier jaar tijd de kostprijs van de velomobiel heb terug verdiend. Natuurlijk is de velomobiel ook veilig voor andere zwakke weggebruikers. Wat dacht je wel? Dat het een tank was? Laatst gewijzigd door de velomobilist : 26 april 2006 om 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Zicht op het verkeersgebeuren is heel goed. Veel beter zelfs dan op een gewone fiets waar je immers gebogen zit en met het hoofd licht naar beneden. In een velomobiel, net als op een ligfiets, "zit" je en kijk je met je hoofd licht naar boven. Je hebt een schitterend panorama op alles wat rondom je gebeurt. Reactiesnelheid is heel goed. Als ik de remmen dichtsla, sta ik onmiddellijk stil. Het sturen is heel direct, omdat er bij mijn velomobiel met rechtstreekse stuurhendels werd gewerkt. Een velomobiel mag je niet beschouwen als een fiets die je eventjes uithaalt op een zonnige zondag om met vrouw en kinderen een tochtje te maken. Dan is dat een dure, nutteloze aankoop. Een velomobiel is daarvoor ook niet ontworpen, maar wel als snelle en comfortabele forensfiets. Dan rendeert het, zeker bij gezinnen die aldus hun tweede wagen kunnen verkopen (en ik ken toch meerdere "velomobilisten" waar dat het geval is). Sommige gebruiken die vervolgens ook als boodschappenfiets, want ja, er is nu eenmaal veel plaats in sommige velomobielen (zoals in de mijne waar een heel winkelkarretje in past). Anderen gaan er ook op vakantie mee. In Nederland is dat niet ongebruikelijk. Kortom, alles hangt ervan af hoe je een dergelijke velomobiel gebruikt en inzet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moet je voor zo'n fiets (als dat het tenminste nog mag genoemd worden) geen parkeergeld betalen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Vreemdeling
|
![]() Neen. Natuurlijk is het logisch dat je geen autoparkeerplaats inneemt, want je kunt met heel veel minder doen. Ik zet de velomobiel meestal gewoon op de stoep. Geen enkel probleem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind zo'n velomobiel ècht futuristisch, één van de méést interessante vervoersmiddelen van de laatste eeuwen.
Een eenvoudig basisontwerp, dat echt uitnodigt om de fantasie vrij baan te geven. Verdomd, ik wou dat ik al genoeg gespaard had om mij zo'n ding aan te schaffen, maar ja, als je een pak gaten in de hand hebt, ... Spijtig ook dat ik hier geen plaats heb om er zelf zo één ineen te steken. ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 26 april 2006 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, leuk karretje. Volgens mij veel beter dan de gewone fiets. Meer mogelijkheden, meer comfort en je kunt er nog een dakje opzetten tegen de regen. Nu nog een petrolkacheltje er in en fietsen maar.
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
gij zo ne velo. ik ne porsche. goe? 8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand een bouwplan te veel ergens?
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() Je kan dat plan ook ergens in Nederland kopen... dan kan je hem zelf opbouwen..
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg velomobil zoek je nog mensen om die te verkopen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zonder plan zou het ook wel lukken denk ik. Alluminium chassis en polyester body. En de rest van de brico zeker?
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nog een paar zonne-energie-cellen erop en je kan ècht �*lle kanten uit. Dit is nu eens een leuke draad, zie, en toch niet in K&K !! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() Te duur, ik denk als basis een goede bestaande fiets, moet zeker lukken... en iemand die goed kan Tichlassen, om een deftig en stevig frame op te bouwen.
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Porsche is zo wijs niet als je denkt hoor.
Maar ik heb ondertussen wel al wat lelijke velomobils gevonden. http://www.velomobile.de/D/Herstelle...bil-typen.html